handdator

Visa fullständig version : Fikabrödstips


wintersnowdrift
2008-09-10, 08:14
Mina päron kommer hit på söndag och jag behöver smöra lite för dem. Därför tänkte jag bjuda på extra lyxigt fikabröd. Enda kravet är att produkten ska gå att frysa.

Har ni några killerrecept på lager som kan tänkas stärka familjebanden? (Jag är en rätt odräglig dotter, så det tunga artilleriet kan behövas med mycket smör och socker.)

//Kristin

Kinsei
2008-09-10, 09:03
Åh, jag älskar att baka och har också föräldrar som gärna glufsar i sig kakor. Jag gör oftast ganska enkla grundrecept men brukar dekorera lite extra för att öka lyxfaktorn.

Jag skulle t ex kunna tänka mig ngt slags cheescake - som passar att frysa och kan göras i förtid - och sedan dekorera snyggt med lite frukt/bär och citronmeliss alternativt chokladlöv som man gör genom att pensla fina blad med smält choklad (man tar bort bladen sedan).

Cupcakes dvs. (amerikanska) dekorerade muffins verkar annars vara på modet nu. Jag har funderat på att göra sådana, men tycker nog bättre om att göra en stor kaka än att pilla med många små kakor eller bakelser.

Ska man tänka på vad som passar den här årstiden kanske man ska göra någon slags paj; äpple, päron, plommon. Gärna med lite kyddor som ingefära eller kardemumma, det passar så bra med frukten! Smulpaj blir kanske inte så frasig om man fryser den, bättre i så fall med ett pajskal av mördeg som man fyller med frukten (som skivas och läggs fint i cirkelform). Sedan kan man göra den extra snygg genom att pensla lite gelé eller marmelad över själva frukten innan serveringen.

Kanske några tips som passar? Recept är ju enkelt att söka fram om man bara vet ungefär vad man vill göra.

Cilia
2008-09-10, 09:27
eller en riktigt god choklad/kladdkaka och då menar jag med riktig mörk kvalitetschoklad som rinner ut när man skär.

Har något recept hemma som jag inte provat men som låter sjukt gott.



annars är jag grymt svag för kardemummabullar eller kransar med massor av fyllning i så att dom blir saftiga och goda.

MyungChul
2008-09-10, 12:35
Alltså, du behöver inte frysa saker som cheesecake om den ska ätas upp i helgen. Det är bara onödigt.

Annars så tycker jag att glansiga chokladmoussetårtor känns rätt lyxigt, köp lite chokladdekorationer från ditt lokala konditori och garnera även med färska bär.

Madeleinekakor är ju en höjdare annars.

Drömmar är väl också alltid uppskattade, kanske med någon roligare fyllning än hallonsylt. Något som inte är standard, hjortron kanske.

Kinsei
2008-09-10, 13:54
Ja, faktum är att många kakor, t ex morotskaka, är som allra godast när de har stått några dagar, särskilt om den är på gränsen till "döbakt" från början.

shut teh face
2008-09-10, 16:10
Jag gör världens godaste vaniljbullar så det skulle jag gjort iaf. :)

Buckethead
2008-09-10, 16:36
En som slagit alla jag bjudit med häpnad och förvåning är en kladdkaka med saffranstryffel: http://www.gbg.bonet.se/bergborjars/saffranstryffeltartal.htm

Den är ganska extrem, men funkar kanonbra att frysa. Går även bra att skära bitar ur den när den är frusen. Väldigt dryg också, så den räcker till många.

1684_
2008-09-10, 16:41
Butterkaka e alltid roligt ;D

regus
2008-09-10, 17:09
Tajma in bakandet och servera nygräddade kanelbullar. Det finns inget godare fikabröd

mariamaria
2008-09-10, 19:59
Jag vet inte om de är att klassificera som lyxiga, med tanke på att det är svårt att få småkakor lyxiga. Men det är bra nära. De är så sjukt goda, och jag är inte den som brukar tycka särskilt mycket om småkakor i vanliga fall.

Höstkakor

200 gram smör
90 gram florsocker
50 gram marsipan
2 tsk vaniljsocker
250 gram mjöl
1 uppvispat ägg
pärlsocker

Först ska smör, florsocker, marsipan och vaniljsocker blandas. Därefter knådar man in mjölet och låter degen ligga kallt en stund.
Kavla sedan ut degen till en 1.5 cm tjock platta och skär ut lönnlöv (storlek som pepparkakor ungefär) för hand, alternativt gör andra formationer som är enklare, kanske med hjälp av pepparkaksformar.
Pensla till sist med ägg och lägg på pärlsocker.
Grädda i 175 grader i 12-15 minuter

Eddie Vedder
2008-09-10, 20:08
Du vet att du ska göra dina citronmuffins igen Kristin, varför försöka överträffa perfektion?

Och dessutom ska du göra på tok för många så att även andra personer här i Uppsala kan bli bjudna.:D

wintersnowdrift
2008-09-10, 22:04
Många bra tips, tackar! Mer fika åt folket. Kladdkaka och sådant som smakar allra bäst helt nygräddat går tyvärr bort då jag med största sannolikhet inte har tid att baka på söndag.

Alltså, du behöver inte frysa saker som cheesecake om den ska ätas upp i helgen. Det är bara onödigt.

Fryskravet kommer främst av att jag vill kunna spara "resterna" om inte allt går åt på söndag.

Du vet att du ska göra dina citronmuffins igen Kristin, varför försöka överträffa perfektion?

Och dessutom ska du göra på tok för många så att även andra personer här i Uppsala kan bli bjudna.:D

Haha, jag har citronmuffins kvar i frysen så det kan tänkas att jag bjuder på sådana också. Kanske i kombination då med någon form av kakor. Min kära mor är väldigt förtjust i marsipan så mariamarias höstkakor är nog inte helt fel.

//Kristin

Elfsberg
2008-09-10, 23:08
Muffins. Mmm... :)

Eddie Vedder
2008-09-15, 17:08
Eftersom Kristin inte delat med sig av vad det blev så får jag avslöja att hon bakade cookies.:)

Man kan ju hoppas att det bjuds på bilder men det känns tyvärr osannolikt:(

wintersnowdrift
2008-09-15, 17:38
Eftersom Kristin inte delat med sig av vad det blev så får jag avslöja att hon bakade cookies.:)

Man kan ju hoppas att det bjuds på bilder men det känns tyvärr osannolikt:(

Cookisarna blev goda. Tyvärr inga bildbevis (om nu bilder kan anföras som smaksensationsintyg?)

Hittade ett recept signerat TV4-Leila, och hennes appearance gör att jag känner stort förtroende för henne som kakbagare. Jag valde att göra "Choco Chip Peanut Cookies". Mörk choklad, limeskal och jordnötter låter kanske som en udda kombo men det var riktigt smarrigt. Recept finns här (http://recept.nu/1.121404/leila_lindholm/bullar/choklad/som_du_vill_chocolate_chip_cookies).

//Kristin

Nån
2008-09-15, 21:13
Såhär i efterhand skulle jag sagt rulltårta! Fast cookies lät ju oxå himskans gott!