handdator

Visa fullständig version : Vet inte hur jag ska äta!


Father O'blivion
2008-09-11, 19:31
Nu när sommaren är slut och det är skola igen, vet jag inte hur jag ska få i mig alla måltider. Under sommarlovet åt jag 5-6 gånger per dag, nu är det mer 3-4 gånger.

Sen vet man ju aldrig vad det är man får sig i skolan, sen är det inte alltid jag får i mig så mycket på grund utav att maten är... Hur ska jag uttrycka mig, som att kasta sig från Chrystler Building, äta skit och få manligheten krossad samtidigt. Kall, vattnig potatis, kalla köttbullar, och mosig fisk pannetter tre dagar i veckan är verkligen *spy*

Sen kommer jag alltid hem precis innan jag ska träna och är oftast ganska hungrig, så det blir väl ett mellanmål, för det kan väl knappast vara bra att äta ett stort mål 20 minuteri innan träningen?

Har ni tips på hur jag ska lägga upp kosten? Kanske bör ta nått kosttillskott innan och efter träningen? Tränar för övrigt 3 gånger i veckan.

zomban
2008-09-11, 23:14
jadu, se till att äta en stadig frukost så du står dig så länge som möjligt (havregrynsgröt tex) sen kan du väl käka ett äpple och en banan innan skollunchen. Det är nog bättre som du skriver att kanske ta ett mellanmål innan träningen, vet inte hur mkt du vill ha i dig, själv skulle jag nog klara mig på typ ett äpple och en banan även här, men det är ju jag. Sen äter du ett "riktigt" mål efter du tränat.

Eddie Vedder
2008-09-12, 05:54
Att folk klagar på skolmaten är och förblir HELT obegripligt för mig. Jag kommer själv från en fattig kommun där maten generellt sett höll lägre kvalité än lite rikare kommuner, trots det var den alltid supergod i stort sett.

Hur kräsen kan man egentligen bli? En gratis buffé fem dagar i veckan med näringsberäknad och (nästan uteslutande) jättegod mat.

Att äta så många måltider per dag som 5-6 stycken är inget krav ör att få träningsresultat men om det är så att du inte orkar stora portioner så är det ju förstås fördelaktigt att dela upp intaget.

Ät en bastant frukost med t.ex. fyra stora äggmackor med smör och majonnäs och ett stort glas röd mjölk samt en proteindrink. Lättäten energi och nyttigt.

Tycker du inte om typisk frukostmat så ät kötttbullar och makaroner, kyckling och ris, spaghetti och köttfärssås, kåldolmar med brunsås och potatis eller vadsomhelst till frukost.

Därefter kan du ju ta med nnågra skivor knäckebröd och en tub mjukost till skolan, det står sig väldigt bra utan att bli massa bakterier. Ta även gärna en apelsin med dig t.ex. Den ligger ju redan lämpligt förpackad i ett skyddande skal.:thumbup:

Ät sedan skollunchen, drick mjölk och ät bröd om det finns tillgängligt. Skolmaten är BRA så sluta vara kräsen.

Innan träningen kan du ju t.ex. ta en proteindrink och en ostmacka med smör och kaviar och paprika.

Gainer efter träningen är inte fel och därefter en stor måltid med kolhydrater och protein. Inga fel att låta detta vara en mer fettsnål måltid men INTE fettfri dock, det skall kosten aldrig vara.

Som kvällsmål funkar ju t.ex. fil och flingor med lite äppelmos/sylt, nedhackad frukt (typ äpple och banan) och nötter/frön.:)

NiCrue
2008-09-12, 06:09
Att folk klagar på skolmaten är och förblir HELT obegripligt för mig. Jag kommer själv från en fattig kommun där maten generellt sett höll lägre kvalité än lite rikare kommuner, trots det var den alltid supergod i stort sett.

Hur kräsen kan man egentligen bli? En gratis buffé fem dagar i veckan med näringsberäknad och (nästan uteslutande) jättegod mat.

+1

Saknar verkligen skolluncherna.
Det är banne mej lyx på hög, hög nivå :thumbup:

Father O'blivion
2008-09-12, 06:44
Maten på min gammla skola var superb, men denna är verkligen bortom all räddning. Det är ingen riktig bamba heller, utan en catering firma. Alla elever som har gått där sen skolan började använda sig av denna catering firman har klagat enormt mycket på maten hörde jag från en lärare. Dessutom äter inte lärarna i bamba utan går till restauranger eller tar med sig egen mat. Den skolan jag går på ligger dessutom i Göteborgs city och inte ute i någon förort eller så. I flera enkät har minst 70% av alla elever röstat fram maten till oätlig osv.

