handdator

Visa fullständig version : Bruden skall bli fit!


Jaca
2008-09-07, 20:35
Jag är 20 år gammal, tjej, med stillasittande arbete.
En gång i tiden spelade jag basket med två olika lag, dansade och kickboxades... det var längesen nu.

En dust med träningsstörningar och överambition fick mig att sluta träna nästan helt och hållet men nu är det dags att hoppa upp i sadeln igen.

Se mig som ett litet projekt -jag kan ta i som fan, är sjukt envis och vill göra saker och ting RÄTT denna gången, vad har ni för förslag åt mig?

Den här journalen kommer innehålla både träning och kost för jag behöver hjälp med både och.

Min status idag:
ca 72 kg
1,77 cm lång

Har allkort på friskis och funderar på att börja boxas, älskar långpromenader och har så pass kassa knän att jag inte kan jogga eller springa särskilt långt.

Min inställning är; jag är 20.. Det är nu jag ska djuphavsdyka, springa milen, klättra (små) berg och vara på topp. Hjälp mig bli det!

Mitt mål just nu är att minska i fettmassa (66-7 kg) utan att kompromissa med min hälsa eller styrka. Se bilder för dagsform och kommentera gärna (tips, råd, fakta, allt välkomnas).

JBJ
2008-09-07, 20:41
Det här låter ju spännande. Låter som att du har tydliga mål och hur du skall nå dem, detta skall definitivt följas! kämpa hårt!

Handcuff
2008-09-07, 20:43
Se hela projektet som en hobby och planera långsiktigt dvs. skynda långsamt :thumbup:

linkan88a
2008-09-07, 21:06
Mitt bästa tipps till dej angående träningen är att sätta upp tydliga mål för vad du ska köra varje pass. Införskaffa dej gärna träningsdagbok som du fyller i innan du drar till gymet, skriv upp övning, vikt, reps o set.. Man kan pressa sej mkt bättre på så sätt än att köra på känsla tycker jag:P finns risk att man slappar till o tar den bekväma (lätta) vikten istället. o som sagt, skynda långsamt.. ta gärna typ 2-3 långpromenader i veckan med mp3-spelaren..

Kommer bli kanon bra:thumbup:

Jaca
2008-09-08, 07:17
Dagens planerade måltider:

06:45
Frukost: 2 dl fil med 3 msk solrosfrön och 1 msk krossade linfrön
09:30
Mellis 1: Päron
11:30
Lunch 1/2: Mix sallad, sojabönor, tonfisk, majs, paprika.. mjummjum
15:00
Lunch 2/2: Samma sorts sallad
17:00
Mellis 2: Stort äpple
19:30
Middag: 1 avokado, 1 hårkokt ägg och något annat gott jag hittar hemma.

Mina mellanmål suger, jag har glömt att inhandla nötter, menmen, kompenserar med lite extra protein på andra ställen.

Träning idag:
18:00-19:00 Boxning :D
Första boxningspasset på länge, ska bli kul att se hur denna klubben är. Tur att man ska gå med polare.

Tack för era kommentarer! Just det där med tydliga mål på gympassen är jag dökass på. Jag vet inte riktigt var jag ska lägga ribban och hur mycket jag ska öka m.m.
Förhoppningsvis ska jag börja gymma denna veckan och då kan ni få kommentera på både övningar, reps o vikter, men tipsa gärna om några bra övningar med fria vikter. Jag avskyr maskinerna på gymmet, det känns aldrig riktigt som om jag tränat om jag bara tar dem.

Back to work!!:whipped:

Jaca
2008-09-08, 09:06
Nähä, boxningstränaren är borta denna veckan och det meddelar min polare mig -nu-.
Jag knep sista platsen på skivstångspasset på friskis istället, 75 min + kondition.. Då ska man väl svettas!

mela
2008-09-08, 09:20
Träning ska alltid vara roligt. Så kör på sån träningsform som du tycker är rolig.

Men du bör se över din middag lite. En avocado och ett ägg är alldeles för lite. Var inte rädd för att äta, speciellt inte när du haft ett förflutet med ätstörningar.

