handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Ont i upprätt rodd


Black Star Abyss
2008-09-04, 20:15
Får jävligt ont i nerver eller leder i högerarmen vid upprätt rodd, detta även om jag kör låga vikter. Bara om jag kör bebisvikter känns det ok. Vad fan beror nu detta på? Är det min kropp som är värdelös eller är det något annat det handlar om? Får ont någonstans (på ett dåligt sätt) i så många övningar att jag håller på att bli tokig. Jag kör lågreps just nu, 4-6.

*gah!*

Martin Löwgren
2008-09-05, 12:52
Får jävligt ont i nerver eller leder i högerarmen vid upprätt rodd, detta även om jag kör låga vikter. Bara om jag kör bebisvikter känns det ok. Vad fan beror nu detta på? Är det min kropp som är värdelös eller är det något annat det handlar om? Får ont någonstans (på ett dåligt sätt) i så många övningar att jag håller på att bli tokig. Jag kör lågreps just nu, 4-6.

*gah!*

Se över din teknik och hjälper ej det så återkom.

Tolkia
2008-09-05, 13:38
Får ont någonstans (på ett dåligt sätt) i så många övningar att jag håller på att bli tokig.
Du hade ju nyss en tråd uppe om problem med axlarna. Det kan inte finnas något samband (att du får ont i många övningar kan ju också vara ett tecken på att du beöhver se över din träning så att dina skador får en chans att läka ut; rehab botar ju inget om du samtidigt fortsätter härja på det sätt som gjorde att du fick problem)?

Black Star Abyss
2008-09-05, 16:44
Du hade ju nyss en tråd uppe om problem med axlarna. Det kan inte finnas något samband (att du får ont i många övningar kan ju också vara ett tecken på att du beöhver se över din träning så att dina skador får en chans att läka ut; rehab botar ju inget om du samtidigt fortsätter härja på det sätt som gjorde att du fick problem)?

Visst har det slagit mig att det kanske hänger ihop, men det är så fundamentalt olika smärtkänslor att jag trodde detta handlade om någonting annat. Något som talar för detta är att jag har problem med båda axlarna, men bara fick denna konstiga smärta i övningen i ena armen. Känns inte så troligt att det kommer från axlarna då... även om det självklart inte är omöjligt. Jag ska göra som Löwgren föreslog och se till att utförandet är helt korrekt, och börja lågt då. En kompis föreslog att det kanske kan vara något så simpelt som dålig uppvärmning också. Jag ska prova mig fram och om problemet kvarstår får jag återkomma.

Black Star Abyss
2008-09-06, 23:14
Nu när jag skulle skaka min gainer fick jag ont igen, så någonting är definitivt fel. Om jag sitter rakt upp, och håller ut armarna från kroppen (som när man kör bänkpress), och sedan skakar en tyngd upp och ner med högra handen så känner jag smärta från armbågen och genom underarmen. Så uppenbarligen har det något med armbågen att göra... fan vad less jag blir på att kroppen inte tål någonting. Kommer skippa upprätt rodd men om någon vet vad det är som är fel så blir jag givetvis tacksam och glad.

Edit: och fan, här ska ni få höra det sjukaste! Det gör mycket ondare om jag har tummen uppåt, än om jag vrider den åt sidan (mot kroppen). Då kan jag skaka en lättare tyngd utan att det gör ont hela tiden, men vrider jag tummen uppåt så känns det direkt i armbågen och underarmen. Jag ser ingen logik i detta.

Black Star Abyss
2008-09-06, 23:18
Vet inte om det kan ha varit att armbågen fått stryk när man slagit rakt ut i luften på thaiboxningen och missat sitt mål där man förväntade sig att träffa något? Det brukar göra jävligt ont i armbågen... det är den enda skadeorsaken jag kan komma på.