handdator

Visa fullständig version : sömntuta


MaW
2003-06-25, 11:39
Får först och främst be om ursäkt för att jag inte riktigt vet i vilket denna tråden passar in...

Men frågan är ganska enkel.
Ni kanske har upptäkt som jag, att det är jäkligt skönt att ta sovmorgon..
Så ibland så ligger man och sover 10-12 timmar i sträck utan att gå upp och äta... min fråga är hur påverkar detta ens uppbyggnad, för man gör ju ändå knappt åt något när man sover..
Sköter förövrigt kosten däremellan perfekt.

MIGGE
2003-06-25, 12:32
detta undrar jag me, väldigt mkt..

spinkoo
2003-06-25, 12:33
Inte ett skit i det stora hela. Ligg och dra dig ibland du :)

Wilson
2003-06-25, 13:43
Om jag får säga vad jag tror. Jag TROR att en proteindrink skulle behövas efter sådär 8 timmars sömn... men bara min teori.
Det är ju trots allt inte så svårt å bara slänga i sig en proteindrink stående på bordet vid sängen

Megatuttarna
2003-06-25, 13:45
Originally posted by Wilson
Om jag får säga vad jag tror. Jag TROR att en proteindrink skulle behövas efter sådär 8 timmars sömn... men bara min teori.
Det är ju trots allt inte så svårt å bara slänga i sig en proteindrink stående på bordet vid sängen

Vad bygger din teori på?

Bamse
2003-06-25, 17:36
Originally posted by Wilson
Om jag får säga vad jag tror. Jag TROR att en proteindrink skulle behövas efter sådär 8 timmars sömn... men bara min teori.
Det är ju trots allt inte så svårt å bara slänga i sig en proteindrink stående på bordet vid sängen

Så sömntutor växte inte på tiden innan proteinpulver kom ut på marknaden? :)

Lellan
2003-06-25, 17:59
Byggare som äter och dricker mycket och en del annat folk springer ju på toa mitt i natten, gör man det kan man ju svepa en drink för jag tror inte det skadar. Men att ställa klockan el nåt bara för att äta är nog onödigt.. men det blir ju helt klart ett näringsuppehåll, det är ju därför många tar långsamt protte före läggdags för att förhindra det.

Annars är det väl onödigt med så lång sömn om man inte är tonåring med tillfällig hormonrush, sover man FÖR mycket så blir man ju tröttare.

MIGGE
2003-06-25, 18:39
angående långsammt protein, hur lång tid "räcker" 30g kasein protte?

sen har jag en till fråga..
Måste man utsöndra insulin för att kunna bygga muskler, eller e det inte så?

Ozz
2003-06-25, 20:21
Man måste inte utsöndra insulin för att bygga muskler. Men utsöndrar man inte insulin utsöndrar man troligen glucagon som sakta men säkert kan motarbeta muskeltillväxt. Muskeltillväxt kan troligen ske även när inte insulin är i blodet men det sker ju inte optimalt om inte insulinet är i farten och skyfflar in byggmaterial.

Tomten
2003-06-25, 22:58
Jag tycker det är sanslöst att ligga och sova så länge som tolv timmar. Då blir man ju bara trött resten av dagen, och slapp som fan. Det förstör ju hela dagen när man sover så länge :cryout:

Spud
2003-06-26, 08:45
Håller med Tomten, 12 timmar är ju för mycket. 50% av dagen sover du bort...

det brukar inte ge nåt att sova så mycket, man blir bara grötig i huvudet.

Herkulez
2003-06-26, 09:25
Originally posted by Megatuttarna


Vad bygger din teori på?

Ja förmodligen för att man hamnar i ett ganska så katabolt läge när man inte får i sig nå näring på 12 timmar

z_bumbi
2003-06-26, 09:26
Originally posted by MIGGE
angående långsammt protein, hur lång tid "räcker" 30g kasein protte?

Upp till 7 timmar har jag sett någonstans, men är du rädd att det inte räcker så kompletera med en stor bit kött och tugga inte allt för noga.

