handdator

Visa fullständig version : axelpress - ända ner?


grunt_grunt
2008-09-03, 23:29
När jag kör axelpress så går jag ner och stannar bara nån centimeter ovanför axlarna, som här:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html

Dock ser jag ALDRIG nån annan göra så. Alla andra stannar 5-10cm längre upp. Typ så att deras nävar är i öronhöjd. Vad är rätt?

Deceiver85
2008-09-03, 23:38
Dock ser jag ALDRIG nån annan göra så. Alla andra stannar 5-10cm längre upp. Typ så att deras nävar är i öronhöjd. Vad är rätt?

Inget av dem, kör full rörelsebana och lås ut armbågarna ovanför huvudet.

Deceiver85
2008-09-03, 23:44
Vid närmare eftertanke, om du stannar någon centimeter ovanför axlarna, hur lång rörelsebana får du då? Får du någon rörelse överhuvudtaget?

Fredrik_S
2008-09-04, 00:43
Vid närmare eftertanke, om du stannar någon centimeter ovanför axlarna, hur lång rörelsebana får du då? Får du någon rörelse överhuvudtaget?

han menar givetvis på nervägen...

Deceiver85
2008-09-04, 00:49
han menar givetvis på nervägen...

Jag borde gå och lägga mig, självklart menade han det. Jag vidbehåller dock att man ska köra full ROM, dvs hela vägen upp och hela vägen ner.

whern
2008-09-04, 05:49
haha, ja, gå o lægg dig før bøvelen!

Jag går typ till øronhøjd, gillar inte obehaget jag får i axlarna då jag går ænda ner. Har iofs onda och dåliga axlar...

Killenheladagen
2008-09-04, 09:19
Inget av dem, kör full rörelsebana och lås ut armbågarna ovanför huvudet.


varför ska han låsa ut armbågarna? verkar ju jättedumt, speciellt i axelpress.

Kör som sagt full ROM och lås ALDRIG ut armbågen i toppen, det gör att all vikt ligger rakt på leden och dessutom genom en halvt avslappnad framsida axel, skitbra för att få rest-pause elller så kan man reppa på vikter man klarar av utan restpause.

Killenheladagen
2008-09-04, 09:21
Inget av dem, kör full rörelsebana och lås ut armbågarna ovanför huvudet.

för övrigt, tycker du att man ska göra så i bänk också? då kanske vi ska låsa ut lederna i alla rörelser, tex knäleden i benpress eller likn. så kan vi alla köpa rullstolar och bara köra överkropp..

whern
2008-09-04, 09:25
för övrigt, tycker du att man ska göra så i bänk också? då kanske vi ska låsa ut lederna i alla rörelser, tex knäleden i benpress eller likn. så kan vi alla köpa rullstolar och bara köra överkropp..

+1

På tal om ingenting, såg en PT på mitt gym i førrgår som visade benpress før en nybørjare, han lassade på rætt tungt åt henne. Sen pressade han ut knæt maximalt vid "topplæget" med hjælp av sina hænder. Haha, helt sjukt..

Assazel
2008-09-04, 10:10
varför ska han låsa ut armbågarna? verkar ju jättedumt, speciellt i axelpress.

Kör som sagt full ROM och lås ALDRIG ut armbågen i toppen, det gör att all vikt ligger rakt på leden och dessutom genom en halvt avslappnad framsida axel, skitbra för att få rest-pause elller så kan man reppa på vikter man klarar av utan restpause.

Det här va intressant, kanske därför många drar på sig skador i axeln, just av att man rätar ut armen rakt och lägger en ogynsam belastning på axlen, tex vid hantelpress för bröst och axlar. man skall alltså ha några % böjning i "top" läget? Eller har jag missuppfattat?

tntballe
2008-09-04, 10:11
varför ska han låsa ut armbågarna? verkar ju jättedumt, speciellt i axelpress.

Kör som sagt full ROM och lås ALDRIG ut armbågen i toppen, det gör att all vikt ligger rakt på leden och dessutom genom en halvt avslappnad framsida axel, skitbra för att få rest-pause elller så kan man reppa på vikter man klarar av utan restpause.

Ska inte leden tåla att belastas? Låter lite väl överdrivet att aldrig låsa ut pga en sådan sak.

hoikka poika
2008-09-04, 11:00
Hur kan man köra _full_ ROM om man inte låser ut? Det blir ju samma sak som att säga "kör full ROM men gå inte ända ner i botten".

