handdator

Visa fullständig version : Tandborste <-> Tandkräm.


xarizma
2008-09-03, 23:47
Hej!

Fallet är att jag behöver en ny tandborste, är ej nöjd med den jag har för nuvarande. Den är obekväm och det känns inte alls bra.

Tandkräm använder jag Colgate Fluortandkräm. Den är väl bra antar jag..

Tips på bra ''tandborstar'' aka tandkräm'' ? :)

*Kram*

Mantus
2008-09-04, 00:08
Hej!

Fallet är att jag behöver en ny tandborste, är ej nöjd med den jag har för nuvarande. Den är obekväm och det känns inte alls bra.

Tandkräm använder jag Colgate Fluortandkräm. Den är väl bra antar jag..

Tips på bra ''tandborstar'' aka tandkräm'' ? :)

*Kram*

Du vill alltså ha tag i tandborsten som också är känd som tandkräm?
a.k.a. = Also known as
Varför är tandbortstar(sic) inom citationstecken? Vilken tandborste har du och vilket tandkrämsmärke skall den också vara känd som? Colgate? Ditt inlägg väcker många frågor som jag skall meditera över när jag sover så kanske de verkar vettigare.

xarizma
2008-09-04, 00:14
Du vill alltså ha tag i tandborsten som också är känd som tandkräm?
a.k.a. = Also known as
Varför är tandbortstar(sic) inom citationstecken? Vilken tandborste har du och vilket tandkrämsmärke skall den också vara känd som? Colgate? Ditt inlägg väcker många frågor som jag skall meditera över när jag sover så kanske de verkar vettigare.Måste ha blivit så för att jag är väldigt trött för närvarande. Men min fråga förstogs nog ändå..

Mantus
2008-09-04, 00:21
Måste ha blivit så för att jag är väldigt trött för närvarande. Men min fråga förstogs nog ändå..

Visst Colgate med "freshening crystals" eller vad det heter smakar bra och fräscht så det kanske vore något för dig att prova. Vad gäller tandborstar kan jag nog inte hjälpa dig med tanke på att mitt enda kriterium jag har när jag söker tandbortstar är att de skall vara hårda.

Lellan
2008-09-04, 02:26
Hårda tandborstar repar emaljen = bättre grogrund för karies och baktus och sämre tandkvalitet. Titta efter supersoft och borsta länge med cirkulerande rörelser (glöm inte tandkött), tandhygienist visar gärna hur.

När det gäller tandkräm skulle jag rekommendera sensodyne el liknande - inte för mkt slipmedel eftersom även de försämrar tandkvalitén. Inga "super whitening" med andra ord, borstar du regelbundet så behöver du inte "grovslip" som lämnar repor.. pusta hellre hos tandläkaren när du besöker om du vill ta bort ytliga missfärgningar.

Så supersoft borste + mild fluortandkräm. Inte det där dundermunsköljen som säger "kaboooom" (minns ej namnet) eftersom det även kan ta bort goda bakterier som sköter jobbet i käften.

Däremot är fluorskölj bra. Gärna tandskrapa och så finns det nåt dyrt munskölj om på apoteket om du har kass andedräkt ändå (oftast behöver man bara äta oftare).

/Lellan - fluortantwannabe.. ;)

shut teh face
2008-09-04, 06:56
Inte alla märken har supersoft heller, så det är bara att leta ..

Jag personligen kör bara supersoft. :cool:

Motorbreath
2008-09-04, 07:31
Glöm inte att det är hardcore att borsta tills det blöder.

xarizma
2008-09-04, 12:10
Tack så mycket för svaren. :)

Sedis
2008-09-04, 12:33
Eltandborste är annars något som är positivt=)

Larsson85
2008-09-04, 13:17
Vill också slå ett slag för sensodyne, skonsammare mot tänderna.