handdator

Visa fullständig version : Mjölk bra eller dåligt för tänderna?


Ostbågen
2008-09-08, 17:53
Var hos min tandläkare som frågade kring mina vanor. Jag sade att jag dricker mycket kaffe vilket kanske bidragit till mina dåliga tänder.
Hon frågade då om jag drack kaffe med mjölk eller socker i vilket jag inte gör och fick då veta att det inte är någon fara, svart kaffe ökar inte risken för karies.

Tänkte inte på det då, men varför nämnde hon mjölk? Det kändes nästan som att hon antydde något.

Mjölk innehåller ju laktos vilket består av två sockerarter men även kalcium som "stärker" tänderna.

Någon som vill bidra med lite info? ;)

Black Star Abyss
2008-09-08, 18:12
Jag tror hon frågade om du hade i mjölk och socker. Det är sockret som är boven i dramat.

Eddie Vedder
2008-09-08, 18:18
Kolhydrater som kommer in kontakt med tänderna lär ju orsaka en liten syraattack men det måste vara ganska obetydligt.

Som du säger är ju dessutom kalcium värdefullt för skelettet och likaså vitamin D som även det finns i mjölk. Även mjölkprotein har positiv inverkan på dentalhälsan.

Att kaffe skulle vara obetydligt tror jag definitivt inte. Kaffe är ju surt och borde inverka negativt, att det ger missfärgningar kan man ju t.o.m. se. Jag är själv orolig för mina tänder då jag knarkar kaffe, två muggar varav en mugg motsvarar 4 normalstora koppar slank just ner t.ex. 8 koppar med andra ord.:D

Ostbågen
2008-09-08, 21:48
Kolhydrater som kommer in kontakt med tänderna lär ju orsaka en liten syraattack men det måste vara ganska obetydligt.

Som du säger är ju dessutom kalcium värdefullt för skelettet och likaså vitamin D som även det finns i mjölk. Även mjölkprotein har positiv inverkan på dentalhälsan.

Att kaffe skulle vara obetydligt tror jag definitivt inte. Kaffe är ju surt och borde inverka negativt, att det ger missfärgningar kan man ju t.o.m. se. Jag är själv orolig för mina tänder då jag knarkar kaffe, två muggar varav en mugg motsvarar 4 normalstora koppar slank just ner t.ex. 8 koppar med andra ord.:DMenar du de kolhydrater som är sockerarter då(brukar stå så på näringsinnehåll, kolhydrater Xgram varav sockerarter Xgram). Eller är kolhydrater överlag dåligt för tänderna?

Eddie Vedder
2008-09-09, 03:37
Menar du de kolhydrater som är sockerarter då(brukar stå så på näringsinnehåll, kolhydrater Xgram varav sockerarter Xgram). Eller är kolhydrater överlag dåligt för tänderna?

Alla kolhydrater påverkar tänderna men vissa mer än andra. Sackaros är ju betydligt värre för tänderna än vanlig stärkelse men även det innebär an viss påfrestning på dentalhälsan.

Grubben
2008-09-09, 07:02
Fermentable carbohydrates

http://en.wikipedia.org/wiki/Dental_caries

Läsvärt från Wikipedia.

Grubben
2008-09-09, 07:27
Sökte lite till och hittade denna på svenska, från Dan sukker dessutom :)

http://web.dansukker.com/Default.aspx?ID=31

maRRtin
2008-09-09, 08:40
Jag har alltid fått höra att kaffe skyddar mot karies.

Skyddar mot karies och tandröta

Italienska laboratorietester visar att flera av de ämnen som ingår i kaffe förhindrar bakterier från att få fäste på emaljen. De komponenter i kaffe som skyddar mot tandröta är klorogensyra, nikotinsyra och trigonellin.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article110778.ab
Inte världens bästa referns, jag vet.


Såhär ser pH-kurvan ut efter ett intag av kaffe med mjölk.
http://www.mjolkframjandet.se/__data/assets/image/0011/1631/kaffe_med_mjolk.gif

http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/mat,_dryck,_motion_och_halsa/tandhalsa/artiklar/olika_dryckers_effekt_pa_ph-vardet
http://www.mjolkframjandet.se/faktabank/mat,_dryck,_motion_och_halsa/tandhalsa/artiklar/pH-vardet_i_tandbelaggningar_av_olika_drycker

Guddi
2008-09-09, 10:14
Alla kolhydrater påverkar tänderna men vissa mer än andra. Sackaros är ju betydligt värre för tänderna än vanlig stärkelse men även det innebär an viss påfrestning på dentalhälsan.Inte isomaltulos väl? Är nästan 100 på att den inte orsakar någon karies, får till och med marknadsföra sig som icke kariesbildande av FDA...

Eddie Vedder
2008-09-09, 10:23
Inte isomaltulos väl? Är nästan 100 på att den inte orsakar någon karies, får till och med marknadsföra sig som icke kariesbildande av FDA...

Nej okej, men är inte det en syntetisk sockerart? För i såna fall kan vi ju även räkna bort t.ex. xylitol, sorbitol, mannitol och typ laktulos borde väl inte eller påverka tänderna kanske?

Någon som förresten vet om laktulos ens absorberas och ger energi eller passerar det bara tarmsystemet?

Guddi
2008-09-09, 13:04
isomaltulos framställs oftast syntetisk från socker, men finns även naturligt i honung och sockerrör. Den räknas som en disackarid och den ger lika mycket energi som socker, glukos, malto och fruktos.

Xylitol, sorbitol och mannitol är som du vet sockeralkoholer. Laktulos har jag aldrig hört talas om :)

Tolkia
2008-09-09, 13:09
Någon som förresten vet om laktulos ens absorberas och ger energi eller passerar det bara tarmsystemet?
En liten del absorberas, men den utsändras, som jag fattat det, i urinen sedan. Nedbrytningen (till div. organiska syror, t.ex. mjölksyra) sker inte förrän i tjocktarmen och då borde det inte bli så stort upptag, tycker man?

Eddie Vedder
2008-09-09, 18:11
Laktulos har jag aldrig hört talas om :)

En sjukgymnast borde väl känna till laxermedel som används inom sjukvården.:D

En disackarid av galaktos+fruktos som binder vätska och ger bulk åt avföringen. Det förekommer som ingrediens i t.ex. pulver somLaktipex och Movicol men kan även tas "rent" i form av en sirap typ.

En liten del absorberas, men den utsändras, som jag fattat det, i urinen sedan. Nedbrytningen (till div. organiska syror, t.ex. mjölksyra) sker inte förrän i tjocktarmen och då borde det inte bli så stort upptag, tycker man?

Nej det är så jag uppfattat det också. Att laktulos uppför sig lite som en kostfiber.

Tolkia
2008-09-09, 18:13
En sjukgymnast borde väl känna till laxermedel som används inom sjukvården. :D
Det märks att du sommarjobbat inom äldrevården, I say. :D