handdator

Visa fullständig version : Nattsug/frossa


redrei9
2008-09-11, 15:56
Tjena, vet inte riktigt vart på forumet detta skulle läggas in men kost å näring verkade hyfsatt rätt. Jo det är så att d händer väldigt ofta att jag inte lyckas sova en hell natt utan vaknar mitt i natten(ibland ett flertalet ggr) med ett sug efter ngt sött/gott, vilket slutar med att man käkar ngt rikt på kalorier och kolhydrater som godis lr en macka. Jag är dessutom av typen att jag räknar mitt dagliga intagg av kalorier per dag så jag håller koll på hur mkt jag äter Kcal mässigt, sen så anpassar jag min dag efter vad jag åt på natten. Vilket ofta slutar med uteblivna måltider på dagen, med minskad energi och sötsugg som efterföljder.
Asså när man trännar som jag gör och försöker hålla sig fit, så suger ju detta beteende totalt. Det är så jäkla självdestruktivt för ens tränning. Finns d någon som har tips för hur fan jag kan ta mig ur detta? *gah!*
Tack på Förhand *popcorn*

Yankeee
2008-09-11, 15:58
Ät vettigt och tillräckligt på dagen så att du slipper vakna på natten?

Icefire
2008-09-11, 16:08
Tjena, vet inte riktigt vart på forumet detta skulle läggas in men kost å näring verkade hyfsatt rätt. Jo det är så att d händer väldigt ofta att jag inte lyckas sova en hell natt utan vaknar mitt i natten(ibland ett flertalet ggr) med ett sug efter ngt sött/gott, vilket slutar med att man käkar ngt rikt på kalorier och kolhydrater som godis lr en macka. Jag är dessutom av typen att jag räknar mitt dagliga intagg av kalorier per dag så jag håller koll på hur mkt jag äter Kcal mässigt, sen så anpassar jag min dag efter vad jag åt på natten. Vilket ofta slutar med uteblivna måltider på dagen, med minskad energi och sötsugg som efterföljder.
Asså när man trännar som jag gör och försöker hålla sig fit, så suger ju detta beteende totalt. Det är så jäkla självdestruktivt för ens tränning. Finns d någon som har tips för hur fan jag kan ta mig ur detta? *gah!*
Tack på Förhand *popcorn*

Det är inte bara psykiskt då? Låter som det har blivit en vana, låt bli en natt och se vad som händer.

Nu såg jag att du har ju svaret själv: Vilket ofta slutar med uteblivna måltider på dagen, med minskad energi och sötsugg som efterföljder.

Traenarn
2008-09-11, 18:01
Tjena, vet inte riktigt vart på forumet detta skulle läggas in men kost å näring verkade hyfsatt rätt. Jo det är så att d händer väldigt ofta att jag inte lyckas sova en hell natt utan vaknar mitt i natten(ibland ett flertalet ggr) med ett sug efter ngt sött/gott, vilket slutar med att man käkar ngt rikt på kalorier och kolhydrater som godis lr en macka. Jag är dessutom av typen att jag räknar mitt dagliga intagg av kalorier per dag så jag håller koll på hur mkt jag äter Kcal mässigt, sen så anpassar jag min dag efter vad jag åt på natten. Vilket ofta slutar med uteblivna måltider på dagen, med minskad energi och sötsugg som efterföljder.
Asså när man trännar som jag gör och försöker hålla sig fit, så suger ju detta beteende totalt. Det är så jäkla självdestruktivt för ens tränning. Finns d någon som har tips för hur fan jag kan ta mig ur detta? *gah!*
Tack på Förhand *popcorn*

Ät det totala energiintaget på dagen, träna hårt. Sov ändå hårdare? :thumbup:

Pakanajuhla
2008-09-11, 20:33
Vilket ofta slutar med uteblivna måltider på dagen, med minskad energi och sötsugg som efterföljder.
*


Precis som ovanstående påpekat så blir det en ond cirkel. Förmodligen underskattar du dessutom ditt energibehov och äter helt enkelt för lite även utan nattmackor. :)

Junior
2008-09-12, 13:14
Äter du något precis innan du går och lägger dig?
Jag hade tidigare ofta svårt att sova för att jag var hungrig, sedan jag började med att trycka i mig en kesella precis innan jag går och lägger mig är de problemen som bortblåsta.

creperiet
2008-09-12, 14:08
Är det bara ett sug som fungerar att tänka bort, d v s ingen hunger på det sättet, är det bara en ovana. Skit i det.

Är det hunger, där du känner lågt blodsocker, kallsvettningar, osv, har du ätit för lite under dagen. Lägger du dig 22 och har ätit en väl sammansatt middag klockan 20 där denna täcker de återstående 30E% av dagens behov har jag svårt att se att du skulle vakna av hunger.

Får en känsla av att du inte vill gå upp i fettvikt och därför försöker ligga precis på energimarginalen. Det kan vara dock svårt att pricka. Det är inget farligt med att ha fyllt sitt energibehov klockan 18 med en dunderlasagne. Och var för fan inte rädd för att hamna på några hundra kaloriers överskott. Det där jämnar ut sig om du tränar hårt och äter bra mat. Lär dig lyssna på hur mycket energi din kropp behöver och stirra dig inte alltför blind på siffror.

Graffman
2008-09-12, 14:34
Hände mig med all för ofta när jag deffade i sommras, vakna kallsvettig och magen höll på att äta upp sig själv.

Testa att äta en burk kesella eller dylikt innan läggdags. Tycker den är enormt mättande om du inte späder ut den med funlight.