handdator

Visa fullständig version : Har bodybuilders/PT's rätt ändå om sina morgonpromenader?


stevebc
2008-09-04, 11:52
Jag citerar min gode vän Lajne från hälso.info eftersom han är för lat för att posta här. Tycker att den här diskussionen behöver lite input av kvalificerat folk (vilket det finns mer av här eftersom forumet är större).

Jag har funderat på detta under någon timme nu, och även räknat lite på det. Grundfrågeställningen är: går det att med hjälp av en morgonpromenad förbränna en mängd fett och på så sätt minska fettinlagringen från ett överskott, för att därigenom skapa en viktuppgång bestående av nästan enbart muskler? Nedan klipper jag in mitt teoretiska exempel:

Utan morgonpromenad:
Behov på 3100kcal.
4000kcal dagsintag vilket ger ett överskott av 900kcal.
Dieten innehåller 50g fett (450kcal) och resten protein och kolhydrater.
Här lagrar vi garanterat in allt fett som fett (mest därför att jag säger att det är så), och resten av överskottet blir till värme eller muskler.


Med morgonpromenad:
Dagsbehov av 3100kcal + morgonpromenad som förbränner 450kcal.
4450kcal vilket ger ett överskott av 900kcal.
Dieten innehåller 50g fett (450kcal) och resten protein/kolhydrater. Den extra energin från morgonpromenaden (450kcal) ersätts alltså med kolhydrater och protein, inget fett (förslagsvis genom att lägga till en pre workoutdrink på denna summa?).

Då har vi ett scenario där vi först på morgonen går bort 450kcal (50g fett), för att sedan dra i oss en pre workoutdrink, dra och träna och sedan efter träningen käka loss rejält, och få i oss de återstående 4000 kcal. Av dessa 4000 kcal är 3100 dagsbehovet och endast 50g kan lagras som fett; det är extremt sällan som ett överskott av kolhydrater/protein genomgår de novo lipogenes. Resterande överskott blir värme/muskler. Då kommer du alltså, precis som efter träningen i scenariot utan morgonpromenad, lagra in 50g fett och resten muskler/whatever. Men du har ju redan förbrännt 50g fett mha morgonpromenaden, så fettmängden blir +-0.

Ingen sänkt fettförbränning under resten av dygnet kan påverka detta; vi kan nämligen inte lagra in mer fett än vi redan har gjort, och den fettmängden är lika med den som vi plockade ut. Så frågan blir ju: vad har jag gjort fel? Har jag bevisat förträffligheten med låga fettintag, eller har jag räknat fel eller har jag bara förbisett något? För så här kan det ju inte vara, känns det som :S

stevebc
2008-09-04, 12:07
Detta förutsätter såklart att de novo lipogenes verkligen är en sällsynt företeelse och inte förekommer i den utsträckning som man förbränner fett, vilket Lajne m. fl. påpekar.

Blues-Niklas
2008-09-04, 12:11
Kommer inte mycket av energin till morgonpromenixen tas från glykogenlagret och inte från fettet? Eller är jag ute och cyklar nu?

Fralleee
2008-09-04, 12:19
Kommer inte mycket av energin till morgonpromenixen tas från glykogenlagret och inte från fettet? Eller är jag ute och cyklar nu?

Meningen med morgonpromenader är väl att glykogendepåerna är tomma?

Eddie Vedder
2008-09-04, 12:26
Meningen med morgonpromenader är väl att glykogendepåerna är tomma?

Nej det är dom inte. Såvida man nu inte ligger på extremt lågt kolhydratintag eller tränar stenhårt i sömnen.