MIGGE
2003-06-26, 13:23
tack för svaret, visste inte att det räckte såå länge!
jag räknade med max 3 timmar.
men frågan är..motverkar det mej att bli katabol? räcker det liksom..isåfalle e det ju ett dundermedel!:hbang:

King Grub
2003-06-26, 13:27
Visst är kasein ett anti-katabolt protein. Om det håller dig från att bli katabol under hela natten är en annan sak. Alla är katabola då och då, varje dag. Det finns ingen, inte ens de värsta toppdopade proffsen, som lyckas med konststycket att vara i anabol fas 24/7.

z_bumbi
2003-06-26, 14:14
Migge: Om du ökar dosen kommer du få ut mer aminosyror i blodet under längre tid men för att vara antikatabol måste du väl tillföra en viss mängd näring hela tiden och det klarar nog inte en kasseindrink av.
Däremot om du äter en stor middag precis innan du lägger dig så borde du få ut mer aminosyror i bloder plus fint fett och kolhydrater, kanske inte det bästa för fetthushållningen men du är inte katabol under så lång tid..

Förövrigt så tror jag inte det spelar någon större roll om du råkar vara "katabol" några timmar när du ligger och sover.

Jon2
2003-06-26, 17:27
Det är problemet med sommarlov man ställer om dygnet jag går typ och lägger mig 20 min senare varje dag och sover typ 11 timmar

King Grub
2003-06-26, 17:54
Originally posted by Jon2
Det är problemet med sommarlov man ställer om dygnet jag går typ och lägger mig 20 min senare varje dag och sover typ 11 timmar

Get a job, ya bum! :booty:

z_bumbi
2003-06-26, 18:01
Originally posted by Jon2
Det är problemet med sommarlov man ställer om dygnet jag går typ och lägger mig 20 min senare varje dag och sover typ 11 timmar

Sommarlovsmorgon börjar runt 9 varje morgon, längre än så kan man väl inte sova ?:hbang:

Linnet
2003-06-26, 18:56
Det bästa med sommarlov är att man kan vakna av sig själv flera dagar i rad. I alla fall var det så, nu har man jobb på McDonald's och de brukar ringa vid åtta och säöga snälla, snälla, snälla kan inte du jobba idag! Fattig som man är pallrar man sig dit. Men åtminstone är det inte 05.45 man går upp som under terminen, och vissa dagar som idag får man sova ut innan de ringer.

King Grub
2003-06-26, 19:33
Men... Men klockan 07:00 börjar ju träningspasset.

JAM
2003-06-26, 19:38
Jag har också en förmåga att sova hemskt länge. Men jag har börjat med att alltid ställa väckarklockan, oavsett om jag ska jobba eller inte. Ställer den på 8,5 timmar frammåt i tiden. Det blir utmärkt. Sover jag >9 timmar blir jag skittrött hela dagen.

Everest
2003-06-26, 23:06
Vafan de e ju skönt o sova :kinky:

Spud
2003-06-26, 23:25
man ska alltid upp mellan 06-09 på morgonen, därmed basta!

jävla ungdomsslödder som kliver upp vid lunch :D

no1fitness
2003-06-27, 02:19
Originally posted by Spud
man ska alltid upp mellan 06-09 på morgonen, därmed basta!

jävla ungdomsslödder som kliver upp vid lunch :D

:laugh:

Precis !:thumbup:

dude
2003-06-27, 04:45
jag vänder på dygnet hela tiden,,, har inte lagt mig än borde kanske göra det måste upp kl 3 sen.. igår vakna jag 16.30 =)

Linnet
2003-06-27, 10:28
Sömn är ANABOLT! Hur jäkla katabol kan man bli av att inte göra någonting med en kraftigt reducerad ämnesomsättning! För min del ger också en ordentlig sömn mig möjlighet till en helt annan intensitet under träningen vad den nu än må vara. Man sträcker lite på sig gäspar lite lojt och sen kör man igång utav bara h-vete ända tills man är klar.

Sen ger mycket sömn en helt annan sinnestämning, man blir glad och småvisslar hela tiden (något omgivningen kan tröttna rätt fort på) jag känner faktiskt att vi borde ge mer sömn åt folket!

Megatuttarna
2003-06-27, 10:37
Originally posted by Herkulez


Ja förmodligen för att man hamnar i ett ganska så katabolt läge när man inte får i sig nå näring på 12 timmar

Jaarå så om man sover föör länge i sitt liv så har man en dag inga muskler kvar eftersom allt har förbrukats i det kraftigt katabola läget som sömn innebär!!!

Anledningen till att jag frågade vad hans teori beror på e att det är en gissning helt enkelt, ingen teori. När man sover utsöndras gh och ämnesomsättningen sjunker som fan, inte så katabolt! :booty:

Herkulez
2003-06-27, 10:52
Originally posted by Megatuttarna


Jaarå så om man sover föör länge i sitt liv så har man en dag inga muskler kvar eftersom allt har förbrukats i det kraftigt katabola läget som sömn innebär!!!

