handdator

Visa fullständig version : EAA kontra gainer


shape
2008-09-08, 23:33
Hej!
Har sökt igenom och läst mig hyffsad kunnig om aminosyror och proteinsynteser, i mitt tycke. Nu är mitt gainer pro snart slut och jag står inför det häpnandsväckande skede om jag bör satsa på kanske esapro eller dylikt istället för ett paket gainer till. Vad tycker ni? Finns det undersökningar som visar att det hjälper individer bättra i sin träning om att maximera sin styrka och muskelvolym med EAA i samband med träning på fastande mage istället för en kolhydrat/proteindrink direkt efter? Bra att veta är att jag antagligen får i mig tillräckligt med kolhydrater för övrigt i min kost men tar alltid en gainer efter träningspasset för att vara på den säkra sidan, eller av ren vana, kanske till och med pga av placebon.
Tack på förhand! - Försökte söka mig till svar på egen hand, men vart inte tillfredställd så nu vart det en ny tråd!*flex*

King Grub
2008-09-09, 04:22
EAA före träning stimulerar proteinsyntesen efter träning mer än EAA/protein vid annat tillfälle.

Det utesluter inte kolhydrat/proteinintag även efter träning.

shape
2008-09-09, 10:14
EAA före träning stimulerar proteinsyntesen efter träning mer än EAA/protein vid annat tillfälle.

Det utesluter inte kolhydrat/proteinintag även efter träning.

Okej, det är jag med på, men rent teoretiskt tjänar jag mer på att satsa på ett EAA-medel och ta det före och kanske efter träning och sen äta någon timma efter träning för att där täcka mitt kolhydrat-behov?
Tack på förhand!

Dan S
2008-09-09, 10:25
Har inte riktigt fått svar på den här frågan, då jag tar EAA. Och äter mat efter passet. Kan jag då ersätta maten med en gainer, och få lika effekt? Eller funkar de inte så? "används" inte vassle proteinet på samma sätt efter träning som vanligt köttprotein gör? *screwy*
Tacksam för ett utförligt svar =):thumbup:

King Grub
2008-09-09, 10:32
Okej, det är jag med på, men rent teoretiskt tjänar jag mer på att satsa på ett EAA-medel och ta det före och kanske efter träning och sen äta någon timma efter träning för att där täcka mitt kolhydrat-behov?
Tack på förhand!

Ja, du behöver inte gainer om du tar EAA och täcker kolhydratintaget från andra källor,t ex mat.

King Grub
2008-09-09, 10:34
Har inte riktigt fått svar på den här frågan, då jag tar EAA. Och äter mat efter passet. Kan jag då ersätta maten med en gainer, och få lika effekt? Eller funkar de inte så? "används" inte vassle proteinet på samma sätt efter träning som vanligt köttprotein gör? *screwy*
Tacksam för ett utförligt svar =):thumbup:

En gainer efter passet är bra, men enbart en gainer och inget mer efter passet är inte alls bra. Det ger en kraftig men kortvarig stimulans av proteinsyntesen, men manbör alltid äta mat och fylla på med aminosyror. Och som ovan nämnt, med EAA behlver du inte gainer utan kan äta en kolhydrat- och proteinrik måltid.

Effekten av EAA/vassle kan räknas i minuter, och sedan är den borta.

Xealswe
2008-09-09, 13:53
Jag är nästan 100 på att det framöver kommer studier där man undersökt detta under en längre tidsperiod och ser att skillnaden bara är marginell

Kischen
2008-09-09, 14:06
Jag är nästan 100 på att det framöver kommer studier där man undersökt detta under en längre tidsperiod och ser att skillnaden bara är marginell

Med tanke på att så många här jagar marginaler så *rolleyes*

King Grub
2008-09-09, 14:16
Klart det är marginellt. Allt är marginellt. Det är en marginell skillnad, om det ens finns någon, mellan att använda tillskott som proteinpulver/EAA och bara täcka sitt proteinbehov med mat också. Men det är kalorieffektivt, och ett grams skillnad (exempelsiffra tagen ur luften) i proteinbalans per dag är kanske inte så marginellt efter tio år. Det är väl på sikt som en liten skillnad inte blir marginell, inte tvärtom.

Xealswe
2008-09-09, 14:36
Jodå det förstår jag med, men att haussa fördelarna med EAA gentemot att komplettera med t.ex gainer ( sett ur mycket kortsiktiga perspektiv ) kanske inte blir så markanta över en längre tidsperiod.
Med tanke på alla andra diskussioner och studier över åren har ju detta mer varit standard, att saker och ting tar ut varandra under olika premisser.

Därför låter det mer som att man skapar kvällstidningsrubriker med EAA om alla fördelar innan allt är helt klarlagt

Barca
2008-09-09, 14:44
Om man tar en gainer EFTER passet, försvinner då effekten av EAA som man intar FÖRE passet?
Tänkte på om proteinsyntesen blir "mättad"?

Ola Wallengren
2008-09-09, 14:51
Troligtvis inte. Vassleprotein är för långsamt och mängden blir nog för liten i en gainer. Det kan nog vara en enkel och bra kombination.

Dan S
2008-09-09, 18:33
Tackar..

Så om man tänker att EAA före.. gainer efter. mat på gainern då man är hemma, vore alltså optimalt, utav rena spekulationer, om du EAA + Gainer + Kyckling & ris, hur skulle grub gå tillväga vid träningspass och efter?

King Grub
2008-09-09, 18:52
Det låter väl fint.

grunt_grunt
2008-09-10, 01:02
Tackar..

Så om man tänker att EAA före.. gainer efter. mat på gainern då man är hemma, vore alltså optimalt, utav rena spekulationer, om du EAA + Gainer + Kyckling & ris, hur skulle grub gå tillväga vid träningspass och efter?

Kan nån analysera om det är bättre med 6g EAA + 100g malto istället för gainern efter träningen?

Dan S
2008-09-10, 07:28
Sök på det istället, i stora EAA tråden är det nog postat den studien.
Blir till o använda goda gainers igen efter träning och sedan mat på de! Nu vart det genast mycket roligare :D

King Grub
2008-09-10, 07:30
Kan nån analysera om det är bättre med 6g EAA + 100g malto istället för gainern efter träningen?

EAA stimulerar alltid proteinsyntesen mer än vassle.

Sniggel
2008-09-10, 10:34
Tackar..

Så om man tänker att EAA före.. gainer efter. mat på gainern då man är hemma,

Den här kombinationen använder jag själv. Det känns som det lär vara bland det bästa man kan göra i näringstiming kring passet.

robztr14
2008-09-14, 11:59
Är det någon stor skillnad mellan EAA och vanligt vassle? hur mycket skulle man tjäna på att ta EAA istället vanligt vassle?

King Grub
2008-09-14, 12:06
Är det någon stor skillnad mellan EAA och vanligt vassle? hur mycket skulle man tjäna på att ta EAA istället vanligt vassle?

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/281/2/E197

http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/292/1/E71