handdator

Visa fullständig version : Har jag mördat min ipod?


Angel
2008-09-10, 09:58
Körde den 1 timma i tvättmaskinen och några timmar i torktumlaren. När jag sätter den i laddaren nu (den var urladdad innan) så lyser den orange men den ploppar inte upp i itunes eller så. Är den död?

rememberence
2008-09-10, 10:00
Nu åker du dit på dråp! :devil:

Med största sannolikhet är den död.
Det kanske går att göra en total reset, jag kommer inte ihåg alls.

Torwald
2008-09-10, 10:00
Testa baka den några timmar i ugnen också så kanske den vaknar till liv. Fungerar inte det så kan du ju alltid testa att köra över den med bilen.

Skämt åsido, den kanske fortfarande är blöt? Jag skulle inte vara alltför hoppfull om dess framtid.

MasterChief
2008-09-10, 10:00
Garanterat.


Se det från den ljusa sidan. Du kan köpa en ny finare.

Angel
2008-09-10, 10:01
Testa baka den några timmar i ugnen också så kanske den vaknar till liv. Fungerar inte det så kan du ju alltid testa att köra över den med bilen.

Skämt åsido, den kanske fortfarande är blöt? Jag skulle inte vara alltför hoppfull om dess framtid.

Men det finns ju något litet liv eftersom den lyser orange om man laddar den iallfall? Inte? Dööööööööööööööööööööööööd?

Angel
2008-09-10, 10:02
Garanterat.


Se det från den ljusa sidan. Du kan köpa en ny finare.

DEN VAR NY!!!!!!

Exdiaq
2008-09-10, 10:03
Men det finns ju något litet liv eftersom den lyser orange om man laddar den iallfall? Inte? Dööööööööööööööööööööööööd?



Dödsryckningar?

rememberence
2008-09-10, 10:04
Men det finns ju något litet liv eftersom den lyser orange om man laddar den iallfall? Inte? Dööööööööööööööööööööööööd?

Bara för att det går ström fram till dioden behöver det inte betyda att övriga komponenter fungerar, eller ens får ström :)

lectris
2008-09-10, 10:05
Har inte din mamma lärt dig att man alltid ska tömma fickorna innan man slänger in något i tvättmaskinen? :D

mangs
2008-09-10, 10:07
Min Ipod, dog när jag kopplade den till en IPOD-dockad högtalare och jag lade ner 1-2 kvällar på att försäka få igång den igen. Jag misslyckades och med facit i hand skulle jag gett upp tidigare. I ditt fall skulle jag nog bara avvakta en tid till den eventuellt torkat upp, har du tur fungerar den annars blir det till att köpa en ny.

Om du känner dig händig kan du säkert öppna upp den och få den att torka snabbare men risken är ju då att du förstör den.

Mescreant
2008-09-10, 10:08
Tvättade en fjärrkontroll en gång och den började fungera ca 1 vecka senare, din ipod däremot är säkert sönder.

Mental
2008-09-10, 10:11
Körde den 1 timma i tvättmaskinen och några timmar i torktumlaren. När jag sätter den i laddaren nu (den var urladdad innan) så lyser den orange men den ploppar inte upp i itunes eller så. Är den död?


Varför gjorde du det?

MasterChief
2008-09-10, 10:17
DEN VAR NY!!!!!!

Ok, men du kan köpa en ännu nyare. Det är inte dåligt att få ett legalt skäl att köpa mera elektronik.

Exdiaq
2008-09-10, 10:19
Du spelade inte in en ny reklamfilm för Komplett.se?

Jens.Andersson
2008-09-10, 10:20
du kan reset:a ipoden genom att stänga av lock, sätta på lock, stänga av lock och sen hålla ner MENU och mitten knappen samtidigt i 10 sekunder. Det kan vara knepigt att lyckas hålla nere båda så lägg den ner på ett bord. Tror dock inte det kommer hjälpa.

MasterChief
2008-09-10, 10:25
Nåja, hon hade säkert en komplett samling av Fronda på den så jag tycker vi alla ska glädjas och ta tillfället i akt och ha en gemensam orgie för att hylla denna händelse.

