handdator

Visa fullständig version : Fullvärdigt vs inte fullvärdigt protein


Black Star Abyss
2008-09-06, 16:40
I de flesta måltiderna har man ju inte fullvärdigt protein, hur mycket skulle man tjäna muskelmässigt på att fixa fullvärdigt protein till varje måltid? Är det värt besväret?

Alfred Nobel
2008-09-06, 16:51
Mängden är nog mer relevant. En balanserad och varierad kost ger nog likvärdigt resultat i slutet.

Eddie Vedder
2008-09-06, 17:16
I de flesta måltiderna har man ju inte fullvärdigt protein

Hur äter du egentligen?:confused:

Det krävs en bedrövligt sammansatt kost för att lyckas med konststycket att inte få in en fullvärdig proteinkälla. Är du vegan?

Black Star Abyss
2008-09-06, 17:32
Hur äter du egentligen?

Det krävs en bedrövligt sammansatt kost för att lyckas med konststycket att inte få in en fullvärdig proteinkälla. Är du vegan?

Nej, men ibland äter man ju bara pasta eller ris. Luncherna på en stressig dag t.ex. Funderat på att blanda i röda linser vid sådana tillfällen för att höja kvalitén.

Eddie Vedder
2008-09-06, 17:36
Nej, men ibland äter man ju bara pasta eller ris. Luncherna på en stressig dag t.ex. Funderat på att blanda i röda linser vid sådana tillfällen för att höja kvalitén.

Det är nog inget "man" gör särskilt ofta skulle jag tro. Det är nog snarare väldigt ovanligt.

Men visst är det en fördel att t.ex. blanda med linser då. Annars är det ju inte svårt att dricka ett glas mjölk till eller ha riven ost uppepå t.ex. Att ta med sig en burk makrill i tomatsås är knappast några bekymmer heller o.s.v.

Men helt klart bör du ju komplettera om du äter så dåligt sammansatta luncher.

Black Star Abyss
2008-09-06, 17:45
Det är nog inget "man" gör särskilt ofta skulle jag tro. Det är nog snarare väldigt ovanligt.

Men visst är det en fördel att t.ex. blanda med linser då. Annars är det ju inte svårt att dricka ett glas mjölk till eller ha riven ost uppepå t.ex. Att ta med sig en burk makrill i tomatsås är knappast några bekymmer heller o.s.v.

Men helt klart bör du ju komplettera om du äter så dåligt sammansatta luncher.

Kan säga att jag säkert tre dagar i veckan bara äter pasta till lunch. Jag är lite laktosintolerant så det där med mjölk till funkar ju inte. Fast ost kan jag äta... men röda linser blir nog enklast.

Sniggel
2008-09-06, 17:47
Nej, men ibland äter man ju bara pasta eller ris. Luncherna på en stressig dag t.ex. Funderat på att blanda i röda linser vid sådana tillfällen för att höja kvalitén.

Ja det kan knappast räknas som normalt att äta på det viset. Har själv iakttagit personer som tycker att pasta+pastasås (typ tomatsås) är en hlet normal "lunch" men det är inte ofta.

Eddie Vedder
2008-09-06, 17:49
Kan säga att jag säkert tre dagar i veckan bara äter pasta till lunch. Jag är lite laktosintolerant så det där med mjölk till funkar ju inte. Fast ost kan jag äta... men röda linser blir nog enklast.

Du behöver inte stirra dig blind på mina exempel, poängen är bara den att det är hur superenkelt som helst att få in en fullvärdig proteinkälla i kosten. Jag är helt ärligt lite chockad över vad du skrivit, jag har aldrig sett någon enbart äta ris eller pasta till lunch vad jag vet.

Finns ju som sagt fisk på burk av olika slag, riven ost, ta med något kokt ägg, en tub mjukost, olika sorters bönor och linser finns hur mycket som helst av etc. Varifrån får du pastan/riset som du äter? Om du har det i en matlåda förstår jag inte vad som är svårt med att lägga i lite köttbitar eller vadsomhelst i matlådan tillsammans med resten.

Black Star Abyss
2008-09-06, 18:00
Du behöver inte stirra dig blind på mina exempel, poängen är bara den att det är hur superenkelt som helst att få in en fullvärdig proteinkälla i kosten. Jag är helt ärligt lite chockad över vad du skrivit, jag har aldrig sett någon enbart äta ris eller pasta till lunch vad jag vet.