Assazel
2008-09-04, 11:06
Hur kan man köra _full_ ROM om man inte låser ut? Det blir ju samma sak som att säga "kör full ROM men gå inte ända ner i botten".

Beror väl på hur man definierar en full ROM.

Pepz
2008-09-04, 11:20
varför ska man inte kunna låsa ut leden i tex benpress och knäböj?
Går och står ni hela dagarna med lite lätt böjda ben eller?

Översträcka är en annan sak

palme
2008-09-04, 11:29
Ner till näsan och verkligen inte upp till låsta armbågar...

Arne Persson
2008-09-04, 12:32
för övrigt, tycker du att man ska göra så i bänk också? då kanske vi ska låsa ut lederna i alla rörelser, tex knäleden i benpress eller likn. så kan vi alla köpa rullstolar och bara köra överkropp..

Vad tror du kan hända med Os parietale, Sutura sagittalis mm om du INTE låser ut i Art. cubiti vid tex tyngdlyftning....?:)

palme
2008-09-04, 12:34
Vad tror du kan hända med Os parietale, Sutura sagittalis mm om du INTE låser ut i Art. cubiti vid tex tyngdlyftning....?:)

Hahaha mr anatomikarta :D

Hallberg
2008-09-04, 12:43
Vad tror du kan hända med Os parietale, Sutura sagittalis mm om du INTE låser ut i Art. cubiti vid tex tyngdlyftning....?:)

:laugh:
Det är det alvedon är till för. ;)

Doctor Snuggles
2008-09-04, 12:58
varför ska han låsa ut armbågarna? verkar ju jättedumt, speciellt i axelpress.

Kör som sagt full ROM och lås ALDRIG ut armbågen i toppen, det gör att all vikt ligger rakt på leden och dessutom genom en halvt avslappnad framsida axel, skitbra för att få rest-pause elller så kan man reppa på vikter man klarar av utan restpause.

Dummaste jag hört.

Commando1980
2008-09-04, 13:56
När jag kör axelpress så går jag ner och stannar bara nån centimeter ovanför axlarna, som här:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/DBShoulderPress.html

Dock ser jag ALDRIG nån annan göra så. Alla andra stannar 5-10cm längre upp. Typ så att deras nävar är i öronhöjd. Vad är rätt?

gå ända ner såvida skador inte hindrar dig. har sett mycket bättre resultat av denna form av axelpressande jämfört axelpress ned till pannan/ögonen/öronen. dessutom mkt bättre transfer till bänkpress genom att ta axelpressar ner till nyckelbenet. (för mig har det vart så)

Killenheladagen
2008-09-04, 16:11
varför ska man inte kunna låsa ut leden i tex benpress och knäböj?
Går och står ni hela dagarna med lite lätt böjda ben eller?

Översträcka är en annan sak

nej, en "utlåst" led och en översträck led är samma sak, däremot är en sträckt led och en översträckt led INTE samma sak, naturligtvis ska vi göra hela rörelsen, men det är stor skillnad att låsa ut vikten i armbågen vilket gör att du i stort sett kan stå med vikten där hur länge som helst eller att vända från ett sträckt läge.

Killenheladagen
2008-09-04, 16:14
Och vad det gäller olympiska lyft är det en annan sak med topptränade människor med otroligt rörliga axlar och med extrem kontroll, men för gemene man på gymmet är det skitdumt håller du inte meD?

f ö har vi förmodligen sett på youtube vad som händer olympiska lyftare som missar en ex. armbågsutlåsning.

Martin Löwgren
2008-09-04, 17:16
Träna alltid dina övningar med fullt rörelseomfång oavsett vad nissarna omkring dig gör.

Mvh

C.E.J.
2008-09-04, 18:17
Och vad det gäller olympiska lyft är det en annan sak med topptränade människor med otroligt rörliga axlar och med extrem kontroll, men för gemene man på gymmet är det skitdumt håller du inte meD?

f ö har vi förmodligen sett på youtube vad som händer olympiska lyftare som missar en ex. armbågsutlåsning.

Varför skulle man behöva vara en topplyftare för att kunna låsa ut armarna, det behövs inte ens nån träning för det.

http://pro.corbis.com/images/42-17199124.jpg?size=572&uid=%7B00D6E202-68D4-4A1D-894A-D4CC1B410D2F%7D

Och vad som händer om man inte låser ut varierar ju från person till person, vissa kan det ju inte pga skador och inte händer något för det. Du vet ju verkligen inte vad du pratar om.

PFtFQnNu0OI