handdator

Visa fullständig version : Är EyeQ bättre än annat omega 3 tillskott?


AJO
2008-09-05, 09:36
Spelar det absolut ingen roll vilket man intar, eller kan det vara så att sammansättningen i EyeQ är bättre för att t.ex förbättra koncentrationsförmågan?

Trance
2008-09-05, 10:29
Finns det någon koppling mellan omega 3-tillskott och ökad koncentrationsförmåga?

Hobbes
2008-09-05, 10:37
Finns det någon koppling mellan omega 3-tillskott och ökad koncentrationsförmåga?

Har inte studierna framför mig - ja, enligt studier på barn i skolåldern!

Hobbes
2008-09-05, 10:41
Denna studien tänkte jag på:

The Oxford-Durham study: a randomized, controlled trial of dietary supplementation with fatty acids in children with developmental coordination disorder.


Pediatrics. 2005 May;115(5):1360-6.

BACKGROUND: Developmental coordination disorder (DCD) affects approximately 5% of school-aged children. In addition to the core deficits in motor function, this condition is associated commonly with difficulties in learning, behavior, and psychosocial adjustment that persist into adulthood. Mounting evidence suggests that a relative lack of certain polyunsaturated fatty acids may contribute to related neurodevelopmental and psychiatric disorders such as dyslexia and attention-deficit/hyperactivity disorder. Given the current lack of effective, evidence-based treatment options for DCD, the use of fatty acid supplements merits investigation. METHODS: A randomized, controlled trial of dietary supplementation with omega-3 and omega-6 fatty acids, compared with placebo, was conducted with 117 children with DCD (5-12 years of age). Treatment for 3 months in parallel groups was followed by a 1-way crossover from placebo to active treatment for an additional 3 months. RESULTS: No effect of treatment on motor skills was apparent, but significant improvements for active treatment versus placebo were found in reading, spelling, and behavior over 3 months of treatment in parallel groups. After the crossover, similar changes were seen in the placebo-active group, whereas children continuing with active treatment maintained or improved their progress. CONCLUSIONS: Fatty acid supplementation may offer a safe efficacious treatment option for educational and behavioral problems among children with DCD. Additional work is needed to investigate whether our inability to detect any improvement in motor skills reflects the measures used and to assess the durability of treatment effects on behavior and academic progress.

astrodog
2008-09-05, 12:08
Ska även vara bra mot torra ögon, därav namnet EyeQ har jag alltid spekulerat. IQ och EYE, EyeQ.

AJO
2008-09-05, 12:31
Ska även vara bra mot torra ögon, därav namnet EyeQ har jag alltid spekulerat. IQ och EYE, EyeQ.


Som jag har förstått det har man gjort en del tester med just det här varumärket, men frågan är om det är just EyeQ eller om allt som EyeQ gör även fungerar med vilket omega 3 tillskott som helst.

astrodog
2008-09-05, 13:01
Tror inte fiskoljan skiljer sig nåt nämnvärt mot andra. Sen så verkar ju det mest hypade idag från naturläkemedelspreparat-sidan vara krillolja! Sen så har EyeQ nattljusolja som jag vet exakt shi om invärtes, verkar mest vara känt för anvädning utvärtes på hudproblem.

Trance
2008-09-05, 13:29
Har inte studierna framför mig - ja, enligt studier på barn i skolåldern!

Denna studien tänkte jag på:


Ja, jag läste den. Intressanta resultat men de enda slutsatserna man kan dra av den är att omega 3 kan eventuellt hjälpa små barn med DCD (vet inte vad det kallas i Sverige) med vissa saker. Men som de skriver så krävs dels upprepande av studien och dels studier på äldre barn.

Slutsatser man kan dra när det gäller förbättrad koncentration för normala vuxna är..typ inga alls. De resultaten stödjer inte det alls vad jag förstått.

Sverker
2008-09-05, 17:34
Du har Efalex som kom långt tidigare än EyeQ ;)

Tanken bakom tillskott av fleromättade fettsyror är att vissa barn ( läs det olyckliga ordet bokstavsbarn ) förbänner fettsyrorna istället för att bygga in dem.

Dels behövs EPA och DHA och dels behövs en lämplig Omega-6-fettsyra.
Jättenattljusolja innehåller GLA som är en Omega-6 men med helt andra egenskaper än linolsyran. För att bygga in den viktiga arakidonsyran fungerar GLA bättre.

Till sist ( som en jämförelse ) innehåller Efalex ett timjanextrakt som är rikt på kraftfulla antioxidanter. Något som kan vara viktigt i näthinnan i ögat.

AJO
2008-09-05, 17:52
Efalex

Ingredienser
Naturligt DHA-rik fiskolja, Efamol Rigel jättenattljusolja, vitamin E och timjanolja.


Innehåll per kapsel
DHA-rik Fiskolja 375 mg
DHA(Docosahexaensyra) 80 mg
EPA (Eicosapentaensyra) 20 mg
AA (Arakidonsyra) 7 mg
Efamol Rigel Jättenattljusolja 110,32 mg
GLA 16 mg
Vitamin E 13,3 mg
Timjanolja 1,3 mg

Eye Q

Ingredienser
Höghaltig EPA-rik marin fiskolja, nattljusolja, naturlig vitamin E, gelatin, glycerol.


Näringsvärde per 2 kapslar
EPA 186 mg
DHA 58 mg
GLA 20 mg
Naturlig vitamin E 3,2 mg
Protein 500 mg
Kolhydrater 100 mg
Fett 1000 mg


Som synes är förhållandet mellan EPA och DHA mycket större till EPAs fördel i Eye Q. Detta betonar de också i beskrivningen.

Vad skiljer eye q från andra fettsyrasammansättningar:
eye q innehåller en specialtillverkad fiskolja med mycket hög halt EPA. Oljan kommer från södra halvklotet och är unik genom förhållandet 4 delar EPA och 1 del DHA.
Hjärnforskare har under det senaste året visat att EPA är mer aktiv än DHA för vår hjärnas dagliga funktion. För hög halt av DHA i en olja kan hämma intransporten av viktigt EPA till hjärnan.
Det som skiljer eye q från andra oljor är dess exceptionellt höga halt av EPA i förhållande till DHA. Andra oljor på marknaden har ett förhållande till varandra på 3 delar EPA och 2 delar DHA . Innehållet i eye q av 4 delar EPA och 1 del DHA är det mest optimala intaget för både liten och stor.
Alla behöver därför endast ta 2 kapslar eye q varje dag för att tillförsäkra sig tillräcklig mängd EPA och DHA för att uppnå rätt fettsyrenivå i hjärna och öga.


Om det är förhållandet mellan EPA och DHA som är viktigt för hjärnan är det ju Eye Q man bör välja. Hur ligger det till?

Sverker
2008-09-05, 18:58
De som utvecklat och undersökt Efalex har avsiktligt valt en DHA-rik olja. Målgruppen är dyslektiker.

Rent EPA kopplar jag mer till bokstavskombinationerna ADHD, DAMP dvs hyperaktiva barn. Det går att vara dyslektiker utan att vara hyperaktiv.

Vilken målgrupp EyeQ har vet jag inte.