handdator

Visa fullständig version : Vägen tillbaka till ett liv.


zegna
2008-09-07, 13:42
Tänkte jag skulle försöka ha en alldeles egen träningsjournal.
Det känns som ett tungt ansvar.
Kanske skall börja med lite om min bakgrund.
Jag är född med hjärt/lungfel vilket gjorde att jag inte kunde sporta som barn.
I 20års åldern började jag fibbla lite smått på olika gym men tog det aldrig riktigt på allvar.
För ca 4-5 år sen gick jag in ”i väggen” efter flera års stressigt arbete.
Läkarna gav mig diagnosen ”utbränd” och skrev ut en massa antidepressiv medicin åt mig.
Jag blev långtidssjukskriven. Jag blev inte bättre, mina depressioner blev djupare och jag började isolera mig själv från mina vänner och min familj. Läkarna ökade dosen av medicin och jag började äta sovtabletter för att klara av att sova på nätterna.
Min läkare skickade mig vidare till Allmäna Psyk och det konstaterades att jag inte bara led av depressioner och ångest, men även har AHDH och ”störningar inom autism spektrat”.
Jag pumpades full med ännu mera droger och idag har jag stora minnesluckor över den tiden.
Allt var som i en dimma och jag förlorade kontakten med de få vänner jag hade kvar.
Efter 2 självmordsförsök insåg jag att om jag någonsin skulle hitta tillbaka så hängde det på mig och bara mig.
För ca 2 år sen började jag träna på gym igen med tog det mera seriöst.
Jag lade upp ett schema och kom iväg 4 -5 ggr i veckan. Jag började träna BJJ för att tvingas ha kontakt med andra människor och inte isolera mig ifrån dem.
Skall sägas att det äcklar mig och skrämmer mig när människor rör vid mig.
Efter ett tag kunde jag trappa ner på mina antidepressiva mediciner och började se ett ljus i tunneln.
Jag lyckades även få en rehab/praktikplats på ett företag som förra året i december ledde till en halvtidanställning.
Detta tack vare att jag började träna och tog tag i mig själv.

Jag fick dock ett smärre återfall och tappade min träning mer eller mindre helt under några månader.
I mars bytte jag gym till FS och har väl kört ganska bra sedan dess.
Jag har även lyckats att ta mig ner till BJJ klubben efter ett års frånvaro.
Mitt mål är helt enkelt att fortsätta träna att trappa ner ytterligare på mina antidepressiva och få nåt som iaf påminner om ett liv :-)

Anledningen till att jag vill ha en träningsjournal är att jag tror det vill vara en hjälp och ett stöd att ”tvinga” ner mig och träna och inte ge upp.
Det är iaf värt ett försök.
Sen skadar det ju inte att kunna följa sina framsteg.

zegna
2008-09-08, 15:24
Aj då. Det börjar illa det här.
Tvingas jobba över då jag har en deadline imorgon som jag inte visste om (tack kära chef). Dessutom hade jag glömt min lunchlåda hemma i kylen och där gör den ju ingen nytta, så det blev en sen lunch och naturligtvis en onyttig lunch med bla pommes och läsk. Upptäckte att Pepsi innehåller väldigt mycket socker enl innehållsförteckningen på burken. Mjo jag är lite efter.
Well kära uhm blogg. Jag lovar och svär heligt att i morgon.. Då, DÅ DÅ MINSANN skall jag träna!

TyskenGBG
2008-09-08, 16:22
Bara o ställa in sig på att träna !
Skippa cola , pepsi o allt sånt , slutat äta sånt + godis för länge sen , men ibland kan de vara gott :)

Raschmus
2008-09-08, 16:26
Härligt med öppenhet. :) Lycka till, jag kommer kika in med jämna mellanrum.

zegna
2008-09-09, 19:36
Bara o ställa in sig på att träna !
Skippa cola , pepsi o allt sånt , slutat äta sånt + godis för länge sen , men ibland kan de vara gott :)

Japps! Det är det som gäller.
Och med bloggen känner jag faktiskt en viss press på att verkligen göra det.
Det är ju bra.
Jo cola och socker. När jag jobbade fulltid för alla de där åren sen så slukade jag ca 2 liter om dagen. Good times good times.

zegna
2008-09-09, 19:37
Härligt med öppenhet. :) Lycka till, jag kommer kika in med jämna mellanrum.

Oj tack. Vad kul med lite läsare.

zegna
2008-09-09, 19:41
Veckans första pass är avklarad.
1.5 tim BJJ, andra passet på ett år. Jag är inte i form.
Jag är säker på att gravida kedjerökande flodhästar är i bättre kondition än jag.
Dagens lunch bestod av keso med vanilj/äpple/päron smak och en massa frukt under dagen. Var riktigt bra. Man känner sig inte så tung och dåsig efter lunchen.

zegna
2008-09-14, 08:44
Det här var ingen bra vecka bloggen.
Men det är bara att köra på för förr eller senare så vänder det väl.

