handdator

Visa fullständig version : Doggcrapp som helkroppsprogram?


Trytter
2008-09-05, 12:46
Sökte men hittade inte riktigt det jag letade efter så jag tänkte att det var riskfritt att fråga.
Har snubblat över doggcrapp ett antal gånger nu och tycker det verkar värt ett försök.
Hursomhelst hade jag väl egentligen helst kört det som helkroppspass..
Jag har aldrig riktigt haft någon större framgång med div splits och tycker känslan efter att ha kört hela kroppen är överlägsen allt annat! (utan överdrifter:D )
Så jag undrar om det "går" att trixa ihop ett program enligt dc principerna men köra det som helkroppspass 3ggr i veckan?
Något i stil med 1set för varje kroppsdel till failure, dropsets etc..
Eller har jag missat någon viktig pusselbit som gör att det inte är en bra idé?

Davidoff
2008-09-05, 12:49
Jag skulle då aldrig ha gjort det. Man går in rätt hårt i väggen på orginalschemat. Känner nog ingen som orkat fullfölja dc.

Commando1980
2008-09-05, 12:58
Sökte men hittade inte riktigt det jag letade efter så jag tänkte att det var riskfritt att fråga.
Har snubblat över doggcrapp ett antal gånger nu och tycker det verkar värt ett försök.
Hursomhelst hade jag väl egentligen helst kört det som helkroppspass..
Jag har aldrig riktigt haft någon större framgång med div splits och tycker känslan efter att ha kört hela kroppen är överlägsen allt annat! (utan överdrifter:D )
Så jag undrar om det "går" att trixa ihop ett program enligt dc principerna men köra det som helkroppspass 3ggr i veckan?
Något i stil med 1set för varje kroppsdel till failure, dropsets etc..
Eller har jag missat någon viktig pusselbit som gör att det inte är en bra idé?

nej skulle absolut inte rekommendera det, om du tänker köra med rest pause etc. (varje set vid varje pass)

sen är det ju inte DC längre om du börjar ändra på massa saker. (inte nödvändigtvis fel med det)

men vet ju inte exakt hur du tänkt dig att lägga upp det.

Commando1980
2008-09-05, 13:06
men du kan ju testa att köra ett rest paus set för varje muskelgrupp en gång i veckan och under de två andra helkroppspassen kör du 'vanliga' set. (om det nu är 3 pass i veckan du vill köra)

sprid dock ut rest paus setten så att du inte kör rest paus för alla muskelgrupper samma dag.

mangs
2008-09-05, 15:18
http://www.emaso.org/links/ref-articles/ref34s/ref34_files/hundbajs153.jpg


Om du tycker det känns fräscht så bara kör på.:thumbup:

johanw
2008-09-05, 15:33
Låter som en värdelös idé, faktiskt. Testa vanliga DC istället. Du blir inte besviken.

Sniggel
2008-09-06, 17:36
Jag förstår inte hur man skulle kunna återhämta sig och prestera bättre till nästa pass med failureträning med enbart en vilodag emellan passen. Finns det någon som klarar av det förutom absoluta nybörjare som inte har underutvecklat nervsystem.

Trytter
2008-09-06, 19:03
Hmm, kanske borde lägga min konservatism med helkroppspass åt sidan och prova på DC som det ska köras..
Tack för responsen i alla fall!

Giovanni
2008-09-06, 19:12
Vad är DC?

Sniggel
2008-09-07, 08:55
Hmm, kanske borde lägga min konservatism med helkroppspass åt sidan och prova på DC som det ska köras..
Tack för responsen i alla fall!

Du skulle ju kunna hitta på ett upplägg där du kör helkroppspass iaf. Du kan ju t ex ta och rotera vilka kroppsdelar du kör restpause (av de övningar som är säkra att köra rp-set på) och resten av övningarna kan du ju kanske stanna 1-2 reps innan fail. Testa och utvärdera hur många övningar du kan köra RP på och hur du ska köra resten av övningarna och justera sedan så det inte blir för mycket eller för lite.