Jag brukar hålla mig till salladen som brukar vara ganska okej. Men ibland är den gul, torr och majsen smakar inte ens majs. Sen att 3 skolor delar på den gör det inte så mycket bättre heller för salen är så liten, dock har dom öppet ganska många timmar så det brukar funka. Tro mig, denna bamban är verkligen inte som en riktig bamba är.

frokenbarr
2008-09-12, 11:49
Maten på min gammla skola var superb, men denna är verkligen bortom all räddning. Det är ingen riktig bamba heller, utan en catering firma. Alla elever som har gått där sen skolan började använda sig av denna catering firman har klagat enormt mycket på maten hörde jag från en lärare. Dessutom äter inte lärarna i bamba utan går till restauranger eller tar med sig egen mat. Den skolan jag går på ligger dessutom i Göteborgs city och inte ute i någon förort eller så. I flera enkät har minst 70% av alla elever röstat fram maten till oätlig osv.

Jag brukar hålla mig till salladen som brukar vara ganska okej. Men ibland är den gul, torr och majsen smakar inte ens majs. Sen att 3 skolor delar på den gör det inte så mycket bättre heller för salen är så liten, dock har dom öppet ganska många timmar så det brukar funka. Tro mig, denna bamban är verkligen inte som en riktig bamba är.

Du råkar inte gå på Schillerska gymnasiet..? :)

Onigiri
2008-09-12, 12:38
Att folk klagar på skolmaten är och förblir HELT obegripligt för mig. Jag kommer själv från en fattig kommun där maten generellt sett höll lägre kvalité än lite rikare kommuner, trots det var den alltid supergod i stort sett.

Hur kräsen kan man egentligen bli? En gratis buffé fem dagar i veckan med näringsberäknad och (nästan uteslutande) jättegod mat.Samma här. Skolmaten har i 95% av alla gånger/alla år varit bra och god. *drool*

Bortskämda skitungar nuförtiden som aldrig är nöjda.

Icefire
2008-09-12, 13:38
Att folk klagar på skolmaten är och förblir HELT obegripligt för mig. Jag kommer själv från en fattig kommun där maten generellt sett höll lägre kvalité än lite rikare kommuner, trots det var den alltid supergod i stort sett.

Det är skillnad på skolmat och skolmat. Det går utmärkt att göra god mat av billiga råvaror med rätt kryddning osv. Beror mer på omsorgen personalen i köket lägger på maten.
Överkokt potatis/pasta, klibbigt ris, smaklösa geggor, degiga pannkakor, panerad fisk med 70% panering mm går att åstadkomma hyfsat lätt även med stor budget.
Grattis till att du sluppit detta, jag har varit med om både topp och botten under min skoltid.

Musselbank
2008-09-12, 14:31
En annan aspekt av skollunchen är den ofta förkastliga miljön. Extremt bullriga och otrivsamma matsalar har i alla fall jag som minne. Det gör sitt till för att förstöra måltiden!

DjiinZ
2008-09-12, 16:31
Det är skillnad på skolmat och skolmat. Det går utmärkt att göra god mat av billiga råvaror med rätt kryddning osv. Beror mer på omsorgen personalen i köket lägger på maten.
Överkokt potatis/pasta, klibbigt ris, smaklösa geggor, degiga pannkakor, panerad fisk med 70% panering mm går att åstadkomma hyfsat lätt även med stor budget.
Grattis till att du sluppit detta, jag har varit med om både topp och botten under min skoltid.


Oh gud tala inte om panerad mat, i min skola är det panerad mat nästan varje dag! Panerad fisk, kyckling, kalkon... Fan skulle inte förvåna mig ifall dom fick ideén att panera grönsaker :furious:

Eddie Vedder
2008-09-12, 18:05
Grattis till att du sluppit detta

Jag har inte sluppit det. Däremot är jag inte kräsen och äter det som bjuds. Jag har alltid tyckt att det varit gott trots att det ofta varit överkokt, vattniga såser etc.

