handdator

Visa fullständig version : Maximal styrka för sin vikt?


Pantani
2008-09-11, 17:57
Satt och funderade lite idag och är väldigt dålig på att söka(samt att formulera mig ev), men min fundering är om det finns något som säger att väger du tex 70 kg kan du inte bli starkare än att du tar 120kg i bänkpress. Om det fanns några begränsningar eller formler för detta.
Vet inte om nån förstår vad jag menar men jag väger tex 73kg(har pendlat mellan 70-73kg i flera år) och kör 4*6 set/rep på 92.5 kg och går upp i vikter utan att gå upp i vikt men det borde ta stopp snart? äter ungefär likadant och lika mycket varje dag.
Har detta varit uppe kan nån få länka eller så om någon förstår vad jag är ute efter dvs

titeln är kanske inte helt rätt heller :smash:

130kg finsk sisu
2008-09-11, 18:03
Kodama från Japan tar 8x200kg i bänkpress vägandes 80kg utan så extrem teknik. Dessutom är han inte alls extremt kort heller.
Så svaret på din fråga är NEJ det finns inga formler. Men det är absolut lättare att bli stark om du ökar i vikt. Och delvis så blir starkare desto tyngre man är.

Black Star Abyss
2008-09-11, 18:27
Har en vän som väger 73 och klarar att köra några reps 120kg i bänk. Han är sinnessjukt starkt för sin vikt om du frågar mig, han är 183 lång också.

z_bumbi
2008-09-11, 18:30
Ökningstakten kommer troligen att avstanna men med anpassning av träningen så kan du, också troligen, att fortsätta öka ett bra tag framöver. Det går bara inte lika snabbt.
Sen finns det antagligen någon yttersta gräns när man inte längre kan öka men frågan är om det finns så många som når den, att öka 5 g per år är ju också en ökning. :)