handdator

Visa fullständig version : Den perfekta pastasåsen?


bear.flowertwig
2008-09-06, 00:14
Give it to me!

Inget tjafs du gjort i hemkunskapen, något din mamma gör som är helt ok eller i närheten av halvfabrikat/färdiglagat.

Jag pratar om pastasåsen som kräver millimeterprecision, noga utvalda råvaror, total uppmärksamhet, ovillkorlig kärlek och en hel söndag att förbereda och tillaga.

Edit: den ska så klart kunna nedlägga en kvinna/man också.

MyungChul
2008-09-06, 01:36
Alltså..

I'm speechless.

Vad är det för sorts pastasås du vill ha? Vad som helst?

I så fall;

Finhackad schalotten som du fräser med fänkål, morot, rotselleri ett par minuter.
Slår på ett par stora slattar vitt vin och räkskal eller musselskal. Vatten allt efter som så att smakerna får koka ur ordentligt samt salta duktigt.

Sila av efter 1-2 timmar.

Koka en cremé dubbel och mixa i några övermogna avocados så att det blir riktigt slätt. Slå ihop med buljongen och vänd i nykokt pasta. Smaka upp med salt, peppar och pecorino. Blanda i massa fintärnad avocado, skaldjur, gärna räkor, musslor, kräftstjärtar, hummer och även gärna mini-calamari. Servera med en stor bit citron, mycket pecorino och dill.

syrén
2008-09-06, 04:14
...
Koka en cremé dubbel och mixa i några övermogna avocados så att det blir riktigt slätt. Slå ihop med buljongen och vänd i nykokt pasta.

...

Vad är en creme dubbel? Hur görs den?

Mental
2008-09-06, 06:43
Vad är en creme dubbel? Hur görs den?

jag drar till med en gissning, det är grädde som reducerats (vatten har fått koka bort) Den blir tjockare och fetare.

Ilahi
2008-09-06, 10:20
Sila av efter 1-2 timmar.


Skaldjursfond har en tendens att bli besk om man låter skalen koka för länge. Så jag skulle sila av fonden efter ca 20min och reducera ner den efteråt.
(Man brukar även rosta av skalen i ungnen med lite tomatpuré och grönsaker.)

z_bumbi
2008-09-06, 10:37
Gul lök
Rökt skinka eller ev något annat fläskkött. I det senare fallet tillsätt lite bacon för smak.
Grädde
Oregano
Svartpeppar
Ev salt.

Låt löken bli mjuk, stek köttet, häll på grädde och kryddor i rimliga mängder.
Severa med spagetti.

Precis som i Italien.

Cilia
2008-09-06, 11:43
Får jag välja så ska en god pastasås vara tomatbaserad och inte innehålla grädde även om grädde är ett lätt sätt att höja smaken på maträtter.

Jag tycker MyungChuls bas är bra men skulle sen addera tomater (av bra kvalitet) och valda kryddor. Sen är det viktigaste förutom bra råvaror att den står och kokar länge och då menar vi timmar.

Min italienare i kvarteret har en gudomlig sås. Har tänkt att jag måste får receptet. Återkommer om jag lyckas lura av honom det.

bear.flowertwig
2008-09-06, 13:45
Alltså..

I'm speechless.

Vad är det för sorts pastasås du vill ha? Vad som helst?

I så fall;

Finhackad schalotten som du fräser med fänkål, morot, rotselleri ett par minuter.
Slår på ett par stora slattar vitt vin och räkskal eller musselskal. Vatten allt efter som så att smakerna får koka ur ordentligt samt salta duktigt.

Sila av efter 1-2 timmar.

Koka en cremé dubbel och mixa i några övermogna avocados så att det blir riktigt slätt. Slå ihop med buljongen och vänd i nykokt pasta. Smaka upp med salt, peppar och pecorino. Blanda i massa fintärnad avocado, skaldjur, gärna räkor, musslor, kräftstjärtar, hummer och även gärna mini-calamari. Servera med en stor bit citron, mycket pecorino och dill.

Ngggghhh... ahhh....frust...p-o-o-o-o-R-R!

Är dessvärre allergisk mot skaldjur så jag får fimpa den inriktningen men jag gillar upplägget. Det ska provas i nån egen version.

bear.flowertwig
2008-09-06, 13:50
Min italienare i kvarteret har en gudomlig sås. Har tänkt att jag måste får receptet. Återkommer om jag lyckas lura av honom det.

Skriva gärna av det på gulnat papper (svart bläck med snirklig handstil) och ta kort på honom med polaroidkamera (gärna i svart-vitt om det går). Om han har skäggskugga och bryter på italienska är jag mycket intresserad av receptet.

Cilia
2008-09-06, 14:21
hhmm skäggstubb kan vi nog ordna. Italienska pratar han men han bryter inte på det. Gulnat papper bör vi kunna åstakomma med någon kemisk formel. Snirklig handstill är det knepigaste iaf om jag ska skriva. Det brukar bli svårtydda krummilurer men det går säkert att hitta ngn villig.

