handdator

Visa fullständig version : Stockholm eller Oslo??


itsmylife
2008-09-08, 14:40
Det är så att jag har tänkt att flytta,pga större möjligheter till jobb osv
Men jag vet inte riktigt om jag ska flytta till sthlm eller Oslo.
Det som jag har att tänka på är att: jag är arbetslös,får pengar frn a-kassan,
så då är det kanske billigare att bo i sthlm som arbetslös än i oslo som arbetslös,men det är lättare att få lägenhet i oslo men man måste dock betala deposition vilket kanske kan även hända i sthlm.
Jag har alltid velat bo i sthlm!! sedan så om jag skulle flytta till oslo så kanske a-kassan drar in pengarna samt att jag är tvungen att gå praktik för att få A-kassa så då tror jag att man ej kan praktisera i oslo..

Och det kanske är lättare att få jobb i sthlm om man går direkt till de med cv i handen o så de får se hur man ser ut och får se ens personlighet, än att maila cv, har nämligen hört av en vän som gick direkt till en arbetsplats och sökte hon fick jobb och den där chefen som hon träffade berättade att det är troligen bättre att göra på det viset för då vet man vad för person det är man anställer och inte nån som kanske ser ut som en uteliggare mm..
samt har dålig personlighet.. men jag vet inte jag tycker alla ska ha rätt till en arbetsintervju oavsett hur man ser ut.. kanske ej om man söker som modell eller något ställer där det krävs att man ser vårdad ut!!

Tror ni att det är lättare att få jobb i sthlm eller kanske oslo??

ska jag flytta till oslo eller sthlm vad tycker ni??

fördel och nackdelen i att bo i sthlm resp oslo?

MasterChief
2008-09-08, 14:45
Och det kanske är lättare att få jobb i sthlm om man går direkt till de med cv i handen o så de får se hur man ser ut och får se ens personlighet, än att maila cv, har nämligen hört av en vän som gick direkt till en arbetsplats och sökte hon fick jobb och den där chefen som hon träffade berättade att det är troligen bättre att göra på det viset för då vet man vad för person det är man anställer och inte nån som kanske ser ut som en uteliggare mm..
samt har dålig personlighet.. men jag vet inte jag tycker alla ska ha rätt till en arbetsintervju oavsett hur man ser ut.. kanske ej om man söker som modell eller något ställer där det krävs att man ser vårdad ut!!



Nä, ingen bra idé skulle jag vilja säga. Man tränger sig inte på utan att ha avtalat en tid. Och tid får man när de ringer och ber en komma. Att ringa och flåsa i luren innan är ingen bra idé heller.

I övriga frågor har jag ingen åsikt.

DanielF
2008-09-08, 14:50
Det går att flytta över sin a-kassa till Norge, det tänkte jag göra när jag flyttade till Oslo. Tyvärr föll det igenom för att en klantig handledare på arbetsförmedlingen glömde skicka in ansökan vilket i slutändan ledde att den kom in för sent och avslogs... Men då fick jag min svenska a-kassa retroaktivt istället...

Sen om det är lättare att få tag på jobb eller inte i Oslo vet jag inte. Men det är en trevlig stad.

Vinter
2008-09-08, 14:52
Vart vill du bo helt enkelt?

eleni
2008-09-08, 14:58
Eller så söker du jobb i båda städerna och ser vart du får jobb. Det måste väl ändå vara avgörande?

itsmylife
2008-09-08, 15:00
Vart vill du bo helt enkelt?

Stockholm har jag alltid velat bo i, men jag har ju absolut inget imot att bo i oslo.. jag flyttar dit som jag har större chans till jobb..


För något år sedan var det jätte lätt att få jobb i norge men nu när hela sverige vet om det så har det blivit mycke svårare att få jobb i norge..tyvärr..

itsmylife
2008-09-08, 15:02
Eller så söker du jobb i båda städerna och ser vart du får jobb. Det måste väl ändå vara avgörande?


Har sökt i båda städerna men har ej fått nått.. ännu..

