handdator

Visa fullständig version : Nu small de till! Ngn som kan analyserad detta?


_byggarebob_
2008-09-10, 12:57
Hmm nu har ngt illa inträffat!

Tränade ben i lördag och har haft träningsvärk sedan dess tills idag och har känt mig stel och jävligt.
När jag somnade inatt så kändes de som att värken började släppa men vaknade på morgonen av att de gjorde riktigt ont i insidalår på höger ben, hela vägen från ljumsken nästan ända ner till knävecket. Låg och tänkte de släpper snart men de gjorde inte de på kanske 10min beslutade mig för att försöka ställa mig upp, exakt när jag kom på benen så drog de till exakt på samma ställe fast på vänster ben!
Jag kastade mig ner i sängen på mage och vrålade för nu gjorde de riktigt jävla ont i vänsterben och strämandet fortsatte i höger.

Efter jag hade legat på mage i sängen i kanske 10min till så beslutar min tjej att ringa min mor som är sjuksköterska.
Snackade med henne och blev riktigt skrämd, för hon sa att de kan vara min diskutbuktning som har utvecklats till ett diskbråck och därför smärtan i bägge benen, hon snackade även om ngt som hette compartment syndrom vilket innebär i korthet att en muskelgrupp omgiven av en stram muskelhinna i samband med långvarig träning svullnar så mycket att den inte riktigt ryms innanför muskelhinnan. Om man inte kan anpassa träningen så att besvären försvinner finns möjligheten att operera. Det går till så att man öppnar själva muskelhinnan och på så sätt ger muskeln mer plats.

Jag får typ panik och gråter för de kändes fan inte normalt i benen och inga a dessa alternativ skulle jag vilja välja.
Jag ringer vårdcentralen men de är för lång kö på tele listan så att jag inte ens för en köplats. Jag Somnade om vaknade 3h senare och själva värken har försvunnit och jag kan ta mig upp på benen, men känner varje steg jag tar att de stramar, men gör inte ont utan bara stelt stramar.
Misstänker ngn muskelbristning eller så, ska även posta detta i rehab/skade forummet och se om ngn har nått att säga.

Min söta lilla ängel var även iväg och köpte ipren åt mig medans jag låg och sov, har blivit rekomenderad att ta 4st / dag av min mor utafall att de är ngn slaggs inflamation!

HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE HELVETE!!

Skulle vara skitglad om ngn som har upplevt detta tidigare skulle kunna berätta om hur han eller hon löste de, eller om ngn har nån aning om vad detta kan vara!

_byggarebob_
2008-09-10, 13:10
--------------------------------------------------------------------------------

För att man lättare skall kunna hjälpa er med besvär eller skador så kan det vara bra att använda sig av en mall när ni beskriver era besvär. T ex något sådant här. Ni som känner att ni har ideér till tillägg eller ändringar är välkomna att göra det.
Hoppas det kan vara till lite hjälp. Jag tog med basdata som kön, ålder, längd och vikt för att det han viss betydelse ibland.

Kön:Man

Ålder:21

Längd och vikt. 174cm, 80kg

Smärtbeskrivning: Var gör det ont? Känns det som att smärtan är djup eller ytlig? Gör det ont någonstans då du trycker? Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt? Är smärtan skarp eller mer dov? Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? Känns det bättre eller sämre efter träning? Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Var i rörelsen smärtar det? Hur länge har du haft ont? Smärtvariation över dygnet.

-- Det gör ont från ljumsken och ner till knävecket, men inte ända ner. smärtan känns exakt i musklen och gör ont vid kontakt samt ansträngning.
Det smärtar då det på ngt sätt blir en tänjande rörelse för arslet dvs då mina knäskålar börjar närma sig hakan på ngt sätt och de gör ondare ju längre jag kommer i rörelsen.

Detta har nyss inträffat så vet ej om ngn smärt variation, dock så verkar de som att jag har dragit till ngn muskel och smärtan börjar avta ju längre tid de går från att jag drog till musklen.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?