Anledningen till att jag frågade vad hans teori beror på e att det är en gissning helt enkelt, ingen teori. När man sover utsöndras gh och ämnesomsättningen sjunker som fan, inte så katabolt! :booty:

:rolleyes: jag orkar inte ens besvara

Herkulez
2003-06-27, 10:55
Originally posted by Linnet
Sömn är ANABOLT! Hur jäkla katabol kan man bli av att inte göra någonting med en kraftigt reducerad ämnesomsättning! För min del ger också en ordentlig sömn mig möjlighet till en helt annan intensitet under träningen vad den nu än må vara. Man sträcker lite på sig gäspar lite lojt och sen kör man igång utav bara h-vete ända tills man är klar.

Sen ger mycket sömn en helt annan sinnestämning, man blir glad och småvisslar hela tiden (något omgivningen kan tröttna rätt fort på) jag känner faktiskt att vi borde ge mer sömn åt folket!

ok så för att växa så räcker det att man tränar och sen går och lägger sig om det nu är så jävla anabolt och ligger där resten av dagen.

Till slut så hamnar du ju i ett katabolt läge pga av kroppen inte får i sig nå näring.

no1fitness
2003-06-28, 01:12
För min del så känner jag mig väldigt utsvulten och har vätskebrist när jag vaknar, så till en viss del är nog för lång sömn inte så bra. Provade ett tag att ta en proteindryck när jag vaknade på natten och det hjälpte mig lite ( tror jag... :D )
Den skadar i alla fall inte...

Linnet
2003-06-28, 15:51
Herkulez> det sa jag inte, jag är ingen expert utan torgförde en åsikt jag har, men givetvis tror jag som alla andra att man bör äta mat om man tränar (annars också iofs) Men om vi skall gå till extremer hur mycket växer du om du tränar äter som en gris och inte sover alls?

Herkulez
2003-06-28, 20:10
Originally posted by Linnet
Herkulez> det sa jag inte, jag är ingen expert utan torgförde en åsikt jag har, men givetvis tror jag som alla andra att man bör äta mat om man tränar (annars också iofs) Men om vi skall gå till extremer hur mycket växer du om du tränar äter som en gris och inte sover alls?

nja nu pratar jag inte om att inte sova alls, utan att ligga 12 timmar i sängen utan mat, håller med fullständigt att sömn är viktigt, men om jag skulle sova 12 timmar så skulle det betyda att jag missade två mål till skillnad till mina 8 timmars sömn som jag har nu och då skulle jag inte växa iaf, föröker tom att dricka en proteindrink på natten oxå( då jag kommer ihåg, vaknar 2 ggr varje natt och måste ändå gå förbi kylen).

jag tror nog att du missförstod mig !!

Jon2
2003-06-29, 14:46
Originally posted by King Grub


Get a job, ya bum! :booty:

Haha jag har fatiskt jobbat men plantering i 8 dagar klev upp kl 6 varje dag men nu tar jag i gen de förlorade timmarna

Niclaaas
2003-06-29, 15:19
Originally posted by Linnet
För min del ger också en ordentlig sömn mig möjlighet till en helt annan intensitet under träningen vad den nu än må vara. Man sträcker lite på sig gäspar lite lojt och sen kör man igång utav bara h-vete ända tills man är klar.

Sen ger mycket sömn en helt annan sinnestämning, man blir glad och småvisslar hela tiden (något omgivningen kan tröttna rätt fort på) jag känner faktiskt att vi borde ge mer sömn åt folket!

:bow:

att få sova snuskigt mycket är livskvalité. punkt!

Linnet
2003-06-29, 22:00
Du har fatta re!:cheers:

Everest
2003-06-29, 22:03
Exakt Niclaaas!:thumbup: De e bara gamlingarna som håller på med nån häxjakt på oss unga:D

MIGGE
2003-06-29, 22:16
nej usch..jag sover alldeles för mkt. Inte någon vidare livskvalitét enligt mej..
Man ska gå upp tidigt o ta vara på dagen! gå ut, promenera i solen, spela lite fotboll, gå o shoppa eller vad fan som hellst man får ut nått av.. sova e så onödigt då livet inte är oändligt!
Men ändå sover jag alldeles för länge.. bad bad bad:nono:

Everest
2003-06-29, 22:19
Onödigt att stressa till döden: smash: Nä man måste ta de lugnt o skönt ibland