handdator

Visa fullständig version : Tips för att få pumpade armar i slakt tillstånd?!


shape
2008-09-05, 17:55
Hej,
står inför en seriös platå, motivationen rör snart bottenskrapet!
Jag har tränat sedan några månader tillbaka och går succesivt upp i vikter vilket måste vara resultatet av att jag byggt muskler. Problemet är att jag verkligen vill ha större armar, men även i slakt läge. När jag går och gymmar do´pumpas armarna upp väldigt bra och jag ser väldigt "stark" ut, men sen när jag inte tränar ser det ut som någon annans armar. Någon som vet om det finns övningar eller sätt att göra dem på som ökar det slaka tillståndet? Eller är det bara att mata på tills jag är nöjd? *flex*
MVH

Handcuff
2008-09-05, 17:56
Du får se till att bygga lite mer muskler helt enkelt.

50cent
2008-09-05, 18:16
kreatin kan hjälpa men kom ihåg att dina muskler bara kan se pumpade ut om du pumpar dom

Dan S
2008-09-05, 18:37
Har du 42 runt armarna nu, och 45 med pump, skaffa då 45 cm armar och 48 med pump. Så ser du kanonbiff ut utan pump =)

50cent
2008-09-05, 19:00
Har du 42 runt armarna nu, och 45 med pump, skaffa då 45 cm armar och 48 med pump. Så ser du kanonbiff ut utan pump =)

du har delvis rätt men det är inte bara storleken som ändras under pump utan musklerna blir stenhårda och boldådrorna blir mycket synligare

Allan
2008-09-05, 19:07
Så länge du gymmar kommer det inte att hända så mycket. Om du däremot börjar träna styrketräning seriöst kanske du får resultat...
Och har man 45 runt överarmen brukar man skita i om det ser pumpat ut eller inte

Gastrocnemius
2008-09-05, 19:08
Synthol funkar skitbra. Snabbt och enkelt.

kolle
2008-09-05, 19:09
Se till att du inte övertränar triceps eller biceps och håll dig inom rimliga mängder set, runt 8-12 brukar vara lagom. Kör ingen dum split där du tränar exempelvis axlar eller bröst dagen innan/efter triceps-passet så borde det med lite träning, mat och vila visa fina resultat efter några månader.

Deceiver85
2008-09-05, 19:31
Du har inte tränat tillräckligt länge, helt enkelt, för att kunna se några tydliga resultat. Det tog mig säkert +1 år för mig att se några resultat, och då bestod mina resultat i bristningar, själv tyckte jag fortfarande att jag såg spinkig ut.

cyrx
2008-09-05, 19:38
Håller med Deceiver85, Du har tränat "några" månader och du är inte nöjd med dina armar. Hade det varit ett par år så hade jag kunnat förstå dig, men några månader är en j*vligt kort tid i träningssammanhang. Det är bara att träna på så kommer resultaten sen.

Steerlinho
2008-09-05, 21:33
Se till att du inte övertränar triceps eller biceps och håll dig inom rimliga mängder set, runt 8-12 brukar vara lagom. Kör ingen dum split där du tränar exempelvis axlar eller bröst dagen innan/efter triceps-passet så borde det med lite träning, mat och vila visa fina resultat efter några månader.

Axlar och bröst samma dag som triceps går bra eller?
Då är de inte dan före/efter, utan samma dag helt enkelt

demode
2008-09-05, 21:57
Axlar och bröst samma dag som triceps går bra eller?
Då är de inte dan före/efter, utan samma dag helt enkelt

Går alldeles utmärkt, jag kör så.

mangs
2008-09-05, 22:06
Det du upplever i samband med träning kallas även pump och utöver att dina muskler då är blodfyllda och upppumpade så känner du troligtvis av en liten endorfinkick från träningen vilket gör att du mår bättre och då troligtvis uppskattar dina armar mer. Med mer träning och rätt kost så kommer du växa och få mer synliga muskler även när du inte tränar, dock kommer alltid känslan vid träning vara speciell och svår att uppnå mellan passen. En större arm kommer se bättre ut mellan passen men känslan från pumpen kommer inte vara där. Det är bara til latt träna på.

Edit, dock kommer muskeltonusen/trycket finnas kvar ca 1-2 dagar efter passet så om du tränar kroppen hyffsat ofta så kommer du alrdig kännas "slapp".