Lajne
2008-09-04, 14:29
Det spelar ingen som helst roll för argumentationen huruvida glykogenlagrena är tomma eller inte. Faktum är att det spelar ingen roll för den teoretiska argumentationen huruvida det är en morgonpromenad, en löprunda eller x minuter wii fit. Det som spelar någon roll är att aktiviteten använder en viss andel kroppsfett som bränsle; därefter är det bara att utföra aktiviteten tillräckligt länge för att dagens intag av fett ska vara förbränt och sedan ersätta den totala mängden "förlorade" kalorier med protein och kolhydrater. Morgonpromenader användes mest som exempel eftersom det är den traditionellt använda motionsformen i sammanhanget, och dessutom en som använder en hög andel fett för sin energiförsörjning. Jag hade kunnat ta med detta i beräkningen när jag skrev ursprungsposten, men det var onödigt då det som påtalats är irrelevant.

Eddie Vedder
2008-09-04, 14:36
sedan ersätta den totala mängden "förlorade" kalorier med protein och kolhydrater.

Det är det här jag funderar över. Att du ersätter med mer kolhydrater än i det andra exemplet kommer ju innebära en mer hämmad fettfrisättning. Så jag tror faktiskt inte det blir någon skillnad ändå.

Mindre fett i kosten = mindre fett som förbränns. Ersätter man med mer kolhydrater så ökar ju kolhydratoxidationen och fettförbränningen hämmas. Jag säger inte att du har fel för jag vet inte. Spånar bara.;)

Ola Wallengren
2008-09-04, 16:47
Om vi antar att energitillförseln av metaboliserbar energi är den samma, alltså bortser från abrsorptionsgrad och DIT/TEF så att energiöverskottet är samma i båda exemplen.
Samt att mängden glykogen och fettfri vävnad är den samma så kommer resultatet bli det samma, speciellt mätt över en lite längre tid än ett dygn.
På en så lågfettkost så kommer de novo lipogenes inträffa och endogen fettförbränning hämmas.

Lajne
2008-09-04, 19:15
Om vi antar att energitillförseln av metaboliserbar energi är den samma, alltså bortser från abrsorptionsgrad och DIT/TEF så att energiöverskottet är samma i båda exemplen.
Samt att mängden glykogen och fettfri vävnad är den samma så kommer resultatet bli det samma, speciellt mätt över en lite längre tid än ett dygn.
På en så lågfettkost så kommer de novo lipogenes inträffa och endogen fettförbränning hämmas.
1. För att dra det teoretiska resonemanget vidare så behöver intaget inte vara på 50g, det kan lika gärna ligga på 100 (även om det börjar handla om en väldigt lång morgonpromenad då:P) Är det då fortfarande för lågt?

2. Om det du säger nu stämmer (vilket jag absolut inte tvivlar på att det gör), kommer kroppens "motreaktion" vara tillräckligt stark för att försätta en i ett status quo där den nya dieten samt allt extra morgonpromenerande inte skapar någon nämnvärd förändring i ration muskler:fett vari viktuppgången består. Om detta nu ens är möjligt att svara på alltså, jag inser själv att det nog inte kan röra sig om mer än en kvalificerad gissning:)

Barca
2008-09-04, 20:11
Plus att de 450 kalorierna du bränner på morgonen knappast består av ENBART fett, det är ju bara att fettförbränningen är effektivare på morgonen p.g.a låga insulinnivåer. Därmed inte sagt att du ENBART bränner fett, du bränner bara en större andel fett, kontra kolhydrater.

Lajne
2008-09-05, 06:15
Plus att de 450 kalorierna du bränner på morgonen knappast består av ENBART fett, det är ju bara att fettförbränningen är effektivare på morgonen p.g.a låga insulinnivåer. Därmed inte sagt att du ENBART bränner fett, du bränner bara en större andel fett, kontra kolhydrater.
Det har jag redan själv skrivit. Det var som sagt bara ett räkneexempel; du behöver bara öka aktivitetesmängden för att få önskad mängd förbränd fett ändå. Det var alltså något som var totalt irrelevant för beräkningen.

