handdator

Visa fullständig version : Kan massage ge fördelar för hypertrofi?


Endura
2008-09-05, 10:42
Jag tycktes inte kunna hitta nåt när jag sökte på massage och hypertrofi...

Nån som vet om det finns några studier/teorier kring massage och dess för-/nackdelar för hypertrofi?
Min tanke var att den ökade blodgenomströmningen och avslappningen det sedan medför skulle vara en fördel...

Självklart i samband med tillräcklig belastning, kaloriöverskott, sömn osv osv som också är viktiga faktorer *rolleyes*

Ex nihilo
2008-09-05, 11:23
Fördel och fördel, det mest är ju fördelakigt - frågan är till hur stor del. Jag är skeptiskt till att det skulle ge några som helst märkbara fördelar då jag inte ser sambandet med muskelnedbrytning/återuppbyggnad och massage.

Sen får jag säkert krypa till korset när Grub slänger 20 olika studier på mig. :D

mastermungo
2008-09-05, 11:43
Det verkar ju ganska vedertaget att det påskyndar återhämtningen i muskeln iaf vilket indirekt kan leda till ökad hypertrofi genom flera tränignstillfällen. Men du kanske främst undrade om direkt påverkan.

astrodog
2008-09-05, 11:50
Varför skulle någon vilja slänga studier?

Tankvärt från wiki

"Massage is hindered from reaching the gold standard of scientific research which includes placebo-controlled and double blind clinical trials. Developing a "sham" manual therapy for massage would be difficult since even light touch massage could not be assumed to be completely devoid of effects on the subject. It would also be difficult to find a subject that would not notice that they were getting less of a massage and it would be impossible to blind the therapist."

Tycker dock inte problemet är helt omöjligt.. Man kan ju ha oblinda terapeuter men blinda utvärderare. Och som placebo får man välja en annan typ av behandling typ tåmassage vs. helkroppsmassage. Där t.ex. tåmassage kan antas ha samma verkan som sockerpillersplacebo (dvs. någon effekt, men ingen märkvärdig enligt hypotes). Sen så får utvärderare inte ställa frågor rörande behandling utan bara mer specifika kring hur patienten mår inom hypotetiska områden där man tror resultat kan finnas.

Endura
2008-09-05, 13:00
Det verkar ju ganska vedertaget att det påskyndar återhämtningen i muskeln iaf vilket indirekt kan leda till ökad hypertrofi genom flera tränignstillfällen. Men du kanske främst undrade om direkt påverkan.

Nej jag var nöjd även med tanken om en indirekt påverkan, iaf så länge den är positiv :)

Hade nån istället kunnat påvisa att det hade direkt negativa följder hade jag ju fått omvärdera tanken på att komplettera en uppbyggnadsperiod med massage med jämna mellanrum...