handdator

Visa fullständig version : Hur mycket vatten ska man pissa ut?


Black Star Abyss
2008-09-09, 20:40
Dricker en halvliter vatten strax före/under gymmandet, och en halvliter direkt när jag är färdig. 10 minuter senare när jag cyklat hem är jag jättenödig och det känns som att jag kissar ut det mesta. Jag fattar inte, så mycket som man svettas och anstränger sig så borde väl kroppen lätt ta tillvara på det mesta av den litern? Känns som om det rinner rakt igenom och ingenting tas upp i kroppen.

Onigiri
2008-09-09, 20:55
Kanske kan vara en idé att dricka en halvliter till efter du pissat ut "allt"? :)

King Grub
2008-09-09, 20:57
Ett kryddmått salt per liter vatten. Annars rinner vattnet rakt genom kroppen på dig i stället för att tas upp i muskulaturen och upprätthålla vätskebalansen.

Black Star Abyss
2008-09-09, 21:07
Ett kryddmått salt per liter vatten. Annars rinner vattnet rakt genom kroppen på dig i stället för att tas upp i muskulaturen och upprätthålla vätskebalansen.

Det låter så extremt att jag undrar om du skämtar med mig? Om du inte gör det så ligger jag ju jävligt illa till. Hur får jag kroppen att ta upp vattnet istället? Blanda i salt eller vad?

King Grub
2008-09-09, 21:14
Vadå skämtar och vadå extremt? Jag har ju skrivit hur - ett kryddmått salt per liter vatten. Vad är oklart?

http://i34.tinypic.com/nrml0.jpg

Exercise and Fluid Replacement, ACSM Position Stand, American College Of Sports Medicine, Medicine and Science In Sports & Exercise, 2007.

Black Star Abyss
2008-09-09, 21:24
Vadå skämtar och vadå extremt? Jag har ju skrivit hur - ett kryddmått salt per liter vatten. Vad är oklart?

EDIT: Jag läste fel... såg ett kryddmått urin per liter vatten... alltså... ursäkta. Såg nu att det stod salt. Tack ska du ha!

hoikka poika
2008-09-09, 22:32
EDIT: Jag läste fel... såg ett kryddmått urin per liter vatten... alltså... ursäkta. Såg nu att det stod salt. Tack ska du ha!

:D

Tolkia
2008-09-10, 07:08
Det kan ha lite att göra med hur du dricker också. Bälgar man i sig massor på en kort stund har det en tendens att komma ut fortare än om man sprider det över längre tid. Sedan beror det på hur mycket vatten du har förlorat; som jag uppfattar det finns det en tendens att överskatta den mängd som svettas ut under ett styrkepass.

Guddi
2008-09-10, 08:02
Det kan ha lite att göra med hur du dricker också. Bälgar man i sig massor på en kort stund har det en tendens att komma ut fortare än om man sprider det över längre tid. Sedan beror det på hur mycket vatten du har förlorat; som jag uppfattar det finns det en tendens att överskatta den mängd som svettas ut under ett styrkepass.+1

En långsam maratonlöpare kommer sällan upp i en svettmängd över 0,5 L/h, att man på gymmet skulle behöva 1 liter över en liknande tid är inte så troligt. Särskilt inte om man intar drickan innan själva passet.

Om man räknar på en cl per förbränd kalori så blir det inte mer än 3dl under ett träningspass.

z_bumbi
2008-09-10, 08:28
Det går ju ganska enkelt att se hur man ligger till med vätskan, Har man samma vikt på vågen innan som efter passet (naken) eller väger något mer (med kläder) efter passet har man troligen druckit tillräckligt för att ersätta värskeförlusterna under själva träningen. För min det brukade det röra sig om ca 1,5 l eller mer när jag tränade regelbundet och med en mer normal volym än vad jag får till idag.

Black Star Abyss
2008-09-10, 10:43
Intressant, instinktivt så vill man ju hinka i sig som en kamel, men jag ska prova dra ner på vätskeintaget lite.

Grubben
2008-09-10, 10:48
Ha koll på urinen och dess färg.
Vilket kolör har ditt urin när du kommer hem egentligen ?

Black Star Abyss
2008-09-10, 10:54
Ha koll på urinen och dess färg.
Vilket kolör har ditt urin när du kommer hem egentligen ?

Helt genomskinligt. Som det oftast är för mig.

Grubben
2008-09-10, 11:01
Helt genomskinligt. Som det oftast är för mig.

