handdator

Visa fullständig version : Muskelinflammation vid högra skulderbladet


stefand
2008-09-07, 20:47
Jag drar hela historien så kanske det är lättare att få svar. En gång i maj nångång så tränade jag som vanligt och tyckte allt gick bra. Efter passet när jag duschade så märkte jag dock att det ömmade ganska ordentligt i nacken när jag böjde huvudet nedåt. Vilade några dagar och det gick över, trodde jag.
Allt kändes bra när jag rörde på mig och tränade osv, men låg jag på mage och lyfte huvudet uppåt så gjorde det ont från nacken och ner en bit mot ryggen. Inte jätteont, men tillräckligt för att det skulle vara obehagligt. Men jag fortsatte ändå träna som vanligt och under sommarlovet var det nästan ingan träning alls och till slut så gick smärtan över helt. Nu kunde jag ligga på mage och lyfta huvudet utan att känna nåt.

Sen i början av augusti så började jag träna som vanligt igen, kör ca 3 ggr i veckan och inte speciellt avancerat. Efter några gånger så fick jag en otrevlig värk i mitt högra skulderblad. Vilade lite längre mellan gångerna men fortsatte ändå träna. När det inte gav med sig så slutade jag träna för att vad problemet än var skulle ge med sig helt, men riktigt så blev det inte.

Smärtan jag hade kan väl mest beskrivas som om muskeln blir helt jättetrött och man nästan får kramp i muskeln. Fast detta fick jag vid vanligt vardagsarbete som t.ex. att stå och diska. Bara att hålla högerarmen framåt ett tag utan nån belastning alls, eller vrida på överkroppen med armen framåt fick denna smärta att komma krypande.

Ringde min husläkare men dom tyckte jag skulle gå till en naprapat, så det gjorde jag på idrottsskadecentrum i uppsala. Där klämde dom och kände lite och ansåg att det inte var nån kota eller annat som var snett eller trasigt utan det var en muskelinflammation. När jag var där hade jag vilat i drygt en vecka och kände nääästan ingen smärta. Naprapaten skulle ge mig massage för att öka blodflödet så att det läkte snabbare. Gick okej att få massage, bara lite obehag. Men dagen efter så var hela smärtan tillbaks igen. Bara för att sitta ner så fick jag vrida och vända mig ett antal gånger för att hitta en ställning så att det inte började göra ont.

Nu 3 veckor efter naprapaten känns det som om området för smärtan har minskat och smärtan har ändrat skepnad. Tidigare (t.ex. efter naprapaten) har jag varit lite öm i kanten på skulderbladet, men just nu kan jag trycka lätt utan att känna att det ömmar. Smärtan känns nu istället som om nån trycker en kniv i ryggen på mig. Den kommer väldigt plötsligt och snabbt och känns precis i en punkt ca 5 cm upp från nederkanten av skulderbladet.

Så den smärta som förut kändes väldigt obehaglig och som om muskeln domnade bort har nu gått över till en stickande/brännande känsla precis i den punkten som gör riktigt ont.

Har försökt få tid igen nu hos min husläkare, men vet inte riktigt vad jag kan förvänta mig eller vad jag ska ställa för frågor för att kunna få hjälp. Har totalt haft ont nu i 5-6 veckor(och inte tränat nåt) och känns som om bara vila inte funkar?

Säkert svårt att ge mig råd, men har märkt att det finns mycket kunskap här på forumet så jag tar emot allt jag kan få.