Men något perfekt tillagat käk för stram kommunbudget har jag aldrig krävt.

Father O'blivion
2008-09-12, 21:57
Jo frokenbarr, jag går på Schillerska

Elfsberg
2008-09-12, 23:34
Är det verkligen så himla viktigt att maten är alldeles fantastisk varenda gång? Tjockisfasoner.

skaparn
2008-09-13, 07:10
En annan aspekt av skollunchen är den ofta förkastliga miljön. Extremt bullriga och otrivsamma matsalar har i alla fall jag som minne. Det gör sitt till för att förstöra måltiden!

Kan inte understrykas tillräckligt. Jag har inte alls svårt för att äta, men om något kan få mig att tappa aptiten är det stimmiga matsalar.

Så sent som i torsdags lyckades jag få hela sällskapet att resa sig från bordet på Toy bara för att det var så fruktansvärt stimmigt och istället gick vi till den närliggande sushibaren. Jag fixar inte slammer. Att man utsätter barn för så bullriga miljöer som jag vet att det är i vissa skolor är snudd på skandal och är ett bra sätt att sabba deras måltidsförhållande.

Sverker
2008-09-13, 08:02
Att man utsätter barn för så bullriga miljöer som jag vet att det är i vissa skolor är snudd på skandal och är ett bra sätt att sabba deras måltidsförhållande.

Ja..men...*gah!*

Det är ju ni elever som skapar oron och bullret i matsalen. Det är ni själva som skapar den bullriga miljön.
Se till er själva. Uppträd som ni själva vill att andra ska uppträda mot er.

skaparn
2008-09-13, 08:03
Ja..men...*gah!*

Det är ju ni elever som skapar oron och bullret i matsalen. Det är ni själva som skapar den bullriga miljön.
Se till er själva. Uppträd som ni själva vill att andra ska uppträda mot er.

Va?

Father O'blivion
2008-09-13, 08:28
Ni fattar tydligen inte, maten på skolor VARIERAR. I båda mina gamla skolor har maten varit skitbra, det är bara på denna skolan den verkligen är under alla standard. Det är ju inte ens en riktig bamba. det har fan blivit att man fick samma panerade fisk 5 ggr på en vecka, och den är sönder bränd i botten och alldeles mosig och geggig på översidan. Sen fick vi en torr jävla kycklingbit mån - fre och sen nästa måndag igen. På de flesta skolor är maten bra verkar det som. Men INTE på denna.

Vi har dock bra rätter som pastasallad, den misslyckas dom aldrig med, sen är det ju synd att vi får det högst två gånger per år. En del på min skola går till andra skolors bamba för att äta, men man måste visa ett kort där det står vilken skola man går på, så det går ju inte längre haha. Kan för övrig säga att på min bamba skiter dom i att vi också har sådana kort, man behöver aldrig visa upp dom, för ingen annan vill äta där...

Sverker
2008-09-13, 08:31
Va?



Ja. Det är inte lärarna som bullrar i matsalen.

Varför eleverna är stimmiga är inte lätt för oss vuxna att veta. Jag tror att det är någonting med behovet av att synas.

skaparn
2008-09-13, 08:41
Ja. Det är inte lärarna som bullrar i matsalen.

Varför eleverna är stimmiga är inte lätt för oss vuxna att veta. Jag tror att det är någonting med behovet av att synas.

Jo tack, det förstod jag.

Jag borde varit tydligare med att jag inte talade om stök i gymnasiematsalen i synnerhet utan mer i matsalar i allmänhet där barn vistas. Grejen med det hela är att du knappast kan kräva att en sjuåring ska fatta själv att "nu när vi är så här många i matsalen är det bäst att jag talar med låg röst och endast med närmaste grannen". Buller är ett resultat av hur vuxna tränger ihop barn och hur man bygger lokalerna. Och visst kan du påstå att det är elevernas eget fel att det bullrar men visst kan du väl hålla med om att det handlar ganska mycket om faciliteter och mängd människor också?

