handdator

Visa fullständig version : Farligt med marklyft!?


PopEye2
2008-09-07, 20:49
Idag var det dax igen, hade benpass på schemat, stod och vilade efter benspark settet när en tjej som tränade latsdrag med sin morsa frågade skillnad på att köra drag fram- respektive baktill med stången i latsmaskinen. Förklarade kort min egen åsikt om det, sen påpekade hennes morsa "ja ni har ju stora ryggar som går såhär" och visade med händerna. Log och tackade för komplimangen, jag frågade om dom testat marklyft ännu, nej sa tjejen då kom det som en blixt från ovan.. "det är farligt att köra marklyft det ska man inte göra..." tittade åt vänster och hade en pt just bredvid mig. Förklarade åt henne att marklyft är en bra övning om man kör rätt och bra för massa, nej det är bara koncentrerade isolationsövningar för rygg som var bra enligt hennes åsikt,

Varför är det så att nästan alla pt hatar marklyft?
I bland upplever man det som att de bara har läst nån bok och sedan kommit fram till att marklyft är jätte farligt istället för att ha skaffat en egen erfarenhet och uppfattning, har själv lyft stora vikter i mark och aldrig haft problem med ryggen mer än träningsvärk

Man undviker nästan alltid att tala om tunga vikter och marklyft för då kommer det alltid någon som börjar predika om hur farligt det är och att det finns bättre övningar. Så vad tycker ni koloiter är det så farligt med mark om man nu inte ser ut som en ostbåge när man lyfter?

TheSpider
2008-09-07, 20:51
Idag var det dax igen, hade benpass på schemat, stod och vilade efter benspark settet när en tjej som tränade latsdrag med sin morsa frågade skillnad på att köra drag fram- respektive baktill med stången i latsmaskinen. Förklarade kort min egen åsikt om det, sen påpekade hennes morsa "ja ni har ju stora ryggar som går såhär" och visade med händerna. Log och tackade för komplimangen, jag frågade om dom testat marklyft ännu, nej sa tjejen då kom det som en blixt från ovan.. "det är farligt att köra marklyft det ska man inte göra..." tittade åt vänster och hade en pt just bredvid mig. Förklarade åt henne att marklyft är en bra övning om man kör rätt och bra för massa, nej det är bara koncentrerade isolationsövningar för rygg som var bra enligt hennes åsikt,

Varför är det så att nästan alla pt hatar marklyft?
I bland upplever man det som att de bara har läst nån bok och sedan kommit fram till att marklyft är jätte farligt istället för att ha skaffat en egen erfarenhet och uppfattning, har själv lyft stora vikter i mark och aldrig haft problem med ryggen mer än träningsvärk

Man undviker nästan alltid att tala om tunga vikter och marklyft för då kommer det alltid någon som börjar predika om hur farligt det är och att det finns bättre övningar. Så vad tycker ni koloiter är det så farligt med mark om man nu inte ser ut som en ostbåge när man lyfter?
De vet väl att de flesta som inte får rätt hjälp utför marklyft fel, kör för tungt och skadar sig lätt..eller tror sig veta det.

Sen antar jag att pt (personlig tränare - antar att du syftar på det) suger enligt mig. Man klarar sig helt utan problem själv med lite självstudier och påläsning.

Timme
2008-09-07, 20:58
inte särskilt farligt. Skaderisken är ganska låg men visst finns det de som har fått diskbråck.

Tolkia
2008-09-07, 22:16
Jag blev rekommenderad marklyft av en PT (iofs frågade jag i egenskap av kompis och inte i egenskap av kund, men man får väl anta att hon inte håller sig med två uppsättningar principer), så jag tror att det varierar mellan individer även där.

pragmatist
2008-09-07, 22:45
Sanningen är väl den att av de vanliga styrketräningsövningarna så tillhör väl marklyft de farligare. Därmed inte sagt att marklyft är farligt och ska undvikas, bara att risken faktiskt är större. Det är sällan man hör någon skada sig när han/hon gör hantellyft åt sidan eller koncentrationscurls, om man säger så.

Varför PT:s kanske inte rekommenderar marklyft kan ju ha att göra med att de inte vill riskera förlora en kund eller få dåligt rykte (eller bli stämda, vilket ju är en rejäl risk i PT:andets ursprungsland), så de väljer relativt snälla övningar av den anledningen. De driver ju affärsverksamhet när allt kommer omkring.

Tolkia
2008-09-07, 22:59
Det handlar säkert lite om hur kundkretsen ser ut också. Om de flesta som anlitar PT på ett visst gym är relativt ovana vid styrketräning (och det tror jag är ganska vanligt) så väljer man antagligen övningar efter vad man tror att kunderna klarar. Det verkar åtminstone ganska rimligt.

emmzan
2008-09-07, 23:05
Det handlar säkert lite om hur kundkretsen ser ut också. Om de flesta som anlitar PT på ett visst gym är relativt ovana vid styrketräning (och det tror jag är ganska vanligt) så väljer man antagligen övningar efter vad man tror att kunderna klarar. Det verkar åtminstone ganska rimligt.

Lägg också till att om man bara t.ex ger en instruktion och sedan inte kommer regelbundet följa personen man instruerat så tenderar man också att visa övningar som är "lättare" rent tekniskt.

tsp
2008-09-08, 07:58
Grejen är väl att de flesta som anlitar en PT inte är särskilt vana styrketränande utan ofta vanliga "motionärer". Dessutom inte sällan av kvinnligt kön. Då är det bättre att köra på enkla övningar som inte resulterar i jävligt svåra skador vid fel utförande. Och inte för att vara könsdiskriminerande, men många kvinnliga styrketränande jag observerat kör med mycket lätta vikter, hantlar på ett par kg osv av rädsla för att bygga "stora och fula" muskler. Troligt att dessa tjejer vill stånka på med marklyft som är en riktigt grabbig byggarövning och som dessutom involverar lyft av minst 30kg.

LindaS
2008-09-10, 15:15
Grejen är väl att de flesta som anlitar en PT inte är särskilt vana styrketränande utan ofta vanliga "motionärer". Dessutom inte sällan av kvinnligt kön. Då är det bättre att köra på enkla övningar som inte resulterar i jävligt svåra skador vid fel utförande. Och inte för att vara könsdiskriminerande, men många kvinnliga styrketränande jag observerat kör med mycket lätta vikter, hantlar på ett par kg osv av rädsla för att bygga "stora och fula" muskler. Troligt att dessa tjejer vill stånka på med marklyft som är en riktigt grabbig byggarövning och som dessutom involverar lyft av minst 30kg.
Gillar du inte tjejer generellt, eller vill du bara inte att dom ska hålla till på gymmet? *popcorn*

Durre
2008-09-10, 16:18
Alltså vill man ha en trasig axel eller en trasig rygg, jag hade nog tagit axeln, får en känsla av att vissa tänker så, lassar på i axelövningar, kör med mer "risk". Sen kanske de är lättare att skada ryggen också, med tanke på folks hållning idag osv.

Saft und Kraft
2008-09-10, 22:00
Troligt att dessa tjejer vill stånka på med marklyft som är en riktigt grabbig byggarövning och som dessutom involverar lyft av minst 30kg.

På det gym jag tillhör tränar förstås ingen av tjejerna med <= 30 kg i marken och de är fortfarande tjejer om jag inte missförstått saken. Sen tänker jag nog mer på lyftare än byggare vad gäller marken som övning och lyft. Men du har förstås rätt i att det finns många bekväma kvinns. Men hör och häpna, då detta också gäller för lika många gubbs.

(Jag kan dessutom tillägga att nästan inga av tränande tjejer hos oss är lyftare. Aspiranter är såklart alltid är välkomna, och man måste inte marka mer än 30 kg för att få komma in. Da.)

bertbert
2008-09-10, 22:10
... Log och tackade för komplimangen, jag frågade om dom testat marklyft ännu, nej sa tjejen då kom det som en blixt från ovan.. "det är farligt att köra marklyft det ska man inte göra..." tittade åt vänster och hade en pt just bredvid mig. ...

Det är ett väldigt kategoriskt uttalande - ungefär som att säga att alla PT ger dåliga råd. Bry dig inte om titeln på den som säger något, utan hur vederbörande motiverar sitt uttalande.

