handdator

Visa fullständig version : Låg-rep vid deff?


Pompere
2008-09-06, 12:01
Denna tråd har säkert kommit upp flera gånger, men hittar inget på sökfunktionen som hjälper mig.

Ska man ligga på låg rep under deff? För att behålla all styrka i kroppen.
Eller tycker ni att man ska försöka ligga runt 8rep på övningarna (förutom basövningar där jag alltid ligger på 6~ rep).

Vad för negativa effekter har reps vid 10 jämfört med 6 rep per set under deff?

Tack på förhand!

Three pigs
2008-09-06, 12:53
Jag kör lågreps just nu under deff och tycker det funkar bra. Har hittills inte tappat någonting alls, snarare ökat i vissa övningar =]

Om det är bättre eller sämre att köra 3-6 reps än säg 8-12 vet jag inte. Men rent generellt är det tung träning som gäller under deff om man vill behålla massa.

Scratch89
2008-09-06, 13:08
Jag skulle tro att 10 reps räknas som tung styrketräning.

Paria
2008-09-06, 13:09
Jag skulle tro att 10 reps räknas som tung styrketräning.

För vem?

pengarmannen
2008-09-06, 13:21
Jag kör lågreps just nu under deff och tycker det funkar bra. Har hittills inte tappat någonting alls, snarare ökat i vissa övningar =]

Om det är bättre eller sämre att köra 3-6 reps än säg 8-12 vet jag inte. Men rent generellt är det tung träning som gäller under deff om man vill behålla massa.

Så om jag vill gå ner i vikt men även behålla muskler så ska jag köra tungt dvs 6-8 reps?

Eller är det bättre att köra fler reps 10-12 när man vill gå ner i vikt? :S

50cent
2008-09-06, 13:38
Så om jag vill gå ner i vikt men även behålla muskler så ska jag köra tungt dvs 6-8 reps?

Eller är det bättre att köra fler reps 10-12 när man vill gå ner i vikt? :S

3-6 reps funkar bäst för mig under deff men om du vill bränna mer kcal är det bättre att köra lite mer reps kanske 6-12 reps tunga basövningar

pengarmannen
2008-09-06, 14:08
3-6 reps funkar bäst för mig under deff men om du vill bränna mer kcal är det bättre att köra lite mer reps kanske 6-12 reps tunga basövningar

Jaha okej! =)

måste bara få fråga:
Vad är bäst, att gå på rullband i 20minuter innan eller efter ett styrketräningspass?

Eddie Vedder
2008-09-06, 14:12
Jaha okej! =)

måste bara få fråga:
Vad är bäst, att gå på rullband i 20minuter innan eller efter ett styrketräningspass?

Att gå i 20 minuter är inte träning ens så det spelar nog marginell roll. Men om du upplever att det kan tänkas inverka negativt på prestationen i gymmet och just styrketräningens kvalité är primär för dig så ta det efter.

Ser du det som en bra uppvärmning och prioriterar gången högst så kör det först.

pengarmannen
2008-09-06, 14:14
Att gå i 20 minuter är inte träning ens så det spelar nog marginell roll. Men om du upplever att det kan tänkas inverka negativt på prestationen i gymmet och just styrketräningens kvalité är primär för dig så ta det efter.

Ser du det som en bra uppvärmning och prioriterar gången högst så kör det först.

20-30minuter i raskttempo innan mitt styrketräningspass, brukar bränna ungefär 150-200kalorier och då är jag uppvärmd och brännare väl "lättare" mer när jag gymmar?

Eddie Vedder
2008-09-06, 14:15
då är jag uppvärmd och brännare väl "lättare" mer när jag gymmar?

Inte vet jag. Jag ser ju inte när du tränar. Men innebär promenaden att du tränar styrkan mer intensivt så lär du ju förbruka mer av styrketräningen ja.

Om promenaden har motsatt effekt blir det ju tvärtom.

Mekis
2008-09-06, 15:42
När man deffar, för att bränna så lite muskler som möjligt om jag ska springa bort 500 kcal efter varje träningspass, hur lång tid kan vara rimligt för att tappa så lite muskler som möjligt om jag nu MÅSTE springa bort 500 kcal, 40 min kanske eller?

Pompere
2008-09-06, 16:25
Så det gör ingen skillnad på X antal reps jag kör under deff, det är HÅRD styrketräning som räknas?
Dock har jag svårt och tro på det iochmed att jag har läst lite här och var här på kolozzeum (dock svårt att finna dessa trådar med hjälp av sök-funktionen), och då är det fler som kör lågreps under deff än högrep.
Högrep = bygga massa
Lågrep = bygga styrka (behålla styrka i deff)
Rätt, fel?

Scratch89
2008-09-06, 16:51
För vem?

Enligt studierna som många hänvisar till när de säger att tung styrketräning är bäst för att motverka muskelförlust.