handdator

Visa fullständig version : protein per kilo kroppsvikt?


Nate
2003-06-24, 22:47
Alla näringsvetare claimar att man ska hålla sig på 0.7g protein per kilo kroppsvikt vilket inte är så mkt alls... lite yoghurt, kesella och kycklingfilé så har man överstigit det sedan länge. Även hälsovakten har ruskigt låga rekomenderade proteinnivåer...

Är det bara jag som hängt på byggarforum för mkt som tycker att det verkar lite? Hur är det egentligen? Hur mkt protein ska man ha i sig per dag och kg kroppsvikt? Varierar iof säkert beroende på vad man är ute efter...

Någon som har koll på hur mkt man ska få i sig under muskelbyggnad/optimal återhämtning/deff/hård träning etc?

zombiealex
2003-06-24, 22:48
hmm

ju mer muskler... desto mer protein krävs det...

Spud
2003-06-24, 22:49
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=10975&perpage=15&highlight=protein%20per%20kilo&pagenumber=1

Callek
2003-06-24, 22:50
2g / kg kroppsvikt så lär det inte råda brist på protein iaf. Men mellan 1-3g / kg kroppsvikt är väl normalt hos de som bygger.

Nate
2003-06-24, 23:08
Originally posted by Callek
2g / kg kroppsvikt så lär det inte råda brist på protein iaf. Men mellan 1-3g / kg kroppsvikt är väl normalt hos de som bygger.

och för ickebyggare då? Om man i princip bara tränar massor med cardio. både hög- och lågintensiv?

Doktor V
2003-06-24, 23:34
Tränar du mycker cardio är kolhydrater viktigast som energi,men proteinet hjälper dig att återhämta dig samt låta dig behålla dina muskler.

Runt 1.5-2 g per kilo kroppsvikt räcker.

Själv ligger jag på drygt 3 g nu när jag deffar och kommer att sluta på runt 4 g.