Grejen är väl att de flesta som anlitar en PT inte är särskilt vana styrketränande utan ofta vanliga "motionärer". Dessutom inte sällan av kvinnligt kön. Då är det bättre att köra på enkla övningar som inte resulterar i jävligt svåra skador vid fel utförande. Och inte för att vara könsdiskriminerande, men många kvinnliga styrketränande jag observerat kör med mycket lätta vikter, hantlar på ett par kg osv av rädsla för att bygga "stora och fula" muskler. Troligt att dessa tjejer vill stånka på med marklyft som är en riktigt grabbig byggarövning och som dessutom involverar lyft av minst 30kg.

Det här innehåller så många konstigheter att jag inte vet var jag ska börja.

- Hur vet du att PTs anlitas huvudsakligen av vanliga motionärer och inte av seriösa tränande? En PT är rätt dyr, jag skulle kunna tro att PTs anlitas främst av de som har ambitioner med sin träning, och därmed kan sägas vara seriösa.
- Jag tror inte PT anlitas huvudsakligen av kvinnor. Referens?
- Varför dessa nedvärderande kommentarer om kvinnor på gymmen? Jag ser både män och kvinnor som tränar seriöst, och både män och kvinnor som inte gör något produktivt med sin tid på klubben
- Marklyft en "riktigt grabbig byggarövning" - jahadu, hur motiverar du det här? Jag skulle nog påstå att marklyft är vanligast bland styrkelyftare, eftersom det är ett av tävlingsmomenten i sporten styrkelyft. Men du anser tydligen att det är en byggarövning. Kan du motivera detta? Och varför är den grabbig?

Saft und Kraft
2008-09-10, 22:15
Jag blev precis påmind om varför mark kan te sig så manligt/grabbigt. Man har ju sett dig lyfta Bert. =)

bertbert
2008-09-10, 22:18
Jag blev precis påmind om varför mark kan te sig så manligt/grabbigt. Man har ju sett dig lyfta Bert. =)

Jag förväntar mig att du påpekar för Marianne på klubben att marklyft är manligt nästa gång hon kör (över 30 kg, nota bene). :D

Saft und Kraft
2008-09-10, 22:24
Marianne ist Mann!

Ignatius72
2008-09-10, 22:31
Jag har nog aldrig sett en kille med PT.
jag har sett extremt många tjejer träna med fjollvikter som är alldeles för lätta för dem
jag har sett tonvis med killar som lastar på mycket mer än vad de klarar av.

Det var allt från generaliseringshörnan idag.

dyxeldoff
2008-09-11, 09:19
Idag var det dax igen, hade benpass på schemat, stod och vilade efter benspark settet när en tjej som tränade latsdrag med sin morsa frågade skillnad på att köra drag fram- respektive baktill med stången i latsmaskinen. Förklarade kort min egen åsikt om det, sen påpekade hennes morsa "ja ni har ju stora ryggar som går såhär" och visade med händerna. Log och tackade för komplimangen, jag frågade om dom testat marklyft ännu, nej sa tjejen då kom det som en blixt från ovan.. "det är farligt att köra marklyft det ska man inte göra..." tittade åt vänster och hade en pt just bredvid mig. Förklarade åt henne att marklyft är en bra övning om man kör rätt och bra för massa, nej det är bara koncentrerade isolationsövningar för rygg som var bra enligt hennes åsikt,

Varför är det så att nästan alla pt hatar marklyft?
I bland upplever man det som att de bara har läst nån bok och sedan kommit fram till att marklyft är jätte farligt istället för att ha skaffat en egen erfarenhet och uppfattning, har själv lyft stora vikter i mark och aldrig haft problem med ryggen mer än träningsvärk

Man undviker nästan alltid att tala om tunga vikter och marklyft för då kommer det alltid någon som börjar predika om hur farligt det är och att det finns bättre övningar. Så vad tycker ni koloiter är det så farligt med mark om man nu inte ser ut som en ostbåge när man lyfter?



en pt har ju ansvar för deras brukare därför fäljer dom aksnke bort övningar där det är lätt att göra fel och skada sig.

Fimpen
2008-09-11, 09:53
De vet väl att de flesta som inte får rätt hjälp utför marklyft fel, kör för tungt och skadar sig lätt..eller tror sig veta det.

Sen antar jag att pt (personlig tränare - antar att du syftar på det) suger enligt mig. Man klarar sig helt utan problem själv med lite självstudier och påläsning.

För dig kanske en pt är meninglös, men varför är det fel att ta hjälp av en person som förhoppningsvis har en högre kunskapsnivå. Om de allra flesta i idrottsvärlden tar hjälp av en tränare varför skulle inte den vanliga motionären (som inte ka något) göra det?

mini
2008-09-11, 10:10
Jag har nog aldrig sett en kille med PT.


Jag säger bara Hasse Aro.
Det är inte ovanligt med män med PT, men det är klart att det är lite beroende på vilket gym man tränar på.

pedersen1980
2008-09-11, 11:39
Jag kör GVT (10-setsmetoden)
Min sista tia på 90kg i marklyft häromdagen resulterade i min första gym-relaterade skada. Small till ordentligt i ryggen (Still in pain)
Missade totalt att de kan va smart att ha bälte trots den låga vikten pga utmattning... Tror att det var magen som inte orkade med.

Alla övningar medför skaderisk!

Tunga basövningar speciellt!!! (Jag kör dom såklart iaf!!)
Man behöver absolut inte göra fel! för att skada sig!! Ibland vill skallen mer än vad kroppen klarar!!!

Biotech_Honken
2008-09-11, 16:10
råkade ut för samma sak för två dagar sedan, dock inte med GVT. Marklyft med 4 reps, för tungt o när jag vakna på morgonen dan där på kunde jag inte gå. Strålar ner i högra benet och är fruktansvärt. Idag två dagar senare är det rätt okej o jag kan leva som vanligt dock ej träna. Jag får ryggskott lätt av någon anledning även när jag inte gör något speciellt. Skall vara försiktig i framtiden, ryggen håller inte för evigt...:(

major Pectoralis
2008-09-12, 10:50
Om man är vältränad och har någorlunda god teknik så beror "ryggskador" ofta på att man är för stel från midjan och nedåt. Detta i kombination med uttröttande träning gör att man kan åka på ryggskott, sträckningar och kanske t.o.m. riktiga skador som diskbråck. Jag satte ryggskador ovan inom sitationsteckan eftersom ryggskott och sträckningar snarare är ett tillstånd än en skada. Stelheten från midjan och nedåt kan göra att bäckenet inte kan röra sig naturligt under rörelsen. Detta gör att ryggraden i sin tur måste göra kompensatoriska rörelser, vilket i sin tur leder till att musklerna, som håller upp ryggraden, måste arbeta kompensatoriskt. Detta leder dels till att de stabiliserande musklerna blir svagare på att lyfta vikt och dels till att de blir tröttare än vad de "borde bli" och man riskerar att förta sig. Således kan man säga att stelhet både markant sänker prestationsförmågan att lyfta och ökar risken för "skador". För att råda bot på stelheten kring bäckenet behöver man stretcha och göra detta med funktionell teknik. Personligen tror jag mycket på att stretcha musklerna med bäckenet i rätt position, dvs. inte tippat åt något håll. För all del kan man förta sig och/eller skada sig utan att vara stel också.

Om smärtan från ryggen strålar ner i benen så har man klämt en nerv någanstans.

Kischen
2008-09-12, 11:08
Om man är vältränad och har någorlunda god teknik så beror "ryggskador" ofta på att man är för stel från midjan och nedåt. Detta i kombination med uttröttande träning gör att man kan åka på ryggskott, sträckningar och kanske t.o.m. riktiga skador som diskbråck. Jag satte ryggskador ovan inom sitationsteckan eftersom ryggskott och sträckningar snarare är ett tillstånd än en skada. Stelheten från midjan och nedåt kan göra att bäckenet inte kan röra sig naturligt under rörelsen. Detta gör att ryggraden i sin tur måste göra kompensatoriska rörelser, vilket i sin tur leder till att musklerna, som håller upp ryggraden, måste arbeta kompensatoriskt. Detta leder dels till att de stabiliserande musklerna blir svagare på att lyfta vikt och dels till att de blir tröttare än vad de "borde bli" och man riskerar att förta sig. Således kan man säga att stelhet både markant sänker prestationsförmågan att lyfta och ökar risken för "skador". För att råda bot på stelheten kring bäckenet behöver man stretcha och göra detta med funktionell teknik. Personligen tror jag mycket på att stretcha musklerna med bäckenet i rätt position, dvs. inte tippat åt något håll. För all del kan man förta sig och/eller skada sig utan att vara stel också.

