handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning enbart negativt vid deff?


Fatcan
2008-09-04, 23:54
Konditionsträning motverkar ju muskelbyggandet (lite?), och fettförlusten blir lika stor vid ett kaloriunderskott skapat av mindre mat och ett skapat av högre aktivitet, har vi ju kommit fram till.
Så då kan man altså säga att konditionsträning vid deff är direkt dåligt om man vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt? Det är altså bättre att bränna kalorier på t.ex långpromenader?

ajde
2008-09-05, 05:21
Jag tror inte att det finns något negativt med konditionsträning under deff. Däremot finns det bara positiva grejer:) enligt mig. Tror inte heller det motverkar muskelbyggandet vilket ändå inte spelar någon roll under deff då man inte kan bygga med kaloriminus.

Eddie Vedder
2008-09-05, 05:25
Tror inte heller det motverkar muskelbyggandet vilket ändå inte spelar någon roll under deff då man inte kan bygga med kaloriminus.

Tvärtom, det är väl av extremt stor vikt att man vid deff maximerar kroppens förutsättningar för tillväxt JUST P.G.A. underskottet. Ligger kan på kcalöverskott så hjälper ju energiintaget till så pass mycket i sig men om det är inadekvat blir ju träning för tillväxt av allra största vikt för att motverka negativ muskelproteinbalans.

Sniggel
2008-09-05, 09:28
Jag tycker att konditionsträning är både negativt och positivt under deff. Fast mest positivt dock.
Det negativa är att det är svårt att lägga det på en nivå där det bidrar nämnvärt till energiunderskottet utan att påverka allt för mycket på (ben)styrkan och (ben)återhämtningen.
Men det är en subjektiv erfarenhet och antagligen inte vad alla upplever.

ajde
2008-09-05, 19:37
Tvärtom, det är väl av extremt stor vikt att man vid deff maximerar kroppens förutsättningar för tillväxt JUST P.G.A. underskottet. Ligger kan på kcalöverskott så hjälper ju energiintaget till så pass mycket i sig men om det är inadekvat blir ju träning för tillväxt av allra största vikt för att motverka negativ muskelproteinbalans.

Well, man lär sig nåt nytt varje dag:)

Onigiri
2008-09-08, 15:32
Endast latmaskar försöker hitta ursäkter för att konditionsträning skulle på något sätt vara negativt, om man utgår från att man är fullt frisk.

King Grub
2008-09-08, 15:34
Endast latmaskar försöker hitta ursäkter för att konditionsträning skulle på något sätt vara negativt, om man utgår från att man är fullt frisk.

Inkorrekt. Beror på preferenser och vad man önskar uppnå.

Onigiri
2008-09-08, 15:58
Men med god kondition orkar man ju pressa bra mycket mer i gymmet. Eller är det kanske bara något jag fått för mig? Sedan jag fick upp min kondition på riktigt har det gått mycket bättre i gymmet (mycket piggare och starkare exempelvis)

Yankeee
2008-09-08, 16:21
Men med god kondition orkar man ju pressa bra mycket mer i gymmet. Eller är det kanske bara något jag fått för mig? Sedan jag fick upp min kondition på riktigt har det gått mycket bättre i gymmet (mycket piggare och starkare exempelvis)

Att du upplever att det går bättre för dig i gymmet betyder inte att det inte finns negativa saker med konditionsträning.

King Grub
2008-09-08, 16:26
Men med god kondition orkar man ju pressa bra mycket mer i gymmet. Eller är det kanske bara något jag fått för mig? Sedan jag fick upp min kondition på riktigt har det gått mycket bättre i gymmet (mycket piggare och starkare exempelvis)

För den som satsar på muskeltillväxt är det helt klart negativt med konditionsträning, där denna sänder rakt motsatta signalmekanismer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Sniggel
2008-09-08, 21:10
Men konditionsträning har ofta andra indirekta positiva egenskaper som underlättar muskelbygge. Så det är ju inte svart eller vitt precis.

Fatcan
2008-09-10, 00:04
För den som satsar på muskeltillväxt är det helt klart negativt med konditionsträning, där denna sänder rakt motsatta signalmekanismer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Men kort intensiv konditionsträning, typ intervallträning var väl enbart bra för muskeltillväxten? Har för mig att du nämnt det förut.

King Grub
2008-09-10, 04:23
Mindre negativt, kanske.

Dan S
2008-09-10, 07:39
Men tänk endå att har du 3-4 gånger bättre kondition så kommer du ju orka mer också, så det är ju en fördel för styrketräningen i sig. Själv skulle jag inte köra kondition i en byggar fas, men möjligt då jag kör för styrka, då jag är ute efter det och inte muskler. Tappar ju motivation om det går segt med byggandet.

mjukglass
2008-09-10, 08:18
Här kommer något helt ovetenskapligt. Huga!? Vi snackar personliga erfarenheter och verklighet.

Jag har ALDRIG träffat eller hört talas om någon som lyckats hålla sig i hyffsad form - utan att alltid varit jävligt deffad, sådana finns ju också - i längre perioder utan att träna kondition intensivt.

Jag har på olika gym sett massor utav självsvältande formtoppande beachkillar, läs; folk som försöker helt utan kardio. Få eller ingen lyckas mer än 1 gång få till formen och INGEN lyckas hålla formen någon längre period - +1år.

Ni får ta det för vad ni vill. Men min personliga erfarenhet och observation är att det är näst intill omöjligt att, under en längre tid, hålla sig i en för DIN KROPP schysst form och leva i vårat överflödssamhälle utan köra hård kondis.

mjukglass
2008-09-10, 08:25
Tillägg till posten ovan,

självklart kan det vara så att de som fortsätter att köra kardio också är de som är tillräckligt anala för att tygla dieten och därmed under längre perioder kunna uppvisa bra form. Vad vet jag. Jag ville bara förmedla min observation.