handdator

Visa fullständig version : Övre och nedre delen av ryggen (?)


deXin
2002-06-17, 12:26
Hur kan man veta vilka övningar som tar vart på ryggen? För med t.ex biceps så tar det ju olika när man håller hanflatorna mot varanndra och när man håller dom utåt (från kroppen).

Men som sagt hur faan vet man då vart det tar på ryggen? Har ni några bra exempel på övningar som tar på nedre och övre delen? (förutom korsryggen då)

Petrus
2002-06-17, 12:28
I folkmun får jag intrycket att det är just korsryggen som brukar betraktas som nedre delen av ryggen...
Vänligen,

Petrus

Pretender
2002-06-17, 12:36
Finns många bra övningar...exempel som tar på övre delen är: chins, latsdrag, skivstångsrodd m.fl.

Nedre delen: marklyft, good-mornings

Finns säkert fler bra övningar som kunnigare personer kan tillägga.

//Pretender

ekim
2002-06-17, 12:46
Är det nedre latsen du försöker komma åt??

deXin
2002-06-17, 23:45
Jo, glömmde skriva det...


Att jag menar övninga för övre och nedre latsen! Hur märker man skillnad på vilket som tar vart!?

Har hört att när man håller tätt ihop med händerna så tar det längre ner och när man håller brett så tar det längre upp ?

deXin
2002-06-17, 23:48
Jo, glömmde skriva det...


Att jag menar övninga för övre och nedre latsen! Hur märker man skillnad på vilket som tar vart!?

Har hört att när man håller tätt ihop med händerna så tar det längre ner och när man håller brett så tar det längre upp ?

Petrus
2002-06-18, 05:52
Nej, det stämmer inte!
Om du gör övningarna korrekt och sträcker ut musklen i hela dess längd varje repetition så kommer HELA latsen att aktiveras.
Vänligen,,,

PEtrus

Tjockisen
2002-06-18, 06:54
Om inte annat så ska du märka det, försöka få kontakt med rätt muskel.