handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kolhydrater efter träningen?


kraftsport
2008-09-08, 17:29
Hur många gram på ett ungefär behöver man maximalt efter ett styrketräningspass?

Tänkte så man inte ovetande överkonsumerar sitt maltodextrin.

King Grub
2008-09-08, 17:59
Noll gram och uppåt. Kolhydrat behövs inte för proteinsyntes eller muskeltillväxt. Däremot för glykogeninlagring och återhämtning. Hur viktigt det är med maltodextrin/glukos direkt efter passet beror på vad du skall äta sedan och hur bråttom det är med glykogensyntesen. Det är betydligt viktigare med snabb sådan för en konditionsidrottare som skall använda samma muskler igen inom 24 timmar.

Går du hem och äter ett kolhydratrikt mål mat behöver du inte maltodextrin alls, men det är inte fel, och en "normal" dosering kanske kan ligga på 0.8 gram per kilo kroppsvikt efter ett genomsnittspass.

OskarD
2008-09-08, 20:14
Så om jag inte skall träna nästa dag så behöver jag egentligen inte kolhydrater efter träning?

Eftersom jag vill få i mig mindre energi men hålla fett och proteinintag någorlunda högt (ca 25E% av varje) så behöver jag hålla igen lite på kolhydraterna. Samtidigt som jag försöker hålla en bra kost som går att träna både styrka och kondition på.

Aimbert
2008-09-08, 20:49
Kolhydrat behövs inte för proteinsyntes eller muskeltillväxt..

Hjälper inte kolhydrater till med nettotillväxten? Jag tänker då på insulinutsöndringens antikatabola egenskaper; eller räcker det med vasslets insulinsutsöndring?

King Grub
2008-09-08, 20:59
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117726&highlight=f%F6rdr%F6jd

Sniggel
2008-09-08, 21:08
Hjälper inte kolhydrater till med nettotillväxten? Jag tänker då på insulinutsöndringens antikatabola egenskaper; eller räcker det med vasslets insulinsutsöndring?

Mjo, kolhydrater är antikatabolt men effekten som protein/aminosyror har på proteinsyntesen i kombination med styrketräning är mycket mer dramatisk och överskuggar den lilla extra effekt man kan få av kolhydrater. Sen ska man inte förringa kalorieffekten heller förstås eftersom ju närmare ett kaloriunderskott man är desto svårare är det att ha en positiv proteinbalans i genomsnitt.
Men som sagt, kolhydrater behövs inte för positiv proteinbalans men det kan hjälpa till, protein/aminosyror är dock mycket mer värdefulla och vill man hålla igen på kalorierna kan man ju minska på kolhydraterna i t ex efterträningsdrinken, eller utesluta dem helt till förmån för enbart protein/aminosyror vid det tillfället.

polka_griis
2008-09-08, 21:39
Jag kör med 50 gram, väger 75 kg.

polka_griis
2008-09-08, 21:53
Noll gram och uppåt. Kolhydrat behövs inte för proteinsyntes eller muskeltillväxt. Däremot för glykogeninlagring och återhämtning. Hur viktigt det är med maltodextrin/glukos direkt efter passet beror på vad du skall äta sedan och hur bråttom det är med glykogensyntesen. Det är betydligt viktigare med snabb sådan för en konditionsidrottare som skall använda samma muskler igen inom 24 timmar.

Går du hem och äter ett kolhydratrikt mål mat behöver du inte maltodextrin alls, men det är inte fel, och en "normal" dosering kanske kan ligga på 0.8 gram per kilo kroppsvikt efter ett genomsnittspass.
Ungefär hur lång tid tar det för glykogendepåerna att fyllas på om man äter normalt och alltså skippar maltodextrinet? Och tas glykogenet enbart ifrån de muskler som arbetar eller kan det tas ifrån andra muskler också?

King Grub
2008-09-09, 04:27
Glykogendepåerna återställs med en hastighet av 5-7% per timme efter tömning vid intag av tillräckligt med kolhydrat (7-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt under en 20-timmarsperiod).

Sverker
2008-09-09, 06:14
10 g / kg kroppsvikt ger 800 g för 80 kg kille. 3 200 kcal kolhydrat. Nu pratar vi kolhydratladdning.

King Grub
2008-09-09, 06:19
Nja, det är helt enkelt vad som krävs för att överhuvudtaget fylla glykogendepåerna igen efter tömning, om man har ett dygn på sig till nästa pass, vilket är mer eller mindre standard för en konditionsidrottare. Jag ligger på kanske 600 gram kolhydrat per dag. För någon som bara har tränat 12 set axlar räcker det med en banan och en macka.

Man förstår att en konditionsidrottare som inte följer en högkolhydratdiet, kommer att få träna med mer eller mindre kroniskt tomma glykogendepåer. Något som i o f s kanske ger bättre träningsresultat - train low, compete high - men roligt är det inte. Man tror att man tränar så hårt, bara därför att det är så jobbigt. Men egentligen är det jobbigt bara därför att man har låga glykogendepåer; var man laddad skulle det ha gått lätt.