handdator

Visa fullständig version : Gainer vs godis+vassle+multivitamin


astrodog
2008-09-11, 10:29
Hur skiljer sig dessa åt?

Standard billig gainer

vs.

Billigt vassle
+
Multivitamin som också "överdoserar" de vattenlösliga typ B,C och annat "safe"..
+
Godis som kolhydratkälla, låt oss säga någorlunda socker-baserade och liten andel fett

Det jag då spontant kommer att tänka på är fettmängden. Några andra intressanta tankar?

astrodog
2008-09-11, 15:58
Sockervalet kanske spelar nån skillnad? Massvis med färgämnen, smakämnen? Men det finns det en del av i många gainers med väl? Är det främst godis vs gainers kolhydratkälla som skiljer sig, verkar ju så i mina ögon?

z_bumbi
2008-09-11, 16:20
I vilket syfte tänker du använda gainern, styrketräning, konditionsidrott?

astrodog
2008-09-11, 16:35
I vilket syfte tänker du använda gainern, styrketräning, konditionsidrott?

Det är för min bjj där jag vill bli starkare och uthålligare.

Maod
2008-09-12, 07:57
Hur skiljer sig dessa åt?

Standard billig gainer

vs.

Billigt vassle
+
Multivitamin som också "överdoserar" de vattenlösliga typ B,C och annat "safe"..
+
Godis som kolhydratkälla, låt oss säga någorlunda socker-baserade och liten andel fett

Det jag då spontant kommer att tänka på är fettmängden. Några andra intressanta tankar?

Ja, pulver är så mycket smidigare att ha å göra med. Lättare att dosera.
Satsa på malto+valfritt protein.

Godis kan du så klart hitta sorter med låg fetthalt, men jag skulle ändå inte valt det som första val av kolhydratkälla för det. Kanske om du kör flera timmar intensiv träning och sköter kosten rätt övrigt under dagen. Upptaget av kolhydrat från godis borde väl vara lite långsammare än från isoton gainer.

Så om det handlar om ett intag efter träning i återhämtningssyfte, satsa på din gainer.