handdator

Visa fullständig version : Livsmedelspristipstråden AKA ni som köpt billig mat eller funderar på att göra det


Musselbank
2008-09-09, 18:00
Tja, inte vet jag. Billigt och bra, var är det det just nu? Mest vettigt när det gäller de stora kedjorna förstås.

Men för att börja finns det nu mandel för 60 kr/kg på Ica Kvantum. Det är väl ett fint pris. Tjoho.

Musselbank
2008-09-15, 12:16
Netto har 2 Gainomax för 22 kr. Bara vanilj & jordgubb.

DjiinZ
2008-09-15, 13:44
Tja, inte vet jag. Billigt och bra, var är det det just nu? Mest vettigt när det gäller de stora kedjorna förstås.

Men för att börja finns det nu mandel för 60 kr/kg på Ica Kvantum. Det är väl ett fint pris. Tjoho.

Dra till ÖB och du kan köpa dig för en tia sötmandel/mandel 150 gram i påse :)

Yankeee
2008-09-15, 14:29
Dra till ÖB och du kan köpa dig för en tia sötmandel/mandel 150 gram i påse :)

Det är ju dyrare än på kvantum där det kostar 60 kr/kg.

Sniggel
2008-09-15, 15:01
Citygross har jordnötter för 21 kr/kg.
Fläskfärs storpack på citygross för 35 kr/kg.
Kan även köpa storpack frysta bär för runt 50-60 kr/kg, björnbär, hallon, jordgubbar osv...

Barca
2008-09-15, 15:54
Citygross har jordnötter för 21 kr/kg.
Fläskfärs storpack på citygross för 35 kr/kg.
Kan även köpa storpack frysta bär för runt 50-60 kr/kg, björnbär, hallon, jordgubbar osv...

Hehe tycker du frysta bär för 50-60 kr kilot är billigt?
Jag köper jordgubbar för 20 kr kilot :), dock bara när livsmedelskedjor har extrapris såklart

agazza
2008-09-15, 15:56
Tips från norge

På Rima 1000 finns det kycklingfärs för 20 NOK för 400gram.
19gram protein
10 gram fett
per 100 gram.

Eddie Vedder
2008-09-15, 16:08
Hehe tycker du frysta bär för 50-60 kr kilot är billigt?
Jag köper jordgubbar för 20 kr kilot :), dock bara när livsmedelskedjor har extrapris såklart

I dagsläget känns det ju ganska onödigt att köpa frysta överhuvudtaget.

Än sålänge finns ju nyplockade jordgubbar, hallon, blåbär etc. och det är ju billigare. I alla fall på de stånd där jag kollat priserna och det är åtminstone tre stycken som jag kan komma på såhär på rak arm.

Så har ni möjlighet att transportera (vilket antagligen är problemet för de flesta utan bil, inklusive mig) så köp rejält med bär när de finns nyplockade och frys in. Men som sagt, det kräver ju att man kan transportera skiten. Och plats i frysen ska man ju ha också.:Virro

Pepz
2008-09-15, 16:22
köpte kycklingfilé i helgen
1kg brasiliansk för 39,90
Kan berätta när erbjudandet dyker upp igen.

Annars rekommenderas Ica Krusboden tyresö för billigt kött.

kalle_banan
2008-09-15, 16:48
Jag kan ofta hitta frysta kycklingfiléer för 50kr/kg
Dessutom kan man ju baka bröd.
Koka saft på frukt, typ äpplen, plommon, päron eller vad ni (grannen) råkar ha i träden.
Odla potatis, morötter.
Gör tomatsås av tomater, chili, XXX.

Jag är inte bevandrad nog i livsmedelshyllan för att kunna tipsa om för många köpesaker, så gör dina egna matvaror, det är till och med kul.

stevebc
2008-09-15, 17:14
I dagsläget känns det ju ganska onödigt att köpa frysta överhuvudtaget.

Än sålänge finns ju nyplockade jordgubbar, hallon, blåbär etc. och det är ju billigare. I alla fall på de stånd där jag kollat priserna och det är åtminstone tre stycken som jag kan komma på såhär på rak arm.

Så har ni möjlighet att transportera (vilket antagligen är problemet för de flesta utan bil, inklusive mig) så köp rejält med bär när de finns nyplockade och frys in. Men som sagt, det kräver ju att man kan transportera skiten. Och plats i frysen ska man ju ha också.:VirroStånd? Var finns dessa stånd? Marknader ute på landet? Min sfär för närvarande är skola-netto-lägenhet-gym. Är intresserad av superbären blåbär, som för närvarande finns frysta för 66kr på willys. Vad kostar dom i dessa "stånd"?

Barca
2008-09-15, 17:15
I dagsläget känns det ju ganska onödigt att köpa frysta överhuvudtaget.

Än sålänge finns ju nyplockade jordgubbar, hallon, blåbär etc. och det är ju billigare. I alla fall på de stånd där jag kollat priserna och det är åtminstone tre stycken som jag kan komma på såhär på rak arm.

Så har ni möjlighet att transportera (vilket antagligen är problemet för de flesta utan bil, inklusive mig) så köp rejält med bär när de finns nyplockade och frys in. Men som sagt, det kräver ju att man kan transportera skiten. Och plats i frysen ska man ju ha också.:Virro

Vad har det med saken att göra? :)
Att det finns färskt vet jag väl om, plus att du hittar knappast färska bär billigare än 20 kr kilot, eller hur?

Eddie Vedder
2008-09-15, 17:16
Vad har det med saken att göra? :)

Tråden handlade om billiga livsmedel. Jag nämnde billiga livsmedel.

Var väl inte särskilt ologiskt?