Ola Wallengren
2008-09-05, 07:38
Eftersom morgonpromenad upplägget eventuellt ger större chans till nutrient repartitionering så kan det mycket väl vara så att kroppsammansättningen till slut skiljer sig åt. Men ett överskott på 900kcal kan man inte koma undan så man kommer bli fet oavsett.

elArne
2008-09-05, 08:14
Eftersom morgonpromenad upplägget eventuellt ger större chans till nutrient repartitionering så kan det mycket väl vara så att kroppsammansättningen till slut skiljer sig åt. Men ett överskott på 900kcal kan man inte koma undan så man kommer bli fet oavsett.

Vad betyder nutrient repartitionering??

Blues-Niklas
2008-09-05, 08:43
Det spelar ingen som helst roll för argumentationen huruvida glykogenlagrena är tomma eller inte. Faktum är att det spelar ingen roll för den teoretiska argumentationen huruvida det är en morgonpromenad, en löprunda eller x minuter wii fit. Det som spelar någon roll är att aktiviteten använder en viss andel kroppsfett som bränsle; därefter är det bara att utföra aktiviteten tillräckligt länge för att dagens intag av fett ska vara förbränt och sedan ersätta den totala mängden "förlorade" kalorier med protein och kolhydrater. Morgonpromenader användes mest som exempel eftersom det är den traditionellt använda motionsformen i sammanhanget, och dessutom en som använder en hög andel fett för sin energiförsörjning. Jag hade kunnat ta med detta i beräkningen när jag skrev ursprungsposten, men det var onödigt då det som påtalats är irrelevant.

aha, då förstår jag.

Men vad man i sådana fall måste ta reda på är fortfarande hur mycket man måste gå/träna för att bränna femtio gram från fett. För man måste garanterat bränna och ersätta mer än 450 kcal då. Det är kanske inte så jätte interessant i den teoretiska diskussionen men vid ett praktiskt försök måste det tänkas på :)

Sniggel
2008-09-05, 09:09
Vad betyder nutrient repartitionering??

Förändring av var, i vilket förhållande, som näringsämnen lagras in och bryts ner i kroppen.

Lajne
2008-09-05, 14:49
Eftersom morgonpromenad upplägget eventuellt ger större chans till nutrient repartitionering så kan det mycket väl vara så att kroppsammansättningen till slut skiljer sig åt. Men ett överskott på 900kcal kan man inte koma undan så man kommer bli fet oavsett.
900kcal var en siffra som dök upp från början helt enkelt därför att 100g fett var enkelt att räkna på, och sen bara fastnade det och hamnade även i slututräkningen liksom:)
Men med utgångspunkt av vad du säger tar jag det alltså som en teoretisk möjlighet till en mer fördelaktig kroppskomposition vid ett sansat överskott? Inte för att jag nånsin kommer ha användning av det själv dock, skulle aldrig orka dra mig upp ur sängen tidigare bara för att gå ut och gå -.-

Ola Wallengren
2008-09-05, 18:59
900kcal var en siffra som dök upp från början helt enkelt därför att 100g fett var enkelt att räkna på, och sen bara fastnade det och hamnade även i slututräkningen liksom:)
Men med utgångspunkt av vad du säger tar jag det alltså som en teoretisk möjlighet till en mer fördelaktig kroppskomposition vid ett sansat överskott? Inte för att jag nånsin kommer ha användning av det själv dock, skulle aldrig orka dra mig upp ur sängen tidigare bara för att gå ut och gå -.-

"Nutrient timing" behöver inte nödvändigtvis innebära morgonpromenader. Ett exempel är intermitent fasta (IF), ett annat exempel är mest kolhydrater runt träningen och användandet av snabba och långsamma proteinkällor. Man kan väl säga som så, att det inte finns några större uppenbara nackdelar med morgonpromenader. Ett mer måttligt energiöverskott vid tillfällen som kroppen bättre kan tillgodogöra sig det är ju att föredra, men man ska nog inte tro att det ger några fantastiska fördelar. Det är sällan något fungerar "automagiskt" om man har koll på vad man sysslar med.
Vissa får väldigt bra resultat av andra orsaker än vad de själv tror. Det är i alla fall vad jag tror...