handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång-Träning-Protein?


petterr
2008-09-07, 13:09
Hej!
jag har ca 26kg kvar att gå ned, mao rätt så överviktigt med kula på magen.
Min fråga är om någon kan råd amej till hur jag ska göra efter att jag tex varit på gymmet el simmat el sprungit då det tar mer än 30min till jag äter något. Ibland tar det mellan 30-60min pga bastu,cykla hem el föreläsning efter träningen.
Nu tränar jag stryka 2ggr i veckan och simning,löpning 3ggr i veckan, på motonsnivå, alltså inte vm-tävling nästa.

Är det mest fördelaktigt med gamla vanliga bananen efter träningen el ska jag något något proteinpulver, dubbel bro el något annat under den här timmen efter träning ? ( fast jag tränar amatörmässigt och håller på md viktnedgång)

Förslag och erfarenheter tas gärna emot.!

King Grub
2008-09-07, 13:30
Det är alltid en fördel med protein efter träning. Faktum är, att träningen gör så att du förlorar muskelmassa till dess du får i dig protein.

petterr
2008-09-07, 13:33
så då behöver jag inte vara rädd för att gå upp i vikt av en proteinshake efter träning?
Är det bättre än den "vanliga" bananen?

Ska jag köpa vnaligt protein el såndär Dubbelpro?

Bullaz
2008-09-07, 13:35
Banan innehåller väl inte alls nå mycket protein? Är mest snabba kolhydrater om jag inte missminner mig. :)

Eddie Vedder
2008-09-07, 13:37
så då behöver jag inte vara rädd för att gå upp i vikt av en proteinshake efter träning?

Inte om den ryms i din "kaloribudget". Om du får i dig mer energi än du förbrukar så går du upp i vikt. Proteindrinken som sådan bidrar inte mer eller mindre till den eventuella viktuppgången än något annat i kosten men den måste räknas in.

Att ta en proteindrink är dock fördelaktigt som King Grub påpekar och att då minska ner lite på någon annan del av dagens kostintag, till förmån för energin från proteindrinken, är sannolikt en fördel ur återhämtningssynpunkt.:)

petterr
2008-09-07, 13:46
då får det bli ett inköp.
Ska jag köpa vanligt sånt protein el sojaprotein el Eiselt dubbepro?

tack för tips och råd=)

Wiktor
2008-09-07, 14:10
Vid viktnedgång så kan EAA vara att föredra då det rör sig om färre kalorier. EsaPro är nog det du ska satsa på.

petterr
2008-09-07, 14:35
Ok, läste om det. Ska jag ta det fast det stod att man ska ta ESA PRO före träning?

eller det spelar kanske inte någon roll..

r3mpuh
2008-09-07, 16:55
Ok, läste om det. Ska jag ta det fast det stod att man ska ta ESA PRO före träning?

eller det spelar kanske inte någon roll..


Man ska väll ta 6 gram före träning och helst på tom mage(3-4 timmar)
Sen om man vill kan man ju ochså ta 6 gram efter träning, men det kommer inte jag göra för jag är snål ;)

yossi
2008-09-08, 13:51
jag har en fråga ska man ta protin pulver under deff är det bra eller helt värdelös att ta ??

King Grub
2008-09-08, 13:52
Det är en proteinkälla. Det påverkar inte deffresultaten mer eller mindre än samma energimängd protein från mat.