handdator

Visa fullständig version : Hur viktigt är konditionsträningen/cardion i praktiken?


newbeginning
2008-09-04, 06:30
Har deffat nu i 7 månader och gått ner ca 18kg. Är väl lite i slutfasen nu känner jag, och vill få bort det sista pösfettet runt magen. Hittils har jag faktiskt inte tappat styrka alls utan snarare ökat hyffsat okej. Speciellt med tanke på att jag inte toppat styrkan utan hållit mig till grundträning i princip hela tiden.

Jag har hittils inte kört cardio alls, utan bara hållt mig till kaloriminus. Har inget fysiskt jobb heller för den delen.
Problemet är att jag börjar bli allt mer orolig över att jag valt att inte göra det. Alla som har schysst form verkar träna nån form av kondition.

Nu till frågan då: Vad är era erfarenheter ang. deffning med eller utan cardio? Någon här som har testat båda? Eller kanske försökt på ett eller annat sätt men med sämre resultat?

Eddie Vedder
2008-09-04, 06:37
Jag har inga erfarenheter att erbjuda men för viktnedgången i sig är inte konditionsträning ett krav alls. Verkligen inte.

Konditionsträning är extremt värdefullt för hälsan och uthållighetsaktiviteter är ofta en bra energislukare för den som vill kunna käka mer under deffen. Men lyckas du gå ner med bara styrketräning och inte lider av dålig kondition och det faktum att du går miste om en, för hälsan, viktig träningsform så kan du helt klart skippa den.:)

doommessiah
2008-09-04, 07:39
Hahaha....bilen...bilen på motorvägen...jag är en Lambo och du är en Lada...

Kör igång med kondisen nu!!!

King Grub
2008-09-04, 09:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171

Grubben
2008-09-04, 11:01
Satsa på kondition också, oavsett resultat från studier om du inte är en Pro-BB som ''måste'' göra allt rätt.

Ontopic: S T A M I N A !! Allt blir bättre(min erfarenhet) och framför allt, du kan deffa på mer mat, hur kan det vara negativt :) . + att du har ett ''lat jobb''(Missförstå inte :) ) Ut och maxa hjärtmuskeln nu.

OffTopic: Själv deffar jag på runt 3200+ Kcal som standard (600-1000 minus Kcal). Går hungrig ? Jo, tjena.

Bullaz
2008-09-04, 11:50
Att ha en bra kondition kan väl inte vara någon nackdel vid styrketräning, eller? Jag tycker du ska börja med lite cardio också. :)

Eddie Vedder
2008-09-04, 12:23
Att ha en bra kondition kan väl inte vara någon
nackdel vid styrketräning, eller?

Att HA bra kondition är nog en fördel ja. Men att FÅ bra kondition kräver ju de facto konditionsträning och anser man att den minimala negativa inverkan som det rent teoretiskt kan tänkas ha så kan man ju strunta i det om nu deffen ändå går som planerat.

Självklart tycker jag också att alla bör ägna sig åt någon form av konditionsträning men den som vill slippa kan helt klart gå ner i vikt ändå.:)

Jag tycker du ska börja med lite cardio också. :)

Sluta använd det ordet om du vill kalla dig själv löpare.:D

newbeginning
2008-09-05, 01:57
Hahaha....bilen...bilen på motorvägen...jag är en Lambo och du är en Lada...

Kör igång med kondisen nu!!!

HAHA man ska inte ropa hej förren man är över bäcken vettu ;)

newbeginning
2008-09-05, 01:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86171

Mm det var lite tanken med den här tråden. Hade vart kul att höra någon som har testat båda varianterna :)

newbeginning
2008-09-05, 02:01
Jag har inga erfarenheter att erbjuda men för viktnedgången i sig är inte konditionsträning ett krav alls. Verkligen inte.

Konditionsträning är extremt värdefullt för hälsan och uthållighetsaktiviteter är ofta en bra energislukare för den som vill kunna käka mer under deffen. Men lyckas du gå ner med bara styrketräning och inte lider av dålig kondition och det faktum att du går miste om en, för hälsan, viktig träningsform så kan du helt klart skippa den.:)

Det är sant, en jäkla härlig träningsform egentligen (om man slipper stå på maskinerna som en hamster).

Jag är bara lite orolig att det ska påverka styrketräningen negativt. Även om jag är berädd att göra det om det är vad som krävs för att gå hela vägen formmässigt. :)