handdator

Visa fullständig version : Hur ser man att någon kör basövningar?


Spader
2008-09-04, 17:26
Idag så hade jag styrketräningslektion i skolan (mest teori) och läraren sa att han direkt kunde se på min kropp att jag nästan enbart kör basövningar (vilket jag gör). Jag frågade honom hur han kunde se det och han svarade bara att han ser det på min kroppsbyggnad, alltså på mina muskler.

Hur skilljer sig kroppsbyggnaden från de som nästan enbart kör basövningar till de som inte gör det?

Dexterity
2008-09-04, 18:01
Han kanske smygtittar när du tränar ;)

Nej, men ingen aning faktiskt. Det enda jag kan komma på är kanske att du har en symmetrisk, all-round fysik. M.a.o. att de flesta muskler är lika väl utvecklade. Kanske?

50cent
2008-09-04, 18:11
Han kanske smygtittar när du tränar ;)

Nej, men ingen aning faktiskt. Det enda jag kan komma på är kanske att du har en symmetrisk, all-round fysik. M.a.o. att de flesta muskler är lika väl utvecklade. Kanske?

+1
muskler som underarmar och traps brukar vara mycket större hos de som tränar basövningar

Diggler
2008-09-04, 18:12
Läraren är nog en rätt självgod typ som tror sig veta väldigt mycket. Sen föll det sig så att din fysik stämde överens med hans teori om hur någon som enbart tränar basövningar ser ut.

Allan
2008-09-04, 18:14
Det kan inte jag. Efter över trettio år i branschen. Vilken duktig lärare du måste ha.

jontet
2008-09-04, 18:15
du kanske har stora muskler och snillet till lärare såg detta och lade skulden på effektiva byggövningar hellre än kickbacks och liggande enarmscurl i kabelmaskinen?

akerstrom
2008-09-04, 18:21
fet röv och lår kanske?
mark och böj tar ju mycket på dom

bänken kan väll inte synsas så mycket, hantelpress och tar ju nästa lika

Spader
2008-09-04, 18:23
så det var mest troligt att han egentligen bara gissade.. precis som jag trodde.

dock är han väldigt bra, han älskar knäböj lika mycket som medelkoloiten.

Spader
2008-09-04, 18:25
fet röv och lår kanske?



Japp :D

skaparn
2008-09-04, 19:17
Han hade nog hört att du körde basövningar, och sedan sade han så för att verka maffig. Cred till läraren för ett smart knep. Du frågade inte honom vid tillfället månne?

Deceiver85
2008-09-04, 19:20
Du skulle frågat honom vilka basövningar som syns mest att du har kört...hade blivit roligt när han svarat koncentrationscurls och stuff like that...

Handcuff
2008-09-04, 19:25
så det var mest troligt att han egentligen bara gissade.. precis som jag trodde.

dock är han väldigt bra, han älskar knäböj lika mycket som medelkoloiten.

Medelkoloiten kör inte ben. De får så mycket träning av fotbollen/promenaden osv.

Spader
2008-09-04, 19:29
Medelkoloiten kör inte ben. De får så mycket träning av fotbollen/promenaden osv.



jag menar den inbitne hardcorekoloiten som inte slutar böja förän näsan sprutar blod.

Handcuff
2008-09-04, 19:39
jag menar den inbitne hardcorekoloiten som inte slutar böja förän näsan sprutar blod.

Jaha då förstår jag...de 1,3% :D

Mourten
2008-09-04, 19:56
började blöda näsblod på mitt bröstpass igår :)

Erik__
2008-09-04, 20:08
Du kanske hade en röv =)

Deceiver85
2008-09-04, 20:08
jag menar den inbitne hardcorekoloiten som inte slutar böja förän näsan sprutar blod.
"Ja fan va hardcore det är när blodet sprutar och bajset bara rinner ner för benen, och man LÄGGER PÅ EN PLATTA TILL PÅ STÅNGEN och spyr på väggen. Sjukt hardcore."

pragmatist
2008-09-04, 20:44
Måste nog hålla med Allan här. Det kan ju vara sant att man tenderar få tjock övre rygg/traps och lite kraftigare ändalykt av att köra mycket basövningar, men att någon har böjröv och tjocka traps kan ju ha helt andra orsaker. Han/hon kanske är född sån helt enkelt, eller har väldigt lätt för att bygga just de musklerna (och/eller svårt att bygga andra).

Vad är en basövning förresten? Knäböj, marklyft, bänkpress, de olympiska lyften, visst, men sen då?

skaparn
2008-09-04, 20:50
Vad är en basövning förresten? Knäböj, marklyft, bänkpress, de olympiska lyften, visst, men sen då?

Stanley Clark, givetvis

Py3jT0uaZw0

Paria
2008-09-04, 20:55
Vad är en basövning förresten? Knäböj, marklyft, bänkpress, de olympiska lyften, visst, men sen då?

Svårt att definiera. Men en basövning är IMO en tung övning, där man kan använda mycket vikt samt att många muskler används. Följande är basövningar (enligt min mening) förutom de du räknade upp:

Frontböj (alla benövningar med fria vikter?)
Skivstångsrodd
Militärpress/Pushpress
Chins
Dips
+ många fler.

EDIT: Icke-basövningar är (fortfarande enligt min åsikt): sittande/liggande övningar och övningar som går över en led.

Damien Thorne
2008-09-04, 22:59
Vad är en basövning förresten? Knäböj, marklyft, bänkpress, de olympiska lyften, visst, men sen då?

Enligt Wikipedia :

Basövning är en typ av övning inom styrketräning som till skillnad från isolerande övningar aktiverar ett stort antal muskler i kroppen. Denna typ av övning passar de flesta människor som utövar styrketräning, från professionella bodybuilders till motionärer. Basövningarna bänkpress, knäböj och marklyft ingår som moment när man tävlar i styrkelyft. Det förekommer även tävlingar i endast bänkpress.



Med andra ord...
Basövning = Flerledsövning
Isolationsövning = Enledsövning

Så även hantelpress är en basövning.

Damien Thorne
2008-09-04, 23:15
Alla svar finns förstås på Kolozzeum :thumbup:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61828