Låter sunt :)

Black Star Abyss
2008-09-10, 11:28
Låter sunt

Jag trodde det skulle vara gult?

Grubben
2008-09-10, 11:38
Jag trodde det skulle vara gult?

Känsla på lite skämtsamhet men...

Nej!. Genomskinligt och luktfritt är väldigt positivt.

Gult = mer vatten i kroppen behövs.

Traenarn
2008-09-10, 17:38
EDIT: Jag läste fel... såg ett kryddmått urin per liter vatten... alltså... ursäkta. Såg nu att det stod salt. Tack ska du ha!

:laugh:

King Grub
2008-09-10, 17:43
Gult = mer vatten i kroppen behövs.

Inkorrekt. Urin skall ha gul färg i sig. Pigmentet urochrome ger gul färg och kommer från hemoglobinnedbrytning; det betyder inte uttorkning.

Påfundet att urin skall vara ofärgad har lett till att många, särskilt ungdomar, springer med vattenflaskor och snuttar i tid och otid utan att behöva det.

Mega_man1000
2008-09-10, 22:18
men vilken färg är det när man är uttorkad och behöver dricka mer vatten?

Guddi
2008-09-10, 23:14
När man är uttorkad blir man törstig. Du behöver inte oroa dig för att bli uttorkad förrän du blir gammal och skruttig och tappar lite av den magiska känslan.

Black Star Abyss
2008-09-10, 23:29
men vilken färg är det när man är uttorkad och behöver dricka mer vatten?

Jag brukar märka att när det känns som att jag verkligen druckit för lite vatten så är urinen mörkgul, nästan brun. Det är inte trevligt.

Angel
2008-09-11, 01:03
Mät ditt vätskeintag och din urinmängd under ett dygn då så du har lite real uppfattning. För det kan kännas som om man kissar flera liter när det egentligen rör sig om kanske 300ml.

Och dricker du inte överdrivet mycket så löser sig saltbiten oftast genom kosten så du behöver inte shotta en tesked salt varje gång.

Guddi
2008-09-11, 09:21
Jag brukar märka att när det känns som att jag verkligen druckit för lite vatten så är urinen mörkgul, nästan brun. Det är inte trevligt.Hade det inte då varit smartare om du lyssnat på kroppen, som säger till dig att du verkligen druckit för lite, istället för att vänta tills du ser att din urin är mörkgul?

Black Star Abyss
2008-09-11, 10:51
Hade det inte då varit smartare om du lyssnat på kroppen, som säger till dig att du verkligen druckit för lite, istället för att vänta tills du ser att din urin är mörkgul?

Man har inte alltid tillgång till vätska. Jag har bara upplevt en sådan vätskebrist när man varit ute och vandrat och blivit utan vatten några timmar, eller stått på en riktigt lång konsert och svettats utan att fått något vatten.

Grubben
2008-09-11, 15:16
Inkorrekt. Urin skall ha gul färg i sig. Pigmentet urochrome ger gul färg och kommer från hemoglobinnedbrytning; det betyder inte uttorkning.

Påfundet att urin skall vara ofärgad har lett till att många, särskilt ungdomar, springer med vattenflaskor och snuttar i tid och otid utan att behöva det.

''Urinen skall ha gul färg i sig'' . Det där måste skapat en aura av jag ''vet'' i hjärtat. Jag har absolut inget problem att bli tillrättavisad, men denna var ju löjlig. Fortsätt du kasta urin i den svartgula färgen med ''gul färg i sig'' och se hur du känner dig.

Genomskinligt med 2% gul nyans i pisset, Gult, mörkgult, en nyans rött i urinen efter en total uttorkande fylla. Men det jag vet så har Karlar sämre färgseende än damer. Något att ha överseende med.

Jag fortsätter nog pissa mitt ''genomskinliga'' i fortsättningen än mer åt den gula färgskalan.

Black Star Abyss
2008-09-11, 15:23
''Urinen skall ha gul färg i sig'' . Det där måste skapat en aura av jag ''vet'' i hjärtat. Jag har absolut inget problem att bli tillrättavisad, men denna var ju löjlig. Fortsätt du kasta urin i den svartgula färgen med ''gul färg i sig'' och se hur du känner dig.

Genomskinligt med 2% gul nyans i pisset, Gult, mörkgult, en nyans rött i urinen efter en total uttorkande fylla. Men det jag vet så har Karlar sämre färgseende än damer. Något att ha överseende med.

