handdator

Visa fullständig version : Lågkolhydratsdieter


Anders The Peak
2008-09-05, 12:47
Vad tror ni om det här?
http://ltarkiv.lakartidningen.se/2008/temp/pda35368.pdf

Tolkia
2008-09-05, 12:58
Jag skulle säga att det bekräftar något man vet sedan länge: Att vissa diabetiker fungerar bra på lågkolhydratkost. Däremot lär det vara svårt att separera effekten av det att patienten gick ned i vikt från eventuella effekter av födans sammansättning.

Trance
2008-09-05, 13:14
Jag skulle vilja säga dels som i titeln själv "Ett fall - Svårt att dra allmänna slutsatser" och dels att personer med viktrelaterade problem brukar generellt bli bättre om de går ner i vikt.

Sverker
2008-09-05, 17:43
Jag läser att en lågkaloridiet är bra för en överviktig diabetiker för att gå ned i vikt och därmed förbättra blodsockervärdena.
Det är kanske så att det är lättare att äta 1 800 kcal högfett/låg kolhydrat än 1 800 kcal av en blandad kost.

Eddie Vedder
2008-09-05, 17:59
Jag läser att en lågkaloridiet är bra för en överviktig diabetiker för att gå ned i vikt och därmed förbättra blodsockervärdena.
Det är kanske så att det är lättare att äta 1 800 kcal högfett/låg kolhydrat än 1 800 kcal av en blandad kost.

Jovisst är antagligen viktnedgången och kaloriunderskottet som sådan skert det primära men jag har svårt att tro att makrokompositionen är obetydlig här. Faktum kvarstår ju "tyvärr" att personen i fråga inte klarade av att gå ner i vikt med klassiska dietråd. Bara där finns ju fog för att lågkolhydratkosten borde få mer gehör inom sjukvården (tycker jag), huruvida övriga faktorer påverkar mer eller mindre får man väl se.:)

Inte ser jag någon anledning till att författarna skulle hitta på ogrundade teorier dock.

Denna åtgärd ger i
sig själv en stark sänkning av insulinresistensen långt innan
vikten har påverkats [18]. Att reducera kolhydratmängden gav
dessutom möjlighet att seponera insulin. Således har lågkolhydratdiet
en specifik, gynnsam effekt på de viktigaste etiologiska faktorerna för diabetesnefropati, dvs insulinresistens,
hyperinsulinemi och hyperglykemi, långt innan någon signifikant viktminskning har uppnåtts.
Hög energiprocent kolhydrater i kosten betyder i princip hög
energiprocent i form av glukos. En sådan ger hos obesa personer med insulinresistens en hög dygnetrunt-plasmainsulinnivå
och hos diabetiker ett högt blodglukosvärde. En grundförutsättning för att hormonkänsligtlipas, som är ansvarigt för lipolys i fettvävnad, ska stimuleras maximalt är att plasmainsulinnivån
är låg.

Trance
2008-09-05, 18:43
Jovisst är antagligen viktnedgången och kaloriunderskottet som sådan skert det primära men jag har svårt att tro att makrokompositionen är obetydlig här. Faktum kvarstår ju "tyvärr" att personen i fråga inte klarade av att gå ner i vikt med klassiska dietråd. Bara där finns ju fog för att lågkolhydratkosten borde få mer gehör inom sjukvården (tycker jag), huruvida övriga faktorer påverkar mer eller mindre får man väl se.:)

Inte ser jag någon anledning till att författarna skulle hitta på ogrundade teorier dock.

Nej, det finns inte fog på grund av detta eftersom det enbart är en person under 6 månader. Finns det fog (vilker kanske det finns) så skall det hämtas från någon annanstans.

Även om man observerar förbättrad insulinsresistens etc. från den andra dieten så är det varken i denna eller i studien de citerar skiljt från reducerat energiintag. För att kunna mäta skillnader mot vanlig kost och lågkolhydrat när det gäller insulinresistens så bör man jämföra dieter med samma energiintag.

En av studierna de refererade hade visserligen få deltagare, ingen kontrollgrupp och var kort men personerna var väldigt kontrollerade så det var rätt intressant. Kan tanka pdf:
http://www.annals.org/cgi/content/summary/142/6/403

A.Steinbach
2008-09-05, 18:52
En av studierna de refererade hade visserligen få deltagare, ingen kontrollgrupp och var kort men personerna var väldigt kontrollerade så det var rätt intressant. Kan tanka pdf:
http://www.annals.org/cgi/content/summary/142/6/403

I den studien så sänkte de ju energiintaget med ca 1000kcal/dag under de 14 dagarna de åt lågkolhydratkosten till skillnad mot de första 7 dagarna de åt sin normala kost.