Om smärtan från ryggen strålar ner i benen så har man klämt en nerv någanstans.

Låter precis som det jag lider av efter gårdagens lyft :Virro
Tog mer än vad jag brukade men höll tekniken hyffsat.

Under gårdagskvällen gjorde det sig påmint genom smärta "inne i ryggen" Det var inget som jag kunde manipulera från utsidan alls. Svårt att böja mig, sitta stå och ligga *grr27*

Nästa gång är jag smartare *whatever*

Commando1980
2008-09-12, 13:09
Jag kör GVT (10-setsmetoden)
Min sista tia på 90kg i marklyft häromdagen resulterade i min första gym-relaterade skada. Small till ordentligt i ryggen (Still in pain)
Missade totalt att de kan va smart att ha bälte trots den låga vikten pga utmattning... Tror att det var magen som inte orkade med.

Alla övningar medför skaderisk!

Tunga basövningar speciellt!!! (Jag kör dom såklart iaf!!)
Man behöver absolut inte göra fel! för att skada sig!! Ibland vill skallen mer än vad kroppen klarar!!!

nej nej nej. kör inte 10x10 på marklyft. det är idioti.

stevebc
2008-09-12, 14:43
Varför det?

Martin Löwgren
2008-09-12, 14:48
Idag var det dax igen, hade benpass på schemat, stod och vilade efter benspark settet när en tjej som tränade latsdrag med sin morsa frågade skillnad på att köra drag fram- respektive baktill med stången i latsmaskinen. Förklarade kort min egen åsikt om det, sen påpekade hennes morsa "ja ni har ju stora ryggar som går såhär" och visade med händerna. Log och tackade för komplimangen, jag frågade om dom testat marklyft ännu, nej sa tjejen då kom det som en blixt från ovan.. "det är farligt att köra marklyft det ska man inte göra..." tittade åt vänster och hade en pt just bredvid mig. Förklarade åt henne att marklyft är en bra övning om man kör rätt och bra för massa, nej det är bara koncentrerade isolationsövningar för rygg som var bra enligt hennes åsikt,

Varför är det så att nästan alla pt hatar marklyft?
I bland upplever man det som att de bara har läst nån bok och sedan kommit fram till att marklyft är jätte farligt istället för att ha skaffat en egen erfarenhet och uppfattning, har själv lyft stora vikter i mark och aldrig haft problem med ryggen mer än träningsvärk

Man undviker nästan alltid att tala om tunga vikter och marklyft för då kommer det alltid någon som börjar predika om hur farligt det är och att det finns bättre övningar. Så vad tycker ni koloiter är det så farligt med mark om man nu inte ser ut som en ostbåge när man lyfter?

För att de flesta PT inte har någon längre anatomisk utbildning.

När du hör en PT kläcka ur sig något korkat så ifrågasätt dem. Fråga varför marklyft skulle vara farligt. Ställ alltid MOTFRÅGOR och be dem förklara istället för att du ska behöva förklara - då kommer du få se på grejer, jag lovar.

Det är väldigt enkelt som PT att säga att marklyft är farligt men märker PT:n att du är påläst och börjar prata biomekanik, facettleder, buktryck med mera och sen ber henne förklara varför marklyft skulle vara skadligt för ryggen, ja då går de oftast därifrån med svansen mellan benen.

Mvh

Erik__
2008-09-12, 14:48
Jag skulle då aldrig palla att köra 6+ reps i marklyft om det ligger nära maximal ansträngning, koncentrationen brukar börja svikta ordentligt redan vid 5-6 reps.

Martin Löwgren
2008-09-12, 14:52
Jag skulle då aldrig palla att köra 6+ reps i marklyft om det ligger nära maximal ansträngning, koncentrationen brukar börja svikta ordentligt redan vid 5-6 reps.

+1

Svårt att hålla ryggen rak, magen anspänd och ha den lokalt stabiliserande muskulaturen påkopplad till 100% efter några reps med tunga mark.

jwzrd
2008-09-12, 14:53
Jag skulle då aldrig palla att köra 6+ reps i marklyft om det ligger nära maximal ansträngning, koncentrationen brukar börja svikta ordentligt redan vid 5-6 reps.

Hur hör din brist på koncentrationsförmåga hit eller vad du pallar? Jag skrev ett inlägg i tråden om just detta men någon moderator hade väl knut på trosan och tog bort det. Folk tränar tusen övningar hela tiden på ett riskfyllt sätt sett till vinklar genom axlarna, belastning i armbågar, knän och rygg. Marklyft hör inte dit eftersom knappt någon kör dem. Titta istället på 400kgs-benpressarna med 1dm ROM, snedbänk i smithen med stången mot halsen och armbågarna 1dm bakom stången för att verkligen pricka övre rattarna, halva pressar i smith:en för axlar, halv knäböj i smithen, flyes på toktunga vikter, etc.

Marklyft har ett SJUKT dåligt rykte helt oförtjänt. Folk skadar ryggen när de sliter hantlar ur hantelracket eller när de är hemma och försöker använda sina otränade byggarkroppar till att hjälpa någon flytta och sånt.

Martin Löwgren
2008-09-12, 14:58
Hur hör din brist på koncentrationsförmåga hit eller vad du pallar? Jag skrev ett inlägg i tråden om just detta men någon moderator hade väl knut på trosan och tog bort det. Folk tränar tusen övningar hela tiden på ett riskfyllt sätt sett till vinklar genom axlarna, belastning i armbågar, knän och rygg. Marklyft hör inte dit eftersom knappt någon kör dem. Titta istället på 400kgs-benpressarna med 1dm ROM, snedbänk i smithen med stången mot halsen och armbågarna 1dm bakom stången för att verkligen pricka övre rattarna, halva pressar i smith:en för axlar, halv knäböj i smithen, flyes på toktunga vikter, etc.

Marklyft har ett SJUKT dåligt rykte helt oförtjänt. Folk skadar ryggen när de sliter hantlar ur hantelracket eller när de är hemma och försöker använda sina otränade byggarkroppar till att hjälpa någon flytta och sånt.
+100.000

Det är en övning jag ALLTID har med i mina rehabprogram för ryggpatienter, oavsett ålder. Man anpassar självklart vikt och tiden det kommer ta för personen att lära sig övningen men marklyft ska de göra. Är de så svaga och gamla att de inte orkar får de göra bara rörelsen med en pinne för marklyft är den mest naturliga rörelse en människa kan göra. Man kan säga att vi är skapta för marklyft.

Erik__
2008-09-12, 15:05
Hur hör din brist på koncentrationsförmåga hit eller vad du pallar? Jag skrev ett inlägg i tråden om just detta men någon moderator hade väl knut på trosan och tog bort det.

Folk tränar tusen övningar hela tiden på ett riskfyllt sätt sett till vinklar genom axlarna, belastning i armbågar, knän och rygg. Marklyft hör inte dit eftersom knappt någon kör dem. Titta istället på 400kgs-benpressarna med 1dm ROM, snedbänk i smithen med stången mot halsen och armbågarna 1dm bakom stången för att verkligen pricka övre rattarna, halva pressar i smith:en för axlar, halv knäböj i smithen, flyes på toktunga vikter, etc.

Marklyft har ett SJUKT dåligt rykte helt oförtjänt. Folk skadar ryggen när de sliter hantlar ur hantelracket eller när de är hemma och försöker använda sina otränade byggarkroppar till att hjälpa någon flytta och sånt.

Jag förstår inte var du vill komma, med all träning så kan väl brist på koncentration leda till skador? Jag tycker marklyft är så anträngande att jag inte klarar av att hålla stilen om det är maxtungt på högreps, och jag verkar ju inte vara ensammen om den åsikten här eller. Men jag väger ju iofs "fikon", är 20år och lyfter ett halvt blåbär och där jag tränar har folk bara 39år under stången, inte 40.

Sen det andra vet jag inte vart du vill komma med faktiskt.

jwzrd
2008-09-12, 15:08
Jag förstår inte var du vill komma, med all träning så kan väl brist på koncentration leda till skador? Jag tycker marklyft är så anträngande att jag inte klarar av att hålla stilen om det är maxtungt på högreps, och jag verkar ju inte vara ensammen om den åsikten här eller. Men jag väger ju iofs "fikon", är 20år och lyfter ett halvt blåbär och där jag tränar har folk bara 39år under stången, inte 40.

Sen det andra vet jag inte vart du vill komma med faktiskt.