Dan S
2008-09-06, 09:40
du har delvis rätt men det är inte bara storleken som ändras under pump utan musklerna blir stenhårda och boldådrorna blir mycket synligare


Mina ser exakt likadana ut fast 2-3 cm större. visst det känns som skinnet ska spricka, men det är ju inte vad han var ute efter.

ariola
2008-09-06, 11:28
Nu när vi är inne på det här ämnet så undrar jag en sak.

När jag kör bi och tri så kör jag fullt ut alltså bicepscurls 17kg 10x3 efter att ha värmt upp lite sen så går jag över till hammercurls 16kg och mina resterande övningar.

Men jag känner att jag fortfarande har lite styrka kvar i mina biceps och triceps så då brukar jag gå ner i vikt och köra t.ex bicepscurls 14kg och verkligen köra ut musklerna så jag knappt får upp hanteln.

Är det bra eller dåligt att köra ut musklerna såhär?

jaosef
2008-09-06, 11:50
Nu när vi är inne på det här ämnet så undrar jag en sak.

När jag kör bi och tri så kör jag fullt ut alltså bicepscurls 17kg 10x3 efter att ha värmt upp lite sen så går jag över till hammercurls 16kg och mina resterande övningar.

Men jag känner att jag fortfarande har lite styrka kvar i mina biceps och triceps så då brukar jag gå ner i vikt och köra t.ex bicepscurls 14kg och verkligen köra ut musklerna så jag knappt får upp hanteln.

Är det bra eller dåligt att köra ut musklerna såhär?

Helt upp till dig, personligen tror jag att du klarar dig gott på 8-12 set på dessa muskler, biceps kanske ännu mindre, då den är en så pass liten muskel. Biceps/triceps tar även stryk av många bröst/axlar och ryggövningar (drag+press-övningar)

Allan
2008-09-06, 11:57
Nu när vi är inne på det här ämnet så undrar jag en sak.

När jag kör bi och tri så kör jag fullt ut alltså bicepscurls 17kg 10x3 efter att ha värmt upp lite sen så går jag över till hammercurls 16kg och mina resterande övningar.

Men jag känner att jag fortfarande har lite styrka kvar i mina biceps och triceps så då brukar jag gå ner i vikt och köra t.ex bicepscurls 14kg och verkligen köra ut musklerna så jag knappt får upp hanteln.

Är det bra eller dåligt att köra ut musklerna såhär?

På de vikterna skulle jag skita i alla detaljövningar och hålla mig till skivstångscurls. Tio set.

Ja, en klassisk design är att ha en drag-dag (rygg-biceps) och en tryck-dag (bröst, axlar, triceps). Eller kontrahenter - rygg med bröst och axlar, biceps med triceps. Men man ska vara försiktig med att hitta på nya modeller. Rygg och axlar en dag och sedan bröst nästa dag eller liknande funkar inte.

Hitta inte på nya sätt. Det mesta är redan testat av folk som gjort alla misstag - gör inte om det. 99% av alla klarar sig jättebra på de träningsprogram vi har i stickyn- eftersom resultaten inte beror på hur träningen är upplagd utan på hur hårt man tränar. Man kan få skitdåliga resultat av ett perfekt träningsprogram, om man inte pallar att ladda ur sig.

JockeKillen
2008-09-06, 11:58
får man fråga vad måtten på armarna är och hur du ligger i fett% kan ju faktiskt vara så att en liten viktminskning hade gjort mycket för armarnas utseénde

JockeKillen
2008-09-06, 12:03
På de vikterna skulle jag skita i alla detaljövningar och hålla mig till skivstångscurls. Tio set.

Jasså? I nuläget så kör jag 4 set skivstångscurl och 4 hammercurls, jag ligger på ungefär samma vikter som ts. Borde det i teorin vara bättre för mig att skippa hammercurlsen?

jaosef
2008-09-06, 12:13
Jasså? I nuläget så kör jag 4 set skivstångscurl och 4 hammercurls, jag ligger på ungefär samma vikter som ts. Borde det i teorin vara bättre för mig att skippa hammercurlsen?

Åtminstone mer praktiskt, men jag tror inte att det kommer att ha någon större inverkan på dina resultat i praktiken. Kör det du känner för och tycker är kul, det tjänar du på i längden.

JockeKillen
2008-09-06, 12:21
Haha, det roligaste som finns är att mäta en centimeter till om armarna :D Men då kanske jag börjar variera lite i fortsättningen, vissa pass 2 övningar, vissa 1.

Steerlinho
2008-09-06, 13:17
Rygg och axlar en dag och sedan bröst nästa dag eller liknande funkar inte.