Genesis
2008-09-10, 10:45
Perfekt eftersom det kom nya iPods igår!

spange
2008-09-10, 10:46
äsch, nu har nya touch och nano chromatic släppts, köp nån av dom och var glad:)

EDIT: helvete, pucktvåa...

hahavaffan
2008-09-10, 11:36
Nåja, hon hade säkert en komplett samling av Fronda på den så jag tycker vi alla ska glädjas och ta tillfället i akt och ha en gemensam orgie för att hylla denna händelse.Hahaha :D

ArcTiC
2008-09-10, 11:40
Ta bort så mycket luckor/grejs etc som du möjligen kan och stoppa den upponer i ugnen i ca 40 grader ett gäng timmar (t.ex. 12 h.). Stäng inte ugnsluckan helt utan lämna gärna ett liten öppning.

hahavaffan
2008-09-10, 11:43
Perfekt eftersom det kom nya iPods igår!Men fan ta diiiiig!! Nu behöver jag ju en ny Touch. Fyfan. Har inte råd, men jag har ett beroende.

Angel
2008-09-10, 11:45
Min Ipod, dog när jag kopplade den till en IPOD-dockad högtalare och jag lade ner 1-2 kvällar på att försäka få igång den igen. Jag misslyckades och med facit i hand skulle jag gett upp tidigare. I ditt fall skulle jag nog bara avvakta en tid till den eventuellt torkat upp, har du tur fungerar den annars blir det till att köpa en ny.

Om du känner dig händig kan du säkert öppna upp den och få den att torka snabbare men risken är ju då att du förstör den.

Fast den har ändå torktumlat i flera timmar, den borde vara torr nu.

Varför gjorde du det?

Hade den i fickan på en tröja som ja slängde i tvätten.

Ok, men du kan köpa en ännu nyare. Det är inte dåligt att få ett legalt skäl att köpa mera elektronik.

Jag jobbar på sjukhus.

du kan reset:a ipoden genom att stänga av lock, sätta på lock, stänga av lock och sen hålla ner MENU och mitten knappen samtidigt i 10 sekunder. Det kan vara knepigt att lyckas hålla nere båda så lägg den ner på ett bord. Tror dock inte det kommer hjälpa.

Jag har varken lock eller menu på den?

Nåja, hon hade säkert en komplett samling av Fronda på den så jag tycker vi alla ska glädjas och ta tillfället i akt och ha en gemensam orgie för att hylla denna händelse.

Faktisk bara två fronda låtar.

äsch, nu har nya touch och nano chromatic släppts, köp nån av dom och var glad:)

EDIT: helvete, pucktvåa...

Jag ville ha en shuffle, perfekt när man tränar ju. Nu gick mitt pass dåligt.

Ta bort så mycket luckor/grejs etc som du möjligen kan och stoppa den upponer i ugnen i ca 40 grader ett gäng timmar (t.ex. 12 h.). Stäng inte ugnsluckan helt utan lämna gärna ett liten öppning.

Ehmn, ska jag baka den? Tvivlar på att det kommer hjälpa.


Kan jag inte försöka reklamera den...säga..."den bara dooog?"

lectris
2008-09-10, 11:47
Kan jag inte försöka reklamera den...säga..."den bara dooog?"

tveksamt, vattenskador osv brukar väl synas på elektronik har jag för mig :)

edit: drulleförsäkring kanske vore något för dig? :naughty:

Tricklev
2008-09-10, 11:48
Jag fick en ny ipod när jag råkade kasta den 4 våningar rakt ner i ett marmorgolv, fast jag hade ju drulleförsäkring också, har jag för mig.

Angel
2008-09-10, 11:59
En gång tvättade jag min mobil, men den överlevde det.

ArcTiC
2008-09-10, 12:02
Ehmn, ska jag baka den? Tvivlar på att det kommer hjälpa.



Om du med baka menar torka så ja. Den funkar ju tydligen inte när den är fuktig :confused: Gjorde detta med en mobillur som råkat ut för liknande sak så sent som för en vecka sen. Den är iaf alive and kickin.

spange
2008-09-10, 12:07
tveksamt, vattenskador osv brukar väl synas på elektronik har jag för mig :)

edit: drulleförsäkring kanske vore något för dig? :naughty:

japp, funkar inte - har testat, hade glömt mobilen ute i regnet i nån dag, sen lade jag den på ett element att torka, den funkade ett par veckor men sen dog den, och dom sa på reparationen att den var vattenskadad som fan

Angel
2008-09-10, 12:10
Om du med baka menar torka så ja. Den funkar ju tydligen inte när den är fuktig :confused: Gjorde detta med en mobillur som råkat ut för liknande sak så sent som för en vecka sen. Den är iaf alive and kickin.

Fast ja har ju torktumlat den

Ahead Of The Pack
2008-09-10, 12:11
En gång tvättade jag min mobil, men den överlevde det.

Det är en ful ovana du har. Att tvätta elektronikprylar.:D

ArcTiC
2008-09-10, 12:13
Fast ja har ju torktumlat den

Jaha, jamen dåså.... prova ugnen!