Marklyft och koncentration är två olika saker. Tråden handlar om huruvida marklyft är farligt, inte om koncentrationsförmåga. När du slarvar med utförandet för att du tränar över din förmåga - eller bara är rätt och slätt oansvarig - i _någon_ övning så ökar du skaderisken.

Erik__
2008-09-12, 15:13
Marklyft och koncentration är två olika saker. Tråden handlar om huruvida marklyft är farligt, inte om koncentrationsförmåga. När du slarvar med utförandet för att du tränar över din förmåga - eller bara är rätt och slätt oansvarig - i _någon_ övning så ökar du skaderisken.

Jag svarade på varför jag tyckte det var fel att köra 10x10kg i marklyft, kanske skulle gjort tydligare att jag inte nämnde övningen i sig =9 nu ska jag och trena emd herr börje och tjockjocke, hej =)

jwzrd
2008-09-12, 15:16
Jag svarade på varför jag tyckte det var fel att köra 10x10kg i marklyft, kanske skulle gjort tydligare att jag inte nämnde övningen i sig =9 nu ska jag och trena emd herr börje och tjockjocke, hej =)

Gör så. Be dem ta det lugnt i marklyftet. =)

stevebc
2008-09-12, 15:19
Självklart går man inte på max-10or om man bara kört sub-5 i en övning om man dessutom är rädd för att skada sig. Man får köra lätta 10or då tills man fått tillräckligt flås för att man ska kunna fokusera på utförandet, och det gäller alla övningar.

edit: *klirr* i glashuset

Commando1980
2008-09-13, 17:38
Varför det?

lämpar sig inte för marklyft pga skaderisken. drar på dig en oerhörd trötthet i korsryggen vilket ökar skaderisken onödigt mkt.

sen så kan man ju alltid gradvis vänja kroppen, vilket många tyvärr inte gör.

att gå från 2-3x5 till 10x10 utan att arbeta upp till det innebär för många att de fuckar ryggen.

Hemi
2008-09-13, 17:48
Ni som pratar om många reps, gör ni dem utan att släppa stången eller ställer ni ned den och reser er emellan?

Commando1980
2008-09-13, 17:56
För att de flesta PT inte har någon längre anatomisk utbildning.

När du hör en PT kläcka ur sig något korkat så ifrågasätt dem. Fråga varför marklyft skulle vara farligt. Ställ alltid MOTFRÅGOR och be dem förklara istället för att du ska behöva förklara - då kommer du få se på grejer, jag lovar.

Det är väldigt enkelt som PT att säga att marklyft är farligt men märker PT:n att du är påläst och börjar prata biomekanik, facettleder, buktryck med mera och sen ber henne förklara varför marklyft skulle vara skadligt för ryggen, ja då går de oftast därifrån med svansen mellan benen.

Mvh

+ lathet

+ibland är det inte värt besväret att lära ut övningen. tex för en 58 årig tant som bara vill hålla igång är det antagligen lämpligare att köra latsdrag, roddmaskiner och ryggresningar istället.

stevebc
2008-09-13, 17:58
En 58-årig tant har mer nytta av hur man utför korrekta marklyft än hur man utför ryggresningar. När man ser hur gamla/otränade människor plocka upp tunga saker från marken är det inte konstigt att ryggskador inträffar.

Commando1980
2008-09-13, 18:04
En 58-årig tant har mer nytta av hur man utför korrekta marklyft än hur man utför ryggresningar. När man ser hur gamla/otränade människor plocka upp tunga saker från marken är det inte konstigt att ryggskador inträffar.

inte om hon fuckar upp ryggen pga marklyften.

skilj på idealvärld och 'verkligheten'.

stevebc
2008-09-13, 18:42
inte om hon fuckar upp ryggen pga marklyften.

skilj på idealvärld och 'verkligheten'.Om belastningen är densamma (inte vikt på stången, utan verkliga krafter som påverkar kotorna och ländryggen) så kommer felaktigt utförda ryggresningar vara farligare än korrekt utförda marklyft.

Skillnaden mellan marklyft och ryggresningar är att marklyft är direkt applicerbar i verkligheten (av naturliga skäl) samt att det är jäkligt lätt att överbelasta i övningen (pga vinklar och att det är så mycket muskler som används) och kanske just därför har den fått farlig-stämpeln. Det är ju utan tvekan den övning man lyfter mest vikt i, och om man samtidigt har den usla form som många har så är det självklart att skaderisken blir hög. Men då vill jag hellre skylla på folks lathet/disciplin/högmod än övningen i sig.

Martin Löwgren
2008-09-14, 14:21
+ lathet

+ibland är det inte värt besväret att lära ut övningen. tex för en 58 årig tant som bara vill hålla igång är det antagligen lämpligare att köra latsdrag, roddmaskiner och ryggresningar istället.

Absolut inte.

Jag har en kund som fyller 77 i september och reppar på 65kg i marklyft. Han har bra mycket mer nytta av en sån komplex och funktionell övning som går ut på att lyfta saker från marken än nån jävla ryggresning.

När ska folk fatta att det är när man har kass teknik som marklyft är en skitfarlig övning. Har man grym teknik finns det ingen bättre eller säkrare övning!

Martin Löwgren
2008-09-14, 14:24
inte om hon fuckar upp ryggen pga marklyften.

skilj på idealvärld och 'verkligheten'.

De gör hon inte om hon har välutbildad instruktör med stor erfarenhet som visar henne och är med henne under passen.

Ostrom
2008-09-14, 16:03
Ålder kan väl spela en stor roll i sammanhanget också... ju äldre man blir desto större är skaderisken (diskuterbart, men generellt). Min "pt"-tränare som jag hade nu under sommaren när vi gymmade med hockeyn sa bara till oss att svanka ordentligt och att släppa vikten i toppläget för att det kunde vara påfrestande att hålla emot på ner vägen. Tror det har med att göra att man kanske blir trött när man gör en, säg, tia och på så sätt snabbt vill ha ner vikten. Så i grund och botten bottnar sig nog allt detta i att många inte har kunskapen att utföra övningen rätt kanske... vad vet jag, min kvalificerade gissning iallafall.

nyrjoh
2008-09-14, 16:42
"släppa vikten i toppläget". Det är för härligt med bra råd som inte grundar sig på verkligheten...

Ostrom
2008-09-14, 16:54
Kan du vara vänlig att elaborera istället för att skriva en dräpande oneliner... jag faktiskt ingen aning för jag är inte insatt i detta, men jag litar på den tränaren eftersom jag inte har/hade någon annan i min närhet att vända mig till. Och i ärlighetens namn... är det så konstigt att man är rädd att skada sig?

Dessutom tränar han Frölunda HC's ungdomar, det måste tyda på nån sorts kompetens om dom har kvar honom ås det är väl inte konstigt att jag tagit till mig det han säger? Han har tränat flera spelare som spelar i Frölundas A-lag - elitnivå för er som inte är insatta.

Så utveckla gärna ditt resonemang istället...

nyrjoh
2008-09-14, 17:09
För det första så väger ju vikten lika mycket på vägen upp som ner så den belastningen är ju lika på upp som nedvägen.
För det andra så är musklerna starkare eccentriskt (då de förlängs) än de är koncentriskt(då de förkortas), då du startar marklyftet drar du mot tyngdkraften och då du sänker vikten går du med tyngdkraften. Detta innebär att du oftare ser folk tappa formen på vägen upp, för att sedan korrigera och hålla bättre form på vägen ned. Alltså det är lättare enligt min uppfattning att hålla bra form vid nedsänkningen av vikten än på vägen upp. För det tredje så lyfter du väl inte bara upp saker från golvet i vardagen? Skulle inte tro det... Då kan det ju vara bra att träna att sätta ned saker på golvet också kanske.
Sen är det ju så att ryggsträckarna skall arbeta isometriskt i ett marklyft men som jag ser det så gäller dessa resonemang iaf då du har bättre förmåga att hålla formen på vägen ned pga det eccentriska arbetet i höft och benmuskler.

Ostrom
2008-09-14, 17:21
Det du skriver låter rimligt och jag förstår vad du menar, men kan det inte vara som så att vi är så unga så vi har större skaderisk eftersom alla inte växt klart elelr något i den stilen? Något som kom och tänka på nu. Jag har svårt att se framför mig att han vill göra en övning sämre om det inte fanns någon anledning till det...