Tisdag - Rygg, Biceps, Underarm, Mage och Baksida Lår.
Onsdag - Bröst, Triceps, Axlar, Vader och Framsida Lår.

Taget från mitt schema. Det funkar väl?

Sheogorath
2008-09-06, 13:24
Tisdag - Rygg, Biceps, Underarm, Mage och Baksida Lår.
Onsdag - Bröst, Triceps, Axlar, Vader och Framsida Lår.

Taget från mitt schema. Det funkar väl?

Ja.

50cent
2008-09-06, 13:32
Nu när vi är inne på det här ämnet så undrar jag en sak.

När jag kör bi och tri så kör jag fullt ut alltså bicepscurls 17kg 10x3 efter att ha värmt upp lite sen så går jag över till hammercurls 16kg och mina resterande övningar.

Men jag känner att jag fortfarande har lite styrka kvar i mina biceps och triceps så då brukar jag gå ner i vikt och köra t.ex bicepscurls 14kg och verkligen köra ut musklerna så jag knappt får upp hanteln.

Är det bra eller dåligt att köra ut musklerna såhär?

nej det är inte bra att dropsetta om målet är större muskler och styrka det ger mer uthållighet

pragmatist
2008-09-06, 13:45
nej det är inte bra att dropsetta om målet är större muskler och styrka det ger mer uthållighet

Jaha, så om jag kör 12 reps på 40 kg till fail och sedan droppar och kör ytterligare 8 reps på 25 kg så ger det mindre styrka och volym än att bara köra 12 reps på 40 kg? ;)

Commando1980
2008-09-06, 13:47
Hej,
står inför en seriös platå, motivationen rör snart bottenskrapet!
Jag har tränat sedan några månader tillbaka och går succesivt upp i vikter vilket måste vara resultatet av att jag byggt muskler. Problemet är att jag verkligen vill ha större armar, men även i slakt läge. När jag går och gymmar do´pumpas armarna upp väldigt bra och jag ser väldigt "stark" ut, men sen när jag inte tränar ser det ut som någon annans armar. Någon som vet om det finns övningar eller sätt att göra dem på som ökar det slaka tillståndet? Eller är det bara att mata på tills jag är nöjd? *flex*
MVH

satsa på att bygga större armar.

träna armarna 2ggr i veckan. tex en 'armdag' och sen kör du rygg+biceps, bröst+triceps. detta ger dig möjlighet att 'pumpa' armarna 2 ggr i veckan.

50cent
2008-09-06, 14:33
satsa på att bygga större armar.

träna armarna 2ggr i veckan. tex en 'armdag' och sen kör du rygg+biceps, bröst+triceps. detta ger dig möjlighet att 'pumpa' armarna 2 ggr i veckan.

stor risk för överträning smartare att köra rygg+triceps och bröst+biceps eller bara en dag för armarna

Matsa
2008-09-06, 20:14
satsa på att bygga större armar.

träna armarna 2ggr i veckan. tex en 'armdag' och sen kör du rygg+biceps, bröst+triceps. detta ger dig möjlighet att 'pumpa' armarna 2 ggr i veckan.

Jag tycker inte att det finns någon anledning för TS att specialträna någonting eftersom killen verkar ha börjat träna ganska nyligen. Jag skulle snarare säga att han inte ska stirra sig blind på någon enskild muskelgrupp utan träna för att bli större överallt.

Träna allt lika mycket och ge det lite tid helt enkelt.

JockeKillen
2008-09-07, 12:44
Det börjar väl ändå bli dags för TS att svara på några av de frågor som ställts honom nu.

Allan
2008-09-07, 14:30
Stora armar får man av att öka totalt i kroppsvolym. Nästan alla kan få en överarm på 38-39 cm (när jag mäter deras armar, inte när de mäter själva), men det kallar inte jag särskilt grovt.Men större än så blir det vanligen inte om man inte samtidigt ökar i total kroppsmassa, dvs ökar i de stora muskelgrupperna.
Lättviktare får inte grova armar.

Commando1980
2008-09-10, 12:31
Jag tycker inte att det finns någon anledning för TS att specialträna någonting eftersom killen verkar ha börjat träna ganska nyligen. Jag skulle snarare säga att han inte ska stirra sig blind på någon enskild muskelgrupp utan träna för att bli större överallt.

Träna allt lika mycket och ge det lite tid helt enkelt.

jag menade inte nödvändigtvis att han ska specialträna armarna.

att träna armar 2 ggr i veckan ger mer tillfällen att pumpa upp dem (om han han nu vill det). vi har ju alla olika mål med träningen.

