handdator

Visa fullständig version : Tjock i framtiden?


superlative
2008-09-07, 16:14
Under OS sa en familjemedlem att de muskulösa 100 meters löparna kommer bli väldigt tjocka i framtiden. Jag frågade inte exakt vad hon menade men jag antar att hon menade att ifall man är muskulös och sedan slutar träna blir man tjock. Vad jag vet kan inte muskelceller bli fettceller efter att man har slutat träna men ligger det något i det hon säger? Det beror väl också på hur mycket man äter men har kralliga personer större chans att bli tjockare när man inte underhåller muskelmassan?

King Grub
2008-09-07, 16:17
Om dom fortsätter äta som när dom tränade.

bergelin
2008-09-07, 16:17
Vad jag vet kan inte muskelceller bli fettceller efter att man har slutat träna men ligger det något i det hon säger?
Det är en total omöjlighet och familjemedlemmen som sa det är med all säkerhet bara avundsjuk på deras fysiker. Lyssna inte på idioter som sprider sån skit. Varför frågade du inte personen i fråga vad hon menade, innan du skapade en tråd här btw?

Elfsberg
2008-09-07, 16:28
Mycket riktigt har du rätt: muskler förvandlas inte till fett därför att man slutar träna. Blir man fet äter man för mycket mat i förhållande till sin energiförbrukning(och vice versa, äter man för lite tappar man vikt): slutar de träna måste de ju också äta mindre mat.

r3mpuh
2008-09-07, 17:14
Mycket riktigt har du rätt: muskler förvandlas inte till fett därför att man slutar träna. Blir man fet äter man för mycket mat i förhållande till sin energiförbrukning(och vice versa, äter man för lite tappar man vikt): slutar de träna måste de ju också äta mindre mat.


Men det är just det många inte tänker på =)

Dom lägger av med sin sport pågrund utav skada eller liknande och Poff, 3 kycklingar om dagen Satte riktigt fart på kulmagen *rolleyes*

Allan
2008-09-07, 17:16
Det finns goda exempel på bägge delarna. Brottaren Pelle Svensson, Brolin eller simmaren Gunnar Larsson blev alla feta som grisar på en gång. Men det finns också många som fortsätter träna och hålla igång utan att ha en elitsatsning, och då håller man naturligtvis formen

skaparn
2008-09-07, 17:20
Men ämnet är dock intressant om vi vrider lite på det. Det torde inte råda någon tvivel om att ifall man har en stor muskelmassa och slutar träna helt kommer man förr eller senare tappa viss del av denna. Kommer detta överskott att användas som energi då? Givet att man intar via föda exakt det man förbrukar, och den muskelmassa man besitter används skapar väl detta ett överskott motsvarande energin från proteinet som bryts ned.

Stämmer detta? Jag teoretiserar ganska vilt utan att riktigt veta.

Eddie Vedder
2008-09-07, 18:37
Kommer detta överskott att användas som energi då? Givet att man intar via föda exakt det man förbrukar, och den muskelmassa man besitter används skapar väl detta ett överskott motsvarande energin från proteinet som bryts ned.

Stämmer detta? Jag teoretiserar ganska vilt utan att riktigt veta.

Om muskelprotein används som energi innebär ju det att kroppsfett inte behöver användas utan sitter där det sitter.

Aminosyrorna som utnyttjas i energimetabolismen omvandlas till glukos och metaboliseras alltså på samma sätt som kolhydrater och kolhydratoxidation hämmar nedreglerar fettoxidation. Så det är inte fråga om att muskler blir fett men visst innebär det att ett annat substrat än utnyttjas som energi och mer fett lagras in än vad som frisätts.

Guddi
2008-09-07, 21:21
Men ämnet är dock intressant om vi vrider lite på det. Det torde inte råda någon tvivel om att ifall man har en stor muskelmassa och slutar träna helt kommer man förr eller senare tappa viss del av denna. Kommer detta överskott att användas som energi då? Givet att man intar via föda exakt det man förbrukar, och den muskelmassa man besitter används skapar väl detta ett överskott motsvarande energin från proteinet som bryts ned.

Stämmer detta? Jag teoretiserar ganska vilt utan att riktigt veta.Muskler ger väldigt lite energi i förhållande till fett. 1 kg muskler ger ungefär 600kcal när de bryts ner. Så effekten är inte så stor som man skulle kunna tro. Börjar idrottaren bara äta en "normal" kalorimängd för sin vikt så kommer han att gå ner i vikt ganska fort och hamna på normalvikt.

skaparn
2008-09-07, 21:39
Muskler ger väldigt lite energi i förhållande till fett. 1 kg muskler ger ungefär 600kcal när de bryts ner. Så effekten är inte så stor som man skulle kunna tro. Börjar idrottaren bara äta en "normal" kalorimängd för sin vikt så kommer han att gå ner i vikt ganska fort och hamna på normalvikt.

Ah! Där har vi svaret då. Jag räknade helt enkelt energimängden som det för protein i kosten. 600 kcal är ju inom felmarginalen för en kosthållning per vecka. Typ.

Tom Warrior
2008-09-07, 23:37
Det finns goda exempel på bägge delarna. Brottaren Pelle Svensson, Brolin eller simmaren Gunnar Larsson blev alla feta som grisar på en gång. Men det finns också många som fortsätter träna och hålla igång utan att ha en elitsatsning, och då håller man naturligtvis formen
Och för att inte tala om när Ragnar i Åsen slutade på bruket, och fortsatte med sina isterband vareviga dag. Opp 20 kg på två veckor, pyttsan sa husmoran och bredde sig en redig nattmacka.

Yankeee
2008-09-08, 05:07
Avdankade atleter har ju dessutom en tendens till att "leva livet" rätt hårt. Inte konstigt att de går upp i vikt då, om man inte heter Patrik Sjöberg och sniffar kokain då förstås.

Barca
2008-09-08, 08:02
Avdankade atleter har ju dessutom en tendens till att "leva livet" rätt hårt. Inte konstigt att de går upp i vikt då, om man inte heter Patrik Sjöberg och sniffar kokain då förstås.

Som jag förövrigt såg utanför Göteborgs Universitet med en rejäl prilla under läppen och en cigarett i handen :D

Scratch89
2008-09-08, 08:29
Patrik såg rätt så sleten ut, må jag säga. :D

Slartibartfast
2008-09-08, 08:53
Men det finns också många som fortsätter träna och hålla igång utan att ha en elitsatsning, och då håller man naturligtvis formen

Går alldeles utmärkt att hållas sig slank och fin utan att träna också, även om man varit elitidrottare tidigare. På samma sätt som det är fullt möjligt att hålla igång och bli fet ändå.

AJO
2008-09-08, 08:58
Som jag förövrigt såg utanför Göteborgs Universitet med en rejäl prilla under läppen och en cigarett i handen :D


Gött för honom att han kommit in på universitetet. För ett par år sen stod det i tidningen att han läste in gymnasiekompetens på komvux med universitetet som mål!