handdator

Visa fullständig version : Andningsproblem


flintastek
2008-09-10, 12:36
Hejsan,

har ett litet problem som jag grubblat på länge. Lång historia kort:
Innan sommaren styrketränade jag som attan (beach 2008 som nu blir 2010 typ) och fick efter några veckor svårt att andas. Jag har astma sedan tidigare men det här var annorlunda då jag inte kunde dra djupa andetag. Det känns typ som att blåsa upp en ballong mellan händerna, den (lungorna) fylls inte upp till max.
Så jag gick runt och kippade efter andan i några veckor tills jag gick till läkaren.

Hon trodde jag hade pollenallergi och skrev ut kortisontabletter. Jag provade några dagar och tyckte inte att det fungerade. Sen kom jag på att jag har aldrig varit så vältränad som jag va just då. Frågade en kompis som är naprapat om det kunde vara nått med musklerna kring bröstkorgen o hon sa ja. Tyvärr hann vi inte gå in så mycket djupare på det men jag slutade träna rygg och andningsproblemen försvann.

Nu har jag börjat träna igen och sakta men säkert kommer det tillbaks. Har ni varit med om något liknande eller har ni några tips?!
jag har problem att stretcha ryggen då jag bröt nyckelbenet för x antal år sen, så mina axlar är lite speciella.
....det här blev inte alls en kort historia :)

mvh
kalle

JärnJane
2008-09-10, 21:02
jag har haft exakt likadant!
massa spända muskler i bröstryggen och hade under en period svårt att andas. det var, som du också beskriver, typ som att bröstkorgen inte ville vidga sig mer än den gör när man andas vanligt, så det blev väldigt jobbigt om jag blev andfådd eller försökte ta ett djupt andetag.

Gick till naprapat som fick ta i rejält för att knaka mig, inget lossnade vid första två besöken (!) så då fick jag massage, vid tredje besöket fick hon loss lite spänningar och jag kunde äntligen andas in ordentligt igen!

För min del berodde dessa spänningar på det jobb jag hade då, orkade inte med det helt enkelt, och när jag sa upp mig (pga dessa problem) blev allt bra igen :)