Men du kanske bara menade att den var intressant ändå pga att den var strikt kontrollerad.

Ola Wallengren
2008-09-05, 19:05
Visste de hur mycket kolhydrater patienten åt från början och vad som var orsaken till att han fortsatte att gå upp i vikt? Hade de sedan någon aning om hur mycket kolhydrater han faktiskt åt på "låg-kolhydratkosten"?

Han gick ner 20kg på 1-2 år, jättebra! Men är det ingen annan som har gjort det på andra typer av "dieter"?

Anders The Peak
2008-09-05, 21:16
Visste de hur mycket kolhydrater patienten åt från början och vad som var orsaken till att han fortsatte att gå upp i vikt? Hade de sedan någon aning om hur mycket kolhydrater han faktiskt åt på "låg-kolhydratkosten"?

Han gick ner 20kg på 1-2 år, jättebra! Men är det ingen annan som har gjort det på andra typer av "dieter"?

Ola, egentligen tänkte jag mer på vad kolhydratrestriktionen ledde till för individen. Personen blev mer eller mindre helad(botad från diverse pågående sjukdomar) av kolhydratrestriktionen. Men som man säger går det inte att dra för stora växlar utifrån en person men trenden grabbar....

Trance
2008-09-05, 21:21
Personen blev mer eller mindre helad(botad från diverse pågående sjukdomar) av kolhydratrestriktionen.

Det går inte att dra den slutsatsen alls.

Anders The Peak
2008-09-05, 21:25
Det går inte att dra den slutsatsen alls.
Man säger precis som du att man kan inte helt dra den slutsatsen pga att det är en individ. Men den individen blev mer eller mindre botad.

Trance
2008-09-05, 21:29
Man säger precis som du att man kan inte helt dra den slutsatsen pga att det är en individ. Men den individen blev mer eller mindre botad.

Nej, men vad jag menade är att man inte vet alls vad som är kolhydratsrestriktion och vad som skedde på grund av den kraftiga viktminskningen.

Anders The Peak
2008-09-05, 21:31
Nej, men vad jag menade är att man inte vet alls vad som är kolhydratsrestriktion och vad som skedde på grund av den kraftiga viktminskningen.
Och jag sa trenden grabbar...

Tolkia
2008-09-05, 21:50
Och jag sa trenden grabbar...
Trenden du ser sammanfaller ju med en ganska så kraftig viktminskningstrend, varför det lär bli svårt att avgöra vad trenden beror på.

Det är uppenbart (och det är inget nytt) att det finns folk som mår bra på lågkolhydratkost. Däremot finns det i dagsläget inga bra underbyggda teorier om varför (annat än det väldigt uppenbara att om en överviktig person går ned i vikt så är det bra ur många synvinklar).

Anders The Peak
2008-09-05, 21:54
Trenden du ser sammanfaller ju med en ganska så kraftig viktminskningstrend, varför det lär bli svårt att avgöra vad trenden beror på.

Det är uppenbart (och det är inget nytt) att det finns folk som mår bra på lågkolhydratkost. Däremot finns det i dagsläget inga bra underbyggda teorier om varför (annat än det väldigt uppenbara att om en överviktig person går ned i vikt så är det bra ur många synvinklar).

Jag försöker bara hålla liv i saker och ting som kan ha betydelse för många...

Trance
2008-09-07, 13:10
Jag försöker bara hålla liv i saker och ting som kan ha betydelse för många...

Det är väl det tyvärr som är problemet med lågkolhydratsdieter så som jag ser det, massor av profeter som tolkar lite som de vill för att sprida Sanningen.

Anders The Peak
2008-09-07, 15:36
Det är väl det tyvärr som är problemet med lågkolhydratsdieter så som jag ser det, massor av profeter som tolkar lite som de vill för att sprida Sanningen.

Om jag vore dig så skulle jag fundera på varför man presenterar den här händelsen i läkartidningen(Det var inte i aftonbladet eller Expressen). Det var min första reflektion och därav min fråga vad tror ni om det här?

Anders The Peak
2008-09-16, 15:28
Om jag vore dig så skulle jag fundera på varför man presenterar den här händelsen i läkartidningen(Det var inte i aftonbladet eller Expressen). Det var min första reflektion och därav min fråga vad tror ni om det här?
Fortsättning följer:http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9961/pda35376.pdf