Jag fortsätter nog pissa mitt ''genomskinliga'' i fortsättningen än mer åt den gula färgskalan

Men här kommer vi tillbaka till det som ursprungligen var min frågeställning; dricker jag så att urinen är genomskinlig så får jag fan springa på toaletten varannan timme! Det är INTE okej. Jag vill absolut kunna gå minst 4-5 timmar utan att ens känna mig pissnödig. Jag är van vid att dricka väldigt mycket vatten men provade att dricka mycket mindre igår, 50cl i samband med träning och typ 2dl vatten per måltid. Det kändes mycket bättre och urinen var gul, fast fortfarande ljus.

Traenarn
2008-09-11, 18:16
Men här kommer vi tillbaka till det som ursprungligen var min frågeställning; dricker jag så att urinen är genomskinlig så får jag fan springa på toaletten varannan timme! Det är INTE okej. Jag vill absolut kunna gå minst 4-5 timmar utan att ens känna mig pissnödig. Jag är van vid att dricka väldigt mycket vatten men provade att dricka mycket mindre igår, 50cl i samband med träning och typ 2dl vatten per måltid. Det kändes mycket bättre och urinen var gul, fast fortfarande ljus.

Hört av en Kapten att man skall dricka ca en mun vatten var 10:e minut. Detta var under övning iof. Vrf inte dricka ett glas vatten 1 gång / h?
Kan knappast vara skadligt / göra dig pinkenödig så att du dör utav det.

Personligen så dricker ja mkt mer, men går på toa betydligt mer sällan?
På detta har jag inget svar? :confused:

Black Star Abyss
2008-09-11, 18:26
Personligen så dricker ja mkt mer, men går på toa betydligt mer sällan?
På detta har jag inget svar?

Det har med blåsträning att göra också. Går man för ofta så blir kroppen van att gå ofta...

Tolkia
2008-09-11, 22:01
Jag adderar till Grub m.fl. ovan; urin skall förvisso vara genomskinlig och inte som apelsinjuice, men den skall inte vara ofärgad (d.v.s. som vatten); då dricker man mer än man behöver.

Ex nihilo
2008-09-12, 23:34
Ett kryddmått salt per liter vatten. Annars rinner vattnet rakt genom kroppen på dig i stället för att tas upp i muskulaturen och upprätthålla vätskebalansen.

Gjorde en studie idag på detta. :D

Jag mätte upp ett kryddmått salt och hällde det i ett glas vatten. Svepte snabbt och drack 4 glas till (ganska exakt en liter). Efter 20 min pissade jag ut i princip allt skulle jag säga. Vad gjorde jag fel? Var mina vattendepåer redan påfyllda?

Sverker
2008-09-13, 06:09
:D

Vi har precis lärt oss att magsäcken tömmer ut 1 - 2 dl vätska varje kvart ut i tarmarna.
Hur du än vrider och vänder på frågan så ligger det fortfarande kvar drygt 1/2liter vatten i magsäcken.


Häftig kapacitet på dina njurar som kan producera 1 liter urin på 20 minuter. Låter som ett allvarligt fall av diabetes insipidus ( * ).




* http://sv.wikipedia.org/wiki/Diabetes_insipidus

Ex nihilo
2008-09-13, 11:25
Jag har inte diabetes och att mina njurar producerar 1 liter vatten på min är inte nog inte hela saningen - förmodligen låg det vatten kvar i kroppen som producerades till urin. Frågan kvarstår ju dock.

Ex nihilo
2008-09-13, 11:33
Edit: Eller du förklarade ju det med magsäcken såg jag, vaknade nyss.

Racso
2008-09-13, 18:22
Äter du tillskott som innehåller B-vitamin, får du klunka friskt om du ska pissa färglöst.

Eddie Vedder
2008-09-13, 18:33
Inkorrekt. Urin skall ha gul färg i sig. Pigmentet urochrome ger gul färg och kommer från hemoglobinnedbrytning; det betyder inte uttorkning.

Jag läste om urochrome och urins färg efter det där. Jag har nämligen börjat ta järntabletter sedan en tid tillbaka och observerat en viss rödfärgning av urinen. Jag tror inte (och hoppas framför allt inte) att det beror på blod i urinen.

