handdator

Visa fullständig version : "marinerad" kyckling


Nate
2003-06-25, 05:36
De sprutar ju in en massa vatten och socker och sånt för att "marinera" kycklingen = göra den tyngre = mindre kyckling för samma pengar...

Ändras inte näringsvärdet då? Jag menar om jag vill ha 200g kyckling och väger upp det... då är det ju en större andel vatten i kycklingen. Klart det alltid är vatten i kycklingen men vissa märken blir ju som kokta när man sedan steker dom eftersom att det mest är vatten som rinner ut och kvar finns en liten patetisk stump...

Sverker
2003-06-25, 07:42
Visst betalar du för vatten men samtidigt får du en mer saftig kyckling med mer smak.


Tillsätter man 15 % vatten till kycklingen kommer den att innehålla ca 10 % mer vatten än en " vanlig " bröstfile´ och givetvis 10 % färre kalorier när den är klar.

Nu äter säkert flertalet hela bröstfileér och inte ett bestämt antal gram kyckling så i slutändan blir kaloriintaget det samma.

Nate
2003-06-25, 08:44
Visst, men tycker att marineringen har gått lite till överdrift bland vissa märken. Är mer marinering än kyckling... känns som att de snarare marinerar för att tjäna mer pengar än för att det ska bli godare kött. När man tinat fileerna är det mest bara slafs kvar...

z_bumbi
2003-06-25, 09:28
Nate: Jo vissa märken går till överdrift, läs på påsen och undvik dem med mest marinad.

GhostFace
2003-06-25, 10:04
Klart är att de vill tjäna pengar på dumma konsumenter.

Så länge det finns billigare alternativ, av det mesta köpvärt, kommer största mängden av konsumenter välja det billigare alternativet. Enkelt.

Tomten
2003-06-25, 10:28
Originally posted by GhostFace
Klart är att de vill tjäna pengar på dumma konsumenter.

Så länge det finns billigare alternativ, av det mesta köpvärt, kommer största mängden av konsumenter välja det billigare alternativet. Enkelt.

Eh... för guds skull... tänk människa! När vi snackar marinerad kyckling så är det inte *billigare* dom har bara drygat ut kyckling så den *ser* billigare ut... :smash:

GhostFace
2003-06-25, 10:41
Ser billigare ut ? Så...den blir inte billig ?

Du får gärna göra ett längre utlägg än vad din stortå räcker så vi vet vad du menar.

Dk1ng
2003-06-25, 10:41
Kör med egen marinad eller gör nån god och nyttig sås istället, finns massor med gott och nyttigt... personligen rekommenderar jag ingridienser som pesto, soltorkade tomater, olivolja, kesella etc. Det finns massor!!!

Mvh

GhostFace
2003-06-25, 10:52
Jojo för all del, men all djupfryst kyckling har ju en "marinad". Bestående av just ovanstående i olika mängder.

;)

Om företaget Djupfryst Kyckling AB köper in 1 ton kyckling och sprutar in så pass mycket "marinad" att varje kyckling väger 25% mindre vid utgående produkt i affärens frysdisk, tjänar detta företag en hel del pengar om de skriver '1 kg djupfryst kyckling'. Till skillnad från företaget ViHarOxåDjupfrysta Kycklingar AB som sprutar in så pass mycket "marinad" så kycklingen väger endast 10% mindre i slutprodukt.
Det går alltså åt mindre kyckling för förstnämnda företag för att nå slutgiltig vikt än det sistnämnda företaget.

Rätta mig gärna om jag har fel. :D

Tomten
2003-06-25, 18:37
Originally posted by GhostFace
Ser billigare ut ? Så...den blir inte billig ?

Du får gärna göra ett längre utlägg än vad din stortå räcker så vi vet vad du menar.

Den ser billigare ut, eftersom du kanske betalar 70 kronor kilot för kyckling med 40% "marinad" medan du betalar 91 kronor kilot för kyckling med 10% "marinad"

Priset blir detsamma men du som konsument luras att köpa en produkt som verkar billigare, men i själva verket är lika dyr, eller kanske till och med dyrare...

Förstår inte varför min första förklaring var så svår att förstå.

Diana
2003-06-25, 19:32
bojkotta marinaden!