Sverker
2008-09-13, 09:04
Nu har vi skolor och matsalar sedan tidernas begynnelse. Stordrift är kostnadeseffektivt och det är ännu dyrare att bygga om.
Jag tror fortfarande, att trygga ungdomar som vet att de får uppmärksamhet, äter lugnare.
Stök, bråk och höga röster är ett symptom men knappast en effekt av själva matsalen.

skaparn
2008-09-13, 09:30
Nu har vi skolor och matsalar sedan tidernas begynnelse. Stordrift är kostnadeseffektivt och det är ännu dyrare att bygga om.
Jag tror fortfarande, att trygga ungdomar som vet att de får uppmärksamhet, äter lugnare.
Stök, bråk och höga röster är ett symptom men knappast en effekt av själva matsalen.

Även jag förstår att det är en kombination av flera faktorer, men jag förstår faktiskt inte varför du verkar vägra gå med på att skolan kan byggas mer eller mindre bullrig och att storleken på barn-/ungdomsgruppen som äter samtidigt är av stor betydelse.

mini
2008-09-13, 09:31
Stök, bråk och höga röster är ett symptom men knappast en effekt av själva matsalen.

Menar du att du inte tror att man kan bygga mer eller mindre bullerdämpande?
Edit: skaparn är som en blixt.

Eddie Vedder
2008-09-13, 09:38
Ni fattar tydligen inte, maten på skolor VARIERAR. I båda mina gamla skolor har maten varit skitbra, det är bara på denna skolan den verkligen är under alla standard. Det är ju inte ens en riktig bamba. det har fan blivit att man fick samma panerade fisk 5 ggr på en vecka, och den är sönder bränd i botten och alldeles mosig och geggig på översidan. Sen fick vi en torr jävla kycklingbit mån - fre och sen nästa måndag igen. På de flesta skolor är maten bra verkar det som. Men INTE på denna.

Vi har dock bra rätter som pastasallad, den misslyckas dom aldrig med, sen är det ju synd att vi får det högst två gånger per år. En del på min skola går till andra skolors bamba för att äta, men man måste visa ett kort där det står vilken skola man går på, så det går ju inte längre haha. Kan för övrig säga att på min bamba skiter dom i att vi också har sådana kort, man behöver aldrig visa upp dom, för ingen annan vill äta där...

Nu har du visserligen ägnat dina sista inlägg enbart åt att försvara varför du ärför kräsen för att äta skolmaten.

Fanns det verkligen inget värde i det jag faktiskt skrev som tips till dig?


Jag kan faktiskt förstå dig när det råkar vara så att ni får äta mat som tydligen sålts ut på entreprenad eller vad man säger. Det är en utveckling i Sverige som jag tyckler är hemsk, både inom skolkök och äldrevård. Sala har t.ex. ett storkök och därifrån fraktas de äldres mat för en hel vecka (!) i svarta lådor 14 mil med lastbil. Värdigt? Nej. Hinner maten bli smaklös och trist? Med största sannolikhet.

Så visst, jag kanske kan köpa att det inte smakar gourmet. Men faktum kvarstår att om du vill få resultat så ehöver du energi. Den energin du får gratis från skolkäket tycker jag du ska äta även om du inte stornjuter. Att den är direkt ÄCKLIG tror jag inte på, jag köper att den smakar ämre än din tidigare skola men har du inte motivation nog för att kunna äta den tror jag du kan glömma att fixa träningen också faktiskt.

Det handlar ju om uppoffringar man får göra. Vidare har du som sagt massa tips i mitt allra första inlägg som du hittills ignorerat helt.

Det är ju ni elever som skapar oron och bullret i matsalen. Det är ni själva som skapar den bullriga miljön.
Se till er själva. Uppträd som ni själva vill att andra ska uppträda mot er.

Det där var väldigt naivt Sverker. Det är eleverna som skapar mobbning också. Att man säger "se till er själva" till alla elever är nog knappast något som räcker för att en mobbad elev ska må bättre.

Alltid finns de som skiter i regler och som ger sig på andra. Det är alldeles för offtopic egentligen men jag tyckte tyvärr det var för naivt för att inte kommentera Sverker.

Ikari
2008-09-13, 09:39
Med flera mellanmål per dag så står och faller inte ditt näringsintag med lunchen. Jag avskydde skolmaten som pesten så jag förstår precis vad TS pratar om. Kläm in frukt, mackor eller nåt annat som du gillar på rasterna så behöver du inte äta alltför mycket lunch.

