handdator

Visa fullständig version : Nu är det dags.


Apathy
2008-09-08, 21:07
Hejsan jag är en kille på 18 år som har bestämt mig för att gå ner lite i vikt :)

Jag har 3 dagar då jag slutar lite tidigare i skolan och jag får vänta på bussen, dessa dagar tänkte jag ta "powerwalks" de blir ca 1 timme x 3 gånger i veckan.

Resterande dagarna tänkte jag ut och springa. Jag tänker också planera in en dag då jag vilar.

Men jag har några små frågor :


Ökar kaffe fettförbärningen ? (har hört det någonstans)
Är havregrynsgröt ett bra val till frukost om man vill gå ner i vikt ?


Kan man äta mycket frukt ? Med det menar jag , ska man äta fruktsallad på kvällen om man är hungrig eller ska man ta en macka ?

Finns det några enkla övningar man kan göra hemma? Så som armhävningar eller situps.

Jag vill helst minska omkretsen på benen (låren) och överkroppen. Det kommer väl automatiskt när man går ner i vikt I guess :) Men om ni har några tips på övningar så dela gärna med er. =)

Tack och hej.

jaosef
2008-09-08, 21:14
Du kan äta det mesta så länge det ingår i din "kalori-budget". Ett tips (om du vill behålla muskelmassa) är att äta proteinrikt. Även tung styrketräning bevarar muskelmassa väldigt effektivt. Tänk på att du ska förbränna mer energi än vad du stoppar i dig, då kommer du att gå ner i vikt.
Tror att om du läser detta kommer du att få svar på många av dina frågor:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Lycka till med viktnedgången!:thumbup:

Eddie Vedder
2008-09-09, 04:05
Ökar kaffe fettförbärningen ? (har hört det någonstans)

Ja. Påverkan är väldigt liten men koffein ökar både lipolys och energiförbrukning en aning. Väldigt lite som sagt men sannolikt mer än den energimängden en kopp kaffe inehåller i alla fall.

Är havregrynsgröt ett bra val till frukost om man vill gå ner i vikt ?

Ja det är det. Det är en bra frukost oavsett om du vill ner i vikt, upp i vikt eller om du vill ligga still i vikt. Man behöver inte äta det till frukost heller, gröt är bra mat oavsett tidpunkt och målsättning för kroppsutveckling.

Kan man äta mycket frukt ? Med det menar jag , ska man äta fruktsallad på kvällen om man är hungrig eller ska man ta en macka ?

Ja det kan man. Du kan välja båda två, du kan välja den ena eller den andra och du kan skippa helt. Beror ju på hur mycket du trycker i dig, hur mycket du ätit under dagen, hur mycket du kommer äta nästkommande dagar, hur ditt behov ser ut, hur fort du vill gå ner i vikt etc. etc. etc.

Allt handlar om din "kaloribudget" och om den rymmer en fruktsallad, samt hur energirik den fruktsalladen kan vara, beror påflera olika saker som sagt. Men nyttigt och gott är det ju oavsett.:)

Nordenator
2008-09-13, 23:45
Sen kan ju hyffsat stora mängder kaffe komma med viss mättnadskänsla också, vilket är fin-fint. Ibland får man ju även fina perioder då sitta still inte är ett alternativ. Då råkar man nog göra av med lite extra också (;

Sitter och vibrerar och traskar runt som någon på speed i skrivande stund. Kommer nog bli en lång natt (;