handdator

Visa fullständig version : Fixa konditionen på två månader?


Jeppann
2008-09-09, 01:38
Har nyligen blivit utmanad av en polare på ett bet om ett lopp över 2km. Jag får even money på betet och känner mig stensäker. Jag har alltid varit en mycket god löpare med stark kondition och tränar mycket fotboll. Han har varit soffpotatis i två år och levt ohälsosamt, men fortfarande inte lagt på sig några kilon, så där har han ingen nackdel. Innan när han tränade ska han också ha varit en stark löpare. Hur stark vet jag inte, men han har tagit bets från andra också och är inne för en hel del pengar. Mot mig har han som sagt even money, men mina kompisar är så övertygade om att jag tar detta att de ger honom 5:1 på vinst för honom.

Ett villkor för betet va att han ska få två månader på sig att förbereda sig. Funderar dock lite över hur mycket han egentligen teoretiskt hinner åstakomma under denna tid? Har han någon chans över huvud taget att bygga upp mer än en dryg grundkondition under denna tid?

the_cube
2008-09-09, 02:17
Du kan ju träna du med dessa två månader! Då lär han få spö!

www.marathon.se har en del 10-dagars-scheman och liknande för att spetsa formen... :-)


Knäck honom!


http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=192
http://www.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Pro_ID=5&Ph_ID=4&Rac_ID=

Grubben
2008-09-09, 06:13
Ja, din kompis kan få en vansinnig kondition under 2 månader.
Har han schyssta ''konditions-gener'' så går det fruktansvärt fort.
Passa dig så han inte kör över dig :)

Något mer detaljerat svar kanske någon mer kunnig här på kolo kan svara på.

Ironwoman
2008-09-09, 09:17
Mycket god löpare? utveckla det

Jeppann
2008-09-09, 09:41
Har fått värden på olika tester utan större förberedelser och ganska o-optimala förutsättningar utan förberedelser mer än vanlig fotbollsträning som är snäppet bättre än vad elitfotbollsspelare generellt ligger på (Beep test, jojo test, coopers). Aldrig spetsat formen till ett 2km lopp någon gång men min kropp är gjord för medeldistans. Det är väl hur man kan utveckla mycket god löpare

Ironwoman
2008-09-09, 10:06
Har du sprungit någon distans på tid? (60 m och uppåt)
Har du löptränat mer är fotboll? (om ja, längd och frekvens på passen)

mjukglass
2008-09-09, 10:08
Vad springer du 2km på nu?

Jeppann
2008-09-09, 10:42
Har du sprungit någon distans på tid? (60 m och uppåt)
Har du löptränat mer är fotboll? (om ja, längd och frekvens på passen)

Har inte många såna här tider tyvärr. Vi gjorde ett löptest i vintras efter att jag hade haft ett träningsuppehåll på tre veckor, då sprang jag coopertestet och hann springa 3300 meter över de 12 minuter man fick på sig.

Har för mig att jag någon skolmorgon sprungit 2.4-2.5 km på 8 min och 20 sekunder. Jag har också för ganska längesen när jag spelade hockey haft milen tider runt 40 min.

Löptränar av och till. Framförallt under vintern brukar det bli lite medeldistanspass hit och lite dit. Det har hänt att jag kört intervallpass i skogen samt tränat backe. Ingen ordnad träning under en längre tid dock.

Är ute och reser nu men ska maxa 2 kilometarn direkt när jag kommer hem så får vi se vad jag har att jobba med.

mjukglass
2008-09-09, 10:50
Om ni inte skall tävla på bana kan det rent strategiskt finnas stort värde i att träna på de 2km ni tänker använda.

Bana är dock att föredra enligt mig.

Jeppann
2008-09-09, 10:55
Om ni inte skall tävla på bana kan det rent strategiskt finnas stort värde i att träna på de 2km ni tänker använda.

Bana är dock att föredra enligt mig.

Glömde skriva det. Att vi ska springa på bana är redan spikat

Ironwoman
2008-09-09, 13:03
Då skulle jag rekommendera att du börjar första månaden med att komma igång med löpning. Kör ca 5 km pass i ca 4,30 km/tempo (alltså lugnt), första veckan 4 pass, sedan 5 pass/vecka i två veckor, sedan 4 st 7 km pass en vecka.

Efter det går du över till tempo kör uppvärmning (2-3 km i 4,30-5,00 tempo), sedan 5*400 m med 30 sek vila på 80 sek/varv (på bana naturligtvis), nedjogg 2-3 km. Kör 3-4 sådana tempopass/vecka där du kör distansen på bana och runt ditt planerade tävlingstempo. Variera med 400 m, 1000 m och hela distansen.

Vila sista 2 dagarna innan loppet. Ät som vanligt innan loppet. Värm upp med 4 km jogging + 5*60 m lätta sprintar, jogg tillbaka.

Edit: Träna inte för hårt så du blir skadad. Det är bättre att träna lite för lite än lite för mycket, så överdrift är inte bra.