Ännu en gång, det du skriver låter rimligt.

nyrjoh
2008-09-14, 17:40
Det du skriver låter rimligt och jag förstår vad du menar, men kan det inte vara som så att vi är så unga så vi har större skaderisk eftersom alla inte växt klart elelr något i den stilen? Något som kom och tänka på nu. Jag har svårt att se framför mig att han vill göra en övning sämre om det inte fanns någon anledning till det...

Ännu en gång, det du skriver låter rimligt.


Men om skadesrisken inte är större på nedvägen varför skulle du då plocka bort detta moment... Då vore det ju rimligare att bara träna nedsänkningar om du resonerar så. Nej anledningen till att han väljer att göra övningen sämre kan nog bara han försöka svara på. Och jag vet att hans svar inte skulle få mig att byta uppfattning. Det kan jag säga säkert.

Anders The Peak
2008-09-14, 17:52
Om man kikar historiskt så markar inte de bästa marklyftarna speciellt mycket utan satsar på kvalitativa lyft 1-3(6max) reps och strular inte på 10 reppare i marken. Självklart är marken slitsam för kroppen pga att man har ordentlig styrka i lyftet och att människans kropp inte riktigt perfekt anpassad för att stå upprätt och desto mindre för att dra tunga marklyft.
Den akuta skaderisken är relativt låg utan det handlar mer om förslitningsskador...

Allan
2008-09-14, 18:07
Jwxr - nope, det är inga inlägg plockade. Du var nog full.
En annan orsak kan vara att det är svårare att instruera komplexa övningar, dvs flerledsövningar. Vilket gör att vissa personer avstår från att lära ut.

stevebc
2008-09-14, 18:08
Om man kikar historiskt så markar inte de bästa marklyftarna speciellt mycket utan satsar på kvalitativa lyft 1-3(6max) reps och strular inte på 10 reppare i marken. Självklart är marken slitsam för kroppen pga att man har ordentlig styrka i lyftet och att människans kropp inte riktigt perfekt anpassad för att stå upprätt och desto mindre för att dra tunga marklyft.
Den akuta skaderisken är relativt låg utan det handlar mer om förslitningsskador...Fast det handlar ju mer om att man vill vara maxstark och inte "uthållningsstark" som marklyftare och inte lika mycket om skaderisken. Körde ett tag 8-10 reps i raka mark som hypertrofiträning, då är det dessutom mycket lättare att tappa ryggen.

Anders The Peak
2008-09-14, 19:09
Fast det handlar ju mer om att man vill vara maxstark och inte "uthållningsstark" som marklyftare och inte lika mycket om skaderisken. Körde ett tag 8-10 reps i raka mark som hypertrofiträning, då är det dessutom mycket lättare att tappa ryggen.
Det kanske var det som var lite av min poäng att marklyft är inte den bästa övningen för att nöta reps på. Då riskerar man definitivt skador som med tiden blir diskbråck alternativt nervförträngningar...

Gädda
2008-09-14, 19:40
Det kanske var det som var lite av min poäng att marklyft är inte den bästa övningen för att nöta reps på. Då riskerar man definitivt skador som med tiden blir diskbråck alternativt nervförträngningar...

Menar du att skaderisken ökar markant om man kör lite högre repsantal på marklyft (typ 10 ist för 5)?

Man börjar ju bli lite skraj för att köra marklyft då det förekommer en hel del skräckhistorier om övningen *gah!*

Black Star Abyss
2008-09-14, 19:54
Kan man strunta i marklyft? Och hur vet man att man kör med rätt teknik?

Alltidxx
2008-09-15, 09:37
- Hur vet du att PTs anlitas huvudsakligen av vanliga motionärer och inte av seriösa tränande? En PT är rätt dyr, jag skulle kunna tro att PTs anlitas främst av de som har ambitioner med sin träning, och därmed kan sägas vara seriösa.
- Jag tror inte PT anlitas huvudsakligen av kvinnor. Referens?
- Varför dessa nedvärderande kommentarer om kvinnor på gymmen? Jag ser både män och kvinnor som tränar seriöst, och både män och kvinnor som inte gör något produktivt med sin tid på klubben
- Marklyft en "riktigt grabbig byggarövning" - jahadu, hur motiverar du det här? Jag skulle nog påstå att marklyft är vanligast bland styrkelyftare, eftersom det är ett av tävlingsmomenten i sporten styrkelyft. Men du anser tydligen att det är en byggarövning. Kan du motivera detta? Och varför är den grabbig?- Jag vet att alla de kunder jag hade när jag jobbade som PT var motionärer som ville börja träna liksom. Jag fann att hur PT verksamhet skulle funka och vilka som kunde tänkas vara kunder skiljde sig ganska mycket i teori och praktik. Andra PTs var på plats där jag körde. Det var blandat med "vanliga" PT och kändis-PT och jag såg aldrig någon kund som man kunde klassa som ambitiös utöver en seriös motionärs strävan. Jag såg ett många som provade ha en PT som en slags tänkt quickfix för att bli snygga dock.
- Jag hade bara kvinnor som kunder med 1 undantag. Det beror på att det var kvinnor som efterfrågade tjänsten. Kvinnor verkade inte ha samma "kan själv" inställning som män och det var liksom trendigt för kvinnor att ha PT. Det ansågs generellt lite handikappat för män att ha PT.
- Jag tycker inte kommentaren var särskilt nedvärderande. Man skulle passa sig för att säga det i TV naturligtvis men det är ju en sanning med inslag av undantag som så mycket annat.
- Marklyft är grabbigt, kom igen. Som allt annat så blir det vad man gör det till. Om alla landets gymtjejjer börjar köra marklyft idag så kommer säkert mina barn anse att marklyft är en unisex övning eller rentav tjejövning ;)
Bodypump-mark har jag sett enstaka kvinnor köra på mitt gym, det är allt. Den stora majoriteten män fistränar knäböj och mark om det sker överhuvudtaget på mitt gym också ska tilläggas.

Alltidxx
2008-09-15, 09:44
Det kanske var det som var lite av min poäng att marklyft är inte den bästa övningen för att nöta reps på. Då riskerar man definitivt skador som med tiden blir diskbråck alternativt nervförträngningar...

Menar du att skaderisken ökar markant om man kör lite högre repsantal på marklyft (typ 10 ist för 5)?

Man börjar ju bli lite skraj för att köra marklyft då det förekommer en hel del skräckhistorier om övningen *gah!*Tappar man utförande med hög vikt på vilken övning som helst så riskerar man att skada sig. Kör man propert så kan du gott göra 20-reppar på mark om du vill. Det har med utförande att göra och inget magiskt med marklyfts farlighet.

bertbert
2008-09-15, 10:44
- Jag vet att alla de kunder jag hade när jag jobbade som PT var motionärer som ville börja träna liksom. Jag fann att hur PT verksamhet skulle funka och vilka som kunde tänkas vara kunder skiljde sig ganska mycket i teori och praktik. Andra PTs var på plats där jag körde. Det var blandat med "vanliga" PT och kändis-PT och jag såg aldrig någon kund som man kunde klassa som ambitiös utöver en seriös motionärs strävan. Jag såg ett många som provade ha en PT som en slags tänkt quickfix för att bli snygga dock.
- Jag hade bara kvinnor som kunder med 1 undantag. Det beror på att det var kvinnor som efterfrågade tjänsten. Kvinnor verkade inte ha samma "kan själv" inställning som män och det var liksom trendigt för kvinnor att ha PT. Det ansågs generellt lite handikappat för män att ha PT.
- Jag tycker inte kommentaren var särskilt nedvärderande. Man skulle passa sig för att säga det i TV naturligtvis men det är ju en sanning med inslag av undantag som så mycket annat.
- Marklyft är grabbigt, kom igen. Som allt annat så blir det vad man gör det till. Om alla landets gymtjejjer börjar köra marklyft idag så kommer säkert mina barn anse att marklyft är en unisex övning eller rentav tjejövning ;)
Bodypump-mark har jag sett enstaka kvinnor köra på mitt gym, det är allt. Den stora majoriteten män fistränar knäböj och mark om det sker överhuvudtaget på mitt gym också ska tilläggas.

Vilket gym har du varit PT på?

Alltidxx
2008-09-15, 11:29
Det var olika Stockholmsgym. Hurså?

bertbert
2008-09-15, 11:32
Det var olika Stockholmsgym. Hurså?

Tänkte bara att klientelet kunde variera beroende på vilket gym vi pratar om.