Jaca
2008-09-08, 09:28
Absolut, min middag kommer fyllas på mer -jag bara hoppas på att sambon ska ha lagat något det finns rester av när jag kommer hem sen :)

mela
2008-09-08, 09:29
Absolut, min middag kommer fyllas på mer -jag bara hoppas på att sambon ska ha lagat något det finns rester av när jag kommer hem sen :)

Bara att piska honom lite så går det ;) Jag har lyckats med detsamma:)

Jaca
2008-09-08, 19:37
Jag märker att både kondition och styrka är ÅT SKOGEN!
Passet gick förhållandevis bra ändå men jag kunde inte hänga med sista kvarten ordentligt för mjölksyran stormade i mina ben och vader.
Det är bara att ligga i.. Glöm att jag ska se folk 25 år äldre än mig med bättre kondis.. Snacka om pinsamt.

Middagen blev ett ägg, en avokado och lite keso. Hjärtat mitt hade spenderat hela eftermiddagen åt BULLBAK istället för att laga middag (vilket var väldigt gulligt ändå) så det slank ner en väldigt god, men liten, kanelsnäcka också.

Tack vare dubbellunchen så kände jag mig ändå stark inför träningspasset så den mallen ska jag fortsätta med ett tag till.

Imorgon kommer jag inte hinna med gymmet men jag vill riva av en långpromenad tidigt imorgon bitti. Får se om man kommer upp :P.

martikainen
2008-09-08, 19:56
Ta det lugnt bara så kommer det här bli kanon! Ska bli kul att följa :) Lycka till!

Jaca
2008-09-09, 08:42
Planerad kost:
06:30
Frukost: 2 dl fil, 3 msk solrosfrön, 1 msk krossade linfrön
09:30
Mellis 1: Aprikos och powerade
12:00
Lunch 1: Keso, majs, kidney bönor, tonfisk, gurka och tomat mix
14:30
Lunch 2: Samma sorts mix som 1
17:00
Mellis 2: Päron
19:00
Middag: Pannbiff, mixade grönsaker

Träning idag:
07:15
Tänkte jag skulle ta en långpromenad men det är sjukt tråkigt att gå inne i stan så jag stack till gymmet och ställde mig på ett löpband istället.
Resultatet blev 45 minuters intervallträning, hastighet på mellan 5,5-7 m/s och procentuell lutning som skiftade mellan 1-8,5.
Jag svettades som f-n och kände att jag måste vara den dummaste kossan som bestämde mig för att göra detta just idag, just då.
Men det var grymt skönt efterråt!*flex*

LadyInsane
2008-09-09, 10:57
Shiet, bra jobbat igår! Intervaller är tufft!

Kul med en till tjejjournal! Lycka till!

Jaca
2008-09-09, 16:18
Tack så mycket Ladyinsane! Jag följer din journal sen innan, du är en förebild! :)
Hmm.. Ska hitta på nån form av rolig träning imorgon.. kanske dags att sätta upp ett gymschema igen. Jag vågade inte ta i med överkroppen för mycket på skivstångspasset så jag längtar efter lite träningsvärk i armar och rygg.
Får spåna fram något schysst!

LadyInsane
2008-09-09, 16:19
Tack så mycket Ladyinsane! Jag följer din journal sen innan, du är en förebild! :)
Hmm.. Ska hitta på nån form av rolig träning imorgon.. kanske dags att sätta upp ett gymschema igen. Jag vågade inte ta i med överkroppen för mycket på skivstångspasset så jag längtar efter lite träningsvärk i armar och rygg.
Får spåna fram något schysst!

Oj, oj, tack så mycket:em: *kissass*


Hur många dagar tränar du på gymmet? Själv tycker jag det är motiverande med ett schema, så man kan se hur man ökar/blir starkare i övningar/muskelgrupper. :)

Kan hjälpa dig om du vill!

Jaca
2008-09-09, 16:37
Inga timmar alls på gymmet, det har mest blivit promenader, simning och något jympapass här och där som mjukstart de senaste fyra veckorna men jag längtar efter att jobba med vikter igen!

Jag hade jättegärna velat ha din hjälp :D! Min plan är att lägga ett schema så att jag kör kondition 3 ggr i veckan (promenader, simning, intervallträning) och kombinerar det med gymsessioner ca 4 ggr i veckan. Låter det rimligt?

Jaca
2008-09-10, 05:55
Planerad kost idag:
06:30
Frukost: Avokado på linfröknäckebröd med aromat, ett glas juice
09:30
Mellis 1: Nektarin och clementin
12:00
Lunch 1: Durumvete, broccoli, gurka, tonfisk
15:00
Lunch 2: Samma som 1
17:00
Mellis 2: Päron
19:00
Middag: Hmmm... vi får se!