(Förresten, vad är en bamba? :confused: )

Ikari
2008-09-13, 10:01
Så visst, jag kanske kan köpa att det inte smakar gourmet. Men faktum kvarstår att om du vill få resultat så ehöver du energi. Den energin du får gratis från skolkäket tycker jag du ska äta även om du inte stornjuter. Att den är direkt ÄCKLIG tror jag inte på, jag köper att den smakar ämre än din tidigare skola men har du inte motivation nog för att kunna äta den tror jag du kan glömma att fixa träningen också faktiskt.

Det handlar ju om uppoffringar man får göra.
Det där tycker jag inte kan få stå oemotsagt...
Det finns människor som inte kan äta vad som helst bara för att det kallas mat. Kräsenhet? Mjo, kanske, men många har en lägstanivå för vad som faktiskt går att tugga och svälja. Kanske svårt att förstå för de som inte suttit där och känt den där äckelkänslan av att tuggorna växer i munnen, saliven torkar in i sina körtlar, magen vänder sig i protest mot den avart av "mat" som ligger på tallriken framför en.
Jag kan inte se att motivationen till att trycka i sig mat man finner äcklig har något att göra med andra drivkrafter man har inom sig. Jag tycker det räcker gott med att TS nu fått tips på hur han kan komplettera/ersätta skolmaten med andra näringskällor, utan att för den skull trycka ner honom skorna för att han har vissa krav på den mat han äter.

Eddie Vedder
2008-09-13, 10:06
Jag tycker det räcker gott med att TS nu fått tips på hur han kan komplettera/ersätta skolmaten med andra näringskällor, utan att för den skull trycka ner honom skorna för att han har vissa krav på den mat han äter.

Jag trycker inte ner honom i skorna.

Men tipsen dög ju uppenbarligen inte heller eftersom han enbart försvarat varför skolmaten inte äts och ignorerat allt annat.

Lite svårt att hjälpa till om ingenting duger.

skaparn
2008-09-13, 10:06
Det där tycker jag inte kan få stå oemotsagt...
Det finns människor som inte kan äta vad som helst bara för att det kallas mat. Kräsenhet? Mjo, kanske, men många har en lägstanivå för vad som faktiskt går att tugga och svälja. Kanske svårt att förstå för de som inte suttit där och känt den där äckelkänslan av att tuggorna växer i munnen, saliven torkar in i sina körtlar, magen vänder sig i protest mot den avart av "mat" som ligger på tallriken framför en.
Jag kan inte se att motivationen till att trycka i sig mat man finner äcklig har något att göra med andra drivkrafter man har inom sig. Jag tycker det räcker gott med att TS nu fått tips på hur han kan komplettera/ersätta skolmaten med andra näringskällor, utan att för den skull trycka ner honom skorna för att han har vissa krav på den mat han äter.

Givetvis är vissa mer kräsna än andra, men skolmaten kan inte lägga sig på den högsta nivån. Tycker du inte om den - ät något annat som du tar med dig. Inga konstigheter.

Sverker
2008-09-13, 10:13
Det där var väldigt naivt Sverker. Det är eleverna som skapar mobbning också. Att man säger "se till er själva" till alla elever är nog knappast något som räcker för att en mobbad elev ska må bättre.

Alltid finns de som skiter i regler och som ger sig på andra. Det är alldeles för offtopic egentligen men jag tyckte tyvärr det var för naivt för att inte kommentera Sverker.


Naiv reller idealist, spelar det någon roll ?

Jag tog upp frågan för att jag vet att skolor arbetar med projekt där men vill motverka mobbing genom att lära barn och ugndomar se varrandra.
När det gäller mobbing tror jag fullt på involveringsprincipen där den som mobbar får försöka sätta sig in i den mobbades situation.

Bygger inte undervisningen idag på att eleverna tar ansvar för sitt lärande. Varför kan inte eleverna också ta ansvar för sin miljö när de äter.
Ifall den upplevs som för orolig borde eleverna ta upp problemet och komma med lämpliga lösningar. Att vuxna bygger nytt och bra hjälper nog inte ifall inte eleverna också tar ansvar för sin miljö.

Ikari
2008-09-13, 10:25
Jag trycker inte ner honom i skorna.

Men tipsen dög ju uppenbarligen inte heller eftersom han enbart försvarat varför skolmaten inte äts och ignorerat allt annat.

