handdator

Visa fullständig version : Luras spegeln??


itsmylife
2008-09-07, 12:37
Jag har hört det förut men har glömt bort hur det ligger till, lärde mig även det i skolan men det är bort glömmt!!

Det jag undrar är ju att då när man ser sig själv i spegeln så ser man ut på ett annat sätt än då man ser sig själv på foton,filmer mm

Men hur ligger det till ser man ut som man gör i spegeln?? eller luras den bara??

det borde ju bli spegelvänt.. Då ser man ju sig själv såsom andra ser en.. eller??

blaki
2008-09-07, 12:42
Jag hade en gång en smalspegel på min förra arbetsplats...den var fantastisk! Oh how i miss it...suck...

Edit: Förlåt, det svarade inte på din fråga. Men fina minnen väcktes till liv!

-Niklas-
2008-09-07, 13:37
Jag tycker alltid speglen luras, ser alltid så vältränad ut i badrummet men desto värre när man ser sig själv på bild/film :(

Ajin
2008-09-07, 13:55
Oftast så tittar man på sig själv ur optivinklar och med opti-ansiktsuttryck, vilket sällan är fallet på bild (tänk: fyllebild siljaline).

Bahir
2008-09-07, 14:15
Tycker alltid jag ser grym ut i spegeln, men endast ca 5 % av gångerna jag är med på en bild.

Gigabyte
2008-09-07, 14:22
Oftast så tittar man på sig själv ur optivinklar och med opti-ansiktsuttryck, vilket sällan är fallet på bild (tänk: fyllebild siljaline).
Visst, så kan det mycket väl vara. Dock tycker jag det ser ut som om mitt ansikte nästan får helt andra proportioner om jag jämför spegelbilden med ett foto, även om båda är spikrakt framifrån. Naturligtvis ser det sämre ut på foto :(

Coldsmith
2008-09-07, 14:24
spegeln är mer korrekt.

Foton, framförallt fyllefoton är tagna på nära håll med vidvinkel och allt ser bara förjävligt ut med kass blixt och allt.

Ett bra porträtt tas på flera meter avstånd till exempel, för att få det mer naturligt. Vi ser med två ögon och därför kommer man få en syn som avspeglas bäst med ett foto på långt avstånd. Svårt att förklara utan att rita.

Så, spegel är mer korrekt, foton är kassa. Kortfattat

itsmylife
2008-09-07, 15:12
spegeln är mer korrekt.

Foton, framförallt fyllefoton är tagna på nära håll med vidvinkel och allt ser bara förjävligt ut med kass blixt och allt.

Ett bra porträtt tas på flera meter avstånd till exempel, för att få det mer naturligt. Vi ser med två ögon och därför kommer man få en syn som avspeglas bäst med ett foto på långt avstånd. Svårt att förklara utan att rita.

Så, spegel är mer korrekt, foton är kassa. Kortfattat

ok,tack för det i såfall !!!
för jag tycker jag ser helt ok ut i spegeln fast när man kollar på alla bilder jag är med på så sjunker mitt självförtroende som en sten.. för det är inte alls jag på bilderna om man jämför spegelbilden o foto !!

Slartibartfast
2008-09-07, 15:16
Den bild du ser i spegeln är den du är van med, men den är inte "rätt", dvs du ser inte ut så i verkligheten. Bilden du ser är spegelvänd. Väldigt sällan man ser sig själv icke-spegelvänd, som t.ex. på en videofilm, så det kan vara ovant. Det är iaf den krassa verkligheten.

Du ser ut som du gör på foton tagna från vettigt avstånd.

LoTiX
2008-09-07, 16:14
Som tidigare nämnt är foton ofta tagna på nära håll och förstör storleken på t.ex ens näsa. Foton är också ofta tagna med blixt som förstör exakt allting efterom inga skuggor förekommer.

Coldsmith
2008-09-07, 19:41
Den bild du ser i spegeln är den du är van med, men den är inte "rätt", dvs du ser inte ut så i verkligheten. Bilden du ser är spegelvänd. Väldigt sällan man ser sig själv icke-spegelvänd, som t.ex. på en videofilm, så det kan vara ovant. Det är iaf den krassa verkligheten.

Du ser ut som du gör på foton tagna från vettigt avstånd.

Eftersom man ser tredimensionellt så kommer foton aldrig komma nära verkligheten. Spegelvänd blir man ja, men det är inget att tala om jämfört med foton som alltid kommer att bli en onaturlig bild av verkligheten.
Spegeln kommer alltid vara den korrekta bilden, om man bortser från att det är spegelvänt.