Träning:
Igårkväll blev det till att gräva ut framför garaget, inget lätt arbete, så min rygg och mina armar fick nog med träning för att ha värk idag. Så nu känns det att kroppen fått jobba :)! Därmed utgår träningen idag, jag känner att jag behöver en vilodag.

Får spendera tiden med att lägga upp ett bra schema.:Virro

Jaca
2008-09-10, 16:13
Nu har jag suttit och kollat igenom maaaaaassor av övningar idag. Och så har jag valt ut de jag gillar att utföra och som jag tycker passar mig. Men räcker de? Det blev ju jättefå övningar (se bifogad fil).
I och för sig så ska jag ju kombinera viktträning med konditionsträning och olika friskispass, så jag måste ju inte "bo" på gymmet.

Vad tycker ni om övningarna jag valt, borde jag lägga till något?

Jaca
2008-09-10, 19:11
Middag idag blev 2 hårdkokta ägg, spicy grönsakssoppa och en knäckemacka med ost. Nu vill jag bara gå och lägga mig :P

Jaca
2008-09-11, 20:08
Frukost: 2dl fil, solrosfrön, krossade linfrön
Mellis 1: Päron
Lunch: Fetaost, gurka, tomat, avokado
Mellis 2: 2 ägg, cashewnötter
Middag: couscous, babyspenat, sallad, lite kyckling

Träning:
Idag stack jag -faktiskt- till gymmet och styrketränade.
Det blev 20 minuter på en crosstrainer först, sen axel, biceps, triceps och bröst övningar. Det kändes bra men lite futtigt. Ska kalla in experthjälpen sen som ska få hjälpa mig sätta upp ett styrketräningsschema om nu ingen här känner sig manad.. :D?. Om inget annat så blev det ju lite kondition iallafall.

Jaca
2008-09-12, 12:44
Riktig skitdag idag.

Frukost: 2dl fil, solrosfrön o linfrön samt stort glas juice
Mellis: Proviva active dryck
Lunch: Svarta bönor, sallad, tonfisk, gurka, tomat, avokado
(Fredagsfika: varm choklad och vaniljhjärta samt nån turkisk peppar godis :))

Träning: 20 minuter crosstrainer, sen styrketräning rygg och mage.. Där gick det snett. Nu har jag proppat mig full med smärtstillande och måste jobba vidare ändå. Vad som hände? Jo smartröven framför skärmen här överskattade sin förmåga lite. Så nu gör min svank ONT. Skulle göra marklyft. Skratta inte.

*cry* hoppas det går över snabbt. Jag ska gå flera miiiil i helgen ju!

Mescreant
2008-09-12, 13:05
Riktig skitdag idag.

Frukost: 2dl fil, solrosfrön o linfrön samt stort glas juice
Mellis: Proviva active dryck
Lunch: Svarta bönor, sallad, tonfisk, gurka, tomat, avokado
(Fredagsfika: varm choklad och vaniljhjärta samt nån turkisk peppar godis :))

Träning: 20 minuter crosstrainer, sen styrketräning rygg och mage.. Där gick det snett. Nu har jag proppat mig full med smärtstillande och måste jobba vidare ändå. Vad som hände? Jo smartröven framför skärmen här överskattade sin förmåga lite. Så nu gör min svank ONT. Skulle göra marklyft. Skratta inte.

*cry* hoppas det går över snabbt. Jag ska gå flera miiiil i helgen ju!

Åhh nej ta det försikigt och se till att någon hjälper dig med framförallt marklyft. :(
Jag skadade mig också i marklyft fast jag lyft det jättemånga gånger förut.