GhostFace
2003-06-25, 19:52
Fast de med lite marinad är mera smakfyllda än de utan.:eating:

Tomten
2003-06-25, 22:55
marinerad kyckling är ju ofta också importerad. Om det nu är sämre eller bättre, vet jag inte. Har ingen aning hur dom hanterar kycklinguppfödning utanför sverige... Om det är bättre/sämre dvs.

Fast det är ju alltid bättre att stödja svenska företag, om nu priset är detsamma :D

GhostFace
2003-06-26, 09:44
Yes, marinerad kyckling importeras allt mera efter EU-inträdet.
Främst från Danmark, Tyskland men även en mycket skrämmande mängd från Thailand !!

:MrT:

...allt för att hålla nere kostnaderna.

Nils
2003-06-26, 10:54
Originally posted by GhostFace
Yes, marinerad kyckling importeras allt mera efter EU-inträdet.


Det är om jag inte är missinformerad för att marinerad, även om det bara är vatten och salt insprutat, räknas som tillagad mat och när man gör så behöver inte kycklingen kontrolleras som man annars måste göra nogrannt från alla länder pga salmonella undantaget som Sverige har.
Nils

GhostFace
2003-06-26, 11:30
Precis, "kontrollerna" är rentav skitslarviga eftersom det enligt lag inte behövs kontroll.
M.a.o. så vet vi inte vad vi stoppar i oss för slags kyckling eftersom ursprunget inte är angivet, så till vida det inte handlar om Kronfågel & Guldfågel- som jag tror mig veta är enbart är svensk kyckling ?

Tomten
2003-06-26, 12:07
Vita Fågeln är också svenskt...

Dom svenska nerfrysta kycklingfilerna innehåller i regel 10% "marinad" som består av salt och vatten.

Importerad Kyckling brukar vara upp till 25% marinad, om jag inte har fått det helt om bakfoten. Då brukar kilopriset ligga kring 70 kronor kilot, i varje fall här i Umeå.

Det smartaste man kan göra är i regel att vänta tills det är extrapris på kycklingfile. Vita fågeln och Kronfågel produkterna brukar det vara rabatt på ganska ofta, och då kan man få tag på bra kyckling fileer för 75-85 kronor kilot.

Det bästa annars är ju att köpa färska kycklingfileer, för då är det 100% kött och ingen marinad insprutad i kycklingen. Då är kilopriset i regel detsamma som ordinarie pris för fryst kycklingfile.

GhostFace
2003-06-26, 12:20
Bäst att tillägga; De inplastade färska kycklingdelarna är de som oftast är fel på, vilket beror på hål i förpackningen. Ett litet hål räcker för att det ska komma in diverse mera el mindre skadliga bakterier och kan därmed göra dessa kycklingförpackningar något...mindre aptitliga.

z_bumbi
2003-06-26, 12:39
Tomten: Dyr kyckling i Umeå, i Eskilstuna får man kronfågel för 79 kr/kg som standardpris och dansk/tysk kyckling för 59 eller t o m 49 kr/kg.

King Grub
2003-06-26, 12:42
Jag brukar köpa Ivars för 89 kronor kilot. Den är i alla fall goooooooodast. :eating:

Diana
2003-06-26, 13:35
Originally posted by GhostFace
Bäst att tillägga; De inplastade färska kycklingdelarna är de som oftast är fel på, vilket beror på hål i förpackningen. Ett litet hål räcker för att det ska komma in diverse mera el mindre skadliga bakterier och kan därmed göra dessa kycklingförpackningar något...mindre aptitliga.

ok ja e lite oallmänbildad näre gäller kycklingbakterier o sånt men försvinner inte dem om man tillagarden ordentligt? eller lever ja i nån sorts falsk trygghet..?:confused: :D

Diana
2003-06-26, 13:39
glömde en sak, ibland när ja k'äkat kyckling kan man få lite illamående efteråt, nån som vet om de beror på att kycklingen va dålit tillagad eller på nåt annat ,att man åt för fort kanske..? för om de va kycklingbakterier man fått i sej börjar man väl spy som en galning ellr?

Sverker
2003-06-26, 18:47
Absolut säkrast är att ALLTID äta genomstekt kyckling :nono:

När det rosa köttet stelnat och blivit grått/brunt har temperaturen blivit så hög att de flesta matförgiftande bakterierna i kyckling, främst salmonella, shigella och kampylobakter dött !!