Stånd? Var finns dessa stånd?

Jag har sett dom mitt utanför entrén i två av livsmedelsbutikerna här i Uppsala. Dessutom mitt på stan står folk och säljer.

Barca
2008-09-15, 17:26
Tråden handlade om billiga livsmedel. Jag nämnde billiga livsmedel.

Var väl inte särskilt ologiskt?



Jag har sett dom mitt utanför entrén i två av livsmedelsbutikerna här i Uppsala. Dessutom mitt på stan står folk och säljer.

Tänkte mest om varför du citerade mig?
Jag sa till Sniggel att han kan hitta jordgubbar för 20 kr kilot istället för 50-60 kr?

Alltså, jag nämnde billiga livsmedel till Sniggel? Vilket var precis vad tråden handlade om? :)

Sniggel
2008-09-15, 17:52
Ok, just jordgubbarna kanske inte var så smart att nämna :D
Men resten av utbudet var väl helt ok? Jag kanske har dålig koll på just bär dock.

obesogen
2008-09-15, 19:03
Ica säljer 3 avocado för 12:-. Hemköp skanstull säljer vitkål för 3.90:- kg.
Svenska äpplen är billigt just nu, säsongen har börjat.
Annars kan jag tipsa om att det finns mycket trattkantareller, karl johan, och svart trumpetsvamp i skogarna runt stockholm :thumbup:

GurraGo
2008-09-15, 19:30
Stånd? Var finns dessa stånd? Marknader ute på landet? Min sfär för närvarande är skola-netto-lägenhet-gym. Är intresserad av superbären blåbär, som för närvarande finns frysta för 66kr på willys. Vad kostar dom i dessa "stånd"?

Finns en ganska schysst marknad på Mårtenstorget. Köpte ofta färsk frukt på väg till plugget när jag bodde i Lund. Tror de har ngt liknande på Clemenstorget men det är jag mer osäker på.

machine gun
2008-09-15, 19:35
Hötorget precis innan stängning på lördagar. De fullkomligt kastar grönsaker och frukt på en hur billigt som helst. Kom hem med 10 kg blandade grönsaker (varav 10 st avocado) för 30 spänn vid nåt tillfälle.

stevebc
2008-09-15, 19:52
Finns en ganska schysst marknad på Mårtenstorget. Köpte ofta färsk frukt på väg till plugget när jag bodde i Lund. Tror de har ngt liknande på Clemenstorget men det är jag mer osäker på.Visstja. Det var några år sen man var uppe så tidigt om morgnarna, men får helt klart passa på att ställa klockan en morgon och gå dit och fynda. Vi snackar 5-7-tiden va? Är bärsäsongen fortfarande igång? Hittar jag blåbär för under 50kr kilot kommer jag bunkra upp.

Barca
2008-09-15, 20:27
Ok, just jordgubbarna kanske inte var så smart att nämna :D
Men resten av utbudet var väl helt ok? Jag kanske har dålig koll på just bär dock.

Ja det var det faktiskt, blåbär och hallon är generellt sett dyrare än jordgubbar, speciellt den frysta varianten. Så du var inte helt ute och cyklade ;)

eleni
2008-09-15, 20:35
Finns en ganska schysst marknad på Mårtenstorget. Köpte ofta färsk frukt på väg till plugget när jag bodde i Lund. Tror de har ngt liknande på Clemenstorget men det är jag mer osäker på.

+1. Mårtenstorget är stället du letar efter steve. På Clemens säljer dom bara en massa loppisprylar och blommor.

Vill du ha tag i billig frukt så finns det en/ett (?!) "turklivs" vid Kattesund, bakom Åhléns typ.

thatkrillesshow
2008-09-15, 20:46
Jag köpte billig fisk för nån dag sen på Willys. Det var hajmalsfilé/pangasiusfiléer. Kommer inte ihåg vad det kosta exakt, men det va nåt på ~30 kr/800 g. Vilket känns rätt så billligt.

Sen köpte jag kycklingfilé av märket Danpo på Willys också för 39.90/900 g, vilket också känns rätt så billigt.

Nu återstår det bara att se om det är gott...

machine gun
2008-09-15, 21:10
Jag köpte billig fisk för nån dag sen på Willys. Det var hajmalsfilé/pangasiusfiléer. Kommer inte ihåg vad det kosta exakt, men det va nåt på ~30 kr/800 g. Vilket känns rätt så billligt.

Sen köpte jag kycklingfilé av märket Danpo på Willys också för 39.90/900 g, vilket också känns rätt så billigt.

Nu återstår det bara att se om det är gott...

Det finns en hel tråd om pangasiusfiléer nånstans i matforumet. Tydligen rätt svårt att få bort dysmaken, men många tyckte att foliepaket i ugn var bra vill jag minnas. Leta upp den tråden är mitt tips.

OnT så såg jag att de hade vitkål för 4 kr/kg på Coop Forum vid A6 här i Jönköping.

agazza
2008-09-16, 00:31
Det finns en hel tråd om pangasiusfiléer nånstans i matforumet. Tydligen rätt svårt att få bort dysmaken, men många tyckte att foliepaket i ugn var bra vill jag minnas. Leta upp den tråden är mitt tips.

OnT så såg jag att de hade vitkål för 4 kr/kg på Coop Forum vid A6 här i Jönköping.



http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114042&highlight=foliepaket+fisk

;)

thatkrillesshow
2008-09-16, 06:29
Tackar:)

Pakanajuhla
2008-09-16, 12:12
Ica maxi säljer Bacon för 2kr paketet (140g).
Dock är det kanske inte den mest eftertraktade kolozzeum-födan. :)