Annars ser du ut att ha ett schysst utgångsläge, kämpa på och lycka till!

zowie
2008-09-12, 13:11
kul med mer tjejer här! bra matupplägg har du förresten!

fattar inte att du väger 10 kg mer än jag vid samma storlek, du ser mkt smalare ut än jag! å andra sidan tycker jag att du har en fin kropp, minskar i fettvikt med 7 kg låter mkt.
men kör på!:thumbup:

Jaca
2008-09-12, 13:12
Tack så mycket!
Jag har helt plötsligt insett varför alla muskelknuttar (och knuttor) hittas i par eller fler. Jag får helt enkelt ragga upp nån på gymmet...
Och undvika marklyft så länge :P

Jaca
2008-09-12, 13:17
kul med mer tjejer här! bra matupplägg har du förresten!

fattar inte att du väger 10 kg mer än jag vid samma storlek, du ser mkt smalare ut än jag! å andra sidan tycker jag att du har en fin kropp, minskar i fettvikt med 7 kg låter mkt.
men kör på!:thumbup:

Tack Zowie!
Jag har en rätt så smal överkropp i jämförelse med min underkropp *skratt* bilder på den lägger jag upp om något kilos viktminskning till. Ligger inne med en riktig latin-booty :P

Ja, målet för min vikt är mer som ett riktmärke, jag hade nöjt mig med bra styrkenivå och mycket muskler, men det är lite svårare att mäta såhär i början. Sen finns det lite kvar av bra benmuskler sen all basket och kickboxningsträning.

Tack för kommentarerna!

Jaca
2008-09-13, 09:48
Riktig skitdag idag.

Frukost: 2dl fil, solrosfrön o linfrön samt stort glas juice
Mellis: Proviva active dryck
Lunch 1: Svarta bönor, sallad, tonfisk, gurka, tomat, avokado
(Fredagsfika: varm choklad och vaniljhjärta samt nån turkisk peppar godis :))

Träning: 20 minuter crosstrainer, sen styrketräning rygg och mage.. Där gick det snett. Nu har jag proppat mig full med smärtstillande och måste jobba vidare ändå. Vad som hände? Jo smartröven framför skärmen här överskattade sin förmåga lite. Så nu gör min svank ONT. Skulle göra marklyft. Skratta inte.

*cry* hoppas det går över snabbt. Jag ska gå flera miiiil i helgen ju!

Lunch 2: samma som 1
Middag: Lite wokade grönsaker med lite kött
Fredagsgodis: ca. 200 g blandade, naturella nötter

P.s. har precis vaknat och min rygg känns helt ok! Inga problem under natten heller *yay*! Kanske kan övertala sambon att följa med på en 7 km promenad :)

Jaca
2008-09-13, 18:36
Lite senare på dagen.. och lite värk i ryggen.
Träning:
Promenerade i rask takt fast bara 3 km. Tänkte att jag skulle låta ryggen vila lite till.

Kost:
Frukost: Fil och kanel
Lunch 1: Grönsakssoppa
Lunch 2: Tonfisk, kidney bönor, tomat
Mellis: 50 g naturella nötter

Ikväll är det födelsedagsfest men ska försöka att inte ta mer än ett glas champagne. Det kommer bli jobbigt just eftersom festen hålls på en klubb och det kommer vara en absolut feststämning. Så jag hoppas mitt dansande och vattendrickande kommer kompensera allt eventuellt alkoholintag.

Ha en snygg lördag allihop!

mela
2008-09-13, 19:32
Kollat lite på ditt schema, och om du ska göra så få övningar per muskel så tycker jag att du ska satsa mer på basövningar:
T.ex. Knäböj när du kör ben
Militärpressar när du kör axlar, eller bara hantelpressar.

Annars bör du växla övningarna och inte köra samma varje pass, så vänjer sig inte kroppen vid övningarna så mycket. Var inte rädd för att öka vikterna, om du är säker på vikten. Öka inte innan du kan utförandet av övningen bara.

LadyInsane
2008-09-14, 08:35
Oj, vad duktig du är med kosten!:)

Kolla pm. :)

Jaca
2008-09-15, 06:10
Lördagkvällens intag blev:
tre groggar och lite chokladdoppade jordgubbar
Till mitt försvar var det mycket mörk choklad och mycket fina jordgubbar ;)

Söndag:
Frukost: två stekta ägg med salsa
Lunch: 1 bit kavring med sill och ägg + ca 50 g rökt lax
"middag": 1 burk makrill med ca 20 g nachos
"mellis": 200 g naturella nötter

Ingen träning på söndagen, bilen var otillgänglig hela dan och fysikplugget gav mig extrem ångest så den fick gå före.

Dagens planerade kost:
Frukost: 2 dl fil + 20 g rice krispies (ca 80 kcal)
Mellis: litet äpple
Lunch 1: Lågkalorie soppa
Lunch 2: fetaost, tomat, gurka
Middag: ??