Finns ju som sagt fisk på burk av olika slag, riven ost, ta med något kokt ägg, en tub mjukost, olika sorters bönor och linser finns hur mycket som helst av etc. Varifrån får du pastan/riset som du äter? Om du har det i en matlåda förstår jag inte vad som är svårt med att lägga i lite köttbitar eller vadsomhelst i matlådan tillsammans med resten.

Alltså, mycket har att göra med att jag är så jävla tråkig när det gäller mat. Jag gör aldrig såser, har aldrig tillbehör till maten osv. Jag bara tillagar t.ex. pasta och kött och sen äter jag det och dricker vatten till. Börja ha bröd och sås eller ägg vid sidan av osv, vilket jävla stånk och stön. ;) Jag kanske är lat helt enkelt. Det enda jag brukar ha till är grönsaker. Men jag inser ju nu att jag måste se till att få bra protein vid varje måltid, så det blir väl röda linser, sojabönor, makrill, sill och tonfisk. Det är ju tillräckligt med variation för en vecka. :)

Eddie Vedder
2008-09-06, 18:05
Alltså, mycket har att göra med att jag är så jävla tråkig när det gäller mat.

Jo jag är likadan. Men jag förstår inte riktigt det jobbiga om du ändå tar dig tid att koka ris liksom. Att öppna en burk kräver ju inte supermycket jobb. Ägg hinner du koka samtidigt som riset o.s.v.

Så även om man är lat så går ju saker och ting väldigt fort.

Black Star Abyss
2008-09-06, 18:07
Jo jag är likadan. Men jag förstår inte riktigt det jobbiga om du ändå tar dig tid att koka ris liksom. Att öppna en burk kräver ju inte supermycket jobb. Ägg hinner du koka samtidigt som riset o.s.v.

Så även om man är lat så går ju saker och ting väldigt fort.

Makrill och tonfisk blir därför en synnerligen bra lösning för mig. ;)

z_bumbi
2008-09-06, 18:16
Ja det kan knappast räknas som normalt att äta på det viset. Har själv iakttagit personer som tycker att pasta+pastasås (typ tomatsås) är en hlet normal "lunch" men det är inte ofta.

Man måste självklart ha svartpeppar till. :D

Äter någon mer protein och grönsaker/frukt de andra målen under dagen har jag inget problem med måltiden som sådan ens för någon som tränar och har ett högre proteinbehov. För en som inte tränar så är det inget större problem då det finns en del protein i pastan, för en som tränar så blir det större portioner och det blir också en del protein. Det är troligen inte en så bra idé att äta det varje dag och jag tror/gissar också det kan vara smart att äta någon proteinkälla till men så himla uselt är det inte om resten av måltiderna är bra/tillräckliga.
En portion på 600 kcal ger i alla fall ca 18 g protein vilket motsvarar en fjärdedel av dagsbehovet för en normalt aktiv man på 80 kg.

Självklart uppmanar jag ingen att äta bara pasta men ibland så funkar det bättre än annat, sen håller jag iofs med om att det är väldigt enkelt att äta något annat till men just för proteinbehovet så är det inte så akut.

Eddie Vedder
2008-09-06, 18:17
Makrill och tonfisk blir därför en synnerligen bra lösning för mig. ;)

Låter klokt.:thumbup:

Här kan du se några av mina sjukt simpla matlådor:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117567

Black Star Abyss
2008-09-06, 18:44
Låter klokt.

Här kan du se några av mina sjukt simpla matlådor:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=117567

Tack för tipsen! Ser ju både bra och (nästan) gott ut.

Äter någon mer protein och grönsaker/frukt de andra målen under dagen har jag inget problem med måltiden som sådan ens för någon som tränar och har ett högre proteinbehov.

Det var väl lite så jag tänkte, att om man äter bara pasta till lunch och sedan 400g kött senare under dagen så kommer man ju bara av köttet att få i sig över 100g protein! Men jag började fundera om det inte var bättre och sprida ut det. Varje måltid ska ju se vara efter tallriksmodellen för att vara optimal, sägs det.