handdator

Visa fullständig version : Nyss fått tandställning! Maten ett stort problem!


MrDiet
2008-09-09, 15:48
Hej kolozzeum!

Fick en fast tandställningen igår och märkte direkt att det skulle bli svårt att äta hårda saker som knäckebröd, äpple, kött osv. Fett och kolhydrater kan jag nog proppa i mig tillräckligt av utan problem men protein blir svårt.

Det gör förfärligt ont när man tuggar och jag funderar nu på att bara äta ett enda riktigt (med det avser jag lagat) mål om dagen (skollunchen). Givetvis äter jag en rejäl frukost med ägg, kaviar, gröt, mjölk och mjukt bröd. Skulle middagen kunna bestå av välling, filmjölk, gröt, soppor, omeletter, fisk osv eller kan man göra på något annat sätt? Om jag blandar i pulverprotein i middagen (som för övrigt ser ut som ett mellanmål) går jag väl miste om en hel del vitaminer och mineraler?

Vissa saker t.ex. äpplen, kött och knäckebröd kan jag klara av om jag skär/bryter sönder det till mindre delar och tuggar på sidan, men även det är omständigt och tidskrävande. Finns det någon här som haft eller har tandställning och vad äter ni i sådana fall?

Hank
2008-09-09, 15:56
Det går över inom ett par dagar så det lär inte spela så stor roll. Drick protteshakes eller fruktdrinkar så klarar du dig nog ur den här krisen med livet i behåll.

Ape3
2008-09-09, 16:12
Fram med kniv och gaffel till mackorna de första dagarna. Det går.

Onigiri
2008-09-09, 16:26
men protein blir svårt. Exempelvis keso, kvarg, tonfisk innehåller ju en hel del protein (som är mjuk och enkel att svälja). Det kan du ju äta om du gillar det. :naughty:

tommie-92
2008-09-09, 16:30
Det gör ont i början att tugga, jag vet, men det går över efter en vecka eller så. Sen när du väl får in tuggtekniken(finns lite olika knep så man slipper att maten fastnar i tandställningen) så kan du äta i princip vad som helst, det gjorde jag.

Liten Men Fet
2008-09-09, 16:32
Det går som sagt över ganska snabbt, sen när dom spänner tandställningen så kommer det tillbaka nån dag. Men det är inget stort problem och jag tror inte det kommer påverka ditt kostintag nämnvärt. Det är värt det när du har snygga raka gaddar senare.

jonteman
2008-09-09, 18:41
Mjuk fin kebab!

Morty
2008-09-09, 20:11
Jag tänker mjölkprotein, och makrill. Mjukt, gott, proteinrikt.

spoonchest
2008-09-13, 07:23
Jag kom ihåg att jag var tvungen att tugga genom att trycka tungen emot gommen de första dagarna. ett helvete.