Detta är ingen garanti på att man inte blir dålig för det kan finnas andra matförgiftare som tål högre temperaturer eller redan hunnit producera tillräkligt med olika gifter.

The Dwag
2003-06-27, 17:40
Jag brukar titta på !

- Protein mängden per 100gram Kyckling
- Sen kollar man på hur mycket eller om det är marinad i kycklingen!
- Priset delat på vikten och med tanke på protein halten osv. så får man fram den mest prisvärda produkten! Del kan skilja 20-30kronor mellan på 1kilos paket och bara 1gram protein per 100gram dvs. man betalar 20-30kronor för 10gram Kyckling protein.

jubbedidu
2006-05-26, 10:09
Var och köpte billig fulkyckling på Willys idag, Ivars heter den visst.

Paketet innehåller 80% kyckling och 20% fulmarinad.
Näringsinnehåll per 100g är 20g protein.

Är det beräknat på 100 g ren kyckling eller 100 g kyckling med fulmarinad?

Max
2006-05-26, 10:23
Var och köpte billig fulkyckling på Willys idag, Ivars heter den visst.

Paketet innehåller 80% kyckling och 20% fulmarinad.
Näringsinnehåll per 100g är 20g protein.

Är det beräknat på 100 g ren kyckling eller 100 g kyckling med fulmarinad?
Det sistnämnda. Innehållsdeklarationen beskriver alltid innehållet i vad du köpt.

olle lindblad
2006-05-26, 10:28
Att kyckling med vatten i blir saftigare köper jag inte. Om man låter bli att översteka kycklingen är torrhet inget problem. Själv steker jag den till 67 grader, sedan tar jag ut den och låter den vila inslagen i bakplåtspapper 2-3 min. Då kommer den att bli aningen mer än 70 grader i innertemp utan att bli det minsta torr.

KRILLE!
2006-05-26, 10:53
Köpte Coops frysta kycklingfileér häromdagen för 57 spänn kilot. När dom var tinade var det drygt en halvliter vatten i påsen när jag tog ur fileérna. Efter stekning försvann ännu mer av kycklingen. Gjorde kycklinggryta som räckte till 2 portioner. Håller mig till Kronfågel i fortsättningen, där får man iaf den dubbla mängden kyckling för 20 spänn extra.


Köper inte utländsk kyckling i fortsättningen sen jag hörde på nyheterna om att man sprutar in grisprotein i kycklingen i tyskland och holland *spy*

jubbedidu
2006-05-26, 11:41
Köper inte utländsk kyckling i fortsättningen sen jag hörde på nyheterna om att man sprutar in grisprotein i kycklingen i tyskland och holland *spy*

Är det tillåtet att spruta in extra protein i fulkyckling? Hörde något rykte om att kyckling som marineras räknas som processad och då får man ändra ursprungsland. Är det så?

/Jubbeiddu

Tiefensee
2006-05-26, 21:54
Är det tillåtet att spruta in extra protein i fulkyckling? Hörde något rykte om att kyckling som marineras räknas som processad och då får man ändra ursprungsland. Är det så?

/Jubbeiddu

Angående grisproteinet så har det hänt, utomlands. Importerad kyckling har testats av livsmedelsverket och "klarat testet" i samtliga fall.
Det är säkert lagligt i något land men i o m att livsmedelsverket kallar det hela för "bedrägerier med främmande proteiner" så borde det inte vara lagligt i Sverige.
Svensk kyckling får innehålla upp till 13% marinad, är det över så är det antingen olagligt eller utländsk kyckling.
Förut så fifflade bland andra Lidl med ursprungsmärkningen då de valde att göra en "beredning" av vissa köttprodukter (tillsatte krydda till entrecoten t ex) och på så vis kunde den märkas precis som färdiga köttbullar där det endast behövs/behövdes ursprung på beredningsland.
Kraven på märkning uppdateras dock regelbundet och i detta fallet har de säkert redan gjort något åt det eftersom en av de stora kvällstidningarna skrev om Lidls märkningsfusk.
De flesta seriösa producenter brukar dock märka sina beredningar med fler märkningar än vad lagen kräver för att underlätta för kunden (t ex "endast svenskt kött" eller "100% svensk köttråvara)