Commando1980
2008-09-15, 11:37
Tappar man utförande med hög vikt på vilken övning som helst så riskerar man att skada sig. Kör man propert så kan du gott göra 20-reppar på mark om du vill. Det har med utförande att göra och inget magiskt med marklyfts farlighet.

väldigt olämpligt.

håll er till 1-5reps i marklyft

Alltidxx
2008-09-15, 11:46
väldigt olämpligt....om man tappar utförandet. Jag håller med dig.

Commando1980
2008-09-15, 11:47
...om man tappar utförandet. Jag håller med dig.

vilket man lätt gör vid 20-reppare i marklyft.

Alltidxx
2008-09-15, 11:52
Tänkte bara att klientelet kunde variera beroende på vilket gym vi pratar om.Ja det skulle det ju kunna göra i teorin. Men jag tänker, hur många gym har jag inte tränat på sen jag började för många år sen? Jag tycker i praktiken att klientelet ser liknande ut överallt. Men jag har ju inte tränat på Prinsessans pojkväns gym förstås, det ska erkännas. Ack, ack jag är ju varken rik eller känd :)

Alltidxx
2008-09-15, 12:00
vilket man lätt gör vid 20-reppare i marklyft.Din poäng är god och noterad. Jag försöker bara balansera diskussionen något. Hur ska vi utfärda rekommendationen då? "Ju tyngre desto säkrare"?

stevebc
2008-09-15, 13:26
vilket man lätt gör vid 20-reppare i marklyft.Källa? :)

edit: När jag tränar bålen (mage+korsrygg) så försöker jag alltid att köra fler reps/längre TUT än när jag tränar övningar som marklyft och knäböj. Detta för att jag vill att bålen ska klara av längre belastning än vad lårmuskler och rumpa gör.

bertbert
2008-09-15, 13:45
Alltid-kryss-kryss, du är alltså PT. Hur förhåller du dig till marklyft, för att respektera trådskaparen? "Hatar" du marklyft, eller avråder folk från att köra den?

z_bumbi
2008-09-15, 13:57
Om en viss övning förekommer mer eller mindre på ett visst gym har ett samband med vad som lärs ut på gymmet, vad som lärs ut har i sin tur ett samband med hur kunniga instruktörerna är men även hur mycket tid som finns att köra instruktioner.
Jag utesluter t ex både böj och mark ur ett nybörjarprogram om jag vet att jag ska köra en grupp en kortare period. Det är ingen mening med att sätta motionärer på övningar som tar längre tid att lära sig bara för att övningarna är "bättre". I de flesta fallen är det viktigare att någon tränar än något annat.
Skulle jag köra mer av det som kan likställas med en PT:s uppgifter så skulle övningarna blandas in i en högre grad men självklart inte utan urskiljning vad gäller mål, vilja och fysisk status.

Alltidxx
2008-09-15, 15:01
Alltid-kryss-kryss, du är alltså PT. Hur förhåller du dig till marklyft, för att respektera trådskaparen? "Hatar" du marklyft, eller avråder folk från att köra den?Jag skrev ett långt svar men det försvann visst i cyberspace. Suck.

Jag var PT för åratal sen. Jag kör marklyft själv men lärde inte ut då. Det berodde dels på vad z_bumbi skriver om och dels pga bekvämlighet. Det hade stuckit ut att köra mark med folk. Jag har aldrig avrått någon från att köra marklyft men har aldrig fått frågan då ingen varit intresserad nog av marklyft för att fråga om det.

bertbert
2008-09-15, 15:04
Jag skrev ett långt svar men det försvann visst i cyberspace. Suck.

Jag var PT för åratal sen. Jag kör marklyft själv men lärde inte ut då. Det berodde dels på vad z_bumbi skriver om och dels pga bekvämlighet. Det hade stuckit ut att köra mark med folk. Jag har aldrig avrått någon från att köra marklyft men har aldrig fått frågan då ingen varit intresserad nog av marklyft för att fråga om det.

Bra där. Men då fanns det iallafall en PT som inte "hatar" marklyft. Det finns nog fler.

Commando1980
2008-09-15, 15:13
Källa? :)

edit: När jag tränar bålen (mage+korsrygg) så försöker jag alltid att köra fler reps/längre TUT än när jag tränar övningar som marklyft och knäböj. Detta för att jag vill att bålen ska klara av längre belastning än vad lårmuskler och rumpa gör.

inte källa utan källor i form av egen erfarenhet samt diskussioner med erfarna och kunniga lyftare m.m. ( inkl artiklar, diskussioner etc).

marklyft lämpar sig helt enkelt inte för högrepsträning, vare sig det handlar om 10x10 eller 20 reps set (med någorlunda utmanande vikt).

ArcTiC
2008-09-15, 15:15
Bra där. Men då fanns det iallafall en PT som inte "hatar" marklyft. Det finns nog fler.

Nyttjade PT på mitt gym och vi gick igenom flerledsövningar. Fick fina tips i både knäböj (djupa sådana) och marklyft. Blev tom rekommenderad att köra sumomarklyft eftersom denne PT tyckte att min teknik i sumon såg bättre ut än den i konventionell marklyft.

Killenheladagen
2008-09-16, 08:32
Jag jobbar som instruktör och studtals som pt och som nybörjade brukar den första övningen jag instruerar vara sittande rodd, där kan jag rätt fort se om personen i fråga är tillräckligt medveten och i kontroll av sin kropp för att kunna utföra ett korrekt marklyft med minimal skaderisk, om personen ifråga är äldre och saknar ordentligt rörlighet i hamstrings och rumpa och inte kan få till en bra rak rygg i bottenläget så är det lätt att antingen förflytta dom till en sumoställning där det oftast löser sig med tillsägning att köra rörlighet tills nästa möte, annars har jag helt sonika stoppat in dom i smithen som är kanske nästan en dec upp så det blir "kronlyft", till nästa möte som sker rätt fort så har dom en teknik som är långt från hög skaderisk.

dessutom får jag otrolig feedback på denna övning, speciellt av damer 40+ med rätt attityd=)

Martin Löwgren
2008-09-16, 14:59
Ålder kan väl spela en stor roll i sammanhanget också... ju äldre man blir desto större är skaderisken (diskuterbart, men generellt). Min "pt"-tränare som jag hade nu under sommaren när vi gymmade med hockeyn sa bara till oss att svanka ordentligt och att släppa vikten i toppläget för att det kunde vara påfrestande att hålla emot på ner vägen. Tror det har med att göra att man kanske blir trött när man gör en, säg, tia och på så sätt snabbt vill ha ner vikten. Så i grund och botten bottnar sig nog allt detta i att många inte har kunskapen att utföra övningen rätt kanske... vad vet jag, min kvalificerade gissning iallafall.

Ja de är ju ett JÄTTE bra råd :smash:

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:00
Kan du vara vänlig att elaborera istället för att skriva en dräpande oneliner... jag faktiskt ingen aning för jag är inte insatt i detta, men jag litar på den tränaren eftersom jag inte har/hade någon annan i min närhet att vända mig till. Och i ärlighetens namn... är det så konstigt att man är rädd att skada sig?

Dessutom tränar han Frölunda HC's ungdomar, det måste tyda på nån sorts kompetens om dom har kvar honom ås det är väl inte konstigt att jag tagit till mig det han säger? Han har tränat flera spelare som spelar i Frölundas A-lag - elitnivå för er som inte är insatta.

Så utveckla gärna ditt resonemang istället...

Inte nödvändigtvis. Han kanske är karesmatiskt och övertygande i sitt sätt som tränare men besitter nödvändigtvis inte bra kunskaper inom anatomi och biomekanik?

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:02
För det första så väger ju vikten lika mycket på vägen upp som ner så den belastningen är ju lika på upp som nedvägen.
För det andra så är musklerna starkare eccentriskt (då de förlängs) än de är koncentriskt(då de förkortas), då du startar marklyftet drar du mot tyngdkraften och då du sänker vikten går du med tyngdkraften. Detta innebär att du oftare ser folk tappa formen på vägen upp, för att sedan korrigera och hålla bättre form på vägen ned. Alltså det är lättare enligt min uppfattning att hålla bra form vid nedsänkningen av vikten än på vägen upp. För det tredje så lyfter du väl inte bara upp saker från golvet i vardagen? Skulle inte tro det... Då kan det ju vara bra att träna att sätta ned saker på golvet också kanske.
Sen är det ju så att ryggsträckarna skall arbeta isometriskt i ett marklyft men som jag ser det så gäller dessa resonemang iaf då du har bättre förmåga att hålla formen på vägen ned pga det eccentriska arbetet i höft och benmuskler.