Slartibartfast
2008-09-07, 19:53
Eftersom man ser tredimensionellt så kommer foton aldrig komma nära verkligheten. Spegelvänd blir man ja, men det är inget att tala om jämfört med foton som alltid kommer att bli en onaturlig bild av verkligheten.
Spegeln kommer alltid vara den korrekta bilden, om man bortser från att det är spegelvänt.

Du har helt fel. Testa kolla på dig själv via två eller fler speglar så att spegelbilden vänds rätt, så får du se hur illa det ser ut.

myggan
2008-09-07, 19:59
Eftersom man ser tredimensionellt så kommer foton aldrig komma nära verkligheten. Spegelvänd blir man ja, men det är inget att tala om jämfört med foton som alltid kommer att bli en onaturlig bild av verkligheten.
Spegeln kommer alltid vara den korrekta bilden, om man bortser från att det är spegelvänt.

Jag är med på din tes, fast något som alltid slagit mig med den teorin är att andra människor ofta ser ut exakt på kort som man uppfattar dom i verkligheten. Är det på grund av att man är så van att se dom och hjärnan spelar ett spratt med en ?

Om det är ett kort med dig och fyra andra och de andra ser ut exakt som dom gör i verkligheten, varför skulle inte du göra det då ?

dared
2008-09-07, 20:08
Tycker inte vänner ser riktigt likadan ut på kort som i verkligheten.
Ofta fula och flummiga miner, skumma poser, ful hud etc. (iofs, mina källor är mestadels partybilder, men stämmer lite på andra kort också)

Däremot är det nog mindre skillnad än från en själv, men det har nog mycket med att göra att man själv är mer självkritisk +att spegeln faktiskt förskönar lite och det är den versionen av en själv som man är van vid att se.

Manta
2008-09-07, 20:15
Eftersom man ser tredimensionellt så kommer foton aldrig komma nära verkligheten. Spegelvänd blir man ja, men det är inget att tala om jämfört med foton som alltid kommer att bli en onaturlig bild av verkligheten.
Spegeln kommer alltid vara den korrekta bilden, om man bortser från att det är spegelvänt.

Men är en spegelbild mer tredimensionell än ett fotografi?

Sedan kan ni prova att kolla hur folk ser ut i spegeln och hur det ser ut i "verkligeheten" nästa gång ni är på gymet. Det kan göra väldigt stor skillnand beroende på hur symmetriskt ansikte personen har.

Scratch89
2008-09-07, 20:19
Jag tror det här är samma fenomen som när man hör sig själv prata (eller, hemska tanke, sjunga). Rösten man hör i sitt huvud brukar ändå låta helt ok, men man låter som en helt annan människa när man hör en inspelning. Spegelvända bilder gör mer än vad man tror; har man asymmetrisk frisyr som jag, så blir det väldigt konstigt att se ens frisyr i verkligheten. Samma sak om man har en "bra" sida av ansiktet; den är helt plötsligt åt fel håll.

mangs
2008-09-08, 10:29
Det mesta är väl redan sagt, spegeln spegelvänder ju bilden så att det du ser är spegelvänt, ett fota på långt avstånd och utan blixt ger en hyffsad bild över hur du ser ut.

Anledningen till att du tycker att du ser kontig ut eller låter konstig när du hör din egen röst är vanan. Du är van vid att se dig själv dagligen i spegeln vilket ger dig en mental bild över hur du ser ut, när du sedan då och då ser fotton över på dig själv så känner du inte igen dig då du ju är van vid att se spegelbilden. Samma sak gäller rösten, normalt sett hör du rösten inifrån ditt huvud och bara delvis från munnen till öronen (så som andra upplever den). Därför låter rösten helt annorlunda (mer gäll och hög) i dina öron när du får höra den inspelad medan för alla andra låter den precis som vanligt.

Lösningen på dessa "problem" är att utsätta sig själv dagligen för verkligheten, devs ha en bra bild tagen på dig i hemmet så att du ser hur du ser ut, lyssna på en inspelning av din egen röst. Efter att ha hört sin egen röst så som den låter är det mindre jobbigt än det var innan. I dagens tider när man kan ta miljontals bilder, filmer och ljudsnuttar från en själv är det betydligt enklare att komma över denna noja, förr i tiden skulle man vara glad om man någon gång fick höra sin röst på något svajjigt gammalt kassetband eller att man fick se ett porträtt-foto gjort i en studio av en fotograf. Mycket lättare idag att se och höra sig själv.

mks
2008-09-08, 11:14
Men är en spegelbild mer tredimensionell än ett fotografi?


Det får man väl påstå? Dina ögon ser inte exakt samma bild i spegeln.

mangs
2008-09-08, 11:15
Det får man väl påstå? Dina ögon ser inte exakt samma bild i spegeln.

