handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag göra för att bli frisk så fort som möjligt?


RoDien
2008-09-05, 10:18
hejsan, det är så att jag de två senaste träningarna inte har orkar alls lika mkt som jag brukar och trodde helt enkelt det berodde på att jag hade tränat hårt så igår tog jag en vilodag ska nämligen iväg på innebandy-cup idag men så när jag vaknade i morse så kände jag direkt hur jag hade nåt skit i kroppen.. ont i halsen och utmattad ingen feber och inte alltför förkyld så antar att jag har nåt slags virus i kroppen. Nu till frågan hu ska jag göra för att försöka bli så frisk som möjligt till cupen?

JohnRick
2008-09-05, 10:29
Vila?

mangs
2008-09-05, 11:28
När du väl blivit sjuk är det enda du kan göra att sova mycket, ät och drick ordentligt. att gurgla saltvatten kan ibland hjälpa mot halsont. Annars är det bara att vänta ut till du är frisk. Du bör inte motionera heller men det antar jag att du förstår.

För att undvika att bli sjuk finns det mängder av små trix men när man väl är i sitsen så är det tipsen ovan som fungerar bäst.

astrodog
2008-09-05, 11:58
1) Sug på zinc-tabletter
2) Häll rejält utspädd väteperoxid i örat

Black Star Abyss
2008-09-05, 12:31
Mat, vila, vatten, sömn, vitaminer, vitlök. Och vila på riktigt, gå inte och stressa upp dig.

astrodog
2008-09-05, 13:16
Mat, vila, vatten, sömn, vitaminer, vitlök. Och vila på riktigt, gå inte och stressa upp dig.

Vitlöksvatten, mmm-mmm-mmmmmmmmm!!! Ger en riktigt härlig dragon-breath om inte annat!

Three pigs
2008-09-05, 13:32
Kan Jang o liknande medel mot förkylning, fungerar de verkligen?

JohnRick
2008-09-05, 14:32
Det tycks alltid gå folk förbi att förkylning är avhängigt närvaro av virus - inte bakterier.

astrodog
2008-09-05, 14:52
Det tycks alltid gå folk förbi att förkylning är avhängigt närvaro av virus - inte bakterier.

Inte i denna tråd uppenbarligen... Men tack ändå för påpekandet?

Ape3
2008-09-05, 17:25
1) Sug på zinc-tabletter
2) Häll rejält utspädd väteperoxid i örat

WTF?!
VAD har väteperoxiden att göra i örat?
Möjligtvis kan man gurgla lite whisky. Det kanske inte hjälper men det är ju gott i alla fall. :hbang: Ardbeg.

astrodog
2008-09-05, 17:29
WTF?!
VAD har väteperoxiden att göra i örat?
Möjligtvis kan man gurgla lite whisky. Det kanske inte hjälper men det är ju gott i alla fall. :hbang: Ardbeg.

Uppenbarligen "teh shit" när det gäller sånt här. Finns även många som stoppar vitlöksklyftor i öronen. Testa PubMed finns säkert hyllmeter på ämnet.

Assazel
2008-09-06, 09:19
Kan Jang o liknande medel mot förkylning, fungerar de verkligen?

Inte på mig, det bara förlänger loppet.

dellan
2008-09-06, 15:20
Jag hade samma symptom som dig för 1 vecka sen. När jag for till doktorn för att kolla upp det visade det sig att jag hade åkt på körtelfeber...

Black Star Abyss
2008-09-06, 15:29
Uppenbarligen "teh shit" när det gäller sånt här. Finns även många som stoppar vitlöksklyftor i öronen. Testa PubMed finns säkert hyllmeter på ämnet.

Det är ju mot öroninflammation herregud!

astrodog
2008-09-06, 21:07
Det är ju mot öroninflammation herregud!

Så varför känns öronen så igenstuffade för många när de har förkylning? Jo för att näsa/öra/mun/svalg är fritt ihopkopplade för de små liven vi kallar virus. Tills motsatsen bevisats så kan vi likväl anta att det är genom örat många blir förkylda.

Dreas
2008-09-06, 22:31
Att promenera kortare sträckor är aldrig fel, bara komma ut lite och få lite frisk luft alltså, inte höja pulsen utan ströva bara. Sen är vila och vatten två andra delar som är mycket mycket viktiga.