-- Tränar styrketräning 5dagar / Veckan, tränar hela kroppen lika mkt dvs framsida & baksida lår får sig ett pass / Vecka.
Inge större ändringar, men körde ett riktigt brutalt pass i lördags och har haft konstant träningsvärk tills idag när de hände, dvs 4dagar!

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

-- har nyss tagit ipren, men effekten har ej börjat komma.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?
Domningar i ben eller fötter?
Svårighet att gå på tå eller häl?
Domning i underliv?
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)?

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

-- blev diagnistiserad med en diskutbuktining mellan ländkotorna på höger sida för ca 4år sen, och har haft små problem sedan dess.

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

-- Jag har astma om de räknas :) Är även pälsdjursalergiker.

Övrigt:

TheSpider
2008-09-10, 13:13
Jag tycker verkligen att du ska uppsöka läkare. Tror ingen här kan hjälpa till tillräckligt.

Börje H
2008-09-10, 13:16
Utifrån vad du berättar så låter det som om du upplevt ett krampanfall i någon av adduktorerna (ljumskarna). Man kan tänka sig m.adduktor magnus eller m.gracilis som främsta misstänkta. Med tanke på att du haft mycket träningsvärk, körde du ngn övning du inte gjort förr eller ändrade du fotbredd eller liknande i böj eller benpress?

Kramp kan utlösas efter ett par dagar som följd av muskelbristning men även om man haft osedvanligt kraftig träningsvärk och inte rört sig speciellt mycket. Vätskebalansen spelar även roll. Festeri eller dåligt med vatten ökar därmed risken för kramp.

_byggarebob_
2008-09-10, 13:28
Utifrån vad du berättar så låter det som om du upplevt ett krampanfall i någon av adduktorerna (ljumskarna). Man kan tänka sig m.adduktor magnus eller m.gracilis som främsta misstänkta. Med tanke på att du haft mycket träningsvärk, körde du ngn övning du inte gjort förr eller ändrade du fotbredd eller liknande i böj eller benpress?

Kramp kan utlösas efter ett par dagar som följd av muskelbristning men även om man haft osedvanligt kraftig träningsvärk och inte rört sig speciellt mycket. Vätskebalansen spelar även roll. Festeri eller dåligt med vatten ökar därmed risken för kramp.

Hmm körde ganska tunga utfall med stång, som absolut är boven i arsletrakten! Jag hade inte körde denna övning på någon månad!
Så du tror att jag kan ha fått ngn slags muskelbristning och sedan kram på just detta ställe?
Därför jag har upplevt "vanlig" kram flera ggr och de gör liksom inte ont på samma sätt, där detta inte känns normalt, medans kramp gör ont men fortfarande känns normal ont!

Hemi
2008-09-10, 15:04
Man kan skada och sträcka muskler som sedan börjar svälla och klämmer på nerver osv, kan vara alvarligt ibland inte. Har tyvärr för många riktigt dåliga erfarenheter av det här både själv och andra som 'överansträngt sig' tyvärr, har jag själv tappat förtroendet för 'läkare' och litar mer på ett resultat av 50 inlägg på kolozzeum, faktiskt. Annars finns fysio osv du kanske kan gå till. Sorry för mitt deppiga inlägg men det är vad jag tror, folk som kan något och bryr sig måsta man ibland leta efter själv, tyvärr.

_byggarebob_
2008-09-10, 17:07
Man kan skada och sträcka muskler som sedan börjar svälla och klämmer på nerver osv, kan vara alvarligt ibland inte. Har tyvärr för många riktigt dåliga erfarenheter av det här både själv och andra som 'överansträngt sig' tyvärr, har jag själv tappat förtroendet för 'läkare' och litar mer på ett resultat av 50 inlägg på kolozzeum, faktiskt. Annars finns fysio osv du kanske kan gå till. Sorry för mitt deppiga inlägg men det är vad jag tror, folk som kan något och bryr sig måsta man ibland leta efter själv, tyvärr.

Har faktiskt tappat förtroende ganska mkt för dem med. erfarenhet och personer med liknande fall är absolut de bästa.. tog mig ca 1år innan ngn lyckades diagnistisera min diskutbuktning, var till 1000 olika saker, men tillslut så visade magnetrötgen de..!