Ingen träning inplanerad idag, får se om jag hinner något ikväll, fysiktenta på torsdag så jag har lite ångest över det (det är inte lätt att komma tillbaka till skolan).

VIKTFÖRÄNDRING:
Från start vägde jag 72,7 kg, i lördes vägde jag 71,5, idag 71,9. Någonstans däremellan finns svaret.

Jag funderar på att förbjuda mig själv att väga mig mitt i veckan. Det är ju inte vågen som ska styra mitt humör och det blir nog säkrare resultat om jag väger mig varannan vecka istället. Jag är ju duktig som kommit igång överhuvud taget, nu gäller det bara att få en rutin på det hela.

Tack LadyInsane och tack mela :)

Sparven från Minsk
2008-09-15, 06:22
Lördagkvällens intag blev:
tre groggar och lite chokladdoppade jordgubbar
Till mitt försvar var det mycket mörk choklad och mycket fina jordgubbar ;)


Mörk choklad innehåller kalorier det med, men är det lördag så får man unna sig lite gott :)

Jaca
2008-09-15, 07:36
Haha, i varje fall nån gång. Skulle jag önskat bort något så blir det ju alkoholen, inte jordgubbarna :).

Jaca
2008-09-15, 19:55
Dagens planerade kost:
Frukost: 2 dl fil + 20 g rice krispies (ca 80 kcal)
Mellis: litet äpple
Lunch 1: Lågkalorie soppa
Lunch 2: fetaost, tomat, gurka
Middag: ??



Men det blev egentligen:
Lunch 1: fetaost, tomat, gurka
Lunch 2: litet äpple o halv burk keso
Middag: kycklinglår, lite av en kycklingvinge, halv tomat

Ingen träning idag heller, jag är skitsur och har så mycket överskottsenergi. Jag avskyr min sambos ex. Jag hade lätt kunnat dra ut o springa ett par km nu men jag har inte tid. Crap. :furious:

Jaca
2008-09-16, 07:56
Strålande humör idag! Det blev till och med 20 minuter på crosstrainern i morse! Hade inte tid med mer annars hade jag kört lite styrka också.
VIKT: 71,3 kg

Planerad kost:
Frukost: 2 dl fil, kanel o 1 msk krossade linfrön
Mellis 1: äpple
Lunch 1: Kycklinglår och keso och frukt
Lunch 2: samma
Mellis 2: 20 g nötter
Middag: Kyckling, broccoli, kokta morötter

Jaca
2008-09-16, 21:27
Blah, kosten slängdes om lite idag.
Frukost o mellis 1 var detsamma, sen kyckling enbart till lunch 1, keso o lite kyckling lunch 2 o lite nötter till mellis 2.
Middagen blev kyckling-grönsakswok med lite råris.

Jag känner mig plufsig :P

Imorgon är iallafall boxningen inbokad!

Jaca
2008-09-17, 05:52
Frukost: fil m solrosrfön o krossade linfrön
Mellis 1:frukt
Lunch 1: gårkvällens kyckling o grönsakswok med majs
Lunch 2: tonfisk o kidneybönor
Mellis 2: frukt
Middag: ?

Träning: 1,5 timmars boxning inkl fysträning

Jaca
2008-09-17, 20:12
Den här dagens kost var ju helt omkastad också -jag råkade glömma min mat i bilen (som står parkerad gratis tillräckligt långt från jobbet för att inte vilja cykla dit igen).
Lunch 1: blandade rivna grönsaker (purjolök, morötter, paprika o dyl.) ca 200 g + tonfisk med grillad paprika smak
Lunch 2: gröt! 2dl havregrynsgröt (det var det enda som fanns på kontoret!)
Middag: grönsakswoken + majs och en avokado

Träningen gick bra men fyfan vad de körde med en! Jag hade ett rätt så stort blodsockerfall mitt i träningen och såg stjärnor under resten av tiden men vafan. Får ha med mig dextrosol nästa gång. Det är skumt, det där fallet kan komma vilken dag som helst mitt i en träning, oavsett hur bra jag ätit innan m.m. skumt. Skitkul med boxning dock!

Jaca
2008-09-21, 10:14
Bra kost de senaste dagarna men alldeles för mycket att göra för att träna, idag blir det milen dock!
Dagens intag hittils: lite nötter och en macka med ost och gurka

martikainen
2008-10-12, 19:27
Hur har det gått med träningen senaste veckorna nu då? :)