Men eftersom jag bor i en liten by håla i skogen.. så tror jag att jag har större chans till jobb om jag bor i etc oslo eller sthlm där det finns större chans till jobb..

itsmylife
2008-09-08, 15:11
Har precis fått ett mail från en snubbe i norge som ringde mig för 2 veckor sedan o undrade lite om jag skulle vilja jobba som telefonförsäljare,jag skulle dock kontakta honom om jag skulle flytta till oslo, men jag vet inte riktigt det som får mig att tveka är att jag är inte 100% på norka och speciellt inte tromsö norska(skånsk-dansk norksa) då fattar jag inget och hmm man kanske inte ska ta ett jobb som är försvårt för en !!

Nu för 20 min ringde han igen men det är något fel när han ringen jag hör honom men han hör inte mig!! så han skickade nyligen ett mail där han vill att jag ska kontakta honom ang projektsäljare,vet inte vad för jobb det är??

nån som vet vad man gör som projekt säljare??

ska ringa honom så fort jag får fart på telefonen!!

petah
2008-09-08, 15:41
Nä, ingen bra idé skulle jag vilja säga. Man tränger sig inte på utan att ha avtalat en tid. Och tid får man när de ringer och ber en komma. Att ringa och flåsa i luren innan är ingen bra idé heller.

I övriga frågor har jag ingen åsikt.

Jag tycker helt tvärtom när det gäller att promenera dit utan avtalad tid. Man går dit säger vad man vill, antingen fixar man det dirr eller så bokas det in en tid (när det passar arbetsgivaren), eller så blir det ett "inte intresserad". Absolut bästa sättet att söka jobb om du frågar mig.

MasterChief
2008-09-08, 15:43
Jag tycker helt tvärtom när det gäller att promenera dit utan avtalad tid. Man går dit säger vad man vill, antingen fixar man det dirr eller så bokas det in en tid (när det passar arbetsgivaren), eller så blir det ett "inte intresserad". Absolut bästa sättet att söka jobb om du frågar mig.

Vi kanske söker lite olika jobb helt enkelt.

Angel
2008-09-08, 16:01
Jag fattar inte varför folk tycker det är så svårt att få jobb? Gäller det jobb som jobb eller jobb man vill ha? Är det inte bättre att jobba på mcdonalds eller något..personlig assistent så länge istället för att gå på a-kassa?

WHITEFOLKS
2008-09-08, 16:25
Det finns ställen som anställer alla de får tag på men då är det ju ofta ingångsjobb ala telefonförsäljning.

Har en kamrat som jobbar på ett företag där de ringer upp personer som tidigare donerat till diverse välgörenhetsorganisationer och frågar om de vill donera mer. De skulle tydligen kunna anställa 50+ personer i morgon men de får bara annonsera en gång i veckan hos arbetsförmedlingen.

Man får 90kr i timmen eller nåt, ingen provision och det är inte cold sales. Tydligen är folk för fina för att ta såna jobb.

raQblad
2008-09-08, 16:41
Jag bor i Oslo just nu, nyinflyttad sen början av juni. Jag flyttade direkt jag fick jobb, men det var via ett svenskt bemanningsföretag så allt med boende, kontrakt etc. ordnades upp hemma i Sverige innan.
Idag bor jag fortfarande där, men är arbetslös. Har ett flertal intervjuer att gå på och det ska inte vara några problem att fixa jobb så länge man inte är kräsen.

Har du truckkort så är svenskar eftertraktade på lager, och det är _väldigt_ bra betalt om du blir fast.

Hör av dig till olika bemanningsföretag, de kan ge dig en enkel fot in på den norska arbetsmarknaden och så kan du ta dig vidare därifrån.

Besök NAV.no, finn.no och leta själv!

Jag PM:ar bemanningsfirman jag jobbade för, dom var helt OK.

petah
2008-09-08, 18:11
Vi kanske söker lite olika jobb helt enkelt.

Jag jobbar på bank och jag har för mig att du jobbar på något liknande, men självklart är det nog olika överallt.