handdator

Visa fullständig version : Kan marklyft förebygga ont i korsrygg?


Masdonne
2008-09-08, 11:27
Jag har alltid haft lite ont i korsryggen. Inte ont, utan mer värk när jag anstränger ryggen, det gör inte särskilt ont med det känns.

Jag undrar helt enkelt om det går att förebygga detta genom att köra marklyft? Vet att felaktig teknik kan leda till skador, men rätt utfört?

Det är främst då jag kör marklyft, och magövnibgar då man använder benen som jag får känningar i korsryggen.

jwzrd
2008-09-08, 11:30
Marklyft är ett mycket bra sätt att lära sig att använda kroppen på rätt sätt för att lyfta saker. Man måste dock antingen ha en vettig insikt i rörelsemönster och hållning om man ska lära sig det helt själv. Bäst är att få hjälp av någon kunnig flicka eller pojke. Så svaret på topic är: Ja!

Masdonne
2008-09-08, 11:33
Marklyft är ett mycket bra sätt att lära sig att använda kroppen på rätt sätt för att lyfta saker. Man måste dock antingen ha en vettig insikt i rörelsemönster och hållning om man ska lära sig det helt själv. Bäst är att få hjälp av någon kunnig flicka eller pojke. Så svaret på topic är: Ja!

Ok, har inte kört marklyft en längre tid, så jag bör hålla mig på högreps med lägre vikter.

Masdonne
2008-09-08, 11:58
Men bör man låta bli att svanka ryggen när man kör bänkpress?

Guddi
2008-09-08, 12:37
Om det är marklyft som ger dig problem så är nog inte lösningen att köra marklyft. Om du vet med dig att du kan känna när du svankar eller inte kan du köra good mornings ett tag för att bygga upp styrka i nedre rygg utan att behöva oroa dig för rätt teknik vid marklyft.

Att du får ont vid magövningar där du använder benen beror troligen på att du är dålig på att hålla ryggen i en neutral ställning och istället börjar du svanka för mycket. Lägg en handduk som är ca 1-2cm tjock under svanken och försök sen att trycka ner den i marken samtidigt som du gör dina övningar så blir det nog bättre.

Att svanka när man kör bänkpress spelar nog ingen större roll på ryggont eller inte.

major Pectoralis
2008-09-08, 16:13
Om man är tillräckligt flexibel i höftböjare, säte och lår och har en grundläggande stabilitet i kroppen och en funktionell teknik så är marklyft en bra övning för att träna upp ryggen om man "tar i på rätt nivå". Som du märker så finns det ganska många "det beror på".

jwzrd
2008-09-08, 16:24
Om man är tillräckligt flexibel i höftböjare, säte och lår och har en grundläggande stabilitet i kroppen och en funktionell teknik så är marklyft en bra övning för att träna upp ryggen om man "tar i på rätt nivå". Som du märker så finns det ganska många "det beror på".

Ersätt det där med en kompetent person och rätt vikter.

Alla om du räknar upp gäller alla övningar på gymmet, men byggare är alltid livrädda för övningar de själva inte tränar samtidigt som de nästa sekund får för sig att testa ryck, kör stångrodd på 150kg med bälte och halv benpress på 400.

Average
2008-09-08, 16:40
Jag har också ont i korsryggen från och till. Fick då ett antal bålövningar från min sjukgymnast då han drog slutsatsen att det berodde på instabilitet i just det området.
Jag har själv väldigt dåligt teknik i marklyft, så jag försöker undvika det, och kör hellre hyperextensions med vikt.

Kul att du nämnde marklyft, hörde att en kille tog 150 kilo i stångrodd med bälte och 400 kilo i halv benpress.

major Pectoralis
2008-09-08, 16:53
Ersätt det där med en kompetent person och rätt vikter.

Alla om du räknar upp gäller alla övningar på gymmet, men byggare är alltid livrädda för övningar de själva inte tränar samtidigt som de nästa sekund får för sig att testa ryck, kör stångrodd på 150kg med bälte och halv benpress på 400.

Nej, det köper jag inte. Det gäller långt ifrån alla övningar på gymmet, även om det gäller många. Om vi inte drar det hela till absurdum så finns det få som har för dålig rörlighet för att köra t.ex. chins, curl eller bänkpress men det finns många som har för dålig rörlighet för att köra stående skivstångsövningar, inte minst OL och marklyft. Vid avsaknad av allmän stabilitet i kroppen så finns det massor med övningar man köra.
Har man en dålig hållning på kotpelaren så blir i princip alla stående övningar "riskabla för ryggen". Risken för onödiga ryggskott och sträckningar ökar avsevärt. Problemen med dålig hållning på ryggen kommer från midjan och nedåt. Därför skrev jag som jag skrev.

