handdator

Visa fullständig version : Motion kompenserar inte för den negativa effekt övervikt har på livslängden.


King Grub
2008-09-07, 05:59
Objective. We evaluated the hypothesis that higher levels of total daily physical activity can eliminate the increased mortality rate associated with overweight and obesity.

Design. Population-based prospective cohort study.

Setting. Central Sweden.

Subjects. A total of 37 633 men at baseline 45–79 years of age and free of known cancer and cardiovascular disease and diabetes completed a self-administered life-style questionnaire, which included questions on body-mass index (BMI) and physical activity. During 9.7 years of follow-up, we identified a total of 4086 deaths.

Main outcome measures. Mortality rate ratios (RRs).

Results. Compared to men who were lean (BMI < 25 kg m−2) and active (top tertile of total physical activity level) the multivariable adjusted RRs (95% confidence interval) of death from all causes were 1.44 (1.11–1.86) for obese (BMI ≥ 30 kg m−2) and active men, 1.54 (1.34–1.77) for lean (BMI < 25 kg m−2) but inactive (bottom tertile) men, and 1.81 (1.48–2.23) for obese-inactive men. After excluding the first 3 years of follow-up, current and former smokers, those who had lost weight from age 20 years to age at baseline, and heavy manual workers, the adjusted RRs of death from all causes were 1.65 (1.20–2.27) for overweight-to-obese and active men, 2.15 (1.59–2.91) for lean-inactive men, and 2.04 (1.52–2.74) for overweight-to-obese and inactive men compared to lean-active men.

Conclusions. We conclude that both overweight and physical inactivity are important predictors of mortality. Our findings do not support the hypothesis that a higher level of physical activity compensates the excess mortality associated with overweight and obesity.

J Intern Med. 2008 May 29. Combined effects of obesity and physical activity in predicting mortality among men.

http://www3.interscience.wiley.com/user/accessdenied?ID=120123618&Act=2138&Code=4719&Page=/cgi-bin/fulltext/120123618/HTMLSTART

Eddie Vedder
2008-09-07, 06:42
Det är intressant att helt motsatt situation visade negativa resultat också. Alltså att en smal kropp men inaktiv livsstil är illa även det. De inaktiva och normalviktiga hade ju högre dödstal än överviktiga inom den övre tertilen (säger man "tertil" på svenska?) för fysisk aktivitet.

Väldigt mycket självrapportering i studien men resultaten känns ändå trovärdiga tycker jag.

Shajjn
2008-09-07, 08:28
Kvartilen på svenska.

Intressant studie. Tydligt att motion är en starkt påverkande faktor för "dödlighet".

Anders The Peak
2008-09-07, 09:29
Ta kika på förhållandet kroppslängd och dödlighet också så hittar ni säkert en hel del till intressanta fakta som ger ett annat perspektiv på det hela...

Eddie Vedder
2008-09-07, 12:09
Kvartilen på svenska.

Kvartil är väl ändå fyra? Och på engelska således "quartile".

Ta kika på förhållandet kroppslängd och dödlighet också så hittar ni säkert en hel del till intressanta fakta som ger ett annat perspektiv på det hela...

Vart hittade du det? Jag såg varken vikt- eller längdangivelser, bara BMI.

Shajjn
2008-09-07, 12:32
Kvartil är väl ändå fyra? Och på engelska således "quartile".

Ja, du har rätt såklart. Jag var för snabb med att svara.

Sniggel
2008-09-07, 16:22
Ta kika på förhållandet kroppslängd och dödlighet också så hittar ni säkert en hel del till intressanta fakta som ger ett annat perspektiv på det hela...

Syftar du på att det är en fördel, om man vill leva länge, att vara kort?
Detta beror väl lite på vad jag förstår att det inte är lika påfrestande för hjärtat att pumpa runt (upp) blodet i en kort kropp som i en lång.

Anders The Peak
2008-09-07, 16:55
Syftar du på att det är en fördel, om man vill leva länge, att vara kort?
Detta beror väl lite på vad jag förstår att det inte är lika påfrestande för hjärtat att pumpa runt (upp) blodet i en kort kropp som i en lång.
Precis...

Eddie Vedder
2008-09-07, 16:58
Precis...

Och då bumpar jag min fråga. Vart ser du längden hos studiedeltagarna?

Tolkia
2008-09-07, 18:17
Och då bumpar jag min fråga. Vart ser du längden hos studiedeltagarna?
Jag uppfattar det som en retorisk fråga för att få oss att fundera över tänkbara confounders (även om kroppslängd i sig inte borde vara en confounder här, då man använt BMI som mått, och långa personer inte får ett högre BMIän korta).

Edit: Jag tycker inte att det är särskilt förvånande att motion/fysisk aktivitet inte kan uppväga hur stor övervikt som helst; BMI över 30 är mycket. Däremot stöder ju resultaten åsikten att fysisk aktivitet är bra för hälsan om man är överviktig (risken att dö är högre för feta, inaktiva män än för feta, aktiva).

gymrat
2008-09-07, 20:17
Kommentar från Dagens Medicins artikel (http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/09/05/motion-raddar-inte-feta/index.xml) från en sjukvårdssynvinkel:

Eller så kan man tolka resultaten (utifrån abstact) så att om patienten är fet och inaktiv är det viktigare att få patienten fysiskt aktiv än att gå ner i vikt. Någonstans ska man ju börja så varför inte med fysisk aktivitet; plötsligt flyttas patienten från sämsta gruppen till näst bästa.

z_bumbi
2008-09-07, 20:21
Kommentar från Dagens Medicins artikel (http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/09/05/motion-raddar-inte-feta/index.xml) från en sjukvårdssynvinkel:

Och helt plötsligt så har man kommit ifatt SAAB i Linköping och vad de gjorde för 20 år sedan. :D

Angel
2008-09-08, 04:23
Hm, stog det inte en artikel om den studien i senaste nummret av Läkartidningen? Kanske är därifrån du fått den iofs.. Jag har läst den nånstans iallafall.

machine gun
2008-09-12, 18:01
Hm, stog det inte en artikel om den studien i senaste nummret av Läkartidningen? Kanske är därifrån du fått den iofs.. Jag har läst den nånstans iallafall.

Menar du denna? http://ltarkiv.lakartidningen.se/2008/temp/SC0281.gif