I tisdag körde jag som sagt 1.5 timme BJJ. Jag skadade knäet och fick en ”hyper extention” i vänster arm. (aj aj aj).
Onsdagen gick helt åt skogen och min elaka kollega lyckades lura ut mig och äta pizza till lunch. Gott var det men dumt!

Tordags, veckans första gympass.
Körde lite bröst i godan ro.
Hantelpress;
4x8 29kg
Flyes
4 x12 22kg
Sittande cablecross (nån skum men trevlig FoS maskin)
4x12 14kg
Liggande flies i maskin
4x 12 32kg
Cable cross
4 x 10 27kg

Inget dunder pass men med ont över allt fick det duga.
Avslutade dagen med 35min på cross trainern.

Fredag.
Körde lite rygg
Lats drag rak stång
4x6 75kg
4x 6 75kg ( minns inte vad handtaget heter,)
4 x 6 68kg V-handtag.
Hantelrodd 4x8 32kg
Skivstångs rodd 4 x 10 40kg
Vertikalrodd (rolig friskis maskin)
4x12 45kg

Körde 2 övningar på triceps. Båda i cablerossen.(superset)
4x12 x 40g rakt handtag pressar neråt.
4x max trissa (repet med knutorna) 27kg.

35min på cardiotrainer.

Ja jag erkänner.. Jag har dåligt koll på vad övningar och utrustning heter.
Jag skall försöka lära mig.

3 pass denna veckan. Det var inte riktigt så jag hade tänkt mig.
Men med ont i knäet så fick jag strunta i benträningen.

Nu tar vi nya tag nästa vecka och hoppas jag slipper skämmas i bloggen. ;-)

zegna
2008-09-14, 08:51
Just det..
Ser ju att folk skriver massa stats i sin blog kanske skall göra det jag med.

Jag är då 34 år gammal.
182 cm lång och väger ca 96kg. Har dock inte vägt mig på ca 1.5månader så jag vet faktiskt inte var vikten står. Jag håller då på att gå ner i vikt så jag bör ligga under 96 i dagsläget.

Kosttillskott består av, Omega 3, multivitamin, gainer (endast efter träningarna), enstaka proteinshakes, och kreatin i perioder.

Kosten består oftast av husmanskost. Lagar all mat själv. Har dock sedan i somras kommit in i dåliga vanor med att äta ute på lunchen vilket inte är så bra. Brukar bli onyttiga alternativ.
Undviker läsk och godis på vardagarna.

Målet just nu är att gå ner till – 90kg kanske rent av minus 88kg.
Jag har inte bråttom utan vill låta det ta den tid det tar. Det är hela mitt liv som skall läggas om inte bara lägga av ett par kilon. Att träna skall vara en del av mitt liv.
Så jag hoppas kunna bygga långsiktigt.
Mål nummer två eller vad det nu blir är att öka min kondition och smidighet.
Att bli bra i bjj (eller iaf överleva ett pass utan att låta som en astmatisk flodhäst, och ha blodsmak i munnen) eller lite bättre.

zegna
2010-06-14, 12:12
Mot bättre vetande försöker jag mig på att uppdatera och återuppta min träningsjournal.
Det gick inget vidare förra gången och efter ett fåtal poster tvingades jag till en längre paus från all träning.
Min egen hälsa satt stopp ett längre tag för all seriös / regelbunden träning,
och ett dödsfall inom den närmsta familjen (barncancer) gjorde det inte lättare att plocka upp träningen igen.
Efter mycket om och men och slit har jag nu lyckats komma igång på gymmet igen.

Målen är ytterst modesta, att träna regelbundet och få rutiner i livet.
På grund av alla skador och sjukdomar som jag är välsignat med är det viktigaste för mig att träna regelbundet och ha kul med träningen.
Jag försöker bygga långsiktigt och för en bra mental, själslig och fysisk hälsa.
Beach 2010 eller för den delen 2020 är inte speciellt aktuellt. :-)

Det som har hänt de senaste åren är att jag har fått konstaterat ADHD och fått rätt medicin.
Att få diagnosen ADHD i vuxen ålder känns väldigt speciellt och det tog mig ett bra tag acceptera.
Medicinen har gjort att jag för första gången i mitt liv har känt att jag har någon form av livskvalitet. Tyvärr tog det 33år att få.

2 år senare med rätt medicin är jag på väg åt rätt håll.
Och jag tänkte försöka skriva lite träningsblogg och se om det går bättre denna gången.

zegna
2010-06-14, 12:22
Kanske lika bra att skriva en statusuppdatering också.

35 år gammal och gråhårig.
182cm lång och väger ca 95.5kg
Vikten är uppvägd efter ett gympass.

