handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning vid benhinneinflammation..


Ostbågen
2008-09-07, 13:55
Har läst att man cykla och simma när man har benhinneinflammation. Är det bara en rekommendation om man "tvunget" måste träna eller innebär det ingen större risk att det tillståndet förvärras?

Känner för att köra lite högintensiv konditionsträning.

Ostbågen
2008-09-08, 06:20
bump

Ostbågen
2008-09-08, 15:05
Ingen som haft benhinneinflammation här?

Bullaz
2008-09-08, 15:12
Jag har samma problem. Svaret är ja. Cykling, simnning och crosstrainer belastar inte benhinnorna på samma sätt, att springa i uppförsbacke brukar kunna vara ett alternativ också. Men de tre föregående sätten är nog bättre. :) Lycka till

Ostbågen
2008-09-08, 21:20
Jag har samma problem. Svaret är ja. Cykling, simnning och crosstrainer belastar inte benhinnorna på samma sätt, att springa i uppförsbacke brukar kunna vara ett alternativ också. Men de tre föregående sätten är nog bättre. :) Lycka tillCykling och simning funkar alltså. Men crosstrainer? Det är ju nästan samma sak som jogging, hur kan det inte förvärra tillståndet?

burre
2008-09-08, 21:33
Cykling och simning funkar alltså. Men crosstrainer? Det är ju nästan samma sak som jogging, hur kan det inte förvärra tillståndet?

Det är inte rörelsen utan stötarna som stressar dina benhinnor.
Kör du crosstrainer.
Annars behöver det ju inte vara svårare än att: låt bli om det gör ont.

Guddi
2008-09-08, 22:16
Cykling fungerar fin fint vid benhinneinflammation. Sätt tårna på pedalen så du får ut stor rörlighet i fotleden så kan det till och med räknas som lättare rehabövning :)

Nadreas
2008-09-09, 00:04
Vila tills smärtan lägger sig. Börja köra tung vadpress, donkeys i mängdträning och relativt tung enbensvadpress med fria vikter. Det har minskat mina och de i min träningsgrupps bekymmer med benhinnor.