+1

Enda gången jag förespråkar att släppa stången är vid försök på 1RM (2-3RM kanske oxå). Då slipper man ödsla kraft på den excentriska fasen och det är den koncentriska som bedöms (även fast det självklart är bra att vara stark i den excentriska)

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:03
Det kanske var det som var lite av min poäng att marklyft är inte den bästa övningen för att nöta reps på. Då riskerar man definitivt skador som med tiden blir diskbråck alternativt nervförträngningar...

Nervförträngning?

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:06
Menar du att skaderisken ökar markant om man kör lite högre repsantal på marklyft (typ 10 ist för 5)?

Man börjar ju bli lite skraj för att köra marklyft då det förekommer en hel del skräckhistorier om övningen *gah!*

Ja. De stora globala musklerna (erector spinae, gluteus, latissimus med mera pallar lätt den belastning under många tunga reps, men den inre lokalt stabiliserande muskulaturen gör inte det och det är dessa muskler som behövs för att hålla kotor på rätt plats (gravt förenklat).

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:06
Kan man strunta i marklyft? Och hur vet man att man kör med rätt teknik?

Be någon välutbildad och erfaren person instruera dig.

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:08
Tappar man utförande med hög vikt på vilken övning som helst så riskerar man att skada sig. Kör man propert så kan du gott göra 20-reppar på mark om du vill. Det har med utförande att göra och inget magiskt med marklyfts farlighet.

Det finns en anledning till att man inte rekommender högreps på marklyft (se mina tidigare poster och anders the peaks oxå för den delen)

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:09
...om man tappar utförandet. Jag håller med dig.

Att multifideer och TVA snabbt tröttas ut och inte längre kan fungera som lokala stabilisatorer under högreps på t.ex marklyft ser du inte som en anledning?

Klart erector spinae och lats klarar det men de är ju inte direkt de muskler som ansvarar för "ryggens stabilitet och säkerhet"

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:11
Bra där. Men då fanns det iallafall en PT som inte "hatar" marklyft. Det finns nog fler.

*flex* och massvis med Naprapat/Kiropraktorer/Sjukgymnaster

z_bumbi
2008-09-16, 15:19
+1

Enda gången jag förespråkar att släppa stången är vid försök på 1RM (2-3RM kanske oxå). Då slipper man ödsla kraft på den excentriska fasen och det är den koncentriska som bedöms (även fast det självklart är bra att vara stark i den excentriska)

Om man kör med en tyngdlyftningstång så funkar det att släppa den (den går iofs också sönder efter ett tag men inte lika snabbt) men det finns ingen riktigt anledning så varför skulle man göra det? Har man sådana problem med ryggen bör man snarare strunta i att dra så tunga mark.

Ska du få din mark bedömd så står du på ett lyftarflak på en SL-tävling och då bör du följa reglerna.

Anders The Peak
2008-09-16, 15:26
Nervförträngning?
Har du aldrig hört talas om det? Visst har du det men i en annan ända av kroppen TOS

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:27
Om man kör med en tyngdlyftningstång så funkar det att släppa den (den går iofs också sönder efter ett tag men inte lika snabbt) men det finns ingen riktigt anledning så varför skulle man göra det? Har man sådana problem med ryggen bör man snarare strunta i att dra så tunga mark.

Ska du få din mark bedömd så står du på ett lyftarflak på en SL-tävling och då bör du följa reglerna.

Man får alltså inte släppa stången när man dragit upp sitt lyft under en tävling? För det är endast vid sådan tillfällen och andra 1RM under träning som jag förespråkar att man släpper stången då målet inte är excentrisk träning utan maxlyft.

schabo-labo
2008-09-16, 15:27
Jag förstörde min rygg totalt pga tunga mark, kring 3,4 reps, aldrig mer än 6 reps. Det var naprapatbesök, massage och akupunktur som gällde i kombination med div medicin för att orka vardagen.

jwzrd
2008-09-16, 15:29
Man får alltså inte släppa stången när man dragit upp sitt lyft under en tävling? För det är endast vid sådan tillfällen och andra 1RM under träning som jag förespråkar att man släpper stången då målet inte är excentrisk träning utan maxlyft.

Stången faller i fritt fall, men man håller i den hela vägen till golvet.

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:29
Har du aldrig hört talas om det? Visst har du det men i en annan ända av kroppen TOS

Det är nervinklämning (entrapment) inte att nerven blir trängre.

Martin Löwgren
2008-09-16, 15:30
Stången faller i fritt fall, men man håller i den hela vägen till golvet.

Oki :thumbup: Same same but different (nästan, ingen excentrisk belastning iallfall) *flex*

jwzrd
2008-09-16, 15:30
Oki :thumbup: Same same but different (nästan) *flex*

Precis.

Alltidxx
2008-09-17, 10:10
När ska folk fatta att det är när man har kass teknik som marklyft är en skitfarlig övning. Har man grym teknik finns det ingen bättre eller säkrare övning!Ok, så långt sträckte inte jag mig inte men jag anser att med god teknik så bör man inte vara oroad. Fast jag får ju höra här på brädan att det är så osannolikt att man bibehåller en god teknik vid reps förbi 8 att man i praktiken inte kan ha god teknik alls vid "högreppare" *screwy*. Att det är krävande att hålla buktryck osv vid högre repsantal är jag medveten om eftersom jag kör övningen själv.
Ja. De stora globala musklerna (erector spinae, gluteus, latissimus med mera pallar lätt den belastning under många tunga reps, men den inre lokalt stabiliserande muskulaturen gör inte det och det är dessa muskler som behövs för att hålla kotor på rätt plats (gravt förenklat).Du får "många tunga reps" att låta som att man drar samma vikt på en tia som på en femma. Hursomhelst, marklyft är alltså den säkraste övningen utförd korrekt så länge man inte kör högreps? Är det det du menar? För när all annan kroppsmassa anpassar sig vid gradvis höjning av belastning under längre tid så gör inte inre lokalt stabiliserande muskler det alltså? Och högreps vad är det?

Martin Löwgren
2008-09-19, 13:28
Ok, så långt sträckte inte jag mig inte men jag anser att med god teknik så bör man inte vara oroad. Fast jag får ju höra här på brädan att det är så osannolikt att man bibehåller en god teknik vid reps förbi 8 att man i praktiken inte kan ha god teknik alls vid "högreppare" *screwy*. Att det är krävande att hålla buktryck osv vid högre repsantal är jag medveten om eftersom jag kör övningen själv.
Du får "många tunga reps" att låta som att man drar samma vikt på en tia som på en femma. Hursomhelst, marklyft är alltså den säkraste övningen utförd korrekt så länge man inte kör högreps? Är det det du menar? För när all annan kroppsmassa anpassar sig vid gradvis höjning av belastning under längre tid så gör inte inre lokalt stabiliserande muskler det alltså? Och högreps vad är det?

Mycket bra sammanfattat. Marklyft är en kanonövning men enligt mig inte anpassad för högreps.

Punkt.

nyrjoh
2008-09-19, 13:54
Mycket bra sammanfattat. Marklyft är en kanonövning men enligt mig inte anpassad för högreps.

Punkt.

Jag fattar inte varför du inte skulle kunna köra högreps på marklyft. Det är ju inte svårare än att du väljer en vikt som du klarar att hålla bra form på hela tiden.
Punkt...

Arf Pingvin
2008-09-19, 19:50
Jag fattar inte varför du inte skulle kunna köra högreps på marklyft. Det är ju inte svårare än att du väljer en vikt som du klarar att hålla bra form på hela tiden.
Punkt...

Man märker inte när formen fallerar. Det är inte som en bicepscurl att när muskeln du tränar är utmattad så orkar du inte lyfta stången. Vilken muskel tränar du i marklyft? Det korta svaret är: alla. Hur vet du när just de inre stabiliserande musklerna tar slut? Är du beredd att panta ryggen för att få ett fint symmetriskt schema med 8-12 reps i alla övningar?

stevebc
2008-09-19, 20:01
Fråga: varför anses det fel att köra högreps i mark medan det i knäböj är helt ok? Jag tycker bålen belastas mycket mer i böj och att det tvärtom är mycket lättare att hålla koll på formen i marklyft just därför att det känns som en simplare övning, mindre variabler att kontrollera/oroa sig över. Jag har inget att tjäna på att köra mark över 5 reps för tillfället, men skulle jag byta karriär till byggare eller liknande skulle jag helt klart börja "inkorporera" 8-12-reps i marklyft, givetvis med en vikt som bålen klarar av att kontrollera under hela setet.