När jag googlat om röd urin har jag upprepade gånger läst att "läkemedel" kan påverka. Men inget mer konkret är nå. Någon som vet om järntabletterna i såna fall kan ingå i de "läkemedel" som bidrar eller kan de påverka på annat sätt, typ rubba hemoglobinomsättningen?:confused:

Tolkia
2008-09-13, 18:53
Eddie: Jag snubblade över detta:
"Joggarhematuri" beror på upprepad skakning av urinblåsan på grund av joggning eller långdistanslöpning.
Då log jag lite. :D

Att läkemedel påverkar urinens färg kan ju förutom på annat bero på att de innehåller färgämnen (ingen aning om hur det förhåller sig med just din järntablett där, dock). Järn brukar ju färga avföringen, ev. kan man tänka sig en viss färgförändring av urinen också?

Eddie Vedder
2008-09-13, 19:05
Eddie: Jag snubblade över detta:

Då log jag lite. :D

Hehe, ja om det ändå vore så väl.;) Men den enda, i dagsläget, helt uteslutna anledningen är ju dessvärre att löpningen skulle vara boven.*cry*

[QUOTE=Tolkia;3199914]Att läkemedel påverkar urinens färg kan ju förutom på annat bero på att de innehåller färgämnen (ingen aning om hur det förhåller sig med just din järntablett där, dock). Järn brukar ju färga avföringen, ev. kan man tänka sig en viss färgförändring av urinen också?

Avföringens färg blir ju iofs svart. Två somrar inom äldreomsorgen har fått mig att kunna gissa ganska enkelt vilka av de äldre som har järntabletter i apodospåsen utan att ens behöva läsa på den.:D

Jag läser vidare om röd urin och skall nog sluta med det nu. Risk för att hypokondriska tankar skall komma över mig. Bl.a. om porfyri::(

http://www.apoteket.se/content/1/c4/51/99/Special_9.pdf

Indikationer för utredning

Symtom förenliga med akut porfyri
Oförklarliga buksmärtor, smärtor i rygg
eller ben
Muskelsvaghet eller förlamning
Psykiska symtom, t ex irritabilitet, insomnia,
depression, agitation och hallucinos
– hos en patient som är förstoppad, kräks,
har takykardi och hypertension och/eller
uppvisar hyponatremi
– speciellt hos individ som tillhör porfyrisläkt,
utsöndrar röd urin och/eller har fått
symtomen efter exponering för farmaka

Röd urin
Röd eller rödbrun urin, utan hematuri, speciellt
efter anestesi eller start av nytt läkemedel,
alkoholintag, fasta, psykisk eller fysisk
stress – framför allt hos patient som tillhör
porfyrisläkt och/eller har hudsymtom som
tyder på solkänslighet.
Urinen kan nykastad vara färglös, men färgas
röd när den får stå någon halvtimma i ljus.

Tolkia
2008-09-13, 22:03
Avföringens färg blir ju iofs svart. Två somrar inom äldreomsorgen har fått mig att kunna gissa ganska enkelt vilka av de äldre som har järntabletter i apodospåsen utan att ens behöva läsa på den. :D
Jo, det där känner man igen. :D Jag tänkte mest på att järn ju kan färga brunnsvatten rödbrunt, och urinen har ju i sig en annan färg (och lite mindre färg) än avföringen (fascinerande diskussionsämne, ach ja). Men jag spekulerar verkligen nu, och det skiljer säkert också mellan järn och järn.

Seriöst tycker jag att du skall fråga din läkare om saken; inte minst eftersom du har ju en hel del besvär av diverse art redan. Oro är ett fullt tillräckligt skäl för att söka vård (därmed inte sagt att det alltid är ett tillräckligt skäl för att FÅ, men då är man ju i alla fall lugnad).

Eddie Vedder
2008-09-13, 22:06
Seriöst tycker jag att du skall fråga din läkare om saken; inte minst eftersom du har ju en hel del besvär av diverse art redan. Oro är ett fullt tillräckligt skäl för att söka vård (därmed inte sagt att det alltid är ett tillräckligt skäl för att FÅ, men då är man ju i alla fall lugnad).

Jag har lovat mig själv att tillåta mig vara mer hypokondrisk på senare tid. Eftersom jag trots allt HAR bekymmer med det ena och det andra men som jag istället blundat för.

Motsatsen till hypokondri och en övertro på att man klarar sig undan allt och är ju knappast särskilt bra det heller.:(

Tolkia
2008-09-13, 22:28
Nå, det är väl kanske inte direkt hypokondri i den högre skolan att oroa sig för nytillkomna, märkliga symptom när man sedan tidigare vet att apparaten inte är helt hundra. Självbevarelsedrift är sunt, rambomentalitet är det ej. ;)