Det där med byggare bryr jag mig inte ens om att kommentera.
Dock tycker jag inte styrkleyftare skall sätta sig på alltför storra hästar när det gäller "konstiga hitte-på". Jag menar, vem springer omkring i moon-boots då man skall köra bänk för att sedan byta till rosa balettskor då man skall köra marklyft....:D
(obs. jag har inget emot vare sig byggare eller styrkelyftare bara för att de är just byggare eller styrkelyftare)

von huff
2008-09-08, 16:58
Jag har märkt att då jag jobbar fysiskt med andra så får de ofta ont i ryggen och andra ställen medan jag själv alltid klarar mig undan det.Tror att det beror på att jag tränar och använder alla muskler:)

Martin Löwgren
2008-09-09, 13:17
Jag har alltid haft lite ont i korsryggen. Inte ont, utan mer värk när jag anstränger ryggen, det gör inte särskilt ont med det känns.

Jag undrar helt enkelt om det går att förebygga detta genom att köra marklyft? Vet att felaktig teknik kan leda till skador, men rätt utfört?

Det är främst då jag kör marklyft, och magövnibgar då man använder benen som jag får känningar i korsryggen.

Rätt utförd är marklyft en oerhört bra pensionsförsäkring mot framtida ryggbesvär (kanske den allra bästa) men felaktigt utförd en övning som med stor sannolikhet kommer göra dig till pensionär i förtid :)

Jorpa
2008-09-10, 03:10
Rätt utförd är marklyft en oerhört bra pensionsförsäkring mot framtida ryggbesvär (kanske den allra bästa) men felaktigt utförd en övning som med stor sannolikhet kommer göra dig till pensionär i förtid :)

Jag har jobbat med min teknik ganska länge nu
I början va de väll en regnbåge ungefär, min rygg alltså. vid upplyftet.

Nu svankar jag bakåt, böjer knäna lite, trycker bak axlarna och försöker trycka ryggen bakåt. Alltså så att ryggen är RAK genom hela övningen.

Låter de bra?

sunetdanne
2008-09-10, 21:08
Läs och lär:

http://startingstrength.wikia.com/wiki/Starting_Strength_Wiki

Martin Löwgren
2008-09-12, 15:09
Jag har jobbat med min teknik ganska länge nu
I början va de väll en regnbåge ungefär, min rygg alltså. vid upplyftet.

Nu svankar jag bakåt, böjer knäna lite, trycker bak axlarna och försöker trycka ryggen bakåt. Alltså så att ryggen är RAK genom hela övningen.

Låter de bra?

Jo ostbåge form är mycket vanligt (och vissa tycker kanske det är manligt att lyfta mycket hur illa det än ser ut, vad vet jag)

Här har du ett korrekt utförande så tränar du efter detta utförande kommer du hålla dig skadefri och bygga upp en riktigt stark och stryktålig rygg.

http://www.youtube.com/watch?v=hqxim0YXr90

Mvh Martin

jwzrd
2008-09-12, 15:13
Nej, det köper jag inte. Det gäller långt ifrån alla övningar på gymmet, även om det gäller många. Om vi inte drar det hela till absurdum så finns det få som har för dålig rörlighet för att köra t.ex. chins, curl eller bänkpress men det finns många som har för dålig rörlighet för att köra stående skivstångsövningar, inte minst OL och marklyft. Vid avsaknad av allmän stabilitet i kroppen så finns det massor med övningar man köra.
Har man en dålig hållning på kotpelaren så blir i princip alla stående övningar "riskabla för ryggen". Risken för onödiga ryggskott och sträckningar ökar avsevärt. Problemen med dålig hållning på ryggen kommer från midjan och nedåt. Därför skrev jag som jag skrev.

Det där med byggare bryr jag mig inte ens om att kommentera.
Dock tycker jag inte styrkleyftare skall sätta sig på alltför storra hästar när det gäller "konstiga hitte-på". Jag menar, vem springer omkring i moon-boots då man skall köra bänk för att sedan byta till rosa balettskor då man skall köra marklyft....:D
(obs. jag har inget emot vare sig byggare eller styrkelyftare bara för att de är just byggare eller styrkelyftare)

Det är inte övningen stöts fel att Plucke gör illa sig när han ger sig på att maxa första gången. Man diskuterar inte skadefrekvensen i stavhopp på gymmen bara för att du och jag hade brutit lårbenshalsen om vi försökt. MEN... byggare diskuterar gärna risken med marklyft.

Jag förstår inte din kommentar om "konstiga hitte-på"-övningar och jag förstår inte hur du kopplar övningar öht med hur en given sport ser ut. Fnissar du åt att löpande atleter som sparkar ett runt vitt förmål med svarta lustiga prickar på tvärs över en gräsplan också?