handdator

Visa fullständig version : Hjälpt av knee-strap


Desiato
2008-09-07, 21:45
Jag har dragits med löparknä till och från under en lång tid. Har under perioder lagt av med löpning helt, testat rekomenderad stretching och kollat över skor mm. Har ändå inte fått bukt på problemet.

Tills nu då jag gick och köpte ett så kallat knee-strap. Läste någonstans att man med denna skulle kunna hindra ITB-senan från att glida över utsidan av knät. Man sätter den ovanför knäleden för att skapa ett falskt muskelfäste. Han på sportaffären sa att den var schlatters, men jag beslutade mig för att testa iaf. Väl hemma for jag ut för att testa springa med den, och då jag satte knee-strapen OVANFÖR istället för under knäskålen gick det hur bra som helst att springa helt utan smärta(!).

Nu till min fråga.

Kan jag fortsätta köra med den här? Finns det något "farligt"/problem med att använda den på det här sättet? Jag upplever inte att jag behöver dra åt bandet så hårt att jag får blodstopp i benet eller så.

Desiato
2008-09-07, 22:28
http://www.rehband.com/img/2008/2/26/25474.gif

Knee Strap

Function
Knee strap with a pelotte that eases pressure on the kneecap tendon.

Indications
Schlatter, jumpers knee.

Guddi
2008-09-08, 12:39
Se till att du blir av med ditt löparknä under tiden så är det inget farligt om du kör med en knee strap under någon månad för att kunna hålla igång.