handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver (vassle) i micron


Razorman
2008-09-05, 13:12
har hittat ett sett för mig o få i mig Havregrynsgröt, blandar havregryn o proteinpulver me 1,5dl vatten o sen in micron i ca 30-40sekunder i 750watt,
frågan e då tål proteinpulvret det ? eller "förstör" man det ?

Eddie Vedder
2008-09-05, 15:54
Inga problem. Nog för att vassle är ett värmekänsligt protein med värdelösa matlagningsegenskaper men den korta tiden är inga som helst problem.:)

Handcuff
2008-09-05, 15:57
Annars kan du ju värma gröten och sen spilla på proteinpulvret?

Razorman
2008-09-05, 20:43
Inga problem. Nog för att vassle är ett värmekänsligt protein med värdelösa matlagningsegenskaper men den korta tiden är inga som helst problem.:)

gött mos, tack :)

Annars kan du ju värma gröten och sen spilla på proteinpulvret?

ne smakar inte lika gott då

tenchi
2008-09-05, 20:45
eller så kan man dricka proteinet som det är menat och blanda ner en halv matsked honung samt lite russin i gröten när man kokar den så förvandlas den till en gourmetmåltid som t o m min flickvän kan äta utan att kräkas.

AJO
2008-09-05, 20:57
Har för mig att jag har läst, att det bildas något skadligt ämne när man värmer upp aspartam, hittar dock inte texten nu.

King Grub
2008-09-05, 21:00
Our observations that aspartame toxicity became more pronounced following its dilution and heating to 40° C, also agreed with those of Tsang (1985) who also used the experimental model. Their study reports that any form of heating of aspartame, rapidly causes the formation of diketopiperazine (DKP) and free phenylalanine. Significant amounts of DKP are also formed when aspartame is stored in solution at room temperature, but heating considerably hastens this process.

International Journal of Morphology. Effects of Aspartame on Fetal Kidney: A Morphometric and Stereological Study. Vol.25 no.4 Temuco Dec. 2007

Razorman
2008-09-05, 22:04
Our observations that aspartame toxicity became more pronounced following its dilution and heating to 40° C, also agreed with those of Tsang (1985) who also used the experimental model. Their study reports that any form of heating of aspartame, rapidly causes the formation of diketopiperazine (DKP) and free phenylalanine. Significant amounts of DKP are also formed when aspartame is stored in solution at room temperature, but heating considerably hastens this process.

International Journal of Morphology. Effects of Aspartame on Fetal Kidney: A Morphometric and Stereological Study. Vol.25 no.4 Temuco Dec. 2007

alltid e det nåt som skall förstöra det roliga *grr*

Sverker
2008-09-06, 06:08
Visar att aspartam inte är lämplig att upphetta. Passar inte till bakning där temperaturen i skorpan blir hög.

Razorman
2008-09-06, 09:03
Hur är det med Sukralos?

King Grub
2008-09-06, 09:09
Sukralos är stabilt i värme (till skillnad från aspartam, som till stor del även förlorar sötman i hetta), och har ingen känd negativ hälsopåverkan.

Å andra sidan är sukralossötma äcklig. ;)

Scratch89
2008-09-06, 11:27
Sukralos är betydligt godare än aspartam tycker jag, men jag känner inte av bismaken som många pratar om. Gör du det, kan jag förstå att du inte gillar det; det smakar tydligen spik.