Arf Pingvin
2008-09-19, 20:04
Fråga: varför anses det fel att köra högreps i mark medan det i knäböj är helt ok?

:confused: Jag resonerar på samma sätt om böj.

stevebc
2008-09-19, 20:18
:confused: Jag resonerar på samma sätt om böj.Okej inte du då :)

Jag tycker bara att rent allmänt så har mark blivit en slags "max-övning" medan böj har blivit en "rep-övning". Breathing squats osv. Jag har sällan hört talas om Breathing deadlifts. Och jag minns när jag läste om en användare på halso.info som körde 50 reps i raka mark. Oj oj oj vad han fick skit för det. Kan sägas att han tillhör friidrottseliten här i Sverige så han är ingen random noob heller.

MEN jag kan säga så här (och det är kanske den poäng många här har velat göra hela tiden): många har väldigt dålig form i marklyft, och denna form försämras generellt repetition för repetition allteftersom de blir tröttare i ländrygg och mage. Då ökar risken för skada. Men, om rätta förutsättningar sker: dvs att man håller formen genom hela setet, då ser jag inte varför man ska begränsa sig till få reps i marklyft om ens målsättningar gynnas mer av ett högre repsintervall.

nyrjoh
2008-09-19, 20:45
Man märker inte när formen fallerar. Det är inte som en bicepscurl att när muskeln du tränar är utmattad så orkar du inte lyfta stången. Vilken muskel tränar du i marklyft? Det korta svaret är: alla. Hur vet du när just de inre stabiliserande musklerna tar slut? Är du beredd att panta ryggen för att få ett fint symmetriskt schema med 8-12 reps i alla övningar?

Varför skulle man inte märka att formen fallerar? Och om du inte märker det när du kör säg över 8 reps varför skulle du då känna det under 8. Någon konsekvens måste det ju finnas i resonemangen. Jag känner iaf när jag börjar tappa formen.
Du märker inte när de inre stabiliserande musklerna tar slut men du har förhoppningsvis så god kroppskännedom att du känner när formen börjar svikta. Nej jag är inte beredd att panta ryggen för något schema men det behöver man inte göra för att man kör 8´or i marken vilket jag för övrigt gjort utan problem. Och garanterat många med mig.

Och enligt min uppfattning så borde de nu så omtalade stabiliserande musklerna vara de som har bäst uthållighet då de belastas hela tiden. För övrigt så ser man oftast dålig form på säg 5reps mark jämfört med högre repsantal. Och skaderisken där är ju garanterat lika om inte större än vid högre repsantal.

Men som sagt oavsett reps antal så är det korrekt form som gäller vilket jag vidhåller är lika enkelt eller svårt att hålla vid vilket givet repsantal som helst. marklyft är väl som avslutning en övning som man inte vill träna med dålig form överhuvudtaget. Så innan man börjar köra med högre vikter bör man se till att tekniken är bra.

petah
2008-09-19, 20:46
Okej inte du då :)


Inte jag heller. Aldrig över 6 reps i mark och böj om det inte är typ uppvärmning med stång. Men sen är jag random noob också.

Alltidxx
2008-09-19, 21:11
Lite märkligt är det att de ingre stabiliserande musklerna inte påstås stärkas när all annan kroppsmassa gör det. Och att rekommendationen ur säkerhetssynpunkt skulle vara att köra astungt...

Arf Pingvin
2008-09-19, 21:19
Men som sagt oavsett reps antal så är det korrekt form som gäller vilket jag vidhåller är lika enkelt eller svårt att hålla vid vilket givet repsantal som helst.

Jag vidhåller att det är lättare att hålla koncentrationen för 3 repetitioner på 4RM än det är att göra desamma över 19 repetitioner på sitt 20RM.

Jag vet, jag vet, exempel med extremer är kanske den lägsta formen av argumentation...

Arf Pingvin
2008-09-19, 21:20
Lite märkligt är det att de ingre stabiliserande musklerna inte påstås stärkas när all annan kroppsmassa gör det. Och att rekommendationen ur säkerhetssynpunkt skulle vara att köra astungt...

Jag tränar bålstyrka specifikt med lite fler repetitioner.

Fetknoppen
2008-09-19, 21:44
Idag var det dax igen, hade benpass på schemat, stod och vilade efter benspark settet när en tjej som tränade latsdrag med sin morsa frågade skillnad på att köra drag fram- respektive baktill med stången i latsmaskinen. Förklarade kort min egen åsikt om det, sen påpekade hennes morsa "ja ni har ju stora ryggar som går såhär" och visade med händerna. Log och tackade för komplimangen, jag frågade om dom testat marklyft ännu, nej sa tjejen då kom det som en blixt från ovan.. "det är farligt att köra marklyft det ska man inte göra..." tittade åt vänster och hade en pt just bredvid mig. Förklarade åt henne att marklyft är en bra övning om man kör rätt och bra för massa, nej det är bara koncentrerade isolationsövningar för rygg som var bra enligt hennes åsikt,

Varför är det så att nästan alla pt hatar marklyft?
I bland upplever man det som att de bara har läst nån bok och sedan kommit fram till att marklyft är jätte farligt istället för att ha skaffat en egen erfarenhet och uppfattning, har själv lyft stora vikter i mark och aldrig haft problem med ryggen mer än träningsvärk

Man undviker nästan alltid att tala om tunga vikter och marklyft för då kommer det alltid någon som börjar predika om hur farligt det är och att det finns bättre övningar. Så vad tycker ni koloiter är det så farligt med mark om man nu inte ser ut som en ostbåge när man lyfter?

Jag har bedrivit forskning på marklyft och då använt övningen som behandling för patienter med kroniska ländryggsbesvär. Jag vågar inte berätta för mycket då inget är publicerat ännu, men så mycket kan jag i alla fall säga som att övningen i sig inte är farlig, om man gör rätt. Gör man fel så kan man naturligtvis skada sig, men det gör man å andra sidan om man gör fel i någon av de andra basöningarna också. Marklyft är enligt mig en väldigt bra övning.

nyrjoh
2008-09-19, 21:45
Jag vidhåller att det är lättare att hålla koncentrationen för 3 repetitioner på 4RM än det är att göra desamma över 19 repetitioner på sitt 20RM.

Jag vet, jag vet, exempel med extremer är kanske den lägsta formen av argumentation...

Ja vi får väl vara överens om att inte vara överens:)

Men en sak som kan vara bra att tänka på är väl att har man tänkt köra säg 8or i mark och inte är van vid övningen så bör man nog köra på kanske 12RM för att vara säker på formen. Men det gäller väl tyngre belastningar oxå. Men som nybörjare bör man enligt min uppfattning i början kanske välja att köra säg 5 reppare på säg 10 RM för att lära sig övningen på ett säkert sätt. Så att man har lite säkerhet tills tekniken blir bra.

Martin Löwgren
2008-09-20, 10:22
Jag fattar inte varför du inte skulle kunna köra högreps på marklyft. Det är ju inte svårare än att du väljer en vikt som du klarar att hålla bra form på hela tiden.
Punkt...

Läs igenom de senaste 3 sidorna så kanske du får mer kött på benen innan du svarar. Jämför inte marklyft med kickbaks.

Edit, nu ser jag att ni redan diskuterat detta färdigt så då behöver inte vi ryka ihop också.

Mvh

Handcuff
2008-09-20, 10:25
Förklarade kort min egen åsikt om det, sen påpekade hennes morsa "ja ni har ju stora ryggar som går såhär" och visade med händerna. Log och tackade för komplimangen

ILS? :D

PopEye2
2008-10-01, 23:34
Dom flesta verkar hålla med om att marklyft är en bra övning om man respekterar den och inte är oansvarig alltså. Handcuff vad menar du med ILS?

stevebc
2008-10-02, 07:35
Dom flesta verkar hålla med om att marklyft är en bra övning om man respekterar den och inte är oansvarig alltså. Handcuff vad menar du med ILS?Så ser jag på alla övningar. Kanske inte flies med 5kg, men du fattar :)

Martin Löwgren
2008-10-02, 10:02
Dom flesta verkar hålla med om att marklyft är en bra övning om man respekterar den och inte är oansvarig alltså. Handcuff vad menar du med ILS?

Rätt utförd är det en övning jag använder på de kroppsbyggare jag tränar likaväl som på 70åriga Agda med svag rygg. Det är den mest naturliga och funktionella övning som går att utföra på ett gym och alla har stor nytta av att träna marklyft.