Skicka polaroidkameran via snailmail så är vi i hamn.

z_bumbi
2008-09-06, 14:47
Får jag välja så ska en god pastasås vara tomatbaserad och inte innehålla grädde även om grädde är ett lätt sätt att höja smaken på maträtter.

Huvudsaken är väl iofs att den smakar bra?

MyungChul
2008-09-06, 19:42
Skaldjursfond har en tendens att bli besk om man låter skalen koka för länge. Så jag skulle sila av fonden efter ca 20min och reducera ner den efteråt.
(Man brukar även rosta av skalen i ungnen med lite tomatpuré och grönsaker.)

Kokade en musselfond senast idag, jag klarar av att inte få den besk även om den stod och kokade i 2h+.

Bör dock tilläggas att jag inte rostade skalen i ugnen utan lät dom bara koka med alla goa grönsaker, örter och det vita vinet.

dooh
2008-09-06, 20:35
Kokade en musselfond senast idag, jag klarar av att inte få den besk även om den stod och kokade i 2h+.

Bör dock tilläggas att jag inte rostade skalen i ugnen utan lät dom bara koka med alla goa grönsaker, örter och det vita vinet.

Nu känner jag att jag förlorat lite av mina HR-kunskaper. Men fiskben får verkligen inte koka mer än 20min för då blir det klister. Blir lite osäker när det kommer till skaldjuren, är nog rätt strikt upplärd på 20minuters regeln men att man sen kan reducera. Och man skall alltid bränna av skallen innan man sjuder dem med grönsaker osv.

Dock var ditt recept i övrigt amazingly nice.
Jag brukar gära en budget/snabbis variant med fond på räkskal, creme fraiche, ost, dill, räkor och kryddor så klart. ~30 min arbete. Himmelskt gott

MyungChul
2008-09-06, 20:41
Fiskben är absolut en annan sak. Brukar göra den här musselfonden då och då, blir alltid bra.

Skulle jag däremot koka en hummerfond på överblivna hummerhuvudet etc så skulle det vara en annan femma. Då hade jag nog bara kokat i en 20 minuter.

Och tack, ditt låter väl inte fel det heller.

dooh
2008-09-06, 21:03
Fiskben är absolut en annan sak. Brukar göra den här musselfonden då och då, blir alltid bra.

Skulle jag däremot koka en hummerfond på överblivna hummerhuvudet etc så skulle det vara en annan femma. Då hade jag nog bara kokat i en 20 minuter.

Och tack, ditt låter väl inte fel det heller.

Ja då är jag med=)
Fick för mig att du hade skaldjur med i grundfonden på ditt recept!

UmmaGumma
2008-09-06, 21:36
MyungChuls variant låter lika tillfredställande som en miniorgasm! Gaaah. Om jag har ett par timmar över brukar jag göra en liknande (okej, inte så lik men med samma bas) sås som kittlar gutt i kistan.

Schalotten, fänkål, morot och selleri som bas. (Precis samma)
Hackade tomater (Inte jävla 10 kr/kg tomater som lika gärna kunde vara rött vatten)
Vitt vin. Lite socker. Hackad basilika, inklusive stjälkar. Puttra puttra minst 30 min.
Sedan brukar jag variera mellan mascarpone, ricotta eller/och peccorino beroende på vad jag känner för.
Lite salvia och salt+peppar på det och det är mumsfillibabba.

Jäkligt gott tillsammans med fylld pasta typ Karl-Johan svamp.


Vardagssås som hängt med sedan jag var 9 bast och hungrig efter skolan (Recept straigt från söndervittrad mellisbok:-)

Bryn 1/2 gul lök i smör
Hackad skinka slängs i
Häll på grädde + ca 2 msk ketchup
Blanda ner ca 1 dl riven ost
Smaka av med salt, peppar och valfria örter
Enklare kan det inte bli. Barnmat ÄR gott ibland!

bear.flowertwig
2008-09-07, 21:45
MyungChuls variant låter lika tillfredställande som en miniorgasm! Gaaah. Om jag har ett par timmar över brukar jag göra en liknande (okej, inte så lik men med samma bas) sås som kittlar gutt i kistan.

Schalotten, fänkål, morot och selleri som bas. (Precis samma)
Hackade tomater (Inte jävla 10 kr/kg tomater som lika gärna kunde vara rött vatten)
Vitt vin. Lite socker. Hackad basilika, inklusive stjälkar. Puttra puttra minst 30 min.
Sedan brukar jag variera mellan mascarpone, ricotta eller/och peccorino beroende på vad jag känner för.
Lite salvia och salt+peppar på det och det är mumsfillibabba.

Jäkligt gott tillsammans med fylld pasta typ Karl-Johan svamp.


Vardagssås som hängt med sedan jag var 9 bast och hungrig efter skolan (Recept straigt från söndervittrad mellisbok:-)

Bryn 1/2 gul lök i smör
Hackad skinka slängs i
Häll på grädde + ca 2 msk ketchup
Blanda ner ca 1 dl riven ost
Smaka av med salt, peppar och valfria örter
Enklare kan det inte bli. Barnmat ÄR gott ibland!

Den varianten tackar vi för!