Lite svårt att hjälpa till om ingenting duger.
Det var just slutklämmen på en mening jag hajade till på:
[...] men har du inte motivation nog för att kunna äta den tror jag du kan glömma att fixa träningen också faktiskt [...]
Förresten så kan han mycket väl ha läst och tagit till sig tipsen trots att han mestadels försvarat sin inställning till skolmaten, får väl se vad han säger när/om han återkommer till tråden.

Givetvis är vissa mer kräsna än andra, men skolmaten kan inte lägga sig på den högsta nivån. Tycker du inte om den - ät något annat som du tar med dig. Inga konstigheter.
Som tur är det många år sen jag själv pinades i skolmatsalar och jag vet att det inte går att göra mat som alla gillar, vilket innebär att för vissa kommer skolmaten att ligga under deras lägsta acceptabla nivå. Men att hacka på dem som inte gillar maten är onödigt, det är som du säger: de får fixa sig något annan att äta. No big deal.

skaparn
2008-09-13, 11:07
Naiv reller idealist, spelar det någon roll ?

Jag tog upp frågan för att jag vet att skolor arbetar med projekt där men vill motverka mobbing genom att lära barn och ugndomar se varrandra.
När det gäller mobbing tror jag fullt på involveringsprincipen där den som mobbar får försöka sätta sig in i den mobbades situation.

Bygger inte undervisningen idag på att eleverna tar ansvar för sitt lärande. Varför kan inte eleverna också ta ansvar för sin miljö när de äter.
Ifall den upplevs som för orolig borde eleverna ta upp problemet och komma med lämpliga lösningar. Att vuxna bygger nytt och bra hjälper nog inte ifall inte eleverna också tar ansvar för sin miljö.

Jag är lite besviken på att du är så dålig på att erkänna att du har fel utan fortsätter krångla till det. Till och med jag är ju bättre på att backa.

Tolkia
2008-09-13, 11:25
Tjockisfasoner.
Bright. Verkligen.
Det där var väldigt naivt Sverker. Det är eleverna som skapar mobbning också.
(Posten riktar sig även till lagkamraten i diskussionen skaparn) Är det inte lika naivt att hävda den absoluta motsatsen, d.v.s. att eleverna själva på intet sätt är delaktiga i att skapa sin skolmiljö? Jag håller helt med om att det finns skolor där framför allt logistiken kring serveringen är under all kritik, med alldeles för många elever samtidigt, och alldeles för lite tid, men att framställa det som om stök i matsalen beror enbart på hur matsalen är byggd och att är ju också naivt om något. Det är en sak att man inte kan begära vad som helst av små barn, men om matsalsmiljön på en gymnasieskola (t.ex. trådskaparens) suger, beror det VÄLDIGT sällan enbart på hur matsalen är byggd, att lärarna är dåliga eller att bambatanterna är sura. Man kan bygga för att dämpa buller som finns, men man kan inte bygga bort orsaken till bullret, om orsaken är folk. Det kan, tror jag, bara byggas bort med att bygga om deras beteende och det är skapligt svårt att göra utan deras medverkan. Utan föräldrarnas medverkan också, misstänker jag.

(Sedan kan jag också undra vad det är som gör att vissa måste ägna sitt liv åt att sabotera livet för andra, som mobbare eller som matsalsmarodörer, men då är vi väldigt långt off topic.)

Sedan håller jag faktiskt, trots att jag inte förespråkar kräsenhet, med de som tycker att trådskaparen får väl mycket spö för att han inte gillar skolmaten. Det är lite mycket begärt att framhålla t.ex. Eddie, som upprepade gånger framhållit - och raljerat över - sin näst intill extrema förmåga att äta vad som helst och gilla smaken av saker som många andra betraktar med största tveksamhet, som normen. Därmed inte sagt att jag tycker att man skall vältra sig i självömkan över att man inte gillar den mat man kan få gratis; då får man väl skaffa sig egen och så var det problemet löst.

skaparn
2008-09-13, 11:51
(Posten riktar sig även till lagkamraten i diskussionen skaparn) Är det inte lika naivt att hävda den absoluta motsatsen, d.v.s. att eleverna själva på intet sätt är delaktiga i att skapa sin skolmiljö?