Och det gör de om du håller ett fotografi på dig själv framför dig?

mks
2008-09-08, 12:06
Och det gör de om du håller ett fotografi på dig själv framför dig?

Ja. (Fotografiet i sig är likadant för båda ögonen)

Om jag ställer mig nära t.ex. min badrumsspegel och fouserar på min örsnibb, så blir väggen bakom mig suddig, ur fokus. Om jag fokuserar på väggen ser jag dubbla uppsättningar av min (suddiga) örsnibb. Jag drar slutsatsen att det finns ett djup som tillåter mig att välja på vilket avstånd jag lägger fokus i "bilden".

I ett fotografi är fokuseringen färdig. Om örsnibben är i fokus och väggen bakom är suddig finns det inte mycket du kan göra med ögonen för att ändra på det. Jag drar slutsatsen att det inte finns något djup i fotografiet.

Coldsmith
2008-09-08, 14:35
Du har helt fel. Testa kolla på dig själv via två eller fler speglar så att spegelbilden vänds rätt, så får du se hur illa det ser ut.

Jag har faktiskt helt korrekt, har att göra med breddsuppfattningar och vinklar.
Blunda med ena ögat när du ser på ett landskap så förstår du vad jag menar.

Sen visst spegelvändhet påverkar också. det förnekar jag inte. Men proportioner och allt annat blir korrekt, blir bara på fel sida. Och det tycker jag man kan åsidosätta. Har bara att göra vilken sida man är van att se saker och ting på. Men talar man om "korrekthet" så tycker jag att vänster-höger inte har nån betydelse, däremot om man ser ut som en boll i ansiktet istället för den korrekta kantiga konturen, det har betydelse.

Coldsmith
2008-09-08, 14:36
Men är en spegelbild mer tredimensionell än ett fotografi?

Sedan kan ni prova att kolla hur folk ser ut i spegeln och hur det ser ut i "verkligeheten" nästa gång ni är på gymet. Det kan göra väldigt stor skillnand beroende på hur symmetriskt ansikte personen har.

Klart att en spegelbild är tredimensionell?
Ett fotografi är det inte överhuvudtaget.

Coldsmith
2008-09-08, 14:38
Ja. (Fotografiet i sig är likadant för båda ögonen)

Om jag ställer mig nära t.ex. min badrumsspegel och fouserar på min örsnibb, så blir väggen bakom mig suddig, ur fokus. Om jag fokuserar på väggen ser jag dubbla uppsättningar av min (suddiga) örsnibb. Jag drar slutsatsen att det finns ett djup som tillåter mig att välja på vilket avstånd jag lägger fokus i "bilden".

I ett fotografi är fokuseringen färdig. Om örsnibben är i fokus och väggen bakom är suddig finns det inte mycket du kan göra med ögonen för att ändra på det. Jag drar slutsatsen att det inte finns något djup i fotografiet.

Det tredimensinella kommer dessutom från våra två ögon som ger två olika bilder som sammanflätas i skallen. Det kan man inte göra med ett fotografi för då får båda ögonen samma bild.

Coldsmith
2008-09-08, 14:40
Detta med att spegelvända och korrekthet, blir man snyggare på fotot om man spegelvänder det? Nope, man ser lika tjock och dum ut som innan :).

Foton sucks, iaf "vanliga" foton. Däremot ett riktigt bra foto kan göra underverk.

300mm-objektiv is the shit när det kommer till porträtt :)

z_bumbi
2008-09-08, 15:36
Klart att en spegelbild är tredimensionell?
Ett fotografi är det inte överhuvudtaget.

Det tredimensinella kommer dessutom från våra två ögon som ger två olika bilder som sammanflätas i skallen. Det kan man inte göra med ett fotografi för då får båda ögonen samma bild.

Spegeln är väl snarare tvådimensionell om du inte räknar djupet på glaset som täcker metallfilmen, har du en stålspegel så får du inte ens den effekten. Utöver det är det optiska felet, om du inte lägger ut väldigt mycket pengar, större i en spegel så den bilden blir sämre än ett foto taget på lagom avstånd med rätt brännvid.

mks
2008-09-08, 15:53
Det tredimensinella kommer dessutom från våra två ögon som ger två olika bilder som sammanflätas i skallen. Det kan man inte göra med ett fotografi för då får båda ögonen samma bild.

Tack för att du upprepar mina påståenden, de kanske får bättre genomslagskraft då =)

Slartibartfast
2008-09-08, 16:05
blir man snyggare på fotot om man spegelvänder det?

Ja.

Detta kan annars vara nåt:

http://www.truemirror.com/