Angel
2008-09-10, 12:55
nu har ja bakat den, fortfarande död

ArcTiC
2008-09-10, 13:11
Testa efter en 12 timmar. Poängen är att driva ut all fukt som förmodligen finns kvar i ipoden. Jag körde telefonen minst 12 timmar innan jag fick igång den. Men visst, har du otur så är den stendöd.

blaki
2008-10-09, 00:17
Jag återanvänder denna tråd lite för att ställa en fråga.. Jag har inte haft ihjäl min i-pod men av någon anledning så känner inte min dator av när jag sätter i den! Har funkat förut så jag vet inte varför det inte gör det nu... Nån som har nån idé om vad som kan vara fel? Kan vara så att jag råkat mixtra med inställningar på nåt vis... :em: men hur un-do:.ar jag det?

Jens.Andersson
2008-10-09, 07:56
Jag återanvänder denna tråd lite för att ställa en fråga.. Jag har inte haft ihjäl min i-pod men av någon anledning så känner inte min dator av när jag sätter i den! Har funkat förut så jag vet inte varför det inte gör det nu... Nån som har nån idé om vad som kan vara fel? Kan vara så att jag råkat mixtra med inställningar på nåt vis... :em: men hur un-do:.ar jag det?

http://support.apple.com/kb/HT1320

TheGovernator
2008-10-09, 07:56
Tvättade en fjärrkontroll en gång och den började fungera ca 1 vecka senare, din ipod däremot är säkert sönder.

Haha, bra sätt att få upp en förhoppning för att sedan, i samma mening, ta kål på den :D

mela
2008-10-09, 09:20
Jag återanvänder denna tråd lite för att ställa en fråga.. Jag har inte haft ihjäl min i-pod men av någon anledning så känner inte min dator av när jag sätter i den! Har funkat förut så jag vet inte varför det inte gör det nu... Nån som har nån idé om vad som kan vara fel? Kan vara så att jag råkat mixtra med inställningar på nåt vis... :em: men hur un-do:.ar jag det?

Hade samma problem, det löste sig när jag köpte en ny kabel dock.



Angel: Släng skiten och köp något som INTE är en iPod.

MasterChief
2008-10-09, 13:21
Angel: Släng skiten och köp något som INTE är en iPod.

Varför inte iPod?

qwerty1
2008-10-09, 13:23
För man kanske kan tvätta alla apparater förutom ipod? ... tänk mela.

mela
2008-10-09, 18:20
Varför inte iPod?

För man kanske kan tvätta alla apparater förutom ipod? ... tänk mela.

För att iPod krånglar i allmänhet.

Tvätta elektronik är dumt.

MasterChief
2008-10-09, 18:34
För att iPod krånglar i allmänhet.



Nä, det tycker jag verkligen inte. Men jag har bara ägt 10 st sista 7 åren så jag kanske inte ska uttala mig.

Men det är klart. Har man sålt över 100 miljoner spelare finns det alltid någon som upplever problem. :-/

bertbert
2008-10-09, 18:37
Nä, det tycker jag verkligen inte. Men jag har bara ägt 10 st sista 7 åren så jag kanske inte ska uttala mig.


Har det gått åt så många måste de väl krångla en hel del? :D

MasterChief
2008-10-09, 18:44
Har det gått åt så många måste de väl krångla en hel del? :D


Nä, det är bara habegäret.

*cupid*

De släpper ju nya hela tiden. Tre olika använder jag dock regelbundet (Touch, Classic och Shuffle). De passar olika bra till olika saker.

Rosse
2008-10-09, 18:54
Jag tvättade min ipod shuffle. Efter några timmar i torkrummet och ett dygns torkning uppe så fungerade den. Men jag tror att jag var tvungen att ladda den och synka om den med itunes.

spange
2008-10-09, 18:56
Nä, det tycker jag verkligen inte. Men jag har bara ägt 10 st sista 7 åren så jag kanske inte ska uttala mig.

Men det är klart. Har man sålt över 100 miljoner spelare finns det alltid någon som upplever problem. :-/

+1, har haft några ipods och aldrig haft problem.

Litecore
2008-10-10, 00:52
Angel: Släng skiten och köp något som INTE är en iPod.
lolikopter-plusETT på den! iriver clix2 FTW, eller hur? :hbang:

mela
2008-10-10, 10:45
lolikopter-plusETT på den! iriver clix2 FTW, eller hur? :hbang:

Funkar betydligt mkt bättre iaf, även om den inte är optimal :Virro