Jag har inget mot att det skulle vara en kombination av flera faktorer. Däremot så var det ju heller inte jag som drämde till med "Det är ju ni (sic, om det ändå vore så väl, skaparns anmärkning) elever som skapar oron och bullret i matsalen"

Sedan håller jag faktiskt, trots att jag inte förespråkar kräsenhet, med de som tycker att trådskaparen får väl mycket spö för att han inte gillar skolmaten. Det är lite mycket begärt att framhålla t.ex. Eddie, som upprepade gånger framhållit - och raljerat över - sin näst intill extrema förmåga att äta vad som helst och gilla smaken av saker som många andra betraktar med största tveksamhet, som normen. Därmed inte sagt att jag tycker att man skall vältra sig i självömkan över att man inte gillar den mat man kan få gratis; då får man väl skaffa sig egen och så var det problemet löst.

Där är vi överens. De som inte äter ska inte gnälla och de som äter ska inte gnälla på de som inte äter.

Father O'blivion
2008-09-13, 12:36
Jo tack för dom tipsen jag har fått, för jag har tagit till mig dom, bara glömt att tacka, och det ursäktar jag mig för. Hemköp ligger ju inte långt ifrån matsalen (bamba = matsal) så det får väl bli frukt efter bamba och knäckebröd i bamba och såklart maten när den väl är ätbar, samt salladen som brukar vara okej.

Och ursäkta för att man inte är en som kan trycka i sig vad som helst. *rolleyes*

Sverker
2008-09-13, 14:04
Jag är lite besviken på att du är så dålig på att erkänna att du har fel utan fortsätter krångla till det. Till och med jag är ju bättre på att backa.


Men jag kan inte inte backa. Jag är fullt övertygad om att det går att hålla det relativt lugnt i en skolmatsal. Jag har haft förmånen att praktisera på en skola med trygga elever där alla känner alla.


Det är ju ni i tråden som upplever att miljö inte är bra. Trösten kan ju vara att man kopplar bort omgivningen.

Vill man nå resultat kan man.
- Kan lärarna tydligt formulera målet så blir det lättare för eleverna att förstå det. En lugn skolmatsal.

- Är reglerna rättvisa och gäller alla borde eleverna acceptera dem. Det värsta som finns är orättvisor.

- Står påföljden i proportion till brottet kan eleverna acceptera dem. Det måste trots allt finnas roligare saker än att vara punktmarkerad på lunchen och sitta och äta med Sverker.


Det är mitt andra naiva förslag. Alternativet är alltså att bygga om matsalarna och servera maten i mindre grupper ?

Scratch89
2008-09-13, 14:27
För att tillägga lite i diskussionen;
Schillerska har fått jättemycket kritik på sistone, sedan de anlitade entreprenörer som tog hand om skolmaten (eller om det var när de bytte från en firma till en annan, minnet sviker). Många skolor, särskilt friskolor, har haft matkuponger som gäller på många närliggande restauranger, där priset inte är den avgörande faktorn, utan mat med kvalitet och näringsrikhet. Detta har nu bytts till en firma som verkligen har noll koll, och som troligen hade konkat om det inte vore för den snåla rektorn (det blir, på något konstigt sätt, billigare att anlita en billig cateringfirma än att göra maten själv och ha anställd matsalspersonal).

Att sedan Eddie av alla människor säger att han tycker om skolmaten, och klagar på de som inte gör det, är lite jobbigt. Har man berättat, och nästan skyltat med, att man äter i princip allting som ligger still, helst med en klick majonäs eller smör, så är det svårt att finna sympatier. Jag har också goda erfarenheter av skolmaten, särskilt på gymnasiet, även fast vi hade en hyfsat medelmåttig skola, men alla har inte det. Priset och kvaliteten behöver inte alltid gå hand i hand, och ibland så har man helt enkelt olika preferenser.

WHITEFOLKS
2008-09-13, 14:30
De har väl mjölk till maten? Drick mjölk. Bra näring och lättkonsumerat :)

pia
2008-09-14, 10:30
Ät det som går och sedan kompletterar du med det du behöver. Gjorde själv så när jag var i Polen för maten i hotellet ingick men mycket av det kunde jag inte äta för det var verkligen äckligt. Jag brukar ta det som går t ex kolhydraterna och sallad och sedan kompletterar jag med en proteindrink och eventuellt lite nötter. Det finns oftast ris, potatis eller pasta och sallad som går att äta. Sedan brukar proteinet var lite sisådär med men att ta en proteindrink till så är måltiden komplett. En drink brukar inte kosta många kronor om du köper ett billigt proteinpulver och i större burkar.