handdator

Visa fullständig version : Träna en muskelgrupp per dag?


Sosiyao
2008-09-05, 12:59
Tjena, ny här på forumet.
Undrar hur pass effektivt det är att träna en buskelgrupp per dag?
Då är det tänkt att köra i snitt 4 övningar per område

Ex.
Mån - Bröst
Tis - Ben
Ons - Armar
Tors - Rygg
Fre - Axlar

Magträning kan slängas in på någon dag.
Är detta effektivt för både styrka och volym eller ska man trycka ihop det till ex.
Mån - Bröst & Axlar
Tis -Armar, Ben & Rygg
Tor - Bröst & Axlar
Fre -Armar, Ben & Rygg

Vad ger bäst resultat?

Commando1980
2008-09-05, 13:14
det kan funka såvida du återhämtar dig. du får helt enkelt testa om det schemat passar dig mentalt och fysiskt.

är 5 dagar i veckan för mkt...ja då är det ju bara att gå ner till 4 dagar.

det går inte att ge dig ett exakt svar angående om det kommer att funka för dig eller vad som ger bäst resultat. du får helt enkelt prova.

man måste också komma ihåg att träningen behöver inte vara optimal...så länge som du tycker att det är roligt och du får resultat.

är det primärt styrka du är ute efter så skulle jag kört ngt som liknar upplägg 2 mer än 1. men sen finns det ju en massa andra faktorer som spelar in utöver hur du 'splittar'.

wwraver
2008-09-05, 13:23
Jag tränar en muskelgrupp per dag, fem dagar i veckan.

Mån - Armar
Tis - Ben
Ons - Vila (skönt med en dags vila mitt i arbetsveckan)
Tor - Axlar
Fre - Bröst
Lör - Vila
Sön - Rygg

Kör crunches för magen i olika former varje träningsdag.

Detta fungerar som en klocka för mig. Har byggt på mig ordentligt på mindre än tre månader och motivationen är kanon just pga. att det alltid finns tid till träningen. 30-40 minuter max efter jobbet, om ens det.

Att genomföra ett halvkropp-/helkroppspass efter jobbet, och istället färre gånger, skulle orsaka en dramatisk nergång för mig pga. brist på energi att genomföra passet så strikt som möjligt. Men alla är vi olika, själv är jag lat ;)

Slartibartfast
2008-09-05, 13:41
Att genomföra ett halvkropp-/helkroppspass efter jobbet, och istället färre gånger, skulle orsaka en dramatisk nergång för mig pga. brist på energi att genomföra passet så strikt som möjligt. Men alla är vi olika, själv är jag lat ;)

Jag skulle å andra sidan inte ge överkroppen mer än en dag. Men jag prioriterar ben och ser överkroppsträning som komplementträning.

Liten Men Fet
2008-09-05, 13:59
Jag tränar hellre halvkroppssplitt, jag tycker att det är trevligt om man inte behöver spendera 5 kvällar i veckan på gymmet. En tvåsplitt och 3-4 pass per vecka.

Jag tycker inte det är tidseffektivt att splitta sönder fullständigt, måste ju till gymmet och duscha efteråt och sen hem. Det tar ju lika lång tid oavsett om man kör helkroppspass eller 5-splitt.

wwraver
2008-09-05, 14:01
Jag skulle å andra sidan inte ge överkroppen mer än en dag. Men jag prioriterar ben och ser överkroppsträning som komplementträning.

Komplementträning? Det var väl ändå att ta i. Nog för att benen kräver mycket träning (större muskelgrupper osv, testosteron-nivåer etc), men rygg då?
Att slå ihop armar till ett pass kan jag förstå, men att pumpa ben en hel vecka och endast lägga en dag åt överkroppen låter knepigt.

F.ö. så är jag en som lyckats hitta motivation till att träna hemma, och jag har verktyg till att få en fullvärdig träning överallt utom möjligtvis ryggen där jag gärna vill ha en chins-stång. Hade jag gått på gym så hade jag nog också tänkt om, det hade varit tungt att ta sig dit fem dagar i veckan. Tiden till träning går upp drastiskt.

Sosiyao
2008-09-05, 14:39
Jag tränar hellre halvkroppssplitt, jag tycker att det är trevligt om man inte behöver spendera 5 kvällar i veckan på gymmet. En tvåsplitt och 3-4 pass per vecka.

Jag tycker inte det är tidseffektivt att splitta sönder fullständigt, måste ju till gymmet och duscha efteråt och sen hem. Det tar ju lika lång tid oavsett om man kör helkroppspass eller 5-splitt.

5 kvällar i veckan på gymmet kanske inte är optimalt.
Men jag har lyckats tillskansa mig utrustning så jag kan träna 4 av 5 kvällar hemma. (Saknar utrustning för att träna ben fullt ut)
Det sköna med det är att kunna jobba, komma hem och ta det lugnt utan att behöva stressa till gymmet för att hinna innan det stänger. Sedan träna runt 21-22, sedan äta kvällsmat, duscha och gå till sömns.

Av inläggen att döma är min idé inte fullkomligt dömd att misslyckas.
Ska prova det här ett tag framöver och se hurvida det ger resultat eller ej.