Commando1980
2008-09-10, 12:36
stor risk för överträning smartare att köra rygg+triceps och bröst+biceps eller bara en dag för armarna

varför skulle det vara stor risk för överträning? armar blir inte automatiskt övertränade för att de tränas 2ggr i veckan. måste ta hänsyn till volym, intensitet, individuell återhämntningsförmåga osv...

och nej det är inte smartare att träna rygg+triceps och bröst+biceps utifrån det jag sade. har du en enskild armdag och vill träna armarna igen under samma vecka så passar det bättre att köra biceps efter rygg och triceps efter bröst. kör du armarna en gång i veckan så är det en annan femma.

TheSpider
2008-09-10, 12:55
Hej,
står inför en seriös platå, motivationen rör snart bottenskrapet!
Jag har tränat sedan några månader tillbaka och går succesivt upp i vikter vilket måste vara resultatet av att jag byggt muskler. Problemet är att jag verkligen vill ha större armar, men även i slakt läge. När jag går och gymmar do´pumpas armarna upp väldigt bra och jag ser väldigt "stark" ut, men sen när jag inte tränar ser det ut som någon annans armar. Någon som vet om det finns övningar eller sätt att göra dem på som ökar det slaka tillståndet? Eller är det bara att mata på tills jag är nöjd? *flex*
MVH
Träna, äta bra, bugg muskler, kör eventuellt med Kreatin och så småningom kommer dina armar se ut som de gör idag när de är pumpade, i "slakt" tillstånd.

Vad jag vet finns det inget annat du kan göra. Träning som gäller ,samt att du äter bra. Sedan finns det ju anaboliska preparat..

villblienfyrkant
2009-01-06, 13:13
stor risk för överträning smartare att köra rygg+triceps och bröst+biceps eller bara en dag för armarna

ojdå, jag kör armar stenhårt 3ggr i veckan alltså med bara 48timmars återhämtning mellan passen. Finns det ingen fördel med att köra dem så ofta?

young_george
2009-01-06, 13:28
ojdå, jag kör armar stenhårt 3ggr i veckan alltså med bara 48timmars återhämtning mellan passen. Finns det ingen fördel med att köra dem så ofta?

Ingen här vet exakt hur din kropp fungerar eller hu du tränar.

Är det generellt en smart idé? Nej

LindaS
2009-01-06, 13:47
Eller är det bara att mata på tills jag är nöjd? Det är oftast väldigt stor skillnad på att vara pumpad under/efter ett pass och på slakt tillstånd(och jag försöker inte ens skämta nu). Risken är faktiskt att du aldrig blir riktigt nöjd.

Nu när vi är inne på det här ämnet så undrar jag en sak.

När jag kör bi och tri så kör jag fullt ut alltså bicepscurls 17kg 10x3 efter att ha värmt upp lite sen så går jag över till hammercurls 16kg och mina resterande övningar.

Men jag känner att jag fortfarande har lite styrka kvar i mina biceps och triceps så då brukar jag gå ner i vikt och köra t.ex bicepscurls 14kg och verkligen köra ut musklerna så jag knappt får upp hanteln.

Är det bra eller dåligt att köra ut musklerna såhär?Jag tycker du kör för mkt bicepscurl.

mattilainen
2009-01-06, 13:51
träna ett år till och kolla på dina armar och du kommer antagligen ha samma känsla även om du växt flera cm.. tänk inte på det och bygg som fan

kalajset
2009-01-06, 14:11
träna ett år till och kolla på dina armar och du kommer antagligen ha samma känsla även om du växt flera cm.. tänk inte på det och bygg som fan

En stor plusetta.

Är nog väldigt få som skulle tacka nej till att alltid ha "pumpen" kvar i armarna, (eller vart man än behagar), från avslutat gympass, hur stora armar man än ligger inne med.

Däremot är det stor sannolikhet att de kommer kännas små ändå mellan passen, om man nu inte ligger inne med nämda 45-plus-armar, då får man anta att känslan åtminstone blir bättre. Själv däremot är jag nästan mindre nöjd med armarna nu när jag styrketränat ett tag iaf, och fått 41cm i omkrets, (när jag mäter själv), än då jag hade ca 37cm. Ligger inne med högre kroppfettsprocent nu, så definitionerna har blivit sämre, samtidigt som armarna inte riktigt är "lika hårda" som de än gång upplevdes. Tycker fortfarande jag har rätt små armar, även om jag självklart vet om att det syns att jag styrketränat ett tag, (vore väl f*n annars).