Trytter
2008-09-07, 21:46
Helkropp med rest pause, verkar värt att testa.
Iofs finns det ju en risk att det kanske blir lite för mycket men å andra sidan testar man inte får man aldrig veta.
Annars får det bli att testa doggcrapp i originalformen.
Giovanni: DC är bara en förkortning av doggcrapp.
Förresten..
Ni som kommenterat, har ni kört doggcrapp själva?

Tack igen för hjälpen

kaysim
2008-09-07, 21:50
vad sjutton är doggcrapp???

Sniggel
2008-09-08, 09:20
http://dc-training.blogspot.com/2005/11/cycles-for-pennies-continues.html

http://www.intensemuscle.com/19724-updated-dc-training-newbies-read-first-then-ask-questions-later.html

kaysim
2008-09-08, 10:07
kan ingen människa bara skriva typ en mening om exakt vad "doggcrapp" går ut på?

"RH: What are the basic principles of DC Training?
D:Heavy progressive weights, lower volume but higher frequency of bodyparts hit, multi-rep rest pause training, extreme stretching, carb cuttoffs, cardio, high protein intake and blasting and cruising phases (periodization)."

förstår ju en del av det där, men skulle vara kul om någon kunde förklara på svenska:)

Sniggel
2008-09-08, 13:48
Det är ett lågvolymspas. Det vanliga upplägget innefattar 3 pass per vecka. 2-split, 1 övning per kroppsdel, 10 kroppsdelar totalt. De flesta övningar tas till failure 3 ggr med korta pauser emellan (rest-pause set), undantag är övningar som är farliga att köra så, exempelvis marklyft. Man roterar mellan 3 övningar för varje kroppsdel.
Man brukar ha perioder där man kör för att slå rekord och period där man tar det lugnare för att kunna köra hårt igen senare.

Salus
2008-09-08, 16:35
Det är ett lågvolymspas. Det vanliga upplägget innefattar 3 pass per vecka. 2-split, 1 övning per kroppsdel, 10 kroppsdelar totalt. De flesta övningar tas till failure 3 ggr med korta pauser emellan (rest-pause set), undantag är övningar som är farliga att köra så, exempelvis marklyft. Man roterar mellan 3 övningar för varje kroppsdel.
Man brukar ha perioder där man kör för att slå rekord och period där man tar det lugnare för att kunna köra hårt igen senare.

Fin förklaring :)

Har aldrig orkat sätta mig in i DC mer exakt, bara grunderna (som är vettiga i mitt tycke).

Rest pause - hur långa pauser förordar de som kör efter DC?

Sniggel
2008-09-08, 20:49
Fin förklaring :)

Har aldrig orkat sätta mig in i DC mer exakt, bara grunderna (som är vettiga i mitt tycke).

Rest pause - hur långa pauser förordar de som kör efter DC?

Ca 15 djupa andetag i lagom takt, ingen hyperventilation och inget utdraget heller. Pauserna blir rätt korta, men i DC upplägget är det meningen också, just för att man ska hamna i failure ganska snabbt i nästkommande "del av setet" och just för att det ska vara mer som "ett set med 2 pauser" och inte "3 set med kort vila". Om "det är bra att köra så" och varför (jag misstänker att någon kommer att ställa den frågan snart) så skulle jag svara att det finns olika sätt att bygga muskelmassa på och skaparen av detta program tycker att han själv och de han tränat/tränar svarar bäst på att utnyttja rest-pause set och resten av DC-principerna.

kaysim
2008-09-08, 23:05
Det är ett lågvolymspas. Det vanliga upplägget innefattar 3 pass per vecka. 2-split, 1 övning per kroppsdel, 10 kroppsdelar totalt. De flesta övningar tas till failure 3 ggr med korta pauser emellan (rest-pause set), undantag är övningar som är farliga att köra så, exempelvis marklyft. Man roterar mellan 3 övningar för varje kroppsdel.
Man brukar ha perioder där man kör för att slå rekord och period där man tar det lugnare för att kunna köra hårt igen senare.

tack:)