Kosttillskotten består av;
Omega 3, multivitamin, EAA, kreatin och proteinpulver och ZMA.


Jag testar just nu ZMA, främst pga allt jag läst om hur bra man sover på dem.
Jag lider en del av sömnproblem och kan i perioder inte sova alls.
Får bla utskrivit melatonin av läkare och dessa funkar fantastiskt bra.
Dock bestämde jag mig som sagt för att testa ZMA och jag har efter ca 14 dagar med dem bara gott att säga. Jag sover definitivt bättre och känner mig betydligt mer utvilad när jag vaknar.

När det gäller träningen är det viktigaste för mig att vara regelbunden och tycka det är kul och utmanande.
Även att få så pass bra rutin att jag även kommer iväg när det tar emot eller jag mår psykiskt dåligt.
Vi får se hur det går!

zegna
2010-06-15, 19:26
Efter att ha kört tre pass i veckan har jag beslutat att öka antalet träningsdagar.
Jag har bestämt mig för att träna mornar innan arbetet.
Får se hur det kommer att gå. Kommer dock bli lite kortare pass och färre muskelgrupper.

Idag blev det bröst.
Totalt tog det ca 35 – 40min. Inkl snacketid och lite socialt samvaro med pensionärerna
Passet började med bänkpress har inte kört på ett tag utan har vant mig vid Smith maskinen och oj vilken skillnad att köra ”vanlig” skivstång. Balansen är lite ojämn.
Började lugnt med 50kg och 2 set för att värma upp kroppen.
Ökade till 70kg och körde ett set på 6 rep.
Ökade till 80kg och körde 3x5. Inget vidare :-(
Sänkte sedan och körde på 70kg ett set och sedan sänkte jag till 60kg och körde 2x12rep.
Sned bänk 3x6 60kg

Hantelflies 3x10 på 22kg hantlarna
Pec dec maskin. 3X10 75kg.

Avslutade med cable cross 3x8 och 32kg.

Hade lite tid över innan det var dags att dra till arbetet så kastade in lite axlar.
Blev axelpress maskin. Minns inte vikten tror ca 50kg och 3x8
Körde yttersida heter det så? Axlar enhandsdrag i cablecrossen.

Det kändes bra och jag tror det kommer bli bra för mig att träna mornar innan arbetet.
Jag är ganska morgonpigg och brukar stiga upp vid 6 tiden.
Normalt sitter jag framför dator med kaffet och slöar fram till det är dags att dra på jobb.
Slös av tid!
Nej det går inte ligga längre om morgonen då jag har väldigt NEEDY katter som kräver frukost och inte förstår ett NEJ.

Det har även varit en bättre arbetsdag, känns som jag är piggare och orkar mera under dagen.
Detta kommer bli bra.

zegna
2010-06-16, 08:22
Uppe med katterna.
Frukosten bestod som vanligt av kaffe och ostmacka och läsa nyheterna på nätet.
Fick även gå emellan x antal catfights nej... det bor inte flera tjejer hos mig... bara katter.

Var lite tidigare på gymmet idag vilket kändes bra.
Hade ca 35-40min idag att köra främst rygg.
Just nu testar jag mig fram en del för att hitta bra övningar och bra ”program”.
Jag vill testa att köra igenom kroppen 2ggr i veckan ett tag framåt.

Jag började med marklyft.
Marklyft är en ganska ny övning för mig och jag är än försiktig i utförande och i vikter.
Jag vill testa att köra mera fria vikter.
Började med ett uppvärmningsset 12x60kg.
Körde sedan
12x70kg (ett set)
2x8 80kg
3x3 100kg
Fick känningar i vänster knä. Har en gammal skada som gör att bla marklyft och squats kan kännas aningen obehagliga.
Gick ner på 90kg och körde 10rep.
Minskade till 80 och körde 10 rep

Kändes bra. Helt slut i ryggen och tyvärr knäet efter marklyften.
Jag får ligga kvar runt 100kg ett tag till tror jag och nöta in teknik och stabilitet.
Knäet säger ifrån vid ökningar men efter ett tag så klarar det, det och jag kan öka.

Skivstångsrodd
Började på 60kg körde 2x10
Ökade till 70kg och körde 4x8 Jag hade klarat iaf både 75kg och 80kg men jag valde att ta det lugnt.

Bytte till EZ-stång (?) och körde 4x8 55kg.

Slut i ryggen och svettig.
Det är ovant att köra morgon och det känns annorlunda.
Men det känns bra och jag är nöjd.
Hade lite tid över och lade in lite baksida axlar.
Det blev 2 övningar

Skivstångs till hakan (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/BBUprightRow.html)
4x10 30kg

Sedan (http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html)
4x10 14kg

Inga gigantiska vikter men ett helt okay träningspass.